اصول یادگیری آموزش زبان مقدماتی

اصول یادگیری آموزش زبان مقدماتی

اصول یادگیری آموزش زبان مقدماتی | در این مقاله قصد داریم اصول آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان سطح مقدماتی را برای شما توضیح دهیم. به دوران کودکی تان فکر کنید. یادتان می آید، وقتی بزرگ تر ها با هم حرف می زدند و شما متوجه نمی شدید، چطور مات و مبهوت می شدید؟ همین حس را زبان آموزان در کلاس های زبان انگلیسی دارند. پس اگر به عنوان یک معلم زبان، در روز اول کلاس کاملا به زبان انگلیسی با آن ها صحبت کنید، قطعا آن ها یک کلمه از حرف های شما را نمی فهمند. بنابراین وظیفه شما به عنوان معلم در این زمینه بسیار اهمیت دارد. در اولین کلاس آموزش زبان انگلیسی، چه دانش آموزان شما بچه ها باشند و چه بزرگسالان، باید خودتان را دقیقا جای آن ها بگذارید و مطابق با نیاز و خواست آن ها آموزش را شروع کنید. تصور کنید فرد خارجی به زبانی که شما بلد نیستید، با شما تند تند صحبت می کند و منتظر پاسخ شما می باشد، چه واکنشی نشان می دهید؟ در ادامه می خواهیم به شما نشان دهیم، چه زمان در کلاس های سطح مقدماتی می توانید بیشتر از زبان انگلیسی در کلاس استفاده کنید.

چرا آموزش زبان به دانش آموزان سطح مقدماتی چالش بر انگیزتر است؟

زبان انگلیسی برای دانش آموزان مقدماتی بسیار نا شناخته و عجیب می باشد. آن ها مانند یک سری مواد خامی هستند که شما به عنوان معلم باید با آموزش هایی که می دهید، به آن ها شکل دهید. در بسیاری از مواقع آن ها حتی الفبای انگلیسی، اعداد و کوتاه ترین و ساده ترین عبارت های انگلیسی را هم بلد نیستند، چه برسد، به تشخیص اسم و فعل و صفت در جملات. از سویی دیگر یک سری از دانش آموزان هستند که خیال می کنند از سطح مقدماتی بالا تر هستند، برای مثال ساعت های زیادی را صرف آموزش زبان انگلیسی می کنند اما باز هم نمی توانند یک مکالمه روان به زبان انگلیسی داشته باشند. بنابراین شما به عنوان مدرس، وظیفه دارید سطح دقیق دانش آموزان خود را به دقت معین کنید و بر طبق آن، آموزش های خود را ارائه دهید و مهم تر از همه قبل از اینکه وارد بحث تخصصی زبان شوید، اصول پایه آن را به آن ها آموزش دهید.

شش اصول یادگیری آموزش زبان که به کمک آن ها می توانید به دانش آموزان سطح مقدماتی آموزش دهید

در ادامه شش روش اصول یادگیری آموزش زبان مقدماتی را به شما نشان می دهیم که به کمک آن ها می توانید منابع آموزشی مناسب این سطح را آموزش دهید.

  1. ساده بگوییم، دانش آموزان سطح مقدماتی، هیچی نمی دانند:

    این اصل یکی از مهمترین گام های آموزش زبان به دانش آموزان مقدماتی می باشد. بسیاری از معلمان تازه کار در لحظه شروع تدریس شان در استفاده از زبان انگلیسی زیاده روی می کنند و نه تنها در زمان آموزش، بلکه پاداش دادن، تنبیه کردن و ارزشیابی آن ها هم تنها بر زبان انگلیسی تکیه می کنند. برای مثال معلم با این جمله آغاز می کند:

    “You guys, now we’re going to look at a new structure today so let’s get those textbooks out”

    دانش آموزان با مواجه شدن با این جمله، گمان می کنند شما از مریخ آمدید! در عوض بهتر است با چنین جمله ای آغاز کنید: “?Take out your textbooks. Okay” با کلمه OK در پایان جمله یک مکثی کرده اید و فرصت داده اید دانش آموزان درباره جمله شما، خوب فکر کنند. حرکات بدن هم می تواند به یادگیری این زبان آموزان بسیار کمک کند.

  2. همیشه قبل از شروع مبحث جدید مطمئن شوید که دانش آموزان درس فعلی را یاد گرفته اند:

    یکی از اشتباهاتی که بسیاری از معلم ها انجام می دهند، این است که گمان می کنند دانش آموزان در همان ابتدای شروع آموزش، درس را یاد می گیرند. در اولین روز کلاس دانش آموزان سطح مقدماتی، هم برای بزرگسالان و هم کودکان اجازه دهید هر زمان که لازم است، دست شان را بالا ببرند و از شما سوال بپرسند. فضایی را برای آن ها مهیا کنید که اگر سوالی برای شان پیش آمد، خجالت نکشند و از جمع نهرساند. اگر شرایط مناسبی برای آن ها فراهم نکنید، تا آخر کلاس ساکت می نشینند و شما هم متوجه نمی شوید، که آیا یاد گرفته اند یا خیر. به عنوان یک معلم زبان باید بتوانید زبان بدن دانش آموزان تان را هم بخوانید و از چهره و حالت آن ها بفهمید آیا درس را یاد گرفته است یا سوالی در ذهن دارد.

    آموزش زبان مقدماتی
    آموزش زبان مقدماتی
  3. زمان کافی برای تمرین برای آن ها کنار بگذارید

    در درس های سطح مقدماتی نباید از دانش آموزان تان انتظار داشته باشید که خیلی زود مطالب جدید را یاد بگیرید. پس باید تمرین های زیادی به آن ها بدهید تا مطمئن شوید به خوبی درس را فهمیده اند. تدریس به دانش آموزان مقدماتی معمولا نیازمند ارائه تمرینات بسیار زیاد ، تکرار می باشد پس اجازه دهید به اندازه کافی هر درسی را تمرین کنند. این تمرین ها می تواند به صورت گروهی باشد.

  4. به جای بیان مطالب جدید، آن ها را به دانش آموزان نشان دهید

    یکی از گام هایی که برای آموزش زبان به دانش آموزان مقدماتی ضروری می باشد ، رعایت این نکته می باشد. دانش آموزان آنچه را که می بینند و تمرین می کنند بهتر یاد می گیرند، نسبت به آنچه که شما فقط برای آن ها بیان کنید. اما منظور ما دقیقا از این موضوع چیست؟ بهتر است به جای اینکه بگویید بیایید زمان های مجهول را یاد بگیریم، با ارائه مثال هایی سعی کنید این ساختار را به آن ها آموزش دهید و در حین آموزش از تصاویر، شکل و مثال های زیادی استفاده کنید.

  5. همیشه از تشویق استفاده کنید

    در اینجا می خواهیم یکی دیگر از روش هایی که معلمان باید در حین آموزش به دانش آموزان مقدماتی، آن را رعایت کنند، معرفی کنیم. اگر یکی از دانش آموزان پاسخ غلطی به سوال شما داد، نگویید اشتباه است. هرگز سعی نکنید، دانش آموزان را در جمع و در جلوی دیگر همکلاسی هایشان، شرمنده  و خجالت زده کنید. با این کار ممکن است او را نسبت به زبان انگلیسی دلسرد کنید و یا حتی او را از این زبان متنفر کنید. پس سعی کنید یک فضای دوستانه و صمیمی برای دانش آموزان خود فراهم کنید و با برنامه ریزی به آن ها جایزه دهید حتی زمانی که اشتباه کرده اند.برای مثال، زمانیکه به دانش آموزان سطح مقدماتی آموزش می دهید، اگر پاسخ سوال شما را صحیح گفتند اما در تلفظ اشکال داشتند، به او بگویید “!Okay, good” و سپس تلفظ صحیح آن را خودتان تکرار کنید. با این کار نه تنها او را در مقابل هم کلاسی های خجالت زده نکرده اید، بلکه یک بار دیگر هم تلفظ صحیح آن را برای کل کلاس تکرار کرده اید.

  6. آموزش خسته کننده ندهید:

    آموزش زبان به دانش آموزان سطح مقدماتی نباید خسته کننده و کسل بار باشد. پس سعی کنید با بازی و تمرین های سرگرم کننده دستور های زبانی و کلمات جدید را به آن ها آموزش دهید. سعی کنید احساس علاقه را در آن ها بر انگیخته کنید تا با اشتیاق زبان انگلیسی را یاد بگیرند. برای مثال اگر عاشق یک شخصیت کارتونی یا انیمیشن هستند از همان در تمرین های تان استفاده کنید.همچنین فراموش نکنید برای بچه ها هیچ چیز خسته کننده تر از این نیست که از روی کتاب متنی را بخوانند و با کلمات و عبارت های جدید بسیار زیادی مواجه شوند. آن ها علاقه مند به صفحات کتابی هستند که پر از عکس و تصاویر رنگی باشد. از این روش می توانید برای متنوع کردن آموزش های خود استفاده کنید.

    آموزش زبان مقدماتی
    آموزش زبان مقدماتی

درس ها و ایده های تمرین برای دانش آموزان سطح مقدماتی

فرقی نمی کند دانش آموزان شما در سطح مقدماتی، چه سنی داشته باشند، به هر حال می توانید از این روش ها برای آموزش زبان انگلیسی به آن ها استفاده کنید. با استفاده از این ایده ها می توانید آموزش خود را جذاب تر و سر گرم کننده تر کنید.

  • ایده اول: نشان دهید (نگویید)

    منابع درسی آموزش زبان به دانش آموزان سطح مقدماتی، متنوع هستند. با استفاده از این روشی که در ادامه خواهیم گفت، می توانید برای شروع درس جدید و ارائه ساختار های زبانی جدید به دانش آموزان استفاده کنید. در این روش دانش آموزان دو به دو انتخاب می شوند. یک دانش آموز فلش کارتی می گیرد که لغت جدید روی آن نوشته شده است، اما نباید به دانش آموز دیگر آن را نشان دهد، بلکه باید با پانتومیم و بدون حرف زدن کاری کند که دوستش بتواند آن کلمه را حدس بزند. سپس دو دانش آموز جای نقش های شان را با هم عوض می کنند. این بازی بیشتر جنبه سرگرمی دارد و صحیح یا غلط پاسخ دادن دانش آموزان، چندان در آن اهمیت ندارد. هدف،  یادگیری زبان انگلیسی به کمک بازی و سرگرمی است.

  • ایده دوم: چه کسی این را دوست داشت؟

    یکی دیگر از روش های تدریس به دانش آموزان سطح مقدماتی و خصوصا بزرگسالان و نوجوانان، این بازی می باشد. در این روش باید یک جدولی آماده کنید و روی آن مانند جدول زیر سوالاتی را که با Who آغاز می شود، بنویسید:

    Someone who likes dogs:Someone who doesn’t like school:
    Someone who likes ice cream:Someone who doesn’t like cake:
    Someone who likes the color red:Someone who doesn’t like to read:

    سپس دانش آموزان باید در کلاس راه بروند و پاسخ Who را برای هر سوال پیدا کنند و نام او را در مقابل آن سوال بنویسند. اولین فردی که بتوانید کل این بازی را تکمیل کند برنده می شود.

از این ایده ها زیاد می توانید پیدا کنید. سعی کنید خودتان خلاقیت داشته باشید. همیشه آموزش به دانش آموزان سطح مقدماتی در عین دشواری، بسیار سرگرم کننده و جذاب بوده است. اگر مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم را در کلاس های زبان خود، اجرا کنید، به بهترین نحو می توانید ، هر موضوع درسی را به دانش آموزان یاد دهید، به گونه ای که آن ها از آموزش شما لذت ببرند. باز هم تکرار می کنیم، تشویق کردن دانش آموزان را فراموش نکنید، با این کار اعتماد به نفس آن ها را افزایش می دهید و علاقه آن ها نسبت به زبان انگلیسی بیشتر می شود.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید