بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی

بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی

بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی | عوامل مختلفی در یادگیری زبان خارجی تاثیر می گذارند، از محتوایی که برای آموزش یک زبان انتخاب می شود تا روش و محیط آموزش هر کدام به تنهایی می تواند بر یادگیری زبان خارجی تاثیر بگذارند و اثر سایر عوامل را کم رنگ یا پر رنگ کنند. برای مثال اگر محتوای آموزشی که برای آموزش زبان خارجی انتخاب شده است محتوای کاملا مناسبی باشد و محیط نیز استانداردهای لازم را داشته باشد اما فردی که به عنوان معلم یا استاد آن زبان است چندان به کار خود تسلط نداشته باشد یادگیری آن زبان برای زبان آموز به یک تجربه ناخوشایند تبدیل شده و حتی ممکن است باعث شود زبان آموز علاقه و اشتیاق خود را به آن زبان از دست بدهد. در ادامه عامل محیط و شرایط یادگیری زبان را بررسی می کنیم تا ببینیم که بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی چه شرایط و محیطی است.

محیط یادگیری زبان چیست؟

یکی از عواملی که بر یادگیری زبان خارجی تاثیر می گذارد محیط یادگیری آن زبان است.

تعریف های مختلفی برای محیط آموزشی وجود دارد. بعضی از افراد هر آنچه به تعامل بین معلم و زبان آموز مربوط می شود را محیط و شرایط آموزشی می دانند. تعامل بین معلم و زبان آموز به رابطه بین فردی، روش تدریس و انتظارات معلم از زبان آموز و غیره مربوط می شود. برای تعریف محیط یادگیری می توان گفت محیط یادگیری یک پدیده گسترده و چند لایه است که شامل حوزه های اجتماعی روانشناختی ، فرهنگی، اجتماعی ، فرهنگی و آموزشی است.

بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی

یک محیط یادگیری زبان چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

دنیا به سرعت در حال تغییر است و این تغییرات باعث شده است که افراد مختلف از تمام دنیا با هم در ارتباط باشند. برای در ارتباط بودن لازم است که از یک زبان مشترک استفاده شود، به همین دلیل آموزش دیدن زبان دوم به یک بخش ضروری از زندگی همه تبدیل شده است. یکی از موضوعاتی که در این رابطه مطرح می شود به محیط و شرایط آموزش و یادگیری زبان مربوط می شود. اینکه چه شرایط و محیطی برای یادگیری یک زبان خوب است و چه محیطی و شرایطی مناسب نیست.

بر اساس روشی که برای آموزش دادن یک زبان استفاده می شود محیط و شرایط آموزشی نیز متفاوت می شود. بنابراین نمی توان یک محیط را برای تمام روش های آموزشی مناسب دانست و بسته به نوع روشی که استفاده می شود شرایط و محیط می تواند مختلف باشد. برای مثال شرایط و محیط مناسب برای کلاس آموزشی تعریف متفاوتی نسبت به شرایط آموزش آنلاین زبان دارد. در کلاس باید تمام عوامل محیطی مثل نور، دما، صدا و غیره در نظر گرفته شود و علاوه بر آن زبان آموز نیز باید به لحاظ روحی با شرایط مطابق باشد.

در مورد یادگیری آنلاین زبان شرایط کاملا در اختیار زبان آموز قرار داد و این خود فرد است که هر جا و هر زمان که احساس کرد برای آموزش دیدن آماده است یادگیری را شروع می کند و هر زمان که خواست آن را به اتمام می رساند. از طرفی موضوع آموزش را نیز خودش می تواند انتخاب کند. این روش به خصوص برای افرادی که به دلایل شرایط زندگی نمی توانند برنامه و زمان مشخصی برای زبان بگذارند بسیار مفید است. یادگیری آنلاین من و زبان را می توانید با من و زبان تجربه کنید. من و زبان با استفاده از روش های به روز دنیا تجربه جالبی را در آموزش آنلاین زبان برای شما به همراه خواهد داشت.

بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی

انواع روش های یادگیری زبان کدامند؟

روش های مختلفی برای آموزش زبان وجود دارد که هر کدام از آنها متفاوت از دیگری است و می تواند با توجه به هدف و نحوه یادگیری زبان آموز فرق داشته باشد. در برخی از روش ها به یادگیری بر روی لغات ضروری تاکید دارند و در برخی دیگر تاکید بر غرق کردن زبان آموز در زبانی است که در حال آموزش آن است. برخی از تکنیک هایی که می توان از آنها برای یادگیری زبان استفاده کرد عبارتند از:

  • بر لغات و معانی آنها تمرکز کنید

لغات در هر زبانی جز ضروریات آن است. حتی اگر نتوانید جمله بندی کنید اما لغتی که برای مثال برای خرید یک کفش لازم است را بدانید باز هم می توانید به نحوی منظور خود را به مخاطب برسانید. از طرفی باید معنا درست یک لغت را به خوبی درک کنید تا در استفاده و به کار بردن آن دچار اشتباه نشوید و بتوانید منظور خود را به درستی به مخاطبتان منتقل کنید، به همین دلیل یادگیری لغات در زبان دوم بسیار اهمیت دارد.
یک جمله یا عبارت از کلمات کار هم ساخته می شود و بدون اینکه معنی و مورد استفاده آنها را به درستی ندانید مسلما نمی توانید درست صحبت کنید. البته یادگیری لغات به تنهایی کار منطقی نیست حتی اگر لیستی از هزاران لغت را بلد باشید نمی توانید بگویید که زبان مورد نظر خود را یادگرفته اید. برای اینکه لغات زبانی که در حال یادگیری آن هستیم به خوبی به خاطر بسپارید بهتر است که از این روش های استفاده کنید:

  • ابتدا لغات مهم را حفظ کنید
    با توجه به سطح خود در یادگیری زبان دوم ابتدا باید کلمات متناسب با آن سطح را انتخاب کنید. برای مثال اگر در سطح مبتدی هستید لغات معمولی و مربوط به این سطح که از سایر لغات کاربرد بیشتری دارند را یاد بگیرید. پیدا کردن لیست لغات رایج تر مخصوص به هر سطح چندان کار سختی نیست. برای اینکه لیستی از این لغات داشته باشید می توانید در اینترنت جستجو کنید، از کتاب های لغات استفاده کنید و یا از روش های یادگیری آنلاین استفاده کنید که در آن به شیوه ای سرگرم کننده لغات لازم و متداول هر سطح آموزش داده می شود.
  • لغات را در متن یاد بگیرید
    شاید یادگیری لغات به شکل فهرستی برای همه مناسب و یا جذاب نباشد. یکی دیگر از روش هایی که می توانید از آن برای یادگیری بهتر لغات استفاده کنید یادگیری لغات در متن است. برای مثال می توانید از داستان ها مورد علاقه و یا هر زمینه ای که به آن علاقه دارید متونی را انتخاب کنید و آن را بخوانید. مزیت این روش آن است که لغات بهتر به حافظه سپرده می شوند زیرا با موضوعات دیگر مرتبط شده اند.
  • خودتان را در زبان غوطه ور کنید

بعد از اینکه لغات پر استفاده در سطح خود را تا حدودی یاد گرفتید می توانید خودتان را در آن زبان غرق کنید. غرق شدن در یک زبان به این معنی است که تا جای ممکن از زبان مادری خود استفاده نکنید و همه چیز را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید در آورید. البته اصل این روش به این شیوه اجرا می شود که زبان آموز به کشوری می رود که در حالی یادگیری زبان آنها است و از آنجایی که در آن محیط هیچ کس به زبان مادری او صحبت نمی کند مجبور به یادگیری می شود. این روش معایب و مزایای خود را دارد و علاوه بر آن روش گرانی است و همه نمی توانند از روش استفاده کنند.

روش ها و تکنیک های زیادی برای یادگیری یک زبان وجود دارد که شاید همه آنها برای همه افراد مناسب نباشد. با این حال تحقیقات نشان می دهد که هر چقدر یادگیری همراه با سرگرمی باشد زبان آموز بهتر می تواند زبان مورد نظر خود را یاد بگیرید. علاوه بر آن به دلیل تغییر در سبک زندگی بسیاری از افراد ترجیح می دهند زمان و مکان و حتی موضوعی که آموزش می بینند را خودشان انتخاب کنند. با من و زبان می توانید این سبک آموزشی را تجربه کنید و از یادگیری زبان مورد علاقه خود لذت ببرید.

بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی

یادگیری فرهنگ را فراموش نکنید

زبان هر کشوری متاثر از موضوعات مختلف از جمله فرهنگ مردم آن کشور و در طول قرن ها شکل گرفته است. زمانی که می خواهید به زبان مردم یک کشور صحبت کنید، یادگیری فرهنگ آنها باعث می شود معانی لغات، ساختار جملات و به طور کلی دیدگاه آنها به موضوعات مختلف را بهتر درک کنید. این موضوع به یادگیری بهتر زبان کمک می کند. برای مثال زمانی که متوجه شوید آلمانی زبان ها به جزئیات اهمیت زیادی می دهند بهتر درک می کنید که چرا برای هر مفهوم یا عملی یک فعل یا کلمه مخصوص به خودش را دارند و چرا تمام اسامی را باید با حرف تعریف مخصوص به خودش یاد بگیرید.

هدف اصلی یادگیری یک زبان برقراری ارتباط افراد با یکدیگر است.

اگر زبان مردم کشوری را بلد باشید اما فرهنگ آنها به خوبی ندانید یا دست کم تا حدی با آن آشنا نباشید این موضوع می تواند باعث ایجاد سوتفاهم و یا حتی از دست دادن برخی از فرصت هایی باشد که اگر با فرهنگ آنها آشنا بودید هرگز چنین اتفاقی برایتان نمی افتاد. برای مثال وارد کشور آلمان شده اید و پس از مدتها توانسته اید برای یک مصاحبه شغلی دعوت شوید اما به دلیل اینکه نمی دانید برای آلمانی ها ساعت 9 با 9 و یک دقیقه کاملا فرق دارد یک دقیقه دیر می رسید و بدون اینکه حتی با شما مصاحبه شود شما را نمی پذیرند.

یکی از مشکلاتی که زبان آموزان در برقراری ارتباط با مردم کشوری که زبانش را یادگرفته اند دارند لزوما به عدم تسلط آنها به زبان مورد نظر مربوط نمی شود بلکه گاهی به عدم درک درست فرهنگ مربوط می شود که به اصطلاح به آن تقابل فرهنگی گفته می شود. این موضوع را به خصوص افرادی که یک زبانی را با قصد زندگی در یک کشور دیگر آموزش دیده اند بیشتر از بقیه تجربه می کنند. بنابراین زمانی که در حال یادگیری یک زبان هستید، یادگیری فرهنگ مردم آن را نیز فراموش نکنید.

سخن آخر

در این مقاله بهترین شرایط برای یادگیری زبان خارجی را بیان کردیم. در یادگیری یک زبان عوامل مختلفی تاثیر می گذارند. از جمله این موارد می توان به محتوای آموزشی، روش و محیط و شرایط اشاره کرد. هر کدام از این عوامل به تنهایی می توانند باعث تقویت و یا ضعیف شدن یادگیری شود. برای مثال اگر محتوا و محیط آموزش مناسب باشد اما معلم و یا استاد به کارش تسلط نداشته باشد این موضوع می تواند باعث دلسردی زبان آموز شده و حتی باعث آن شود که زبان آموز از یادگیری آن زبان صرف نظر کند.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • samira Aljani

    متاسفانه خیلی از کلاس های زبان اصلا محیط مناسبی برای زبان یاد گرفتن نیستن. من دوره های شما را تست کردم خیلی خوب بود فقط اگه میشد دوره همی از این سایت استفاده کرد واقعا عالی می شد

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید