استرس هنگام مکالمه زبان خارجی

استرس هنگام مکالمه زبان خارجی
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی | استرس؛ واژه ای که همه ما آن را به خوبی می شناسیم، خصوصا در حین مکالمه و صحبت کردن. همیشه و در هر زمان، یکی از عاملین فرار از تمرین مکالمه و صحبت با بومی زبان ها، استرس بوده و هست. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چطور در چند گام، استرس خود را کم کنید و از مکالمه تان لذت ببرید. خواندن این مقاله را از دست ندهید.
اجازه دهید یک سناریو را بررسی کنیم. مدتی است که به یادگیری زبان انگلیسی مشغول هستید و به آن گوش می دهید. اکنون با خودتان می گویید که دیگر وقت آن است که با یک توریست یا شخص خارجی صحبت کنید. جلو می روید، دقیقا زمانی که می خواهید سلام کنید، یک حس ترس و نگرانی که پر از استرس است، جلوی تان را می گیرد. مسلما از خودتان می پرسید که “چرا من استرس دارم؟”
حال که این مقاله را می خوانید، حتما دنبال این هستید که با کلید یا ترفندی آشنا شوید که تمام مشکلاتتون در این زمینه حل شود. اما اجازه دهید صادق باشیم،این اتفاق نمی افتد اما می توان این احساس پر از استرس را کاهش داد. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

استرس هنگام مکالمه زبان خارجی
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی

چرا ما استرس می گیریم؟
استرس، با توجه به دلایل مختلفی گریبان گیر ما می شود. با توجه به فردی که می خواهیم با او مکالمه کنیم، این احساس می تواند متفاوت جلوه دهد؛ گاهی اوقات زیاد است و گاهی کم. معمولا ترس از اشتباه یا این که مکالمه تان چطور به نظر می آید یا حتی مردم درباره شما چه می گویند، می تواند یکی از دلایل عمده این استرس ها باشد.
عموما اشخاص یا برون گرا هستند یا درون گرا. اما این یعنی چه؟
اشخاصی که درون گرا هستند معمولا زیاد اهل صحبت کردن نیستند و وارد گفت و گوها و مکالمات نمی شوند، حتی به زبان مادری شان! اما در مقابل آن ها اشخاص برون گرا هستند که کاملا برعکس برونگراها، به دنبال صحبت کردن با مردم هستند. جالب است بدانید که هر دو گروه استرس را احساس می کنند؛ تنها با مقدار متفاوت.
بگذارید رک باشیم؛ اگر به دنبال یادگیری زبان هستید حتی اگر فردی گوشه گیر و درون گرای هستید باید به تمرین مکالمه بپردازید. زیرا در غیر این صورت، این سوالات پیش می آید که “پس برای چه زبان می خوانید؟ مگر زبان برای ایجاد ارتباط و مکالمه نیست؟ پس چطور می خواهید با گوشه گیری مکالمه تان رو قوی کنید؟”
معمولا تغییر عادت بسیار سخت است اما شدنی است. برای مثال ممکن است شما یک ورزشکار حرفه  ای باشید به طوری که در کلاس یا تیم تان عالی کار می کنید و از همه یک سر و گردن بالا تر هستید، اما هنگامی که بحث در جمع بازی کردن می شود مثلا یک مسابقه استانی، حس آماتور بودن پیدا می کنید. یا زمانی که به یک مصاحبه شغلی می روید، درحالی که رزومه تان عالیست و کارتان نیز حرف ندارد اما  به این دلیل که عملکردتان در جمع ضعیف است امکان دارد در آن شغل استخدام نشوید. پس تلاش کنید اگر فردی درون گرا هستید، به یک فرد برون گرای اجتماعی تبدیل شوید. برای این کار و کاهش استرس، این 6 گام می تواند کمک خوبی برای شما باشد.

  1. بپذیرید که پیشرفت در یک مهارت بدون انجام آن ممکن نیست:
    آیا امکان دارد که بدون نشستن پشت فرمان ماشین، راننده شوید؟ یا بدون آشپزی کردن یک آشپز خوب؟ یا حتی برگردیم به دوران مدرسه و دانشگاه؛ برای مثال در رشته حسابداری تحصیل می کنید، آیا بدون انجام حسابداری شما حسابدار می شوید؟ برای مثال تنها با خواندن تعدادی کتاب حسابداری. پس ابتدا اجازه دهید یک موضوع را برای تان روشن کنیم. شما بدون مکالمه کردن، نمی توانید توانایی مکالمه خود را رو افزایش دهید. بله کاملا صحیح است که گوش دادن، خواندن، نوشتن خوب است. اما فقط مکالمه است که مهارت مکالمه ی شمارو بهتر می کند. دقیقا مثل این است که از نشستن در هواپیما بترسید. اما می دانید اگر سوار هواپیما شوید می توانید سریعا به مقصدتان برسید، مگر این که بخواهید از راه آبی بروید که مشخصا بسیار زمان بر و خسته کننده است. با ترس تان مقابله کنید و چالش مکالمه کردن رو بپذیرید. حال که می دانید این چالش شما را به موفقیت می رساند، مسلما حس بهتری برای مکالمه خواهید داشت.
  2. پیش از مکالمه برای مکالمات گوناگون آماده باشید:
    غیرقابل پیش بینی بودن مکالمات بر هیچ کس پوشیده نیست. اما همه ی ما در یک استایل خاص مکالمه می کنیم. معمولا درباره اتفاقات روز، خونواده، شغل، این که تفریح مان چیست و … به یک شکل صحبت می کنیم. پس این امکان وجود دارد که برای چنین مواردی خودمان را آماده کنیم. غالبا استرس زمانی پدید می آید که شما می ترسید در مقابل مردم، مکالمه خود را خراب کنید، اما چطور یک مکالمه خراب می شود؟ طبیعتا با از یاد بردن این که چه چیزی دربرابرشان بگوییم. البته از یاد بردن هرچیزی طبیعی است. چه بخواهید چه نخواهید، برخی مطالب و نکته ها را فراموش خواهید کرد اما با آماده شدن از قبل می توانید فشار زیادی را از روی دوش تان بردارید. البته هرگز آمادگی از قبل را حفظ کردن لغات، عبارات و گرامر و فقط متکی بودن بر آن ها، ندانید. شما می بایست موقعیت ها را بسنجید و آن ها را حفظ شوید. اما این یعنی چه؟ ابتدا بررسی کنید که یک مکالمه در یک حالت خاص به کجا ختم می شود. سپس نسبت به آن ها، موقعیت ها را مورد مطالعه قرار بدهید. به عنوان مثال اگر مکالمه درباره خونواده تان است، پس خود را برای مکالمه درباره شغل خانواده، خصوصیات شان، سن شان و… آماده کنید. هنگامی که ایده خاصی درباره موضوعات مختلف در ذهن تان باشد اعتماد به نفس شما بالا می رود و نگرانی های تان کاهش پیدا می کند.
  3. به خاطر داشته باشید، شخصی که با او مکالمه می کنید را هیچوقت دوباره ملاقات نخواهید کرد:
    برخی از افراد مکالمه با اشخاصی که می شناسند را راحت تر می دانند و بعضی بالعکس. ممکن است مکالمه در برابر افرادی که می شناسید برای تان سخت باشد زیرا بارها و بارها آن ها را خواهید دید و در عین حال از قضاوت شدن نیز متنفرید. توصیه ای که داریم این است، اگر شما با یک توریست در خیابان مکالمه می کنید یا اگر به کشوری دیگر رفتید و با فردی در خیابان تمرین مکالمه می کنید یا حتی گاهی اوقات آنلاین کار کنید. احتمال دیدار دوباره با آن شخص تقریبا نزدیک به صفر است. پس چه اهمیتی دارد که نگران عالی بودن یا بی نقص بودن باشید؟ بد بودندر مقابل شان چه اهمیتی دارد؟ مسلما شما دیگر آن ها را نمی بینید. اگر این فکر و نگرش را در خودتان پرورش دهید، فشار زیادی را از خودتان دور می کنید و دیگر نگران عملکرد خوب یا بدتان نخواهید شد.
  4. هرگز اجازه ندهید سایر کارها برای تان تبدیل به یک گزینه اضافی و جایگزین مکالمه شوند:
    اگر به دنبال کسب توانایی بیشتر در مکالمه با یک زبان خارجی هستید، همیشه اولین الویت باید مکالمه و تمرین با بومی زبان ها باشد. این که چت کنید یا با خودتان حرف بزنید، بلند بلند کتاب بخوانید، هیچگاه نمی توانند به اندازه ی مکالمه به شما کمک کنند. هنگامی که خود را قانع کردید که با مردم مکالمه ی رو در رو داشته باشید، آن وقت اراده کافی برای به انجام رساندن عمل مکالمه را خواهید داشت.
  5. عالی و درست بودن را فراموش کنید:
    آیا گرامرتان اوضاع خوبی ندارد؟ اصلا مهم نیست، چه کسی اهمیت می دهد؟ به طور معمول دو نوع وسواس عالی شدن وجود دارد. یکی که شما را به سمت هدف هل می دهد و دیگری که موجب می شود از هدف تان دور شوید. برخی از افراد برای این که در مکالمه عالی شوند دائما سعی می کنند و با مردم صحبت کنند، اما در مقابل آن ها برخی منتظر می مانند تا گرامرشان، لغات شان و … بهتر شود. یکی از دلایل عمده به وجود آمدن استرس در هنگام مکالمه این است که پیش از گفتن مطلبی دائما سعی می کنید آن را عالی بیان کنید. بهتر است بدانید زمانی که این حس رو دارید که یک کلام صد درصد صحیح از دهان تان خارج شود و درست تلفظ شود، دو حالت رخ می دهد:

    • نگرانی موجب می شود که نتوانید هیچ چیزی بگویید.
    • مکالمه را انجام می دهید اما اگر غلط باشد، خود را سرزنش می کنید که چرا اشتباه کردید و به دنبال آن بیشتر نگران می شوید.

    پس عالی بودن را فراموش کنید و خود را سرزنش نکنید؛ کمتر کسی اهمت می دهد که شما فعل یا لغتی را اشتباه بگویید.

  6. مکالمه را تحت کنترل بگیرید:
    این گزینه بسیار مهم است، در حالی که تعداد کمی از افراد به آن اهمیت می دهند. هنگامی که در حال مکالمه هستید تا جایی که ممکن است مسیر مکالمه را در دست بگیرید. هر چه بیشتر ساکت باشید و اجازه دهید فرد مقابل صحبت کند، بیشتر غیرفعال می مانید و فقط گوش می دهید که احتمالا فرد مکالمه را به جایی ببرد که شما برای آن آماده نیستید. البته این جزئی از طبیعت مکالمه است و منظور ما این نیست که طبیعت مکالمه را خراب کنید. اما از آن جایی که استرس دارید، اگر کنترل مکالمه از دست تان خارج شود، استرس تان بیشتر می شود. پس باید حدالامکان کنترل را به دست بگیرید.همچنین زمانی که چیزی را متوجه نشدید از فرد مقابل تان بخواهید که آن را باز و شفاف سازی کند. وقتی چیزی نفهمیدید سریعا حرف را قطع کنید و از او راهنمایی بخواهید. بسیاری از زبان آموزان سوال می پرسند و اجازه می دهند که طرف مقابل صحبت کند که این قسمت آسان مکالمه است؛ گوش دادن.احتمال دارد که میان صحبت به چیزی بربخورید که بلد نیستید، متاسفانه گاهی زبان آموزان فقط سرشان را به نشانه تایید تکان می دهند و وانمود می کنند که فهمیدند، این کاملا اشتباه است. این کار سبب می شود که کنترل مکالمه از دست تان خارج شود و دچار استرس شوید. شما باید خیلی مودبانه از فرد مقابل تان بخواهید که شفاف سازی کرده و شما را راهنمایی کنند. در غیر این صورت چیزی یاد نمی گیرید.
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی

حرف آخر

اکنون با خواندن این مقاله یاد گرفتید که چطور به آسانی و بدون استرس مکالمه ای روان داشته باشید، وقت آن است که شما را با روش و ابزاری آشنا کنیم که به وسیله آن تسلط تان در مکالمه بیشتر و بیشتر شود. می پرسید چه ابزاری؟؟؟ وب سایت معتبر آموزش آنلاین زبان من و زبان.
شما با ثبت نام و ورود به این وب سایت آموزشی، فرصت این را دارید که یادگیری زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ترکی و … را در منزل شروع کنید. این وب سایت به گونه ای طراحی شده که با تمرین و تکرار مداوم هم در زمینه لغوی و گرامر و هم مکالمه می توایند توانایی و مهارت های خود را افزایش دهید. پس درنگ نکنید، همین حالا وارد وب سایت من و زبان شوید و آموزش یکی از زبان ها را آغاز کنید.

عضویت و ثبت نام در سامانه

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید