حقایق جالب از کشور ترکیه که نمی دانید

ترکیه کشوری در همسایگی شمال غربی ایران است که هر کسی با یک بار سفر به آن عاشقش می شود. این کشور زیبا به دلیل داشتن مناطق گردشگری متنوع و جذاب، ششمین مقصد گردشگری جهان به شمار می رود. چه شما عاشق آثار باستانی باشید و به دنبال کشف اماکن تاریخی و چه عاشق تفریح، چه دل تان بخواهد چند روزی را در یک جای آرام و بی دغدغه استراحت کنید، چه عاشق گشتن در مراکز خرید و خرید کردن و یا حتی اگر دوستدار شرکت در رویدادهای جالب باشید، در هر صورت سفر به ترکیه برای شما جذاب خواهد بود، اما بهتر است قبل از هر چیز به فکر یادگیری زبان هم باشید.

در واقع ترکیه شهرهای توریستی متنوعی دارد که هریک از آن ها برای گروهی از مردم جذاب و دوست داشتنی است و با این حساب می توانید مطمئن باشید که تور ترکیه هیچ وقت شما را ناامید نمی کند. اما فراموش نکنید که برای بیشتر آشنا شدن با این کشور آسیایی – اروپایی و ارتباط با مردم آن بهتر است کمی بر زبان ترکی تسلط داشته باشید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

برای کشف همه مناطق جذاب و دیدنی، ترکیه خالی از لطف نیست پیش از سفر به آن به یادگیری زبان ترکی استانبولی بپردازید. برای این کار هم حتما لازم نیست که در کلاسی ثبت نام کنید، چرا که می توانید به صورت غیرحضوری و به کمک وب سایت من و زبان به یادگیری آنلاین ترکی مشغول شوید.

اما این کشور زیبا و خوش آب و هوا هم مانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا دارای حقایق جالب و عجیبی است که شاید بسیاری از توریست ها از آن ها باخبر نباشند. خالی از لطف نیست که پیش از سفر به آن با این حقایق و دانستنی های عجیب درمورد ترکیه آشنا شوید. با کارشناسان من و زبان همراه باشید تا برخی از حقیقت های جالب ترکیه را بدانید.

 

حقایق جالب از کشور ترکیه

حقایق جالب ترکیه

در ادامه لیستی از حقایق جالب ترکیه را مشاهده می کنید که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست:

1- ترکیه مرکز جهان است! دلیل نامگذاری ترکیه به “مرکز جهان” این است که همه افراد از مقصد فرودگاه آتاتورک در شهر استانبول می توانند به همه مکان‌ های دنیا سفر کنند. جالب است بدانید که سفر به ۲۶۰ مقصد از طریق این فرودگاه امکان پذیر است. ناوگان هواپیمایی مدرن در این کشور سبب شد که خطوط هوایی ترکیه سریع ‌تر رشد کند و حالا ۴ سال است که خطوط هوایی ترکیه یکی از بهترین ‌ها در اروپا به شمار می آید.

2- بزرگ ترین و قدیمی ترین بازار جهان در ترکیه! بازار استانبول یک بازار بسیار بزرگ می باشد و مکانی است که در آن می توانید هر آن چه فکر کنید را خریداری کنید. این بازار دارای 64 خیابان و بیش از 4 هزار مغازه است. 25 هزار نفر زندگی خود را با کار در این بازار تامین می کنند.

3- استانبول، تنها شهر بزرگ ترکیه که در دو قاره واقع شده! بزرگ ترین شهر ترکیه، استانبول است که در میان توریست ها هم بسیار شناخته شده است. بخش عظیمی از این شهر یعنی بخش جنوبی آن در آسیا و بخش شمالی شهر در اروپا واقع شده است و بخش های اروپایی و آسیایی استانبول توسط تنگه بسفر از هم جدا می شوند.

4- ترکیه بیشترین مصرف سرانه چای را دارد! شاید برای تان جالب باشد که بدانید حدود 96٪ از کل جمعیت ترکیه حداقل 1 فنجان چای در روز می نوشند. این طور تخمین زده می شود که سالانه مردم ترکیه حدود 3 کیلو چای مصرف می‌ کنند. اگر تصمیم به سفر به استانبول را دارید، نباید تجربه نوشیدن یک چای سنتی را از دست بدهید.

حقایق جالب از کشور ترکیه

5- ترکیه سومین کشور دارای بیشترین کاربر در فیس بوک هستند! سی و هفتمین کشور بزرگ جهان با حدود هشتاد میلیون نفر جمعیت از حیث استفاده از شبکه های اجتماعی در جایگاه هفتم قرار دارد.97٪ از جمعیت این کشور از فیس بوک استفاده می کنند و ترک‌ ها به عنوان یکی از فعال‌ ترین کاربران این پلتفرم شناخته می ‌شوند.

6- محل کباب دنیا! کباب ترکی از معروف ترین کباب ها در سطح بین المللی است. در ترکیه، انواع متنوعی از کباب وجود دارد. این ترک ها بودند که این کباب را اختراع کردند و هنوز هم بهترین افرادی هستند که این غذای لذیذ را درست می ‌کنند. اگر به استانبول سفر کردید حتما کباب ترکی را امتحان کنید.

7- سن نیمی از جمعیت این کشور زیر 30 سال است! جالب است بدانید که 23.4٪ از جمعیت ترکیه زیر 14 سال و بیش از نیمی از کل جمعیت آن زیر 30 سال است. در این کشور تنها 8.5٪ از جمعیت پیرتر از 65 سال هستند.

8- کشتی روغنی ورزش ملی ترکیه! یکی از ورزش های ملی و سنتی ترکیه، کشتی روغنی است. در این نوع از کشتی، کشتی گیران پیش از این که شروع به کشتی گرفتن با حریف کنند، خود را غرق در روغن زیتون می کنند.

9- قهوه توسط ترک ‌ها به اروپا معرفی شد! همان طور که می دانید قهوه ترک دارای طرفداران زیادی است؛ با این که قهوه منشاء ترکی ندارد، اما این ترک ها بودند که در قرن شانزدهم قهوه را به اروپایی ها معرفی کردند.

10- بابا نوئل در ترکیه متولد شد! یکی دیگر از واقعیت های جالب کشور ترکیه این است که بابانوئل یا همان سنت نیکلاس، در قطب شمال متولد نشده، بلکه در پاتارا در جنوب غربی ترکیه متولد شده است.

حقایق جالب از کشور ترکیه

11- گل های لاله اصالتا ترکیه ای هستند! برخی از مردم به اشتباه این طور فکر می کنند که گل های لاله متعلق به هلند هستند. اما در حقیقت گل های لاله اصالتا ترکیه ای هستند و در قرن 17 میلادی بسیار در ترکیه محبوب بوده اند. در همان زمان ها هم بوده است که گل لاله از ترکیه به هلند صادر شده است و امروزه مردم دنیا از این حقیقت بی اطلاع هستند.

12- راه آهن “تونل” در ترکیه، دومین راه آهن قدیمی دنیا! قطار کابلی زیرزمینی “تونل” در ترکیه در تاریخ 17 ژانویه 1875 شروع به کار کرد و به دومین راه آهن زیرزمینی دنیا بعد از لندن تبدیل شد. تونل بین بی اغلو و کاراکوی همچنان در حال حرکت است و یکی از قدیمی ترین خط آهن های باقی مانده در قاره اروپا به شمار می آید.

13- طراح احتمالی پل معروف گالاتا، لئوناردو داوینچی! یکی از حقایق بسیار جالبی که احتمالا بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند این است که قرار بود لئوناردو داوینچی بین سال های 1502 و 1503، طراح پل گالاتا ترکیه باشد. سلطان بایزید دوم در آن سال ها داوینچی را مسئول طراحی پلی کرد که و قرار بود بر اساس سه اصل هندسی یعنی قوس فشرده، منحنی سهمی (پالا بولیک) و قوس کیستون، روی شاخ طلایی (گلدن هورن) ساخته شود. طرح داوینچی به طولانی ترین پل دنیا در آن زمان تبدیل شد ولی سلطان بایزید طرح او را نپذیرفت!

14- بزرگ ترین تولید کننده فندق دنیاست! شاید اغلب مردم، ترکی را با قهوه ترک و مزه های آن بشناسند، اما بهتر است بدانید که در واقع ترکیه بزرگ ترین تولید کننده فندق دنیاست. ترکیه حدود 72.9 درصد از فندق دنیا را تامین می کند. بیشتر محصول فندق ترکیه یعنی حدود 60% درصد در قسمت شرق دریای سیاه، تولید می شود

15- استفاده از کلاه قرمز رنگ در ترکیه ممنوع است! آخرین حقایق جالب از کشور ترکیه که در اینجا برایتان مطرح می کنیم ممنوعیت کلاه قرمز در ترکیه است. در سال 1925 استفاده از کلاه قرمز توسط آتاتورک در ترکیه ممنوع اعلام شد و دلیلش هم این بود که به نظرش این کلاه برای مردم مدرن ترکیه بیش از حد سنتی بوده است! قسمت عجیب ماجرا این است که هنوز که هنوزه استفاده از این نوع کلاه قرمز رنگ در ترکیه غیر قانونی است!

قوانین و مقرارت توریست ها و مسافران در ترکیه

سالانه افراد زیادی به خصوص ایرانیان به کشور ترکیه سفر می کنند و برای گردش و بازدید از مکان های تفریحی و دیدنی وارد شهرهای مختلف آن می شوند. ترکیه هم مانند برخی از کشورهای دیگر جهان برای توریست ها و مسافران هم قوانینی را وضع کرده که افراد با ورود به این کشور موظفند که این قوانین را رعایت کنند. برخی از مهم ترین این مقرارات عبارتند از:

  • اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، بهتر است بدانید که شما فقط سه ماه می توانید در این کشور بمانید. برای ماندن بیش از سه ماه می بایست اجازه رسمی از مقامات بگیرید و مدت اقامت در ترکیه را تمدید نمایید.
  • اگر در ترکیه اقدام به فحشا و یا ایجاد آسیب های اجتماعی نمایید، اخراج می شوید.
  • افراد دارای گذرنامه های با اعتبار کمتر از پنج ماه باید پیش از سفر به ترکیه پاسپورت خود را تعویض کنند چرا که در غیر این صورت در هنگام ورود به فرودگاه استانبول، مبلغ 325 لیر جریمه می شوند.
  • اگر فرد به هر عنوان در ترکیه توسط مقامات قضای این کشور به زندان محکوم شود، باید دوران محکومیت خود را در زندان های محلی بگذراند.
  • اگر در ترکیه توسط پلیس محل بازداشت شدید از مامورین بخواهید مراتب را سریعا به سفارت یا نزدیک ترین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران اطلاع دهند و از امضای هرنوع اوراق و اسناد خودداری نمایید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

آداب و رسوم جالب کشور ترکیه

1-در ترکیه با بوسیدن هر دو گونه می توانید به دیگران سلام کنید: در آغوش گرفتن در میان دوستان نزدیک و یا اعضای خانواده نیز رایج است. در حقیقت درآغوش گرفتن و یا بوسیدن به نوعی سلام کردن شما را نشان می دهد.

2-استفاده از علامت چشم و نظر: علامت های چشم و نظر تقریبا در هر کجای ترکیه برای دوری از افکار شیطانی مورد استفاده قرار می گیرند. وقتی به ترکیه سفر می کنید، آنقدر این علامت ها را می بینید که نمی توانید آن ها را نادیده بگیرید. معمولا مردم در خانه هایشان این علامت ها زا قرار می دهند یا رانندگان تاکسی آن ها را در جلوی آینه شان آویزان می کنند. در حقیقت ترک ها اعتقاد دارند که با همراه داشتن این علامت از شر چیزهای منفی و همسایگان و اطرافیان حسود در امام خواهند بود.

3-در ترکیه چای نشانه مهمان نوازی میزبان است: ترک زبانان به نشانه دوستی و یا مهمان نوازی برای مهمانان خود چای می آورند و ممکن است در ترکیه اینگونه تصور کنید که ترک ها در هر کجا از نوشیدن چای بیشتر از نوشیدن آب استفاده می کنند. معمولاً بعد از غذا همراه با میوه و شیرینی چای می آورند و به مهمانان تعارف می کنند.

4-شیوه احترام به بزرگان در ترکیه با بکار بردن کلماتی همچون خاله یا عمو: در ترکیه برای احترام گذاشتن به بزرگ تر ها زمانی که به دیدار آن ها می روند به نشانه دوستانه بودن و احترام از کلماتی همچون”teyze” یا “amca” استفاده می کنند که به معنای خاله و عمو است. این کلمات را می توانید برای کسانی که از شما بزرگترهستند استفاده کنید. همچنین در ترکیه به نشانه احترام به زنان از کلمه”abla” به معنی خواهر بزرگتر استفاده می کنند.

5-در مراسمات عروسی طلا هدیه بدهید: مراسم ازدواج در ترکیه بسیار به ایران شباهت دارد به خصوص اینکه در این مراسم به عروس و داماد سکه طلا هدیه داده یا نزدیکان آن ها دستبند طلا هدیه می دهند. اگر شانس با شما یار بود و به یک مراسم عروسی در ترکیه دعوت شدید، می توانید شاهد این رسم باشید. دلیل این رسم در ترکیه نیز به این خاطر است که بر خلاف پول نقد، طلا هرگز ارزشش را از دست نمی دهد.

6-زمانی که به مسجد می روید باید سرپوش داشته باشید: با وجود اینکه ترکیه یک کشور سکولار می باشد، اما بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل داده اند. شما باید مانند اغلب مکان های مذهبی، زمانی که در ترکیه وارد مساجد می شوید، به نشانه احترام به مقدسات سر خود را بپوشانید و بازوها و پاهایتان را بپوشانید. برای مردان نیز پوشیدن شلوارک مجاز نیست و نباید زانوهایشان مشخص باشد.

آداب و رسوم ترکیه و دسر مرغ
آداب و رسوم ترکیه و دسر مرغ

7-کفش های خود را قبل از ورود به خانه دربیاورید: در ترکیه باید مانند ایران قبل از ورود به خانه کفش هایتان را در بیاورید. همچنین ترک ها در خانه دمپایی می پوشند و به همین خاطر معمولا چند جفت اضافه هم برای مهمانان در نظر می گیرند. این آداب جالب در ترکیه به این خاطر است که کثیفی را وارد خانه نکنید و باید حتما قبل از ورود کفش هایتان را خارج از خانه در بیاورید.

8-زمانی که به مهمانی می روید، هدیه دادن به میزبان را فراموش نکنید: در ترکیه باید هنگامی که به خانه کسی می روید به نشانه احترام برای او هدیه ای ببرید. حتی اگر ناگهانی و بدون نظر قبلی به خانه کسی دعوت شوید، می توانید با خرید یک هدیه ساده همچون چند شاخه گل یا بردن خوراکی، احترام خود را به میزبان نشان بدهید. البته توجه داشته باشید که هرگز با خود نوشیدنی نبرید چرا که ترک ها بنا به برخی دلایل از جمله دلایل شرعی از نوشیدن اینگونه نوشیدنی ها خودداری می کنند.

9-در رستوران یا غذا خوری بدانید که چه کسی باید هزینه را بپردازد: در ترکیه این رسم رایج است که زمانی که به دهوت کسی برای صرف غذا به رستوران یا غذا خوری می روید، شخص دعوت کننده باید هزینه را پرداخت کند. بنابراین اگر در این کشور برای خوردن غذا دعوت شدید بدانید که نیازی به پرداخت هزینه ندارید، ولی اگر کسی را دعوت کردید پرداخت بر عهده شما خواهد بود. همچنین جالب است بدانید که تقسیم کردن هزینه در ترکیه رواج ندارد.

آداب و رسوم ترکیه و دسر مرغ

10یک نوشیدنی ملی در ترکیه قهوه است: قهوه ترکی معمولا بعد از غذا سرو می شود و بسیار غلیظ است. البته هم قهوه و هم چای ترکی جایگاه خودشان را دارند و معمولاً هر کدام در مواقع خاص خودشان ارائه می شوند. در مهمانی ها و زمانی که مهمان ها برای بازدید به خانه شخصی می روند، چای متداول است. این قهوه تلخ را سعی کنید یک نفس بخورید تا تلخی آن زیاد شما را اذیت نکند.

11-با غذا نان هم باید بخورید: آداب و رسوم جالب دیگری که در ترکیه وجود دارد این است که آن ها با همه غذاها نان می خورند و به همین خاطر معمولا کودکان در حال خرید نان از گوشه و کنار بازار هستند.

12- از دیدن مرغ توی دسرتون تعجب نکنید: در ترکیه دسر پودینگ سینه مرغ سرو می شود که ترکیبی عجیب از مرغ آب پز، شکر و شیر است و در آن دارچین نیز می ریزند.ک این دسر خوشمزه در اکثر منوهای رستوران های این کشور وجود دارد که می توانید آن را سفارش داده و از طعم متفاوتش لذت ببرید.

13خوش آمد گویی به سبک ترکی: در ترکیه با عبارت Hos Geldiniz خوش آمد گویی شان را به افراد ابراز می کنند. شما می توانید در پاسخ خوش آمد گویی افراد در ترکیه عبارت Hos bulduk را بکار ببرید.
دوستی های طولانی در ترکیه

14- چند همسری در ترکیه غیر قانونی است: مردان در ترکیه به عنوان رئیس خانواده می باشند و کسی که قصد ازدواج با فرد دیگری دارد، بنا بر غیر قانونی بودن چند همسری در این کشور باید یک نفر را برگزیند و ازدواج با او را رسما ثبت نماید. جالب است بدانید که زنان در ترکیه برای نوشیدن چای بعد از ظهر به صورت دوره ای در زمان و مکان مشخصی دوره هم جمع می شوند و این کار را بین ۷ تا ۱۷ ادامه می دهند.

15- آداب ازدواج در ترکیه: پس از اینکه پسران و دختران برای ازدواج با یکدیگر به تفاهم می رسند، خواستگاری انجام می شود. زمانی که شما به یک مراسم عروسی در ترکیه دعوت شوید ممکن است شاهد این رسم جالب باشید که دوستان عروس ته کفش او نام هایشان را می نویسند و پس از پایان عروسی اعتقاد دارند، کسی که نامش پاک شده باشد، به زودی ازدواج خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • امیرعلی

    هیچی بهتر از همون کباب های ترکی نمیشه عالیهههههههههه

    پاسخ
  • keyvan

    من شنیدم اگر بریم توی محیط بهتر زبان اونجا رو یاد میگیریم. برم ترکیه بهتر یاد میگیرم یا همین ایران یاد بگیرم بعد برم؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. درسته که یادگیری در محیط خیلی تاثیر گذاره اما قبل از اینکه وارد ترکیه بشید لازمه که زبان ترکی رو بلد باشید و در اونجا تثبیتش کنید.

      پاسخ
  • حکیمی

    می تونم جزو آموزش دهنده های سایت شما باشم. من معلم زبان ترکی هستم و در حال حاضر بازنشسته شدم. میخواستم بدونم امکان همکاری با شما هست یا خیر؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما . با توجه به مجازی بودن آموزش ها و اینکه بدون مربی هستند در حال حاظر این امکان وجود ندارد . اما انشالا در برنامه های آتی خوشحال میشیم از حضور شما دوستان بهره مند شویم.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید