اشتباهات رایج در زبان آموزی

یادگیری زبان در عصر ارتباطات اهمیت زیادی دارد، چرا که به لطف پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسافت و مرز های جغرافیایی دیگر برای کشور ها و ملت ها معنایی ندارد. به همین دلیل تمامی مردم جهان سعی کرده اند به یک زبان واحد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، که عمدتا زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی و بین المللی در جهان شناخته می شود. اما از اهمیت یادگیری زبان که بگذریم، نحوه ی آموزش زبان هم از اهمیت زیادی برخوردار است. نحوه یادگیری زبان نقش بسیار مهمی در نتیجه آن دارد. به همین دلیل امروز قصد داریم در این مقاله درباره اشتباهاتی صحبت کنیم که زبان آموز ها و مدرس ها در حین آموزش زبان زیاد مرتکب می شوند. پس با ما همراه باشید…

به خاطر داشته باشید که در روند یادگیری هر چیزی، همه ما اشتباه می کنیم و هیچ کسی از این قاعده مستثنی نیست. وقتی هم شروع به یادگیری یک زبان خارجی مثلا یادگیری زبان ایتالیایی می کنید، ممکن است در پایان تازه بفهمید که چقدر مسیر را اشتباه رفته اید. اما چرا از همان ابتدا جلو اشتباهات مان را نگیریم؟ بسیاری از زبان آموز ها با رو به رو شدن با این اشتباهات انگیزه خود را برای ادامه مسیر از دست می دهند. اما چه تازه شروع به یادگیری زبان کرده باشید و چه در اواسط مسیر یادگیری زبان باشید، نکاتی که در ادامه خواهیم گفت قطعا می تواند به شما کمک کند. پس نا امید نشوید و مسیر یادگیری زبان را با اعتماد به نفس و انگیزه بیشتر ادامه دهید.

همانطور که گفتیم همه ما ممکن است در خلال آموزش زبان اشتباه کنیم، اما این اشتباهات می توانند تاثیر مثبتی در روند یادگیری ما داشته باشند. مهمترین کار در روند یادگیری زبان این است که این اشتباهات را پیدا کنید، ریشه یابی کنید و در نهایت بهترین راه را برای عدم تکرار آن ها انتخاب کنید. چه زبان را در مدرسه و دانشگاه بیاموزید و چه از آموزش آنلاین زبان بهره ببرید، اشتباهات همیشه در اطراف شما هستند، هم در کلاس و هم بعد از آن. ما امروز می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که چطور از اشتباهات مان به نفع خودمان در مسیر یادگیری زبان استفاده کنیم.

سبک های یادگیری زبان، تکنیک های آموزش زبان و محیط های آموزشی مختلف و متنوعی وجود دارد اما همه آن ها تنها یک هدف دارند و آن هم رسیدن به تسلط در یک زبان خاص می باشد، به گونه ای که بتوان از آن زبان خیلی راحت برای برقراری ارتباط با دیگران و صحبت کردن استفاده کرد. اما یک مورد مشترک دیگر هم وجود دارد و آن هم اشتباهاتی است که بسیاری از زبان آموز ها مرتکب می شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا هفت مورد از اشتباهات رایج در زبان آموزی را بررسی کنیم و سعی کنیم دیگر در روند یادگیری زبان آن ها را انجام ندهیم. این اشتباهات متداول و خیلی نا محسوس هستند به صورتی که بیشتر اوقات متوجه تاثیر آن ها در روند یادگیری خود نیستید.

 

اشتباهات رایج در زبان آموزی
اشتباهات رایج در زبان آموزی

چطور بدون اشتباه زبان یاد بگیریم؟

برای یادگیری زبان همانطور که گفتیم استراتژی های مختلفی وجود دارد، اما در همه آن ها ممکن است مدرسان و زبان آموزان اشتباه کنند که این مورد هم ربطی به صحیح یا غلط بودن استراتژی های آموزشی ندارد. چرا که در بیشتر موارد تقصیر بر گردن خود زبان آموز ها می باشد. اشتباهات رایج زبان آموزی شامل موارد زیر می شود:

اشتباه اول: حفظ کردن کلمات زیاد به طور همزمان

وقتی مشغول یادگیری یک زبان خارجی هستید، نیازی به حفظ کردن کلمات زیادی نیست و حتی این کار غیر ممکن است که بتوانید معانی تمام کلمات را حفظ کنید. حتی خود ما هم در زبان مادری مان معانی تمام کلمات را نمی دانیم. پس خودتان را اذیت نکنید و سعی کنید به مرور با تمرین و تکرار لغات کاربردی و ضروری را در مثال های کاربردی یاد بگیرید و حفظ نکنید.

این موضوع در یادگیری هر زبانی صدق می کند. توصیه ما این است که برای یادگیری لغات زبان خارجی، سعی کنید مقاله هایی را به همان زبان بخوانید، تا کلمه را در جمله و در موضوع خاصی یاد بگیرید. برای اینکه پیشرفت خود را در یادگیری لغات چک کنید هم می توانید یک دفترچه لغت از واژه های کاربردی آماده کنید و هر ازگاهی با مراجعه به آن ببینید کدام لغت نیاز به تمرین و تکرار بیشتری دارد.

تماشای فیلم های زبان اصلی هم کمک زیادی می تواند به شما در یادگیری واژگان جدید کند. در وب سایت من و زبان این امکان برای شما وجود دارد که کلماتی که فکر می کنید کمی سخت تر است را در فلش کارت خود ذخیره کنید تا امکان مرور و تکرار هرچه بیشتر آن ها برای شما وجود داشته باشد.

اشتباه دوم: حفظ کردن همه قواعد دستوری و گرامری

قطعا گرامر بخش مهمی است و هیچ کسی نمی تواند بگوید بدون یادگیری گرامر یک زبان را یاد گرفته است. جدا از یادگیری زبان خارجی، گرامر و قواعد دستوری همیشه حتی برای زبان اصلی ها هم چالش بر انگیز بوده است. از طرفی گرامر در نگارش و نامه نگاری از اهمیت زیادی برخوردار است. در صحبت کردن هم استفاده از قواعد دستوری صحیح نشانه تسلط شما بر آن زبان است.

به هر حال اگر هدف نهایی شما صحبت کردن به یک زبان خارجی است، نیازی نیست تمامی گرامر های زبان را یاد بگیرید. بسیاری از زبان آموزها در زمان یادگیری قواعد دلسرد می شوند و انگیزه خود را برای یادگیری از دست می دهند. بهترین کار این است مانند یادگیری واژگان، گرامر را نیز به طور طبیعی یاد بگیرید. یعنی سعی کنید با جملات و مکالمه های کاربردی اقدام به یادگیری قواعد دستوری کنید. می توانید هر روز یک مورد جدید یاد بگیرید و تنها تمرکز خود را روی یک قاعده دستوری بگذارید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

 

اشتباه سوم: مهارت listening را فراموش می کنید

درست است که صحبت کردن و گرامر از ارکان مهم یادگیری زبان می باشد، اما قرار نیست همه حواس و تمرکز شما معطوف به این موارد شود و از مهارت شنیدن یا همان listening قافل شوید. بهتر است تمرین هایی را هم برای تقویت این مهارت در نظر گیرید، گوش دادن به فایل های صوتی و تماشای فیلم های زبان اصلی می تواند کمک زیادی به شما کند.

اشتباه چهارم: تمام وقت خود را صرف مطالعه کتاب های درسی می کنید

اینکه منابع آموزشی تان را محدود به کتاب های درسی کنید که در مدرسه یا دانشگاه و حتی موسسات آموزش زبان به شما ارائه می شود، هم اشتباه بزرگی است. اگر می خواهید خیلی زود در یادگیری زبان خبره شوید و تسلط کافی داشته باشید، باید منابع مختلفی را اعم از کتاب های چاپی، منابع آموزشی آنلاین، فیلم ها و فایل های صوتی مطالعه کنید.

اشتباه پنجم: فکر می کنید زبان خارجی یک وظیفه ای است که باید تکمیل شود

برخی از زبان آموز ها فکر می کنند یادگیری زبان یک پروسه است که باید هرچه سریع تر آن را تکمیل کنند. برای زبان آموزی هرگز نمی توان گفت در چه مدت زمانی می توانید بر یک زبان مسلط شوید. این زمان می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. پس خود را محدود به زمان نکنید و با صبر و حوصله سعی کنید به یادگیری ادامه دهید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید با کسب نمره 100 در آزمون زبان نمی توان گفت که شما تسلط کامل به آن زبان دارید. تسلط شما در کاربرد زبان در محیط های واقعی می باشد.

باورهای غلط در زبان آموزی

شما قطعا در هر موضوعی به یکسری از باورهای غلط می رسید. باورهای غلط درباره هر چیزی فراوان است. مشکل اما وقتی است که تصورات غلط به هر دلیلی رایج می شوند. آن جاست که ممکن است یک پندار نادرست اما متداول، جلوی پیشرفت فردی و اجتماعی را بگیرد و حتی تهدیدی برای آموزش و سلامت فرد یا جامعه باشد. یادگیری یک زبان خارجی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در چند سال اخیر بسیار شاهد آن هستیم که افراد به دنبال فراگیری یک زبان دیگر به جز زبان مادری شان هستند اما متاسفانه در این راه به موانعی برخورد می کنند که سرعت شان را کم می کند. اکثر این موانع باورهای غلطی هستند که به اشتباه در میان افراد جامعه دست به دست می شوند. بعضی از این اندیشه های اشتباه که در کمال تعجب بسیار رایج هم هستند، کار را مشکل تر کرده و مانع پیشرفت سریع زبان آموزان می شوند.

تمامی فعالان عرصه‌ ی آموزش زبان موظفند در راه نابودی این باورهای غلط گام برداشته و با آموزش همگانی و افزایش آگاهی راه را برای پیشرفت سریع زبان آموزان هموار سازند. ما نیز قصد داریم، در این راه قدم بگذاریم، آن هم با یک روش نوین. وبسایت آموزش آنلاین زبان من و زبان همین حالا در دسترس شما علاقه مندان به یادگیری زبان های خارجی است. هرجایی که هستید، در هر ساعت شبانه روز، تنها با چند کلیک ساده می توانید در این سایت ثبت نام کرده و آموزش را شروع کنید. ما با طراحی و راه اندازی این سایت به شما ثابت می کنیم که با هر سنی که دارید، به راحتی زبان مورد علاقه خود را در زمانی کوتاه فرابگیرید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید