زبان ترکی را بیشتر بشناسیم

زبان ترکی را بیشتر بشناسیم

زبان ترکی را بیشتر بشناسیم | ترکی یکی از زبانهایی است که یادگیری آن ساده و جالب است زیرا ساختار و دستور زبانی دارد که یادگیری زبان ترکی را ساده تر می کند. علاوه بر این زبان ترکی شباهت های واژگانی زیادی با زبان فارسی دارد که یادگیری آن را برای فارسی زبانان آسان تر می کند. علاوه بر این، ترکیه محل زندگی اولین تمدنهای پیشرفته در تاریخ بشر است، با شهرهای بسیار پیشرفته که قدمت آن به 7000 – 6000 پیش از میلاد بر می گردد. امروزه، ترکیه با داشتن 30 میلیون بازدید کننده در سال، یکی از برترین مکان های جهانگردی در جهان است. زبان ترکی جذابیت ها و ویژگی های زیادی دارد. به عنوان مثال، آیا می دانید بسیاری از کلمات انگلیسی، مانند ماست، منشأ ترکی دارند؟ آیا می دانید که زبان ترکی تحت بسیار زیاد تحت تأثیر زبان های فارسی، عربی و فرانسه قرار گرفته است. در این مقاله می خواهیم شما را با برخی از حقایق جالب زبان ترکی آشنا کنیم که شاید آنها را نشنیده باشید و برای شما جالب باشد.

زبان ترکی بسیار تحت تأثیر زبانهای فارسی، عربی و فرانسوی قرار گرفته است

با موقعیت جغرافیایی که کشور ترکیه دارد، زبان ترکی تحت تأثیر زبان های فارسی و عربی قرار گرفته است. زبان ترکی یک سری از کلمات به ویژه کلمات مرتبط با امور مالی و اقتصادی را از فرانسوی قرض گرفته است. به عنوان مثال واژه döviz (پول رایج)، از کلمه فرانسوی device گرفته شده است یا کلمه kriz (بحران) از کلمه فرانسوی crise و کلمه bono از کلمه فرانسوی (bond) گرفته شده است که به معنای اوراق قرضه می باشد.

در زبان ترکی کاراکترهای خاصی وجود دارد

یکی از بارزترین خصوصیات ترکی، ماهیت چسبانشی (پیوندی) این زبان است. این بدین معنی است که در ترکی، فقط با چند کلمه می توانید چیزهای زیادی بگویید و کلمات را به هم بچسبانید و یک کلمه جدید بسازید. یک کلمه می تواند چندین پسوند، پیشوند و پسوندهای زیادی داشته باشد و می توان از آنها برای ایجاد کلمات جدید استفاده کرد. به عنوان مثال جمله انگلیسی “من قصد دارم یک فیلم تماشا کنم”، به زبان ترکی به صورت”Film seyredeceğim” می شود. زبان های پیوندی (چسبانشی)، زبانهایی هستند که بوسیله گذاشتن تکواژها کنار یکدیگر، کلمه می سازند. در زبان ترکی اکثر اوقات، کلمات با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند به یک اسم، می توان کلمه جدیدی ساخت. به عنوان مثال، کلمه “evlerinizden” از تکواژهای ev-ler-iniz-den تشکیل شده است. از این ویژگی پیوندی زبان ترکی می توان کلمات بزرگ ساخت. به عنوان مثال طولانی ترین کلمه به زبان ترکی متشکل از 70 حرف است!

زبان ترکی را بیشتر بشناسیم
زبان ترکی را بیشتر بشناسیم

حدود 81 میلیون نفر در دنیا به زبان ترکی صحبت می کنند.

این تعداد نفر فقط به کشور ترکیه محدود نمی شود زیرا گروه های کوچکتر قابل توجهی از ترک زبان ها هم در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان وجود دارند. تقریباً 3 میلیون نفر در آلمان به زبان ترکی صحبت می کنند. حتی اگر شما فردی مبتدی برای یادگیری زبان ترکی هستید، می توانید به راحتی با یادگیری ساختار فاعل-مفعول-فعل، به راحتی جمله سازی کنید که به ساختار زبان فارسی شباهت دارد. در حقیقت، این ساختار جمله باعث می شود که ترکی از بیشتر زبانهای اروپایی که از ساختار فاعل-فعل-مفعول پیروی می کند، ساده تر باشد.

هر کلمه در زبان ترکی می تواند یک جمله هم باشد.

حقیقت جالب دیگر که آن را از زبانهایی مانند آلمانی یا فرانسوی جدا می کند، نحوه ساخت کلمات و جملات جدید است. به عنوان مثال در زبان ترکی، yazmışmışım فقط یک کلمه است، اما وقتی می خواهید دقیقاً همین مفهوم را در آلمانی ارائه کنید، همه چیز کاملاً متفاوت است. این به این دلیل است که نیازی نیست برای یک جمله چند کلمه را کنار هم بگذاریم و با یک کلمه می توانیم یک جمله بسازیم!

تنوع واژگانی در ترکی زیاد است

زبان ترکی یکی از جالب ترین زبانهای جهان است و زیبایی آن در کلمات آن نهفته است. تخمین زده می شود که زبان ترکی کلا از 150000 کلمه ساخته شده است که بزرگترین فرهنگ لغت ترکی با بیش از 100000 کلمه را دارد. این ممکن است برای کسی که مایل به یادگیری ترکی است، واقعاً ترسناک و عجیب به نظر برسد، اما خبر خوب این است که شما اگر 5٪ از کل کلمات را بدانید به زبان ترکی مسلط می شوید.

تکرار کلمات در ترکی رایج است

در زبان ترکی می توانید کلماتی مانند “کند” یا “سریع” را تکرار کنید و آنها را به قید تبدیل کنید. بنابراین قیود “آهسته آهسته” ، “سریع سریع” معنی سریعا می دهد و می توانید با گذاشتن دو صفت سریع سریع کنار هم، قید سریعا را بسازید. به همین راحتی! با این کار تأکید روی کلمه تا حدودی افزایش یافته است. در زبان ترکی به عنوان مثال می توانید با تکرار چند کلمه پشت سر هم این جمله را بسازید: “ما به آنجا پیاده روی پیاده روی کردیم”. این بدین معنی است که ما آرام به سمت آنجا پیاده روی کردیم نه با عجله. تکرار دو فعل پشت سر هم در اینجا قید آرام پیاده رفتن را به ما نشان داده است. یا به عنوان مثال جمله Hayvanlar koklaşa koklaşa، insanlar konuşa konuşa anlaşır ( به طور تحت الفظی یعنی “حیوانات می دانند که باید بو کنند بو کنند، انسان ها می دانند که باید صحبت کنند صحبت کنند). ولی اگر بخواهیم به طور دقیق این جمله را به فارسی برگردانیم بدین صورت می شود” برقراری ارتباط با کلمات همان چیزی است که انسان را از حیوانات متمایز می کند. یک راه خوب برای حل مشکلات، به توافق رسیدن با یکدیگر است.” در واقع در این جمله با تکرار فعل صحبت کردن، معنی توافق کردن هم به آن اضافه شده است. زیرا با تکرار عمل صحبت و گفتگو با افراد می توان به توافق رسید. جالب بود؟ نه؟

مزایای یادگیری زبان ترکی با من و زبان

یادگیری یک زبان جدید می تواند زندگی شما را تغییر دهد، اما هنوز هم به نظر می رسد ترسناک باشد، نه؟ به نظر می رسد افراد سن پایین مانند بچه ها خیلی راحت زبان های جدید را یاد می گیرند. ولی افرادی که مشغله کاری یا تحصیلی دارند چگونه می توانند زبان ترکی یاد بگیرند؟ ممکن است هزینه شرکت در کلاس های حضوری برای برخی از افراد بسیار بالا باشد یا حتی وقت کافی برای کلاس های حضوری نداشته باشند. پس باید چه کار کرد؟ تنها یک گزینه باقی می ماند و آن استفاده از اپلیکیشن ها یا وب سایت های معتبر است که آموزش زبان را به طور تخصصی به صورت آنلاین ارائه می دهند. وب سایت من و زبان یکی از وب سایت های معتبر و تخصصی آموزش زبان است که زبان های زنده دنیا مانند ترکی را به صورت کاملا آنلاین با هزینه مقرون به صرفه زیر نظر تیمی متخصص آموزش می دهد. این سایت زیر مجموعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است که سابقه طولانی و درخشانی در رشته های مختلف درسی مانند مدیریت، فناوری اطلاعات، معماری و عمران و زبان های خارجه داشته است. روش های به کارگرفته شده در این وب سایت با استاندارهای روز آموزشی مطابقت دارد و کاملا کاربردی هستند و قیمت های مقرون به صرفه ای هم دارد.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید