تقویت مغز و حافظه با یادگیری زبان

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان در حوزه های مختلف و به کمک پیشرفت تکنولوژی و فناوری و ابزارها، پرسش های بسیاری در مورد مزایای یادگیری زبان و تاثیر آن بر مغز و سلامتی انسان ها، پاسخ داده شده اند. کارشناسان من و زبان نیز قصد دارند در ادامه شما را با برخی از فواید یادگیری زبان بر مغز و حافظه آشنا کنند و راهی آسان پیش پای تان بگذارند که بتوانید زبان دوم، سوم و … را به راحتی بیاموزید.

یادگیری یک زبان جدید مانند آموزش زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری به عنوان زبان دوم، نه تنها باعث آشنا شدن با فرهنگ آداب و رسوم کشور های مختلف می‌شود بلکه مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه ی مقاله قصد داریم به بعضی از آنها اشاره کنیم. با مطالعه این مقاله در سایت من و زبان به فواید و مزایای مهم یادگیری زبان دوم اشاره می کنیم که شاید تا به حال نشنیده باشید. با ما همراه باشید و از چگونگی مزایای یادگیری زبان دوم آگاه شوید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

سلامتی تان را با یادگیری زبان دوم حفظ کنید

برای حفظ سلامتی بدن و مغز یک راه بسیار ساده پیش پای تان قرار دارد، که ممکن است خیلی به آن توجه نکنید و آن را جدی نگیرید. این راه ساده چیزی نیست جز یادگیری زبان. این روزها که همه به دنبال سلامتی و راه هایی برای حفظ آن هستند، حتما برای تان جالب است که بدانید با یادگیری زبان به راحتی می توان سلامتی را افزایش داد.

در واقع زمانی که شما زبان جدیدی را یاد می گیرید، اتفاقاتی در بدن شما می افتد که بر روی سلامتی تان تاثیر می گذارد. ممکن است شما برای افزایش سلامتی تان غذاهای سالم بخورید، از ویتامین های مختلف استفاده کنید، ورزش کنید و یا سایر روش ها را امتحان نمایید.

اما ما می خواهیم یک راه جدید را به شما پیشنهاد دهیم و آن یادگیری زبان دوم است. بله درست شنیدید؛ یادگیری زبان بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده می تواند ضامن سلامتی شما باشد. یادگیری زبان می تواند مزایای زیر را برای شما به همراه داشته باشد…

افزایش اندازه ‌ی مغز و تشکیل ارتباطات جدید در آن

اولین موضوعی که برای تقویت حافظه با یادگیری زبان می توان گفت این اسن که اولین تاثیر یا مزیت یادگیری زبان دوم، تغییر اندازه قسمت خاصی از مغز است. این قسمت دقیقا همان بخشی است که وظیفه‌ ی شکل ‌گیری‌، ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد. در یکی از مطالعات انجام شده به همراه تعدادی زبان آموز، به هریک از این افراد زبان جدیدی آموخته شد. محققان با اندازه‌ گیری اندازه‌ ی مغز آن‌ ها پیش از انجام آزمایش و مقایسه ‌ی آن با نتایج پس از یادگیری، شاهد افزایش اندازه‌ ی قسمت هایی از مغز بودند.

سلامتی با یادگیری زبان

پیشرفت در “هوش فرهنگی” با یادگیری زبان دوم

اگر تا به حال واژه هوش فرهنگی به گوش تان نخورده، باید بگوییم که این اصطلاحی نسبتا جدید در مطالعات فرهنگی است. هوش فرهنگی سه جنبه مختلف دارد:

  • عاطفی: تمایل و توانایی مشارکت با دیگران.
  • ذهنی: توانایی پرورش الگوهای فرهنگی برگرفته از ایما و اشارات فرهنگی.
  • رفتاری: توانایی رفتار بر اساس دو جنبه پیشین یعنی ذهنی و عاطفی.

با سنجش و بررسی این جنبه‌ ها در محیط کار می ‌توان به اندازه گیری هوش فرهنگی افراد پرداخت و آن را پرورش داد. شاید برای تان جالب باشد که بدانید کارهایی مثل گوش دادن به موسیقی متفاوت، تجربه خوردن غذاهای جدید، شرکت کردن در مراسم ‌های فرهنگی مختلف از دیگر مواردی است که هوش فرهنگی ‌افراد را تقویت کرده و فکرشان را بازتر می کند.

در طول فراگیری زبان جدید اتفاق جالب دیگری نیز در ذهن میافتد. زبان جدید پنجره ای به فرهنگ های تازه است که شما را قادر می سازد با افراد دیگر در سرتاسر جهان ارتباط برقرار کنید. فراگیری یک زبان جدید به شما کمک می کند که درک فرهنگی تان بیشتر شود و دیدگاهی بازتر به جهان و مردمانش داشته باشید.

پیشرفت کارکرد مغز

جالب است بدانید که اثر زبان آموزی و یادگیری زبان خارجی بر مغز دقیقا مانند اثر ورزش بر ماهیچه هاست؛ هر چه بیشتر از قسمت‌ های مشخصی از مغز استفاده کنیم، آن بخش ها رشد بیشتری می‌ کند و قدرتمند تر می شود. براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده در سال 2014 دانشگاه ادینبرو، این طور نتیجه گیری شد که مغز افراد دو زبانه دیرتر پیر می ‌شود. در همان سال در دانشگاه دیگری نیز پژوهشی انجام شد که نتایج آن نشان می دهد که یادگیری زبان جدید شبکه عصبی مغز را چه به لحاظ ساختاری و چه کارکردی تغییر می ‌دهد. این تغییرات نیز سبب می شود که مغز قدرتمندتر شود.

تقویت حافظه با یادگیری زبان
پیشرفت مهارت‌ های شنیداری در زبان مادری

عموما تا وقتی که یک زبان جدید را نیاموزید خیلی کم تر درباره زبان مادری ‌مان فکر می‌ کنید. اما تقریبا از همان زمانی که یک زبان جدید می آموزید دست به مقایسه می زنید. در این شرایط قطعا از زبان خودتان و جنبه های مختلف آن آگاه تر می شوید. همچنین آموختن زبان جدید هویت گروهی جدیدی ایجاد می ‌کند. فرض کنید آموزش زبان خارجی را آغاز کردید، پس شما هم عضوی از گروه زبان آموزان می شوید و این فرصتی است که در میان دوستان و اعضای خانواده با افرادی که زبان ‌آموز هستند، ارتباط بیشتری برقرار کنید. تمام این‌ها یعنی این که با آموختن زبان جدید مهارت ‌های ارتباطی‌ تان در زبان مادری نیز تقویت می‌ شود.

افزایش خلاقیت

برای افزایش خلاقیت و پرورش مغزی خلاق نیازی نیست دست به کارهای عجیب و غریب بزنید، تنها کافیست به یادگیری زبان بپردازید. حتی براساس پژوهشی که در دانشگاه آمریکایی شارجه در سال 2012 نیز انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آموختن چند زبان خلاقیت را افزایش می ‌دهد. حال از خود می پرسید این خلاقیت فکری به چه کار می آید؟

هر چه افراد یک تیم متنوع ‌تر فکر کنند احتمال موفقیت آن گروه یا شرکت بیشتر می ‌شود. در چنین شرایطی پرورش خلاقیت اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند. پس اگر درحال حاضر در شرکتی مشغول به کار هستید برای این که در کارتان موفق باشید و بتوانید در پروژه های مختلف خلاقانه رفتار کنید، به یادگیری حداقل یک زبان دیگر بپردازید.

تقویت حافظه با یادگیری زبان
هموار کردن راه برای یادگیری زبان های بعدی با فراگیری زبان دوم

از نظر بسیاری از کارشناسان و دانشمندان، دانستن دو یا چند زبان در جهانی که بیش از پیش در هم تنیده می ‌شود، امری لازم و ضروری است. شوق ارتباط با افراد مختلف، درک بهتری از چالش ‌های بومی و جهانی مانند نابرابری و فقر را فراهم می ‌کند. مسلما این طور آماده‌ تر هستید تا قدم هایی جدی‌ و موثرتری در مقابله با این چالش ‌ها بردارید. امی تامپسون، استاد زبان‌ شناسی دانشگاه فلوریدای جنوبی، در تحقیقی که سال ۲۰۱۳ منتشر کرد نشان می ‌دهد که یادگیری زبان‌ جدید به مراتب آسان ‌تر از یادگیری اولین زبان خارجی است.

دیگر تاثیراتی که زبان آموزی روی شما می گذارد

یادگیری هر زبانی مانند یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند سلامت ذهنی افراد را تضمین کرده و در واقع می تواند سپری باشد تا زبان آموز را در آینده با بالاتر رفتن سن و زوال مغز از آسیب های مغزی و الزایمر در امان نگه دارد. بر اساس یافته های پروفسور استاک، زبان شناسی به نام در دانشگاه تورنتو یادگیری زبان دوم مانند یادگیری زبان چینی، یادگیری زبان ترکی و یا هر زبان دیگری، می‌تواند بسیاری از قسمت های مغز را فعال کرده و مانند یک ورزش ذهنی عمل کند.

مغز فرد دو زبانه در بسیاری از موارد در حال انتخاب واژه و پردازش کلمات درست بین زبان دوم و زبان مادری اش است. این کار، تمرینی بسیار ساده و تخصصی برای بخشی از مغز است که در آن قسمت پردازش اطلاعات و داده ها و همچنین قدرت تمرکز و تفکر فعال است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که اکثر افراد دو زبانه شخصیت هایی هستند که در مقابله با مشکلات و چالش های زندگی معمولا قاطعانه تر عمل کرده و قوی تر هستند.

پس زمانی که زبان دومی را می آموزید به مزایای زیر هم دست پیدا می کنید:

  • در تصمیم گیری های تان قدرت جادویی پیدا کنید
  • با حواس پرتی خداحافظی کنید
  • فراموشی و زوال عقلی به سراغ تان نخواهد آمد
  • امکان سفر به اکثر نقاط جهان را خواهید داشت
  • تعاملات اجتماعی تان را می توانید افزایش دهید
  • مهارت انجام چندین کار به طور همزمان را در خود تقویت می کنید
  • مهارت های شناختی تان نیز تقویت می شود
آموزش آنلاین زبان انگلیسی
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید