باورهای اشتباه راجع به زبان

 آیا از باورهای غلطی که در خصوص زبان آموزی موجود می باشد اطلاعاتی دارید؟ وجود باورهای غلط همواره منجر به این می‌شود که از پیشرفت فردی و اجتماعی افراد جلوگیری شود. به طور کلی باورهای نادرست به عنوان تهدیدی برای افرادی محسوب شود که به دنبال آموزش و یادگیری هستند. عقاید غلط منجر به این شده است که افراد به دنبال یادگیری زبان جدیدی نباشند و یا خیلی سریع از این پروسه دست بکشند.

در اینجا به ۸ باور نادرست در خصوص زبان آموزی اشاره می کنیم:

 8 باور اشتباه در زبان

یکی از باورهایی که  در ذهن اکثر افراد شکل گرفته است و منجر به این شده است که افراد در سنین بالا تمایلی به یادگیری زبان جدید نشان ندهند این است که یادگیری زبان بایستی در سنین پایین صورت گیرد و در سن بالا بی فایده است!

اگرچه یادگیری زبان در سنین پایین تر منجر به این می‌شود که فرد بهتر بتواند زبان مورد نظر را به خاطر بسپارد و به آن تسلط پیدا کند و در این فرایند موفق‌تر عمل کند اما آنچه در یادگیری یک زبان جدید بسیار مهم می باشد زمانی است که شما صرف یادگیری زبان می کنید این حقیقت وجود دارد که کودکان در ابتدای یادگیری زبان در مقایسه با بزرگسالان سرعت بیشتری دارند اما چنانچه شما بتوانید زمان مناسبی را صرف یادگیری زبان مورد نظرتان کنید و در این راستا تمرین و ممارست نشان دهید در هر سن و سالی که باشید می توانید با موفقیت زبان جدیدی را بیاموزید.بنابراین بهتر است که این باور را به فراموشی بسپارید و به این فکر کنید که هر فرد در هر سن و سالی بسته به پشتکار و تمرین ای که دارد می تواند یادگیری یک زبان جدید را شروع کند.

باورهای اشتباه راجع به زبان

باور نادرست دیگری که در ذهن افراد وجود دارد این است که یادگیری مستقیم دستور زبان برای افرادی که به دنبال یادگیری زبان هستند ضروری و واجب است. این حقیقت را نمی توان انکار کرد که یادگیری دستور زبان به افراد کمک می‌کند تا پروسه یادگیری خود را سهولت بخشند اما از طرفی این فرایند ضروری نمی باشد.
در واقع این گونه می‌توان گفت که دستور زبان روشی است برای توصیف اینکه یک زبان چگونه کار می کند. این مسئله با استفاده از یک مثال محسوس تر می شود. برای مثال اگر شما با روش ساخت فعل مجهول در زبان انگلیسی آشنا نباشید و یا در خصوص ساخت ماضی بعید اطلاعات کافی نداشته باشید دلیل نمی شود که نتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید.

باور درست در خصوص یادگیری دستور زبان این است که بدون یادگرفتن مستقیم دستور زبان نیز می توان زبان دیگر را آموخت اما یادگیری این قواعد به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از زبان جدید داشته باشیم.

از دیگر باورهای نادرستی که در خصوص یادگیری یک زبان جدید وجود دارد این است که  افرادی که در حال تدریس زبان مادری شان هستند بهتر از دیگران عمل می کنند.  حقیقتا تدریس یک زبان جدید مستلزم تسلط و علم بالا نسبت به آن زبان می باشد اما لزوماً مدرس موفق کسی نیست که زبان مادری اش را  تدریس کند، بلکه مدرس موفق کسی است که بتواند با استفاده از تکنیک ها و اصول و روش های موجود پروسه یادگیری زبان را در زبان آموزان پرورش دهد.

از دیگر باورهای نادرست در خصوص زبان آموزی این است که این فرآیند بسیار سریع اتفاق می‌افتد. اما حقیقت چیز دیگری است. فی الواقع یادگیری یک زبان جدید نیاز به زمان، پشتکار و ممارست زیادی دارد. در حال حاضر سودجویان زیادی هستند که با تبلیغات دروغین سعی در فریب عام دارند. از جمله این تبلیغات می توان به یادگیری زبان در دو هفته اشاره کرد!!! قطعاً چنین تبلیغی صرفاً در راستای فریب عوام بوده و هیچ پشتوانه علمی ندارد.

باورهای اشتباه راجع به زبان

برای مثال مهارت رانندگی را در نظر بگیرید. هرچقدر هم شما به تمامی قوانین موجود اشراف داشته باشید بدون تمرین و تکرار، تبدیل به راننده خوبی نخواهید شد. یادگیری زبان نیز به عنوان یک مهارت جدید از شرایط یکسانی پیروی می کند. صرف یادگیری کلمات جدید و و قواعد موجود نمی تواند به شما کمک کند که بخوبی به زبان جدیدی صحبت کنید، نباید این انتظار را نیز از خود داشته باشید. در مجموع زمانی که شما انتظارتان بیش از حد توانایی های تان باشد نمی توانید آن ها را به واقعیت تبدیل کنید و ممکن است دچار یاس و ناامیدی شوید و از ادامه فرآیند یادگیری خود دست بکشید.

بنابراین بهتر است با پذیرش این امر که زبان آموزی مهارتی است که به زمان مشخصی نیاز دارد، صبر و حوصله بیشتری را صرف انجام این عمل کنید.
از دیگر باورهای نادرست دیگر این است که یادگیری زبان دوم مانع از یادگیری زبان مادری می شود. اما این مسئله حقیقت ندارد، در واقع یک شخص می‌تواند به صورت همزمان چند زبان را با هم بیاموزد بدون اینکه به زبان مادری اش لطمه ای وارد شود. این امر را باید بپذیرد که هیچ محدودیتی برای یادگیری زبان های مختلف وجود ندارد. بنابراین بهتر است از این باور قدیمی دوری کرده و باور جدیدی را جایگزین کنیم. زبان دوم مانعی برای پیشرفت زبان‌ مادری نیست.

اما یک نکته جالب تفاوت بزرگی است که در یادگیری زبان جدید بین زنان و مردان وجود دارد. با توجه به مطالعات صورت گرفته مغز مردان اصولا برای یادگیری زبان محتواهای دریافتی را تقسیم بندی کرده و یک نیم کره را به این کار اختصاص می دهد در صورتی که زنان از هر دو نیمکره خود برای یادگیری زبان استفاده می کنند. اما به خاطر بسپارید که این مسئله نباید چنین تفکری را برای افراد ایجاد کند که زنان در زبان آموزی بهتر از مردان عمل می کنند و نمی توان با قاطعیت در مورد این مسئله نظر داد. هر شخصی جدای از مسئله جنسیت می‌تواند زبان جدیدی را فراگیرد.

لهجه بسیار مهم است! اما این مسئله درست نیست. برای مثال زبان انگلیسی را در نظر بگیرید: اینکه شما بتوانید با لهجه بریتیش و یا آمریکایی صحبت کنید می تواند بسیار جذاب باشد اما ملاک خوبی برای ارزیابی توانایی یک شخص در استفاده از زبان انگلیسی نیست، آنچه حائز اهمیت است این است که شما بتوانید کلمات را به درستی تلفظ کنید.

باورهای اشتباه راجع به زبان

باور نادرستی که بین افراد رایج است این است که تماشا کردن فیلم و یا سریال به تنهایی می‌تواند منجر به یادگیری یک زبان جدید شود. اما این مسئله حقیقت ندارد. در واقع نمی توان یک زبان را صرفاً با تماشای فیلم آموخت. هر شخصی که قصد یادگیری یک زبان جدید را دارد بایستی در شرایطی قرار بگیرد تا چهار مهارت مختلف زبان را بیاموزد. محتواهای تصویری همچون فیلم و ویدیو های آموزشی از جمله ابزارهای است که افراد می توانند از آن استفاده کنند تا مهارت شنیداری و البته تلفظ خود را تقویت کنند، اما روش مناسبی برای تامین تمامی نیازهای یک زبان آموز نمی باشد.

با کنار گذاشتن این باورهای غلط و جایگزین کردن آنها با عقاید درست، افراد می‌توانند در مسیر درست یادگیری قرار بگیرند. چنانچه باور نادرستی مانع از یادگیری شما شده است بهتر است از دام تمامی این خرافات رهایی پیدا کرده و زندگی جدیدی را از سر بگیرید.
برای یادگیری همین الان اقدام کنید. اگر به هر دلیلی زمان کافی برای حضور در کلاس های آموزشی زبان را ندارید تنها کافیست از سایت من و زبان دیدن کنید. این سایت توسط کارشناسان مجرب زبان طراحی شده است و آماده است که به شما کمک کند در هر زمان و هر مکانی به مفاهیم آموزشی مرتبط دسترسی داشته باشید و بتوانید مهارت خود را در استفاده از زبان های مورد علاقه تان تقویت کنید. این سایت هم اکنون منبع خوبی برای یادگیری شش زبان زنده دنیا می باشد. این سایت به شما کمک می کند تا تمامی مهارت های زبانی را به طور همزمان  یاد بگیرید. وقت را از دست ندهید و همین الان برای ثبت نام اقدام کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید