اعتماد به نفس در یادگیری زبان

اعتماد به نفس در یادگیری زبان

اعتماد به نفس در یادگیری زبان | هر کس برای اعتماد به نفس پیدا کردن در یادگیری یک زبان روش خاص خود را دارد. با این حال چندین روش متداول برای ایجاد اعتماد بنفس بین زبان آموزان رایج است که در ادامه این مقاله آنها را توضیح خواهیم داد.
طبق لغت نامه انگلیسی کالینز اعتماد بنفس یعنی اعتماد داشتن به توانایی و ایده های خود. اکثر ما نسبت به انجام بعضی از کارها اعتماد بنفس داریم و نسبت به کارهای دیگر چندان مطمئن نیستیم. مثلا نسبت به فوتبال بازی کردن خود اعتماد بنفس داریم، اما در مورد بازی تنیس اعتمادی به خود نداریم. یا حتی در بعضی مواقع با وجود اینکه مهارتمان تغییری نکرده، اما در شرایط مختلف اعتماد به نفس ما کم یا زیاد می شود. به عنوان مثال، وقتی با یک دوست اسپانیایی زبان صحبت می کنیم مشکلی نداریم، اما اگر بخواهیم در یک کنفرانس به زبان اسپانیایی حرف بزنیم، شاید خیلی راحت نباشیم. بنابراین، اعتماد به نفس تا حدی به موقعیت های خاص نیز ارتباط دارد.
اعتماد به نفس با این موضوع نیز ارتباط دارد که باور داشته باشیم یادگیری هر چیزی را شروع کنیم آن را یادخواهیم گرفت. شخصی که در حال یادگیری زبان جدید است، باید شک و تردید را کنار بگذارد تا سریع تر پیشرفت کند. مطمئن باشید که هر کسی در هر سنی می تواند زبان خارجی بیاموزد. لازم هم نیست که استعداد خاصی برای زبان آموزی داشته باشید.

برای یادگیری زبان جدید ذهنیت خود را آماده کنید

یکی از ترفندهای خوب برای شروع یادگیری زبان جدید به یاد آوردن یکی از تجربه های موفق قبلی است. در طول زندگی مهارت های مختلفی یاد گرفته ایم، برای مثال، دوچرخه سواری، رانندگی، کار با کامپیوتر، تبلت یا تلفن یا ورزش های مختلف. احساس ناخوشایندی که در اولین شکست تجربه کردید را بیاد آورید. چه چیزی به شما انگیزه داد تا به یادگیری آن مهارت جدید ادامه دهید؟ همین کار را در یادگیری زبان هم بکار بگیرید. چیزی که می خواهید یاد بگیرید را باید تمرین کنید و زیاد هم تمرین کنید. زبان آموزی چالش ها و فراز و نشیب های خاص خود را دارد که با ذهنیت مثبت بهتر می توانید از پس آن برآیید. هر گونه ذهنیت منفی را باید از خود دور کنید.

اعتماد به نفس در یادگیری زبان
اعتماد به نفس در یادگیری زبان

نگران اشتباه در یادگیری زبان نباشید

از اشتباهات خود برای یادگیری موضوعات جدید استفاده کنید. در اوایل یادگیری شاید نتوانید اشتباهات خود را سریع اصلاح کنید و به طور ناخودآگاه دچار اشتباه می شوید. برخی خطاها در یادگیری زبان به دلیل تاثیر زبان مادری است و نباید نگران آن بود. به مرور که سطح مهارت افزایش می یابد این خطاها از بین می روند.

روی موضوع یادگیری تمرکز کنید

اگر می خواهید در حد ارتباط برقرار کردن ساده زبانی را یاد بگیرید عبارات مودبانه، اعداد و اصطلاحات کاربردی برای آدرس پرسیدن، خرید کردن و غیره را بیاموزید.
اگر می خواهید با مردم بومی ارتباط برقرار کنید. به طور خاص روی لغات آن دسته موضوعاتی که مد نظر دارید تمرکز کنید. به علاوه، کلماتی را که در یک مکالمه مهم هستند یاد بگیرید. مثلا کلمات ربط (و، اما، یا، اگرچه، و غیره)، قیدهای زمان (سال گذشته، دیروز، فردا، هفته بعد، معمولا، هرگز، و غیره)، صفت ها، عباراتی که با آن نظر را بیان می کنند (فکر می کنم، به نظر می رسد ، شک دارم و غیره).

به تمرین یادگیری زبان ادامه دهید

برای اینکه کلمات و عبارات را در حافظه بلند مدت خود ذخیره کنید باید تکرارشان کنید، گاهی اوقات باید این کار را دائما انجام دهید. مهم نیست که از چه روشی برای تکرار کردن استفاده می کنید، مهم این است که آن روش را دائما استفاده کنید و با آن راحت باشید. تکرار به تولید خودکار زبان کمک می کند. در واقع تکرار تسلط شما را افزایش می دهد.

از روش های یادگیری معتبر استفاده کنید

اصطلاحی با عنوان عمل آگاهانه وجود دارد که می گوید باید از تکنیک های ثابت شده یادگیری زبان استفاده کنید. شیوه های زیادی وجود دارد اما باید ببینید کدام روش برای شخص شما کارآمد تر است و آن را انتخاب کنید. با این حال اکثر کارشناسان یادگیری زبان بر سر چند نکته توافق دارند که عبارتند از:

  • تکرار تمرین
  • یادآوری مکرر
  • شندین و صحبت کردن با صدای بلند
  • زیاد خواندن
  • زیاد گوش دادن

اگر آواهای زبان جدید با آنچه در زبان مادری شما است بسیار متفاوت است یا اصلا در آن وجود ندارد، حتما باید تا می توانید گوش کرده و با صدای بلند تکرار کنید. توانایی شنیدن و تشخیص صداهای متفاوت از زبان مادری با افزایش سن کاهش می یابد و کودکان معمولا در این زمینه سریع تر عمل می کنند. اما جای نگرانی وجود ندارد با تمرین همه چیز درست می شود.

اعتماد به نفس در یادگیری زبان
اعتماد به نفس در یادگیری زبان

اعتماد به نفس خود را با مکالمات واقعی افزایش دهید

صحبت کردن با افراد بومی در مکالمات واقعی برای یک زبان آموز تازه کار چالش برانگیز است. همیشه افراد بومی در دسترس نیستند تا بتوانیم با آنها مکالمه داشته باشید، اما منابع بسیاری برای این کار در دسترس است، مثل مدرسان آنلاین ، گروه های آنلاین زبان و غیره. انگیزه خود را افزایش دهید و باور داشته باشید که یادگیری زبانی را که شروع کرده اید با موفقیت به پایان خواهید رساند.
باید شیوه تمرین خودتان را پیدا کنید و علاوه بر آن روش مطمئن را انتخاب کنید. آموزش آنلاین زبان با استفاده از یک سایت آنلاین روش بسیار مطمئنی است. زیرا پاسخ های آن صحیح است و دیگر لازم نیست برای پیدا کردن جواب درست وقت بگذارید. سایت من و زبان یکی از این سایت ها است که با استفاده از روش های آموزشی مناسب یادگیری هر زبانی را که در این سایت موجود است برای شما آسان و لذت بخش می کند. تمرین کردن در سایت های معتبر اعتماد بنفس شما را افزایش می دهد.

برای مکالمات واقعی آماده شوید

آماده کردن یک مکالمه به زبان دیگر روش بسیار مفیدی است. کلمات را جستجو کنید و آنها را بنویسید، تا می توانید جلوی آینه تمرین کنید و صدای خودتان را ضبط کنید و بشنوید تا به شنیدن صدای خود به زبانی دیگر عادت کنید. شنیدن صدای خود در حال صحبت کردن با یک زبان خارجی جالب است. بعلاوه نسبت به حالت دهان خود هنگام صحبت کردن آگاه می شوید. مثلا می توانید متن های کوتاه را بخوانید و صدایتان را ضبط کنید، هر چه این کار را تکرار کنید نگرانی شما در مورد صحبت کردن به یک زبان دیگر کم تر می شود. احتیاجی نیست نگران لهجه خود باشید. لهجه داشتن تاثیری بر تسلط به زبان ندارد. حتما افراد زیادی را دیده اید که مثلا به زبان انگلیسی کاملا تسلط دارند اما با لهجه زبان مادری خود آن را صحبت می کنند.

در حین مکالمه سؤال کنید

از اینکه موقع مکالمه چیزی برایتان مبهم باشد نترسید. همیشه می توانید از طرف مقابل خود بخواهید که کلمات را جور دیگری توضیح دهد یا تلفظ آن را تکرار کند. هیچ اشکالی ندارد که از طرف مقابل در یک مکالمه بخواهید برای بهتر شدن تلفظ راهنمایی تان کند.

برای روان صحبت کردن از مکالمات کوتاه استفاده کنید

یک مکالمه واقعی بسیار متفاوت تر از چیزی است که در کتاب نوشته شده است. همانطور که در یک مکالمه به طرف مقابل گوش می دهید، سعی کنید به لحن بیان کلمات توجه کنید تا ذهنتان بهترین جواب را پیدا کند. با مکالمات کوتاه شروع کنید و طول مکالمه و پیچیدگی آن را به صورت تدریجی بیشتر کنید. شاید این حرف بدیهی باشد اما کاملا درست است که گفته می شود تا به زبانی مکالمه نکنید آن را یاد نخواهید گرفت.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید