آیا می توان با هر لیسانسی وارد MBA شد؟

آیا می توان با هر لیسانسی وارد MBA شد؟

مدیریت ارشد کسب‌ وکار | MBA مخفف Master of Business Administration بوده و به معنی مدیریت ارشد کسب‌ وکار است. این روزها شاهد گسترش متقاضی برای شرکت در این دوره بوده ایم. دلایل متعددی منجر به افزایش تقاضا برای تحصیل در این رشته شده است. یکی از دلایل عمده این است که اغلب افراد به دنبال راهی هستند تا بتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند و از این رو با شرکت در دوره MBA با توجه به مهارت و دانشی که به دست می آورند شانس خود را برای استخدام در موقعیت های شغلی ویژه گسترش دهند.
با توجه به افزایش بیش‌ از حد فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی و البته رکودهای اقتصادی، این اوضاع منجر به وخیم شدن حال و احوال افراد شد. طبیعی است که دانشجویان با دیدن این شرایط به دنبال راه چاره باشند. یکی از این چاره‌ها، تحصیل در رشته‌ی MBA می باشد.

علت دیگری که منجر به افزایش تقاضا برای شرکت در رشته‌ی MBA شده است، علاقه برای فعالیت در حوزه کارآفرینی بوده است. افرادی که مهارت های خود را به روز کرده و مهارت های مدیریتی کسب کرده اند همواره به فکر هستند که با راه اندازی استارت ‌آپ های مختلف به خصوص در حوزه‌ ی IT علاوه بر کارآفرینی، به کسب سرمایه و کارآفرینی مشغول شوند.

مدیریت ارشد کسب‌ وکار
مدیریت ارشد کسب‌ وکار

این حقیقت غیرقابل انکار است که IT روند کسب ‌وکارهای امروزی را به کلی تغییر داده است. برای مثال دیجی‌ کالا، کافه ‌بازار، اسنپ، تپ‌۳۰ و…. نمونه های موفق از کسب‌ وکارهایی هستند که در ایران تحت نظارت یک مدیریت خلاق با تکیه بر اصول مدیریتی رشده کرده و به موفقیت رسیده اند. استیو جابز هم نمونه‌ی یک کارآفرین تمام‌عیار می باشد که بسیاری از کارآفرینان با الگوبرداری از او می توانند ردپای موفقیت را دنبال کنند.
فراموش نکنید که با شرکت در دوره های MBA و با توجه به تمامی سرفصل هایی که در این دوره به افراد آموزش داده می شود، شانس موفقیت شرکت کنندگان بیشتر از سایرین می شود.

پارک‌های فناوری و شتاب ‌دهنده‌ ها نیز، با تمام وجود سعی در حمایت از این گروه‌ها دارند. این شرایط باعث شده است که افرادی که علاقه‌مند به کارآفرینی هستند تلاش کنند تا کسب‌ و کاری برای خودشان داشته باشند. به منظور آشنایی بیش‌تر با اصول کسب‌ وکار بهتر است که در رشته‌ی MBA کسب مهارت و دانش کنید.

مدیریت ارشد کسب‌ وکار
مدیریت ارشد کسب‌ وکار

اما چه افرادی می توانند در رشته MBA شرکت کنند؟ آیا می توان با هر لیسانسی وارد MBA شد؟

در پاسخ به این سوال به طور خیلی خلاصه می توان گفت که MBA برای تمامی افرادی است که به هر شکلی درگیر یک کسب ‌وکار هستند (چه در شرکت خودشان و چه در شرکت‌های دیگران). به منظور اینکه افراد بتوانند کسب‌ وکار مذکور را توسعه بخشند، به دانستن یک سری مطالب و مهارت های مدیریتی نیازمند هستند و در واقع رشته‌ی MBA با همین رویکرد شکل گرفته است.

خبر خوب این است که در هر رشته ای که تحصیل کرده باشید برای شرکت در دوره کارشناسی ارشد می توانید رشته مدیریت کسب و کار را انتخاب کنید و همچنین این امکان وجود دارد که با شرکت در دوره های آزاد مدیریت کسب و کار موسسه آموزش عالی فن پردازان به کسب مهارت بپردازید.
موسسه آموزش عالی فن پردازان تحت نظارت مستقیم وزارت علوم فناوری و تحقیقات و فعالیت کرده و  در پایان از تمامی شرکت کنندگان آزمون گرفته و در صورت موفقیت گواهی حضور در این دوره را به این افراد اعطا می کند. گواهی نامه های موسسه آموزش عالی فن پردازان تاییدیه وزارت علوم فناوری و تحقیقات را به دنبال دارد.

اما قبل از تصمیم برای شرکت در دوره های MBA باید چند نکته را در نظر گرفت:
شرکت در این دوره از شما یک کارآفرین نمی‌سازد ! کسی که MBA می‌خواند دانشش زیاد می‌شود اما بهتر است به خاطر بسپارید که افراد زیادی هستند که نه مدیریت استراتژیک خوانده‌اند، نه مدیریت عملیات و نه چیزی از مدیریت بازاریابی می دانند، ولی در عمل بسیار عالی ظاهر می شوند و در بازاریابی محصولات شرکت خود نیز بسیار موفق‌ هستند.

مدیریت ارشد کسب‌ وکار
مدیریت ارشد کسب‌ وکار

شرکت در این دوره تمامی مهارت ها و تکنیک هایی که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق نیاز است را به شما می آموزد  و قطعا شخصی که با اصول و قواعد کار آشنایی دارد شانس موفقیت بیشتری نسبت به سایر رقبا خواهد داشت. در واقع برای شروع، به شرکت در این دوره نیاز خواهید داشت اما ادامه راه به خود شما بستگی دارد. افرادی که همواره با مطالعات خود، گستره دانش خود را توسعه می بخشند، با صاحب نظران به مشورت می پردازند و برای انجام امور و پیشبرد اهداف از افراد متخصص استفاده می‌کنند و روندی استراتژیک از سر می گیرند، شانس موفقیت بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. بنابراین شرکت در این دوره به شما کمک می کند که مدیر یا کارآفرین موفق ‌تری باشید اما از تلاش خود در این مسیر نباید غافل شوید.

شرکت در دوره مدیریت کسب و کار می تواند سکوی پرتاپ خوبی برای شروع فعالیت حرفه ای شما باشد. همچنین با شرکت در این دوره در موسسه آموزش عالی فن پردازان، مدرک معتبری دریافت خواهید کرد که قابل ترجمه بوده و از آن می توانید برای apply کردن برای دانشگاه‌ های خارج از کشور بهره ببرید.

از دروس اصلی که در این رشته ارائه می‌شود می‌توان به «مدیریت بازاریابی»، «برنامه‌ریزی استراتژیک»، «مدیرت عملیات» و «مدیریت مالی» اشاره کرد.

در مجموع اگر به فکر راه اندازی کسب‌ وکار خودتان باشد، شرکت در دوره مدیریت کسب و کار MBA یک رشته‌ی بسیار دوست داشتنی خواهد بود که در این مسیر به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید