الفبا و تاریخچه زبان ترکی

شاید تاریخچه زبان ترکی استانبولی برایتان جالب باشد، در این صورت باید بگوییم که ترکی ( Türkçe ) زبان رایج و مورد استفاده در ترکیه، یونان، قبرس، بلغارستان و دیگر کشورهای عثمانی سابق است که میلیون ها مهاجر ترک در اروپا با آن ارتباط برقرار کرده و صحبت می کنند.

ترکی یک زبان آلتایی به شمار می رود و همچون زبان های مجارستانی، فنلاندی و استونیایی با هماهنگی مصوت ها بکار می رود.  جالب است بدانید که زبان ترکی در گذشته با الفبای عربی نگارش می شد و این جریان از سال 1900 تا 1928 وجود داشت.

اما بعدها مصطفی کمال آتاتورک الفبای عربی بکار گرفته شده در زبان ترکی را به الفبای لاتین تبدیل کرد. دولت ترکیه اعلام کرد که این کار را برای افزایش سطح سواد و میزان یادگیری هر چه بیشتر انجام داده است. این سخنان خیلی زود تبدیل به واقعیت شدند و میزان سواد و سطح یادگیری با تغییر در زبان و اصلاحات انجام شده، بیشتر شد.

البته برخی از افراد اعتقاد دارند که این اقدام به منظور فاصله گرفتن کشور ترکیه از امپراتوری عثمانی صورت گرفته و اسناد آن از دسترس خارج شده و دیگر قابل مطالعه نمی باشند. زبان ترکی در قبرس شمالی بسیار رواج دارد و اکثریت مردم از آن استفاده می کنند. اما گویش آن ها در زبان ترکی متفاوت بوده و به ترکی قبرسی شهرت یافته است. خوب است بدانید که الفبای ترکی 29 حرف دارد و هفت حرف از این میان همچون (Ç ،Ğ ،I ،İ ،Ö ،Ş  و Ü ) لاتین بوده و نیاز آوایی را در این زبان تغییر یافته برطرف می کنند.

تلفظ مدرن ترکی به این ترتیب با دقت بالایی صورت می گیرد. نکته مهم دیگری که درباره زبان ترکی وجود دارد، آن است که بیشترین ارتباط را با دیگر زبان های ترکی همچون ترکمنی، آذربایجانی، قزاقستانی و ازبکی داشته و البته یک فرضیه هم وجود دارد که می گوید زبان ترکی یکی از زبان های آلتایی متعدد در جهان است، مانند مغولی، کره ای و ژاپنی.

با توجه به کتیبه هایی که در قرن 18 میلادی در کشور مغولستان کشف شد، تاریخچه زبان ترکی به همان زمان برمیگردد. زبان ترکی که به زبان استانبولی هم اشاره دارد، یکی از زبان های گفتاری است که در بسیاری از کشورها تکلم شده و افراد زیادی در اروپای جنوب شرقی و آسیای جنوبی آن را به عنوان زبان اول و یا دوم انتخاب کرده اند. علاوه براین، کشورهای دیگری مانند آلمان، بلژیک، قفقاز و قبرس نیز از این زبان استفاه میکنند.

علاوه براین، حدود 40 درصد از افرادی که به زبان ترکی صحبت میکنند، زبان مادری شان ترکی است. این زبان، دارای گویش های زیادی در سراسر اروپا و آسیا بوده و شباهت های عمده ای هم بین زبان ترکی و دیگر زبان ها و گویش های ترکی وجود دارد که در حال حاضر، در گروه زبان های “آلتاییک “طبقه بندی شده اند.  قابل ذکر است که این زبان مشابهت های زیادی با زبان بلغاری و فارسی دارد.

الفبای زبان ترکی

الفبای زبان ترکی، الفبای خطی لاتین است که برای نوشتن زبان ترکی به کار می رود و شامل 29 حرف می باشد و 7 حرف آن از زبان لاتین مشتق شده است. این الفبا، گویای تلفظ ترکی مدرن بوده و دقت آن زیاد است و در حال حاضر، الفبای رسمی محسوب میشود. از میان این 29 حرف، 8 حرف صدادار بوده و 21 حرف دیگر بیصدا هستند.

قابل ذکر است که، سه حرف از حروف زبان انگلیسی (q,x,w) در زبان ترکی وجود ندارد. علاوه بر این، از آنجایی که زبان ترکی حرف صدادار مرکب ندارد، بنابراین تلفظ آن ساده و راحت بوده و البته خط عثمانی به اندازه کافی بر زبان ترکی تاثیر نگذاشته است. همچنین، هر حرفی دارای یک صدای جداگانه بوده که جدای از حروف مجاور تلفظ می شود. بنابراین، باید هنگام آموزش زبان ترکی این نکات را به یاد داشته و به طور عملی از آنها استفاده کنید.

تاریخچه زبان ترکی
تاریخچه زبان ترکی

گرامر زبان ترکی

گرامر زبان ترکی، تا حدودی مشابه دستور زبان آذری، ازبک و قزاق است و توسط افراد تحصیل کرده ای تبیین و نوشته شده که در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام دادند. از جمله ویژگی های این زبان این است که، بسیار پیچیده بوده و معمولا، بخش عمده آن به واسطه اضافه کردن پسوند به اسم و فعل شکل گرفته است و در کل، نسبت به بسیاری از زبان های هند و اروپایی با قاعده تر است. علاوه بر این، حروف صدادار در این زبان، بسیار هماهنگ هستند.

نکته جالب در مورد حروف صدادار این است که، پسوندهای موجود در این زبان، فرم های متفاوتی داشته و باید با توجه به حرف صدادار کلمه و یا محل پسوند، انتخاب شوند. علاوه بر این، جنسیت در اسم ها و ضمیرها مطرح نیست ولی فرم جمع و مفرد در آن وجود دارد و افعال دارای 6 فرم جمع و مفرد و زمان گرامری هستند. این نکات در آموزش زبان ترکی بسیار حائز اهمیت بوده و باید از یادگیری صحیح آنها اطمینان حاصل کرد.

علاوه بر این، عباراتی که با because و who شروع میشوند، در ترکی با عبارات وصفی ترجمه میشود. همچنین، ترتیب جملات ترکی با زبانی مانند فارسی تفاوت داشته و ترتیب جمله فاعل- مفعول- فعل است یعنی، فعل در آخر عبارت یا جمله می آید و صفت و ضمیر های مالکیت قبل اسم نوشته میشوند.

علاوه براین، در زبان ترکی، اسم ها دسته بندی شده و آنها از نظر گرامری، جنسیت ندارند. همچنین، در این زبان، از ضمیر دوم شخص برای متمایز کردن سطوح مختلف سن، خانواده، ادب و فاصله اجتماعی استفاده میشود. علاوه براین، کارایی فعل ها و ضمیرهای جمع دوم شخص برای اشاره کردن به یک فرد است.

آموزش زبان ترکی

حروف الفبای زبان ترکی از لاتین گرفته شده و در طی سالیان، دستخوش تغییرات زیادی شده است. با این حال، افرادی که به این زبان صحبت میکنند، همچنان تمایل دارند که از واژگان قدیمی استفاده کنند. اما نسل جدید چندان با این کار موافق نیستند. علاوه براین، استانداردترین زبان ترکی، در استانبول صحبت شده و البته بین گویش ها تفاوت هایی وجود دارد.

قابل ذکر است که، زبان ترکی یکی از محبوب ترین زبان های دنیاست که آموزش آن به دلیل پیچیدگی گرامرش کمی دشوار می رسد. اما با این حال طرفداران زیادی در سراسر جهان داشته و تعداد هشت کشور به این زبان صحبت میکنند. آموزش زبان ترکی، از این جهت اهمیت دارد که کشور ترکیه بین آسیا و اروپا قرار گرفته و به نوعی برای سفر به آن کشور و یا کشورهایی که به این زبان صحبت میکنند، مفید و کاربردی خواهد بود.

تاریخچه زبان ترکی
تاریخچه زبان ترکی

زبان ترکی تحت تأثیر زبانهای فارسی، عربی و فرانسوی قرار گرفته است

با موقعیت جغرافیایی که کشور ترکیه دارد، زبان ترکی تحت تأثیر زبان های فارسی و عربی قرار گرفته است. زبان ترکی یک سری از کلمات به ویژه کلمات مرتبط با امور مالی و اقتصادی را از فرانسوی قرض گرفته است. به عنوان مثال واژه döviz (پول رایج)، از کلمه فرانسوی device گرفته شده است، یا کلمه kriz (بحران) از کلمه فرانسوی crise و کلمه bono از کلمه فرانسوی (bond) گرفته شده  که به معنای اوراق قرضه می باشد.

در زبان ترکی کاراکترهای خاصی وجود دارد

یکی از بارزترین خصوصیات ترکی، ماهیت چسبانشی (پیوندی) این زبان است. این بدین معنی است که در ترکی، فقط با چند کلمه می توانید چیزهای زیادی بگویید و کلمات را به هم بچسبانید و یک کلمه جدید بسازید. یک کلمه می تواند چندین پسوند، پیشوند و پسوندهای زیادی داشته باشد و می توان از آنها برای ایجاد کلمات جدید استفاده کرد.

به عنوان مثال جمله انگلیسی “من قصد دارم یک فیلم تماشا کنم”، به زبان ترکی به صورت”Film seyredeceğim” می شود. زبان های پیوندی ، زبانهایی هستند که به وسیله گذاشتن تک واژه ها کنار یکدیگر، کلمه می سازند. در زبان ترکی اکثر اوقات، کلمات با اضافه کردن یک پسوند یا پیشوند به یک اسم، می توان کلمه جدیدی ساخت. به عنوان مثال، کلمه “evlerinizden” از تکواژهای ev-ler-iniz-den تشکیل شده است. از این ویژگی پیوندی زبان ترکی می توان کلمات بزرگ ساخت. به عنوان مثال طولانی ترین کلمه به زبان ترکی متشکل از 70 حرف است!

زبان ترکی را بیشتر بشناسیم
زبان ترکی را بیشتر بشناسیم

حدود 81 میلیون نفر در دنیا به زبان ترکی صحبت می کنند

البته این تعداد  فقط به کشور ترکیه محدود نمی شود. زیرا گروه های کوچکتر قابل توجهی از ترک زبان ها هم در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان وجود دارند. تقریباً 3 میلیون نفر در آلمان به زبان ترکی صحبت می کنند. حتی اگر شما فردی مبتدی برای یادگیری زبان ترکی هستید، می توانید به راحتی با یادگیری ساختار فاعل-مفعول-فعل، جمله سازی کنید که به ساختار زبان فارسی شباهت دارد. در حقیقت، این ساختار جمله باعث می شود که ترکی از بیشتر زبانهای اروپایی که از ساختار فاعل-فعل-مفعول پیروی می کند، ساده تر باشد.

هر کلمه در زبان ترکی می تواند یک جمله هم باشد

حقیقت جالب دیگر که آن را از زبان هایی مانند آلمانی یا فرانسوی جدا می کند، نحوه ساخت کلمات و جملات جدید است. به عنوان مثال در زبان ترکی، yazmışmışım فقط یک کلمه است، اما وقتی می خواهید دقیقاً همین مفهوم را در آلمانی ارائه کنید، همه چیز کاملاً متفاوت است. زیرا نیازی نیست برای یک جمله چند کلمه را کنار هم بگذاریم و با یک کلمه می توانیم یک جمله بسازیم!

تنوع واژگانی در ترکی زیاد است

زبان ترکی یکی از جالب ترین زبانهای جهان است و زیبایی آن در کلمات آن نهفته است. تخمین زده می شود که زبان ترکی کلا از 150000 کلمه ساخته شده و بزرگترین فرهنگ لغت ترکی بیش از 100000 کلمه را در بر می گیرد. این ممکن است برای کسی که مایل به یادگیری ترکی است، واقعاً ترسناک و عجیب به نظر برسد، اما خبر خوب این است که شما اگر 5٪ از کل کلمات را بدانید به زبان ترکی مسلط می شوید.

آشنایی با ضرب المثل های ترکی استانبولی را در اولویت قرار دهید

تکرار کلمات در ترکی رایج است

در زبان ترکی می توانید کلماتی مانند “کند” یا “سریع” را تکرار کنید و آنها را به قید تبدیل کنید. بنابراین قیود “آهسته آهسته” ، “سریع سریع” معنی سریعا می دهد و می توانید با گذاشتن دو صفت سریع سریع کنار هم، قید سریعا را بسازید. به همین راحتی! با این کار تأکید روی کلمه تا حدودی افزایش یافته است. در زبان ترکی به عنوان مثال می توانید با تکرار چند کلمه پشت سر هم این جمله را بسازید: “ما به آنجا پیاده روی پیاده روی کردیم”.

این بدین معنی است که ما آرام به سمت آنجا پیاده روی کردیم نه با عجله. تکرار دو فعل پشت سر هم در اینجا قید آرام پیاده رفتن را به ما نشان داده است. یا به عنوان مثال جمله Hayvanlar koklaşa koklaşa، insanlar konuşa konuşa anlaşır ( به طور تحت الفظی یعنی “حیوانات می دانند که باید بو کنند بو کنند، انسان ها می دانند که باید صحبت کنند صحبت کنند). ولی اگر بخواهیم به طور دقیق این جمله را به فارسی برگردانیم بدین صورت می شود”. برقراری ارتباط با کلمات همان چیزی است که انسان را از حیوانات متمایز می کند. یک راه خوب برای حل مشکلات، به توافق رسیدن با یکدیگر است.” در واقع در این جمله با تکرار فعل صحبت کردن، معنی توافق کردن هم به آن اضافه شده است. زیرا با تکرار عمل صحبت و گفتگو با افراد می توان به توافق رسید. جالب بود؟ نه؟

مزایای یادگیری زبان ترکی با من و زبان

یادگیری زبان جدید می تواند زندگی شما را تغییر دهد، اما هنوز هم به نظر می رسد ترسناک باشد، نه؟ به نظر می رسد افراد سن پایین مانند بچه ها خیلی راحت زبان های جدید را یاد می گیرند. ولی افرادی که مشغله کاری یا تحصیلی دارند چگونه می توانند زبان ترکی یاد بگیرند؟ ممکن است هزینه شرکت در کلاس های حضوری برای برخی از افراد بسیار بالا باشد یا حتی وقت کافی برای کلاس های حضوری نداشته باشند.

پس باید چه کار کرد؟ تنها یک گزینه باقی می ماند و آن استفاده از اپلیکیشن ها یا وب سایت های معتبر است که آموزش زبان را به طور تخصصی به صورت آنلاین ارائه می دهند. وب سایت من و زبان یکی از وب سایت های معتبر و تخصصی آموزش زبان است که زبان های زنده دنیا مانند ترکی را به صورت کاملا آنلاین با هزینه مقرون به صرفه زیر نظر تیمی متخصص آموزش می دهد.

سایت من و زبان زیر نظر مجموعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است که سابقه طولانی و درخشانی در رشته های مختلف درسی مانند مدیریت، فناوری اطلاعات، معماری و عمران و زبان های خارجه دارد. روش های به کارگرفته شده در این وب سایت با استاندارهای روز آموزشی مطابقت دارد و کاملا کاربردی هستند و قیمت های مقرون به صرفه ای هم دارد.

با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید
با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید

تاریخچه ای از زبان های ترکی در یک نگاه

اگر بخواهیم درباره مناطق جغرافیایی که زبان های ترکی در آن ها استفاده می شوند صحبت کنیم، باید بگوییم که زبان های ترکی مناطق وسیعی از آسیا و اروپا را پوشش داده اند. ترکی در زبان ها و گویش های مختلفی بکار می رود که عبارتند از ترکمن، آذری، باسکوری، تارتار، ازبکی، نوگای، قزاق، قرقیز، کوواس، یاکوتی و … که همگی خصوصیات منحصر به فردی دارند. زبان ترکی همانطور که اشاره کردیم جزو خانواده زبان های اورال آلتایی است و در شاخه آلتاییک قرار می گیرد.

شاید به همین خاطر است که با زبان هایی نظیر کره ای، مغولی، ژاپنی و مانچو- تونگوس نزدیک است. عده ای از محققان بر این باور بودند که شباهت این زبان ها چندان اساسی نیست، اما بعد ها با مطالعات بیشتر مشخص شد که همه این زبان ها از یک آل – آلتایی مشترک سرچشمه گرفته اند.

آنچه واضح است این می باشد که ترکی یک زبان بسیار باستانی بوده و قدمت آن به 5500 تا 8500 سال پیش باز می گردد. ریخت شناسی، ساختار آوایی، نحوی و واژگان غنی در زبان ترکی، نشان دهنده ویژگی های مهم زبان های اورال-آلتایی می باشند. برخی مشخصات نیز هستند که این زبان را از اروپایی و هندی متمایز می کنند و ما در زیر به آن ها اشاره کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تاریخچه زبان ترکی استانبولی همراه ما باشید.

  • نبود جنسیت در ساختار این زبان
  • مقدم بودن صفت بر اسم
  • قرار گرفتن فعل ها در انتهای جمله
  • هماهنگی مصوت ها که البته ویژگی تمام زبان های اورال – آلتایی می باشد.

کتیبه ها و سنگ نوشته های باستانی به زبان ترکی

 

برای درک بهتر تاریخچه زبان ترکی استانبولی، خوب است بدانید که از جمله قدیمی ترین آثار و مدارک به جا مانده از زبان ترکی باستانی، می توان به نوشتارهای روی بناهای سنگی در آسیای میانه، ینیسی و تالاس در مرزهای مغولستان فعلی و مناطق اورهون اشاره کرد. پس از اینکه دولت گوکتورک سقوط کرده و دچار فروپاشی شد، متن های مکتوب بسیاری توسط اویغورها به وجود آمد که همه آن ها جزو مهمترین آثار زبان ترکی هستند.
اویغورها بعد از آن به ترجمه آثار فلسفی پرداختند. کتیبه هایGokturk ، دارای نوشته های اویغوری هستند که بسیار مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند. جالب است بدانید که زبان ترکی که در دوران عثمانی ها و سلجوقیان در آناتولی و بالکان توسعه پیدا کرده بود، در آثار ادبی پیش از قرن سیزدهم به ثبت رسیده است. زبان ترکی در بازه های زمانی مشخص عبارتند از:
  • ترکی آناتولی قدیم (عثمانی قدیمی – بین قرن های 13 و 15)
  • ترکی عثمانی (از قرن 16 تا 19)
  • ترکی قرن 20

مراحل رشد و توسعه زبان ترکی استانبولی

تا قرن شانزدهم، زبان ترکی با گسترش اسلام در بین ترک ها تاثیرات بسیاری را از فرهنگ های فارسی و عربی گرفت. در زمان سلجوقیان، کارامانوگلاری و آناتولی تلاش های بسیاری برای پذیرش زبان ترکی در جایگاه زبان رسمی شان و انتشار آن در فرهنگ لغت ترکی “Divini Turki” کردند و این اقدامات توسط سلطان ولد حمایت می شد.

هاجی بایرام و سلیمان چلبی در قرن 15 و کیروگلو و سلطان آبدال در قرن شانزدهم از شاعران برجسته در دوران خود بودند که جزو پیشگامان ادبیات ترکی نیز به حساب می آیند. کادری افندی از برگاما در سال 1530، نخستین تحقیقات خودش را در مورد دستور زبان ترکی به انتشار درآورد. به طور کلی در بازه زمانی میان قرن 14 تا 15 ، ترجمه هایی در زمینه های نجوم، پزشکی، ریاضیات، مطالعات اسلامی و گیاه شناسی صورت گرفت که باعث شد اصطلاحات علمی متعددی با ریشه خارجی وارد زبان ترکی شود.

با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید
با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید

تاریخچه زبان ترکی استانبولی و بررسی تکامل زبان آن تا به امروز

زبان ترکی رفته رفته در علم، کتب و شعرها دچار تغییراتی به سمت نوشتار لاتین شد. بعد از قرن 16 در متون نوشته شده، اصطلاحات خارجی بسیاری پدید آمدند که منجر به حذف کامل برخی کلمات ترکی شدند. ترکی مورد استفاده در علم و ادبیات از قرن شانزدهم تا میانه قرن نوزدهم، با نفوذ موارد خارجی نشات گرفته از فرهنگ های بیگانه، تکمیل گردید.

با این وجود تلاش خاصی برای محدود کردن کلمات خارجی موجود در زبان ترکی انجام نشد و حتی بیشتر از قبل نیز شدند. اصلاحات عثمانی  (Tanzimat)در اواسط قرن نوزدهم، رویکرد جدیدی را در پیش گرفتند و درک آن ها ماهیت اجتماعی پیدا کرد. ترک ها و جوامع تشکیل دهنده شان که تا پیش از این تحت تاثیر فرهنگ شرقی بودند، فرهنگ غرب و گرایش به آن را شاهد بودند، تا اینکه تحولات عظیمی در زبان ترکی استانبولی رقم خورد و در نتیجه آن ها، تمایل به حذف واژگان خارجی از ترکی صورت گرفت.

در حال حاضر زبان ترکی بعد از سال ها تغییرات و تحولات بسیاری که پشت سر گذاشته به شکل کنونی رسیده است. تاریخچه زبان ترکی استانبولی و به طور کلی این زبان، دوستداران بسیاری نیز در سراسر جهان دارد و سالانه عده بسیاری اقدام به یادگیری این زبان زیبا می کنند.

اولین الفبای ارائه شده ی زبان ترکی، خط اورخون است به طور کلی انواع زبان های ترکی با استفاده از الفبای مختلفی مانند سیریلیک، عربی، یونانی، لاتین و چندین زبان دیگر نوشته شده اند.برای مدت زمان طولانی که روایت می شود بیش از ۱۰۰۰ سال طول کشیده، زبان ترکی استانبولی با کمک الفبای ترکی عثمانی که از خط عربی گرفته شده بود، نوشته می‌شد.

خط ترکی عثمانی برای نوشتن کلمات فارسی و عربی که قسمت اعظم زبان ترکی عثمانی را تشکیل می دادند استفاده می‌شد اما برای نوشتن کلمات اصیل ترکی مناسب نبود. الفبای عربی به منظور نشان دادن واج های ترکی کاملاً ناکافی و ناقص رقص بود. برای بیان برخی از واژه ها صرفاً ۴ علامت مختلف (ز، ذ، ض، ظ)وجود داشت و این در حالی بود که واج های دیگر را با هیچ علامتی نمی شد نمایش داد. بعد از آن با رواج یافتن صنعت چاپ و تلگراف در اواخر قرن ۱۹، کمبودهای بیشتری از خط عربی مشخص شد.

بسیاری از اصلاح طلبان ترک سالها قبل از وقوع اصلاحات آتاتورک خواستار کنار گذاشتن خط عربی از الفبای ترکی شده بودند. اما در سال ۱۸۲۶ و هنگامی که ترکیه با دوران اولیه اصلاحات خود دست و پنجه نرم می‌کرد، منوف پاشا از تغییر الفبای ترک طرفداری می کرد. بعد از آن در آغاز قرن بیستم نیز طرح های مناسبی توسط نویسندگانی که با جنبش‌های بزرگ ترک های جوان ارتباط داشتند از جمله عبدالله جودت، حسین جاهد و جلال نوری ارائه شده بود.

موضوع اصلاح الفبای ترکی، بار دیگر در سال ۱۹۲۳هنگامی که اولین کنگره اقتصادی جمهوری ترکیه مطرح شد مجدداً به میان کشیده شد و جنگ بر سر آن بین مخالفان و موافقان این طرح چندین سال طول کشید.

مذهبیون و و محافظه کاران به شدت مخالف حذف کردن خط عربی از الفبای ترکی بودند و استدلال شان این بود که با به کار گرفتن خط لاتین در الفبای ترکی به طور کلی کشور ترکیه از جهان اسلام جدا خواهد شد و مفهوم غربی هویت ملی، جایگزین هویت سنتی و مذهبی خواهد شد.

اما عده‌ای از مخالفان به دلیل کاربردی مخالف این طرح بودند چراکه عقیده داشتند هنوز طرحی برای انطباق خط لاتین با واژه های ترکی وجود ندارد. برخی دیگر پیشنهادهای دیگری می دادند، مبنی بر اینکه تغییر خط عربی بایستی با معرفی نویسه های جدیدی باشد که همگی نمایانگر مصوت های ترکی باشند.

در سال ۱۹۲۶ جمهوری هایی که ترک تبار بودند مانند شوروی، خط لاتین را به کار گرفتند و مسیر را برای اصلاح طلبان ترکیه باز کردند و بدین ترتیب بود که الفبای عربی کم کم الفبای ترکی عثمانی جدا شد.

اما نحوه یادگیری زبان ترکی بسیار مهم است. اگر شما روشی را در پیش بگیرید که برایتان یادگیری چندانی را همراه نداشته باشد و موجب عدم تسلط شما به این زبان شود، تنها سرمایه هایتان را به هدر می دهد. حتما می دانید که این روزها اغلب دوره های آموزشی بیشتر به صورت آنلاین برگزار می شوند تا شاغلان و افراد گرفتار نیز بتوانند از آن ها بهره بگیرند.

خوشبختانه به منظور آموزش آنلاین زبان ترکی، وبسایت من و زبان پیاده سازی شد است که با جدیدترین متدهای روز دنیا، اقدام به آموزش زبان ترکی می کند و دوستداران و علاقه مندان به این زبان می توانند به خوبی و با بالاترین سطح کیفی، این زبان را فرا بگیرند.

زبان ترکی استانبولی تلفظ منحصر به فرد و چالش های ریز و درشتی رابر سر راه زبان آموزان قرار می دهد، اما روش صحیح تدریس زبان های خارجی می تواند تمامی مشکلات را از میان بردارد و شرایطی را به وجود بیاورد که همه بتوانند زبان دلخواهشان را در کمترین زمان ممکن و بالاترین درجه کیفیت یاد بگیرند.

با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید
با تاریخچه زبان ترکی استانبولی آشنا شوید

یادگیری زبان ترکی برای هر سطحی از مبتدی گرفته تا حرفه ای در سایت من و زبان امکان پذیر است. چرا که این وبسایت برنامه ریزی ویژه و استراتژی به روز و مطلوبی در این راستا دارد. ممکن است شما به قصد شرکت در آزمون های خاصی اقدام به یادگیری زبان ترکی بکنید و یا هدف شما، ادامه تحصیل، کار و یا مهاجرت به ترکیه باشد.

با هر هدف و نگرشی که شروع به یادگیری زبان ترکی می کنید، باید همواره به دنبال بهترین ترفندها و نکات جدید در آموزش باشید. آموزشی منسجم و یکپارچه که با بررسی های دقیق علمی و تحقیقات موثر پدید آمده باشد. کافیست در طول روز به شکل آنلاین، چند ساعتی را صرف یادگیری زبان دلخواهتان کنید، خواهید دید که خیلی زود به نتیجه ایده الی دست پیدا می کنید.

در این مقاله از تاریخچه زبان ترکی استانبولی گفتیم، پس اگر شما نیز به تاریخچه این زبان و کشور ترکیه علاقه مند می باشید، توصیه می کنیم که آموزش آنلاین زبان ترکی را با وبسایت من و زبان شروع کنید و به تسلط صد درصدی آن برسید.

پیشنهادهای اولیه برای اصلاح الفبای ترکی

بعد از این که موضوع اصلاحات الفبای ترکی پذیرفته شد، مصطفی کمال آتاتورک، سه حرف Q, W و X را از الفبای لاتین حذف کرد و بعد از آن اجازه ی استفاده از الفبای لاتین را به جای الفبای عربی صادر کرد. وی به طور کلی سه حرف Q, W و X را از واژگان ترکی حذف کرد و مجازاتهای شدیدی برای کسانی که از این واژگان در مکانهای عمومی استفاده می کردند، در نظر گرفت.

افراد تنها زمانی مجاز به استفاده از این حروف بودند که این سه حروف، بخشی از یک کلمه ی لاتین بودند که در زبان ترکی قرض گرفته شده بود. به عنوان مثال در آن زمان یکی از کانال های مطرح تلویزیونی در ترکیه TV SHOW بود که چاپگر های Xerox را تبلیغ می کردند.

انواع زبان ترکی

زبان های ترکی، از خانواده زبانی هستند که توسط ترک زبان های ترکیه، قفقاز، اوراسیا و آسیای مرکزی صحبت میشود. در حال حاضر بیش از 150 میلیون نفر، زبان ترکی را به عنوان زبان اول خود انتخاب کرده اند و تعداد کل افرادی که به این زبان تکلم میکنند، بیش از 200 میلیون نفردر جهان است.

زبان ترکی نیز مانند دیگر زبان ها، گویش های متنوعی داشته اما پایه و اساس گرامری آنها مشابه است، به عنوان مثال، شباهت های زیادی بین زبان های آذربایجان، ترکمن و قشقایی و … وجود دارد.

اصولا، خانواده زبان های ترکی، به زبان های آسیای شرقی، ژاپنی و کره ای و غیره شباهت داشته و حتی برخی از زبان ها در این میان از بین رفته اند؛ البته، گاهی هم آنچنان به برخی زبان ها شباهت پیدا کرده که به نوعی جزء آنها در نظر گرفته شده است. زبان ترکی به دو دسته و گروه تقسیم میشود:

  • ترکی معمولی و رایج: شامل همه انواع زبان های ترکی و زیر مجموعه های اوغور میشود.
  • اوغور: تعداد افرادی که به این زبان صحبت میکنند، بسیار اندک بوده و در حال حاضر تعداد کمی از آنها وجود دارد.

سایت من و زبان، یک سایت آموزشی زبان های خارجی می باشد که امر یادگیری زبان را که بعضا برای بعضی افراد سخت و طاقت فرساست، تسهیل کرده و اوقات جالب و دوست داشتنی برای شما رقم میزند. با ما همراه باشید و یادگیری زبان ترکی را با ما تجربه کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • Mp

    عالی بود ممنونم

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید