غول مشکلات یادگیری زبان را شکست دهید

 زبان آموزان زبان دوم به دلیل تداخل زبان مادری و اختلافات فرهنگی با مشکلات زیادی روبرو هستند
در هر شرایطی که باشید، همواره برای یادگیری زبان دوم با چالش هایی مواجه هستید، چندین مشکل اساسی وجود دارد که معمولاً هنگام تلاش برای یادگیری زبان دوم، خود را نشان می دهند. چالش هایی گیج کننده که بایستی بتوانید آنها را مدیریت کنید تا موفق به یادگیری زبان دوم شوید. مشکلاتی در دستور زبان، واژگان، افعال عباراتی و گویش.
در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل اصلی نیمه کاره رها کردن و مشکلات یادگیری زبان دوم ، مطالبی را ارائه دهیم. اینکه چرا کتابهای زبان آموزی خوانده نشده و کلاس های آنلاین نیمه کاره رها می شوند. بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم:

انتقال زبان

انتقال زبان دخالت زبان مادری را در یادگیری زبان دوم تعیین می کند. زبان آموزان برای یادگیری زبان دوم معمولا ازدانش زبانی خود در زبان مادری استفاده می کنند به شکلی که تمامی آموزه های جدید را با زبان مادری خود مقایسه می کنند. شاید در نگاه اول این حالت برای یاد گیری زبان دوم بسیار کمک کننده باشد اما نوعی حالت دفاعی نیز در برابر آموزه های جدید ایجاد می کند که این اصلا به نفع زبان آموز نیست. در واقع انتقال زبان به راحتی باعث خطاهای نحوی، واژگان و تلفظی می شود. زبان آموزان به دلیل تفاوت سیستمهای واج و آوایی، برخی از صداها را نادرست یا با مشکل تلفظ می کنند. معمولا زبان آموزان با در نظر گرفتن تلفظ های زبان مادری و مقایسه ی ان با زبان جدید دچار اشتباه شده و کلمات را نادرست تلفظ می کنند. به عنوان مثال کلمات یا عباراتی که به نظر می رسد در زبان مادری و زبان مقصد به هم شبیه هستند، اما از نظر معنی تفاوت زیادی دارند. تداخل زبانی یا انتقال، وقتی که زبان مادری و زبان مقصد بشبیه به هم هستند، می تواند منجر به تلفظ صحیح کلمات شود، اما با این حال، انتقال می تواند منجر به خطاهایی شود که هر دو زبان تفاوت دارند.

مشکلات یادگیری زبان دوم
مشکلات یادگیری زبان دوم

تفاوت های فرهنگی

فرهنگ فراگیران می تواند مانعی برای یادگیری زبان دوم یا خارجی باشد. اختلافات فرهنگی ممکن است باعث سردرگمی و سوء تفاهم فرهنگی شود. به دلیل اختلافات فرهنگی ممکن است زبان آموزان در برقراری ارتباط با گویشوران زبان مورد نظر دچار مشکل شوند.
یادگیری زبان دوم به معنای یادگیری، صحبت کردن و درک آن است. اما زبان آموزان نمی توانند بدون اینکه فرهنگ کشوری را یاد گرفته باشند به راحتی زبان آن کشور را یاد بگیرند و از آن استفاده کنند، چرا که لازمه ی تسلط بر صحبت کردن و برقراری ارتباط با افراد دیگر، دانستن و شناخت فرهنگ آن کشور است.
برای دستیابی به یک مهارت زبانشناختی عملی و اجتماعی، زبان آموزان باید بتوانند که فرضیات درستی از فرهنگ آن کشور برای خود متصور شوند. اگر فرهنگ خود زبان آموز با فرهنگ کشور دوم تشابه داشته باشد، در اینگونه موارد مسلما یادگیری راحت تر است اما اگر فرهنگ های زبان آموز و کشور مقصد با هم تفاوت داشته باشند مسلما یادگیری زبان دوم به راحتی امکان پذیر نیست.

پیامدهای موجود در کلاس های زبان

معلمان باید استراتژی و اهداف زبان آموزان برای یادگیری زبان دوم را در نظر بگیرند.

زبان آموزان تمایل دارند که در یادگیری زبان دوم، از دانش زبانی خود در مورد زبان مادری و یا سایز زبان هایی که بر آنها تسلط دارند، استفاده کنند. زبان آموزان سعی می کنند دانش فرهنگی خود را انتقال دهند تا هنگام صحبت کردن، راحت تر بتوانند با افراد ارتباط یرقرار کنند.
معلمان باید ویژگیهای مشترکی را که ممکن است در یادگیری زبان مقصد نقش داشته باشند، را پیدا کرده و بر آنها تاکید کنند. آنها همچنین باید، در تصحیح خطاهای زبان آموز محتاط باشند، زیرا خطاها ممکن است نتیجه انتقال زبان یا فرضیات نادرست در مورد فرهنگ هدف باشد. برای یادگیری یک زبان به عنوان یک فرد بزرگسال، مطالعه، تمرین، کنجکاوی، زمان و تلاش زیادی لازم است. بنابراین ، اگر نتوانید و یا زمان کافی برای یادگیری نداشته باشید قطعا از یادگیری زبان دوم متنفر خواهید شد. گاهی اوقات مجبور می شویم که زبان دوم را بر حسب ضرورت یاد بگیریم. این شرایط کاملا به نفع زبان آموز است، چرا که بر حسب نیاز مجبور می شود یاد گیری زبان خاصی را دنبال کند، مثلا فردی می خواهد به نوه ی انگلیسی خود در امریکا سر بزند و برای برقراری ارتباط با وی بایستی زبان انگلیسی را یاد بگیرد، در چنین حالتی نه تنها انگیزه ی کافی برای یادگیری زبان انگلیسی ایجاد می شود، بلکه فرد بسیار تشویق می شود که هر چه زودتر یادگیری زبان انگلیسی را پی گیری کند تا سریعتر بتواند با نوه ی محبوب خودش ارتباط برقرار کند.

البته این روزها اغلب یادگیری زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود در نظر می گیرند چرا که زبان انگلیسی زبان رسمی بین المللی بوده و با یادگیری آن می توان تقریباً در هر جای دنیا گلیم خود را از آب بیرون کشید.اگر اهل سفر باشید اگر دنبال استخدام شدن و پیدا کردن فرصت‌های شغلی هستید، به راحتی با یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید شانس خود را برای استخدام بالا برده و یا هنگام سفر به کشورهای خارجی به راحتی با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید.
حال اگر شاغل هستید و یا وقت کافی برای شرکت در کلاسهای حضوری یادگیری زبان انگلیسی را ندارید میتوانید آموزش آنلاین زبان انگلیسی را را دنبال کرده و از طریق و در هر محلی که حضور دارید به راحتی زبان انگلیسی را یاد بگیرید. با مراجعه به سایت من و زبان می توانید آموزش انلاین زبان انگلیسی و پنج زبان زنده ی دیگر را از طریق آنلاین دنیال کنید.

اجازه دهید که از سخن اصلیمان دور نشویم و به ادامه مطالبی که عنوان کردیم باز گردیم.

ترس

یکی دیگر از مشکلاتی که نوآموزان با آن روبرو هستند ترس است، ترس از از برقراری ارتباط با دیگران به سبب خطاهایی که ممکن است هنگام صحبت کردن از آنها سر بزند، خطاهای گفتاری که بعضا باعث خجالت افراد شده و اجازه نمی دهد که آنها به راحتی با زبان دوم صحبت کند. البته این ترس ناشی از اشتباه و قضاوت شدن، بیشتر در نوآموزان جوان دیده می شود، زبان آموز هر چه از لحاظ سنی بزرگتر باشد و در واقع تجربه سرد و گرم زندگی را داشته باشد، به راحتی می تواند به این نوع ترس غلبه کرده و فضای اطراف خود را برای برقراری ارتباط با افرادی که به زبان دیگری صحبت می کنند مهیا کند.

هنگامی که به سنی می رسید که پوشیدن صندل و جوراب در کنار هم به مذاق تان خوش می آید، قطعاً می توانید بدون هیچ گونه ترسی با دیگران به زبان دوم، ارتباط برقرار کرده و با آنها دوست شوید. در واقع کمتر ذهن خود را مشغول بروز خطا هنگام صحبت کردن به زبان دوم می کنید و برایتان اهمیتی ندارد.
ظاهراً ترس افراد از اینکه مورد قضاوت قرار داده شده و احمق به نظر برسند، باعث می‌شود که بسیاری از نوآموزان جوان، هنگام یادگیری زبان دوم هیچ تلاشی نکنند که به این زبان صحبت کنند که مبادا دچار اشتباه شده و موجبات خنده و تمسخر دیگران رافراهم کنند و یا اینکه گاهاً بسیار کوتاه آهسته و سریع سخن می گویند که این هم باز ناشی از ترس درونی آنهاست اگر در این مسیر بتوان ترس را کنار زده و هنگام بروز خطا و اشتباه حین صحبت کردن فقط به آن خندید و رد شد در واقع اقدامی بسیار با اهمیت در مورد یادگیری زبان دوم انجام شده است.

ترسناک ترین حالت این ماجرا زمانی است که قبل از صحبت کردن ناموس فقط به این فکر کند که امکان دارد حین صحبت کردن دچار خطا شود نه اینکه شروع به صحبت کند و بعد خطایی رخ دهد اگرنوآموز بدون هیچ ترسی بتواند با افراد ارتباط برقرار کند و به راحتی می تواند بروز خطا در این زمان را مدیریت کرده و به صحبت کردن ادامه دهد اما اگر قبل از تمامی این وسایل صرفاً ترس در وجودش مستولی شود دیگر حتی نمی‌تواند شروع به صحبت کردن کند.

مشکلات یادگیری زبان دوم
مشکلات یادگیری زبان دوم

نداشتن زمان کافی

یکی دیگر از از مشکلاتی که هر نوآموزی با آن مواجه خواهد شد مثل من نداشتن زمان و فرصت کافی برای یادگیری زبان دوم استاگر برای یادگیری زبان دوم مثلاً یادگیری زبان انگلیسی نتوانید وقت و زمان کافی را به یادگیری اختصاص دهید مسلماً نخواهید توانست ست که یادگیری زبان انگلیسی را به سرعت و به راحتی دنبال کنید چراکه یادگیری یک زبان جدید فرصت کافی می‌خواهد تا نوآموز بتواند به تمامی زیر و بم زبان جدید آشنایی پیدا کرده به آرامی آنها را فرا بگیرد.

حال اگر فرصت کافی ندارید و نمی توانید در کلاس های حضوری آموزش زبان انگلیسی یا زبان مورد نظرتان شرکت کنید حتماً سری به سایت های آموزش آنلاین زبان مانند سایت من و زبان سر بزنید، در این سایت ها به راحتی می توانید مانند کلاس های حضوری نکات اصلی زبان مورد نظرتان را یاد گرفته و آنها را تمرین کنید با این تفاوت که دیگر دغدغه ی دیر رسیدن سر کلاس، قضاوت شدن، اشتباه کردن هنگام صحبت، امتحان حضوری دادن و … را نخواهید داشت.

عدم اراده

از آنجایی که یادگیری زبان دوم چالش سنگینی است که انجام آن برای بسیاری از افراد مشکل است، لذا همواره با تنبلی و عقب انداختن یادگیری مواجه می شود. برای رهایی از این مشکل کافیست عزم خود را جزم کرده و هر روز به مدت یک ساعت ساعت برای یادگیری زبان دوم مطالعه داشته باشید، در این صورت به راحتی بعد از گذشته دو هفته این حالت به صورت عادت در آمده و دیگر ذهن شما، یادگیری را به بعد موکول نخواهد کرد، در واقع بایستی عزم خود را جزم کرده و اراده ی خود را در این زمینه تقویت کنید، و کار خود را نیمه تمام رها نکنید.

فقدان برنامه زبان بندی شده

یکی دیگر از چالش هایی که بیشتر نوآموزان زبان دوم با آن روبه رو هستند، نداشتن برنامه ریزی برای یادگیری زبان دوم است، به طوری که روزانه تمامی کارهای خود را انجام می دهند و در آخر اگر زمانی اضافه بیاورند آن را به یادگیری زبان اختصاص می‌دهند مسلماً با داشتن چنین برنامه‌ای قطعاً اولویت های دیگری وجود دارد که انجام آنها به بعد موکول نمی شود بلکه زمان یادگیری زبان است که که یا نادیده گرفته می شود شود و یا به طور کل فراموش میشود، برای جلوگیری از چنین حالتی بهتر است که زمان مناسبی را که سرزنده و بانشاط هستیم به یادگیری زبان دوم اختصاص دهیم. هنگامی که یادگیری زبان دوم، مثلاً روزانه یک ساعت از زمان شما را پر کند و کاملاً به صورت برنامه‌ریزی شده باشد، مطمئناً شما را موظف خواهد کرد که روزانه یک ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهید، با این برنامه به راحتی بعد از گذشت ۶ ماه می توانید پیشرفت قابل ملاحظه ی خود را ببینید.

صدای درون

یکی دیگر از موارد بازدارنده شما برای یادگیری زبان دوم تصورات ذهنی شما و یا به عبارتی صدای درونیتان است که مدام در ذهن شما می گوید: نمی توانید! نمیتوانید! اگر اجازه دهید که ندای درونتان راهنمای شما باشد قطعاً یادگیری زبان دوم برایتان میسر نخواهد شد، پس ندای درونتان را خاموش کرده و مطمئن باشید که با تقویت اراده و اختصاص دادن زمان کافی برای یادگیری زبان مورد نظر به راحتی می توانید مانع های یادگیری را پشت سر گذاشته و بر زبان مورد نظرتان تسلط پیدا کنید. همان طور که می توانید وزن خود را کاهش دهید همانطور که میتوانید فضانوردی کنید، پس به راحتی می توانید زبان دوم را را یاد بگیرید.
حال که تمامی دلایل و بهانه های بازدارنده شما، برای به تعویق انداختن یادگیری زبان مورد نظرتان مشخص شد به راحتی نیمی از مشکل را حل کرده اید چرا که با آگاهی کامل نسبت به چالش هایی که در پیش رو دارید می توانید راه حل های عملی و کاربردی ارائه داده با برنامه ریزی مناسب تمامی مشکلات پیش روی تان را رفع کنید.

تا اینجای مقاله تقریباً به چند مورد از چالش هایی که هر نوآموز ممکن است با آن مواجه شود، اشاره کردیم. البته چالش‌های مهم دیگری نیز وجود دارد که برای بحث مفصل آن بایستی مقاله های دیگری نیز به آن اختصاص دهیم، اما تا به این جا سعی کردیم که مطالب مهم را برای شما عنوان کرده و تقریبا راه‌حل‌های آن را نیز ارائه دهیم. حالا اگر می خواهید که یادگیری زبان دوم تان را شروع کنید و زمان کافی برای شرکت در کلاس های حضوری را ندارید، می‌توانید به سایت من و زبان، سایت آموزش آنلاین زبان در ایران مراجعه کرده و با ثبت نام در دوره های آموزش آنلاین زبان به راحتی زبان مورد نظر خود را یاد گرفته و بر آن تسلط پیدا کنید. سایت من و زبان، اولین سایت آموزش آنلاین زبان است که شش زبان زنده دنیا را به صورت آنلاین به زبان آموزان آموزش داده و در پایان هر دوره خودآزمایی نیز انجام می دهد. نوآموزان می‌توانند با انجام دادن تمرینات آزمون در پایان هر دوره به راحتی میزان تسلط خود را نسبت به زبان مورد نظر ارزیابی کنند. پس درنگ نکنید و فرصت را غنیمت شمرده و همین حالا به سایت من و زبان سر بزنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • فاطمه

    شیوه آموزش شما واقعا تضمینیه؟ میخوام حتما به زبان انگلیسی تو مدت زمان کوتاهی مسلط بشم.

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. درصورتی که وقت بذارید و تمرین کنید مطمئنا زبانتون قوی خواهد شد.

      پاسخ
  • نفیسه

    صدای درون رو واقعا قبول دارم. من اصلا در خودم نمیبینم یه روز بتونم به زبان انگلیسی مسلط بشم و مثل خودشون حرف بزنم. واقعا یعنی ممکنه با آموزشای شما بتونم عالی بشم تو زبان؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. اگر تلاش لازم و مستمر برای یادگیری داشته باشید و تمرین کنید مطمئنا عالی خواهید شد

      پاسخ
  • Mark

    Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید