چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری

چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری | با راز طبیعت هم قدم شوید!
مطمئنا می دانید که طبیعت به شکل کاملا آهسته اما پیوسته حرکت می کند، برای یادگیری زبان مورد نظرتان نیز می توانید این الگو را دنبال کنید. با زمان همراه شوید و صبورانه زبان مورد نظرتان را فرا بگیرید.

وقتی اطرافیانم از من سؤال می کنند که چگونه مهارت شنیداری شان تقویت کنند، همان داستان همیشگی به ذهنم می آید. سرگذشت یادگیری زبان اسپانیایی، دانشجویی آمریکایی به نام الکس که معلم خصوصی ش بودم. چیزی که از همان ابتدا مرا تحت تأثیر قرار داد این بود که الکس به طور کلی نا امید شده بود. او یک ریز زمزمه می کرد که “هر کاری می کنم نمی تونم زبان اسپانیایی رو بفهمم، با وجود اینکه خیلی زمان صرف می کنم اما باز انگار هیچ کاری نکردم” از او پرسیدم که معمولاً چگونه تمرین می کند؟

گفت که ” من فیلم ها را به زبان اصلی اسپانیایی و آنلاین تماشا می کنم اما هر چقدر هم که تلاش می کنم باز به سختی معنی حرفهایشان را متوجه می شوم و یا اصلا چیزی نمی فهمم، چون خیلی سریع حرف می زنند”
آن موقع بود که خیلی زود فهمیدم مشکل از کجاست، من قبلاً دانش اموزان زیادی داشتم که همه با این مشکل مواجه شده بودند، و حتی خود من نیز هنگام یادگیری زبان انگلیسی به مشکلاتی از این دست برخورد کرده بودم.

چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری
چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری

الکس خیلی دوست داشت که بتواند مکالمات اسپانیایی زبان ها را بفهمد. یعنی خیلی سریع بتواند خیلی چیزها را بفهمد، اما هنوز مهارت شنیداری اش انقدر قوی نشده بود که بتواند محاورات اسپانیایی زبان ها را متوجه شود چرا که آنها هم لهجه داشتند و هم خیلی سریع و عامیانه صحبت می کردند که کاملا با اسپانیایی کتابی و انچه که در کتابها یاد می گرفتند، فرق داشت. باید کاری می کردم که روال گوش دادنش به فیلمها و محاورات اسپانیایی را تغییر دهد تا بتواند بهتر یاد بگیرد و مهارت شنیداری اش تقویت شود.

اگر این کار را نمی کردم قطعا او نا امید می شد و احتمالا یادگیری زبان اسپانیایی را نصفه کاره رها می کرد.
طی هفته‌های بعدی کار کردنم با وی و تدریس خصوصی، چند نکته مؤثر برای بهبود مهارت شنیداری را به او یاد دادم.
حال قصد دارم در این مقاله، همین نکات را با شما در میان بگذارم پس با من همراه باشید و اگر قصد یادگیری زبان انگلیسی و یا هر زبان دیگری را چه به صورت آموزش آنلاین زبان انگلیسی، چه به صورت شرکت در کلاس های حضوری دارید، قطعا رعایت این نکات کمک به سزایی به شما خواهد کرد.
بیایید شروع کنیم.

فیلم ها و فایل های صوتی قابل فهم انتخاب کنید.

مهمترین کاری که باید هنگام تقویت مهارت های شنیداری و گوش دادن انجام دهید، این است که مطالبی را گوش دهید که بهتر می فهمید.
از این نوع ابزاری های کمکی یادگیری زبان، به عنوان “فیلمها یا ورودی های قابل درک” یاد می شود. در واقع به هر محتوای صوتی که کمی بالاتر از سطح مهارت فعلی شما باشد “ورودیهای قابل درک” گفته می شود.

چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری
چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری

سطح مهارت شنیداری هر کسی متفاوت است، بنابراین نمی توان سطح استاندارد خاصی برای این ورودیها و ابزار های کمکی در نظر گرفت. با این حال، طبق تجربه ی شخصی، از نظر من ورودی ها یا ابزارهای کمک یادگیری قابل فهم، هر منبع صوتی است که حدودا 60٪ -80٪ آن را متوجه می شوید.
به نظر می رسد گوش دادن به فایل هایی که بیشتر از سطح مهارت تان هستند، اشتباه باشد چرا که اگر به چیزهایی گوش دهید که بیشتر مطالب آن را متوجه نمی شوید، تمامی وقت تان به هدر رفته و ناامید و سرخورده می شوید. اگر چه ممکن است که معنی چند واژه را متوجه شوید اما به طور کلی چیزی نخواهید فهمید، اما حواستان را جمع می کنید تا متوجه کلمات شوید.
این اتفاقی بود که برای الکس افتاده بود. او واقعاً می خواست فیلم ها، پادکست ها و فیلم های آنلاین را بفهمد، با این حال، این ورودها انقدر بالاتر از سطح مهارتی او بودند که به جای اینکه به یادگیری اش کمک کنند، پیشرفت او را کند می کردند.
برای رسیدن به سطح مهارتی که الکس آرزویش را داشت، لازم بود که مطالب قابل فهم را گوش دهد تا بتواند نردبانی ایجاد کند که یادگیری اش را تسهیل کند.
برای انجام اینکار بایستی، از آنچه می فهمید شروع کنید و سپس مطالب را سخت تر کنید. به تدریج با افزایش سطح مطالب، به فایل های صوتی سخت تر گوش کنید.
به همین دلیل است که من همیشه درس دادن به دانش آموزانم را با یک روال خوب خواندن و گوش دادن آغاز می کنم.
این بهترین روشی است که برای بهبود مهارت های گوش دادن از روز اول یادگیری پیدا کرده ام.

هنگامی که دانش آموزان به این روال عادت کردند، می توانند به مطالب و فایل های صوتی سخت تر گوش دهند. گوش دادن به مطالبی که کمی بالاتر از سطح مهارت شنیداری شما باشد، گام اساسی در تقویت مهارت های شما است. وقتی این کار را کردید، باید دقیقاً تصمیم بگیرید که دوست دارید چه نوع محتوایی را گوش دهید.

به مطالبی گوش دهید که از شنیدن آن لذت می برید.

در حالی که از لحاظ استاندارد می توانید به هر مطلبی که مطابق با آن استاندارد درک 60٪ -80٪ باشد گوش دهید، اما در حالت ایده آل بایستی، مطالبی را انتخاب کنید که برای شما جذاب و دوست داشتنی باشد.
گوش دادن به مطالب جذاب و جالب بسیار مهم است، چرا که لذت خاصی به همراه دارد و یادگیری را آسانتر خواهد کرد. اگر از آنچه که گوش می دهید لذت ببرید، انگیزه بیشتری برای ادامه گوش دادن خواهید داشت و سعی می کند با دقت بیشتری گوش داده و تمرکز کنید.
به معنای واقعی، این بدان معنی است که شما باید نسبت به چیزی که گوش می دهید بسیار محتاط بوده و هر فیلم و یا فایل صوتی را گوش ندهید.

فقط به دلیل اینکه کتاب درسی شما گفتگوی صوتی طولانی در مورد رفتن به فرودگاه و یا خرید در بازار دارد، نباید خود را ملزم به گوش دادن به آنها کنید. انتخاب کنید و بیشتر وقت یادگیری و تمرین خود را با گوش دادن به مطالبی پز کنید که به موضوعش علاقه دارید.

بر کلیات تمرکز کنید نه جزئیات

از بین تمام مهارت های اصلی یادگیری زبان، مهارت گوش دادن بیشترین تمرکز را می خواهد. دلیل این امر این است که اگر بر آنچه گوش می دهید تمرکز نداشته و با دقت به آن گوش ندهید، ممکن است پیام اصلی مطلب را از دست بدهید.
هنگامی که مطالبی را متوجه نشدید، معمولا نمی توانید مجددا به آن ها گوش دهید و یا به اول برگردید.
بیشتر اوقات، دوست دارید که مردم حرفشان را مجددا تکرار کنند اما این کار هم انرژی مضاعف می خواهد و هم شما را سر خورده خواهد کرد. حتی اگر حین گوش دادن به مطالب صوتی باز به عقب بر گردید، فهمیدن دقیق اطلاعاتی که از دست داده اید، دشوار است.
به خاطر همه ی این موارد، بسیار مهم است که هنگام گوش دادن به “تصویر بزرگ” توجه کرده و از پرداختن به جزئیات اجتناب کنید.
وقتی می گویم “تصویر بزرگ” ، منظورم این است که به معنی اصلی یا پیام کلی چیزی که گوش می دهید، توجه کنید. مثلا اگر کسی به شما بگوید “چه نوع فیلم هایی را دوست دارید؟” صرفا با فهمیدن چند کلمه ی فیلم و چه و یا کدام می توانید معنای کلی جمله را بفهمید حتی اگر پنج کلمه ی در کنار آن را نیز نفهمید.
به همین دلیل است که گوش دادن به “ورودی قابل درک” و یا فیلم ها و فایل های صوتی قابل درک بسیار مهم است.
حتی اگر در جملاتی که می شنوید یک یا دو کلمه را نفهمید، معنای کلماتی را که می دانید بسیار کمک می کند که معنای کلی را متوجه شوید.
اگر در متن یا فیلمی بعضی کلمات را نمی فهمید، به گوش دادن ادامه دهید و برای فهمیدن مکلماتی که متوجه نشده اید، به معنای کلی توجه کنید.

به مطالب یا فیلمها گوش دهید و در سرعتهای مختلف تکرار کنید

اگر زبان آموزان مبتدی هر زبانی که باشید بایستی بدانید که هر زبانی که به حالت مادری صحبت شود، بسیار سریع است و یا به عبارت دیگر کلیه ی گویشوران بومی خیلی سریع صحبت می کنند.
گویشوران بومی آنقدر سریع و روان صحبت می کنند که زبان آموزان غالباً وقت نمی کنند که کلمات و معنای آنچه را می شنوند را ذهنی ترجمه کنند اما حتی اگر این کار را انجام دهند، متکلمان بومی معمولاً کلی صحبت می کنند.
برای اینکه بتوانید با سرعت عادی به گویشوران بومی گوش دهید، نمی توانید از همان اول با سرعت به مطالب گوش دهید، سرعت، نیز مانند فهم کلمات است که اول باید به مطالب ساده تر گوش داد و بعد به مطالب سخت تر. به همین دلیل، قبل از اینکه بتدریج بتوانید مطالب را با سرعت بومیان درک کنید، ابتدا به سرعت های آهسته تر و قابل درک تر گوش کنید.

چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری
چند نکته برای تقویت مهارت شنیداری

برای این کار دو روش وجود دارد:

  • هنگام صحبت کردن با گویشوران بومی، می توانید مودبانه از آنها بخواهید که وقتی با شما صحبت می کنند، کلمات را آهسته ادا کرده و یا جزئیات خاص مطالبشان را به آرامی تکرار کنند.
  • هنگام گوش دادن به فایل های صوتی، می توانید آن را با سرعتهای مختلف از جمله 0.25x و 0.5x پخش کنید. برای این کار می توانید ازYouTube ، Audacity و پخش کننده رسانه VLC که در تمامی سرعتهای پخش تنظیم می شود، استفاده کنید.
    از بین این گزینه ها، گزینه دوم معمولاً برای یادگیری بهتر است. به سادگی هر فایل را با سرعت های آهسته پخش کنید تا مطالب را متوجه شوید. چند بار با سرعت آهسته تر به آن گوش دهید و سپس سرعت آن را کم کم زیاد کنید تا به سرعت گویشوران بومی برسید.
    به عنوان یک زبان آموز، گوش دادن صرف از دیگر فعالیت ها آسان تر است. چرا که بر خلاف صحبت کردن و نوشتن و خواندن واقعا نیازی به انجام هر کار اضافه ای ندارید. فقط باید گوش کنید و صداها به راحتی وارد گوش ما می شوند.

گوش دادن منفعل به فایل های صوتی برای یادگیری و تقویت مهارت شنیداری بسیار خوب است، وقتی می خواهید فقط بنشینید، استراحت کنید و به یک قطعه موسیقی یا گفتگو گوش دهید، طبیعتا کار بسیار راحتی است اما برای یادگیری، انجام صرف این کار به تنهایی گزینه ی خوبی نیست.

یادگیری وقتی فعال باشد، نتایج بهتری به همراه دارد. هنگامی که برای یادگیری بایستی کاری انجام داده و به اصطلاح فعال باشید قطعا بهتر یاد خواهید گرفت تا زمانی که منفعل باشید و هیچ کاری انجام ندهید. در این گونه موارد حتی اطلاعاتی را که در حالت منفعل به خاطر سپرده اید زودتر از ذهن تان بیرون می رود.
به منظور کسب بهترین نتایج، باید گوش دادن غیرفعال را به گوش دادن فعال تبدیل کنید، که این باعث می شود میزان درک کلمات به یاد ماندن آنها تا حد زیادی افزایش یابد. یکی از بهترین راه های انجام این کار، یادداشت برداری در هنگام گوش دادن است.

بهبود مهارت شنیداری

  • هنگام تمرین و تقویت مهارت گوش دادن، یک دفترچه یا کاغذ کنار خود داشته باشید و موارد زیر را انجام دهید.
  • موضوعات فایل های صوتی را یادداشت کنید. اگر چندین گویشور وجود دارد، نام آنها را یادداشت کنید یا برای هر یک از آنها برچسب تهیه کنید (به عنوان مثال گویشور 1 ، گویشور 2)
  • نکاتی را که هر یک می گویند، بنویسید، خصوصا نکات اصلی که آنها سعی دارند از طریق این موضوعات با دیگران ارتباط برقرار کنند.
  • اگر معنی بعضی کلمات را نمی فهمید، سعی کنید آن ها را بنویسید تا بعداً معانیشان را جستجو کنید. اگر کلمه یا جمله ای به نظر تان جالب آمد، آن را بنویسید تا بتوانید در مکالمات خود از آن استفاده کنید.
  • با گوش دادن و یادداشت برداری همزمان، به محتوای صوتی بسیار علاقه مند شده و درگیر بحث خواهید شد و در نتیجه، به روشی بسیار کارامد و زیرکانه مطالب را یاد می گیرید.
  • فرایند گوش دادن را تغییر دهید.

برای اینکه روند یادگیری زبانتان موفق و موثر باشد، بایستی شما را علاقمند به یادگیری کند. برای این که بتوانید روزانه موفقیت های چشمگیری در یادگیری زبان دوم و همچنین تقویت مهارت شنیدن خود به دست آورید، بایستی تمرین های متفاوتی انجام دهید که شما را از روزمرگی و عادی شدن در آورد، به شکلی که چالش های روزانه داشته باشید و این چالش ها به روند یادگیری شما کمک کند، روال شنیداری شما یا روند گوش دادن به فایل های صوتی تان که بخش مهم یادگیری روزانه شماست، بایستی مکررا تغییر کرده و به شیوه ای کاملا متفاوت باشد.
حتی اگر دوست دارید هنگام نشستن پشت میز کار خود صدا را متوقف کرده و مجدداً به عقب برگشته و آن را تکرار کنید، همیشه این کار را انجام ندهید و سعی کنید در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دیگری به فایل های صوتی زبان مورد نظر خود گوش دهید. به راحتی می توانید روند گوش دادن به فایل های صوتی و یا پادکست های مورد نظرتان را تغییر دهید بدین ترتیب که:

  • کارهای خانه را انجام دهید و به فایل های صوتی گوش دهید.
  • هنگام مسافرت یا انجام کار می توانید به فایلهای صوتی گوش کنید.
  • زمان ورزش کردن یکی از موقعیت های مناسب برای گوش دادن به فایل های صوتی است.
  • با گوش دادن به موسیقی زبان مورد نظر به راحتی می توانید مهارت شنیداری خود را تقویت کنید.

همان طور که گفتیم بهتر است که با ایجاد تغییر و تنوع در شنیدن فایل های صوتی، به راحتی از روال عادی گوش دادن خارج شده و مطالب بیشتری به ذهن خود بسپارید. هنگامی که به شیوه مناسبی برای یاد گرفتن دست پیدا کردید، میتوانید آن را تبدیل به شیوه عادی خود در بعضی از روزهای هفته تبدیل کنید.
صبور باشید، در ابتدای مقاله در مورد الکس گفتم، یادتان هست؟

همانطور که گفتم او برای یادگیری زبان مقصد بسیار عجله داشت، خیلی درس می خواند و همیشه سعی می کرد قبل از یادگیری مورد خاصی به مراحل سخت تر بعدی برود. این کارو کاملاً اشتباه بود، چراکه نه تنها انگیزه لازم برای ادامه راه را از او می گرفت بلکه با انجام این کار الکس به مرور فکر می‌کرد که استعداد کافی برای یادگیری زبان مورد نظرش را ندارد، که به واقع این طور نبود تنها با استفاده از یک سری روش های غلط و نابجا زمان یادگیری خود را به تأخیر می‌انداخت.
بزرگترین درسی که من بایستی به او یاد می دادم، این بود که برای یادگیری زبان مورد نظر صبور باشد، مهارت شنیداری مانند تمامی دیگر مهارت ها برای رشد و پیشرفت زمان لازم دارد. عوامل مختلفی در تقویت و پیشرفت مهارت شنیداری موثر است، من جمله زمان یادگیری، میزان گوش دادن به فایل های صوتی و تسلط بر معانی واژگان که هیچ یک از این ها در زمان سریع و از طریق میانبر ها انجام نمی شود.

تنها راه پیشرفت و بهبود مهارت شنیداری سازگاری و صبور بودن است. بناربراین بهترین راه این است که هر روز تمرین کنید، فایل های صوتی خود را تغییر دهید و در مدت زمان تقویت مهارت شنیداری، سعی کنید با گویشوران بومی زبان مورد نظرتان مکالمه داشته باشید. اگر بتوانید صبوری کرده و روزها و ماهها را به همین نحو بگذرانید به زودی متوجه خواهید شد که مهارت شنیداریتان به نحو قابل توجهی پیشرفت کرده و شما را متعجب خواهد کرد. اگر صبور نیستید و نمی توانید این روند را دنبال کنید یادگیری تان بسیار کند به پیش می رود. حال که با نکات کلیدی تقویت مهارت شنیداری آشنا شدیم، در آخر به عنوان چکیده ی مطالب، چندین نکته را برایتان بازگو می کنم:

  • به فایل های صوتی گوش کنید که کمی بالاتر از سطح زبان شما هستند.
  • محتواهای و فایل های صوتی لذت بخش و جذاب انتخاب کنید.
  • بر نکات اصلی و کلیات فایلهای صوتی تمرکز کنید و حواس خود را با توجه به جزئیات پرت نکنید.
  • گوش دادن به فایلها را هم به صورت سریع و هم به صورت آهسته آزمایش کنید.
  • هنگام گوش دادن به فایل های صوتی، نکات مهم و کلمات جدید را یادداشت کرده و بعد معانی آنها را به ذهن بسپارید.
  • انواع روش های تقویت مهارت شنیداری را امتحان کنید.
  • نهایتاً اینکه اعتماد به نفس داشته و صبوری کنید.

بدین ترتیب با رعایت این چندین نکته به راحتی می‌توانید در مدت زمان مناسبی مهارت شنیداری خود را تقویت کنید، پس فقط قدم بزنید و نکاتی را که امروز با شما درمیان گذاشتم، بارها و بارها امتحان کنید و نتایج فوق‌العاده ی آن را ببینید.

حال که با نکات مهم مربوط به تقویت مهارت شنیداری آشنا شدید، اگر تمایل به یادگیری زبان خاص دارید و یا دوست دارید که یادگیری زبان انگلیسی و یا زبان مورد علاقه تان را می‌توانید به سایت من و زبان مراجعه کرده در دوره‌های آموزش آنلاین زبان مورد نظرتان ثبت نام کنید. با شرکت در این دوره های آموزشی، به راحتی می توانید بعد از گذشته مدت زمان نه چندان زیاد به زبان مورد نظرتان تسلط پیدا کرده و به راحتی مهارت شنیداری و درک مطلب خود را تقویت کنید. درنگ نکنید و همین حالا به سایت من و زبان مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • فرشته

    من خیلی با لیسنینگ مشکل دارم. اصلا وقتی زبان اصلی رو می شنوم متوجه نمیشم درست که چی میگه با اینکه الان ۲ ساله دارم زبان انگلیسی می خونم هنوز توی این مورد خیلی مشکل دارم. آموزش شما می تونه به من کمک کنه تا این مهارتمو قوی کنم؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما . آموزش های من و زبان روی مارت شنیداری خیلی کار میکنه و اگر تمیرین و تکرار داشته باشید میتونید مهارتتون رو قوی کنید.

      پاسخ
  • اردلان

    مهارت شنیداری یکی از مهارت های مهم توی امتحان آیلتس هست که متاسفانه من هنوز توش مشکل دارم و وقتی با لهجه شدید افراد بومی مواجه میشم خیلی از کلماتشونو متوجه نمیشم ولی منظورشون رو تا حدی میفهمم. میشه دوره شما رو فقط ویژه مهارت شنیداری دنبال کرد؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما آموزش های من و زبان متشکل از تمام مهارت های زبان هست. از آنجایی که ویس محور هم هست برای مهارت شنیداری بسیار کاربردیه.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید