سن یادگیری زبان چه سنی است؟

سن یادگیری زبان چه سنی است؟

سن یادگیری زبان چه سنی است؟  | یادگیری زبان از ان دسته کارهایی است که بعضی از افراد تصور می کنند با بالا رفتن سن دیگر نمی توانند آن را انجام دهند. اما آیا واقعا همینطور است؟ اگر فردی در کودکی زبانی را یاد نگرفته باشد، پس در بزرگسالی نمی توان به آن زبان مسلط شود؟ در این مقاله این موضوع را بررسی می کنیم که تا چه سنی می توانیم زبان یاد بگیریم؟ مناسب ترین سن برای یادگیری زبان چه سنی است؟ چطور و چرا زبان یاد می گیریم؟ بهترین روش یادگیری زبان برای بزرگسالان چیست؟

تا چه سنی می توانیم زبان یاد بگیریم
سن یادگیری زبان چه سنی است

بهترین سن یادگیری زبان چه سنی است؟

یادگیری زبان جدید به زمان ، مهارت و عزم و اراده نیاز دارد و شاید برای برخی از افراد آسان تر باشد. این یک واقعیت شناخته شده است که بچه ها سریعتر از بزرگسالان زبان جدید را یاد میگیرند و می توانند با راحتی بیشتری به زبانی که در حال یادگیری آن هستند، تسلط پیدا کنند. مطالعات نشان می دهد که بهترین سن برای یادگیری یک زبان جدید زیر 10 سال است. این دوره زمانی است که ذهن در بالاترین سطح یادگیری مهارت های زبانی قرار دارد و بعد از آن یادگیری یک مهارت جدید مثل یادگیری زبان دوم کمی سخت تر می شود.

با این حال هیچ دلیلی وجود ندارد که بعد از این سن نتوانید زبان دوم را یاد بگیرید. شاید تنها تفاوت اساسی زبان آموزی در سنین بالاتر و سن زیر 10 سال این باشد که کمی باید اراده قوی تری داشته باشید و بیشتر تمرین کنید. چالش یادگیری زبان دوم برای افراد بزرگسال هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ دغدغه های مختلف کمی پیچیده تر و در نتیجه زمان برتر است، اما اینها هیچ کدام بهانه ای خوبی برای آموزش دیدن یک زبان جدید نیست. اگر دیگر زمان و حوصله وقت گذاشت برای حضور در کلاس را ندارید آموزش آنلاین زبان را با من و زبان تجربه کنید.

چطور زبان یاد می گیریم؟

یادگیری زبان یکی از عملکردهای اساسی مغز است که به ما امکان می دهد دنیای خود را درک کنیم. بدون یادگیری زبان در اوایل کودکی ، توانایی بسیار محدودی برای رشد کردن و بزرگ شدن پیدا می کنیم. داستان کودکان رها شده در طول تاریخ نشان می دهد به خوبی نشان می دهد که یاد نگرفتن زبان باعث می شود که ما نتوانیم صحبت کنیم و این موضوع تقریبا یک فاجعه است.
واقعیت این است که گوش انسان برای شنیدن صداهای اطراف و زبان و تارهای صوتی برای صحبت کردن آفریده شده است. نوزادان تقریبا همه چیز را می شنوند و زبانهایی که حتی قبل از تولد و در شکم مادر می شنوند را نیز تقلید می کنند. مطالعات نشان می دهد که حتی بدون استفاده از کلمات ، نوزادان گریه می کنند و لحنی که با صدای گریه خود در می آورند با دیگران ارتباط برقرار می کنند. توانایی صحبت کردن به زبان مادری بر اساس این پایه عمیق بنا شده است.
به تدریج و البته با سرعتی باور نکردنی کودک انسانی توانایی شگفت انگیز صحبت کردن و استفاده از کلمات را برای بیان منظور خود و ارتباط با دیگران در اولین سالهای زندگی خود دارد. کودکان مهارت های زبانی را از طریق فرآیندی بدست می آورند که دانشمندان به آن یادگیری ضمنی می گویند. یادگیری ضمنی یعنی جذب و تقلید از آنچه می شنوند. کودک انسانی صرفا بر به دست آوردن ابزارهای برای برقراری ارتباط برای آنچه می خواهد از زبان استفاده می کند.

تا چه سنی می توانیم زبان یاد بگیریم
سن یادگیری زبان چه سنی است

چرا زبان یاد می گیریم؟

کودکان برای زنده ماندن و رشد، چه در خانه و چه در محیط اجتماعی گسترده تر باید توانایی سریع یاد گرفتن یک زبان را داشته باشند. اگرچه ممکن است زبان مادری خود را به شکل رسمی در مدرسه آموزش ببینند ، اما در واقع به عنوان یک زبان آموز به دلیل غوطه ور بودن در محیطی که به زبان مادری آنها صحبت می شود و بدون هیچ چارچوب از قبل مشخص شده ای از طریق یک روند دائمی و با آزمون و خطا زبان یاد می گیرند.

کودکان دوزبانه یا چند زبانه می توانند به راحتی ارتباطات عصبی ذهن خود را بین چندین زبان جا به جا کرده و مغز آنها تا آخر عمر این مزایای را حفظ می کند. اما وقتی صحبت از زبان می شود ، یادگیری هرگز تمام نمی شود و از بسیاری جهات ، انگیزه ما برای گسترش افق های زبانی فقط با افزایش سن رشد می کند.

وقتی صحبت از زبان مادری می شود ، در حقیقت ، ما یاد گیرنده های مادام العمری هستیم که به شکل طبیعی در حال یادگیری زبانیم. یکی از بزرگترین مطالعات یادگیری زبان که اخیرا انجام شده به این نتیجه رسیده که تسلط کامل و بی عیب و نقص به زبان مادری حتی تا 30 سال هم طول می کشد. در طول زندگی خود ، کلمات جدید یاد می گیریم و هر روز به دایره لغات ما اضافه می شود. عبارات و زبان عامیانه جدید را انتخاب و یاد می گیریم. ما با زبانی که با آن متولد شده ایم تکامل پیدا می کنیم و در عین حال توانایی پیچیده و ظریف تری برای ابراز وجود بدست می آوریم.

در دنیایی که به طور قابل توجهی به هم پیوسته است و هم چنان این پیوستگی در حال رشد است، ما نیز برای شرکت در بحث های جهانی ، حضور در رسانه های جهانی ، تجارت یا کار در سطح بین المللی و توسعه روابط و دوستی های فراتر از مرزها ، مجبور به یادگیری زبان های جدید می شویم. به عنوان مثال ، بدون یادگیری یک زبان جهانی مثل انگلیسی یا آلمانی ، به معنای واقعی کلمه از دنیا جدا می شویم و نمی دانیم که در دنیای اطراف ما چه می گذرد. اما چرا با وجود میل ذاتی و نیاز به گسترش افق های زبانی اغلب در یادگیری زبان جدید و به چالش کشیدن خودمان مردد هستیم؟

تا چه سنی می توانیم زبان یاد بگیریم
سن یادگیری زبان چه سنی است

آیا بزرگسالان زبان جدید یاد نمی گیرند؟

معمولا بزرگسالان دلیل اینکه به دنبال یاد گیری زبان جدید نمی روند این است که می گویند، سن ما برای یادگیری زبان جدید زیاد است و به همین دلیل خیلی سخت است که زبان جدید یاد بگیریم. البته این موضوع بیشتر از اینکه به کاهش توانایی ذهن مربوط باشد به این مسئله مربوط می شود که یک فرد بزرگسال از اینکه در مقابل دیگران اشتباه صحبت کند احساس راحتی نمی کند. اما آیا با افزایش سن یادگیری زبان جدید واقعا دشوارتر است؟
اگرچه یک مطالعه بزرگ و گسترده اخیر در MIT به این نتیجه رسیده است که جنبه های خاصی از تسلط به زبان به دوران کودکی مرتبط است ، برای مثال درک کاملی از قوانین خاص دستور زبان، اما نتایج خیلی کمی از مطالعات نشان می دهد که نوجوانان و بزرگسالان در یادگیری زبان دوم توانایی کمتری نسبت به کودکان و خردسال دارند. مطالعات ، از جمله مطالعه یادگیری زبان انگلیسی دوزبانه کاتالان-اسپانیایی ، حتی نشان داده است که بزرگسالان سریعتر از کودکان یاد می گیرند.
تحقیقات گسترده نشان می دهد که بزرگسالان ، حتی مبتدیان می توانند به سرعت در یادگیری زبان پیشرفت کنند. به ویژه اگر آموزش زبان آنها با شیوه مناسبی انجام شده باشد. برای مثال برای یک فرد حضور در کلاس درس ضروری است و برای فرد دیگر استفاده از روش آموزش آنلاین زبان مناسب است. برای آشنایی با شیوه آموزش آنلاین زبان به سایت من و زبان مراجعه کنید. اما یک موضوع مهم در شیوه های آموزشی زبان دوم به بزرگسالان این است که باید برای آموزش دادن آنها از یک رویکرد ساختاری استفاده شود.

تا چه سنی می توانیم زبان یاد بگیریم
سن یادگیری زبان چه سنی است

بهترین روش یادگیری زبان برای بزرگسالان چیست؟

واقعیت این است که فقط یک روش به عنوان بهترین روش یادگیری زبان در دنیا وجود ندارد. دلیل آن هم به این مسئله مربوط می شود که شیوه یادگیری افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است. هر فردی با توجه به نوع یادگیری خود می تواند از یکی از روش های یادگیری زبان استفاده کند. برای مثال فردی که از طریق بصری مطالب را آموزش می بیند، با خواندن متن و کتابی که به زبان دوم نوشته شده است بهتر می تواند زبانی که در حال یادگیری آن است را یاد بگیرد.
با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی انسان ها به وجود آمده و دیگر زمان و ممکن است برای تنظیم وقت تو برای حضور به موقع سر کلاس درس مشکل داشته باشند، شیوه های آموزش زبان آنلاین به وجود آمده است. در همین راستا من و زبان با استفاده از متدهای به روز دنیا آموزش آنلاین زبان را در اختیار افراد علاقمند و به خصوص افرادی که می خواهند در هر کجا و هر زمان که می خواهند به یادگیری زبان دسترسی داشته باشند، فراهم کرده است. با من و زبان لازم نیست که سر یک ساعت مشخص در جای مشخصی حضور داشته باشید. هر زمان و در هر مکانی که خواستید می توانید وارد حساب کاربردی خود شده و در محیطی سرگرم کننده یادگیری آنلاین زبان را تجربه کنید.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید