حقایقی جالب درباره زبان ترکی

زمانی که درباره یادگیری زبان دوم حرف به میان می آید، همیشه توجهات سمت زبان انگلیسی معطوف می شود. درست است که زبان انگلیسی، امروزه زبان رسمی بسیاری کشور ها است و افراد در موقعیت های بین المللی بیشتر از زبان انگلیسی استفاده می کنند.

اما در این میان افرادی هستند که به زبان های دیگر علاقه مند. از جمله زبان هایی که امروزه علاقه مندان زیادی پیدا کرده است، زبان ترکی است. زبان ترکی قدیمی به خط عربی نوشته می شد. زبان نوشتاری ترکی، یک زبان غنی از آوا های مختلف می باشد و شاید همین موضوع باعث پیچیدگی آن شده است.

زبان ترکی در حدود هشت حرف صدادار دارد. بعد از مدتی مصطفی کمال آتاترک خط مدرن ترکی را جایگزین حروف الفبای عربی کرد. این کار برای انگلیسی زبان ها و افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی دارند، یادگیری زبان ترکی را ساده تر کرد.

زبان ترکی 29 حرف دارد. برعکس زبان انگلیسی که فقط 5 حرف صدا دار دارد، زبان ترکی همانطور که گفتیم هشت حرف صدا دار دارد (“a, e, ı, i, o, ö, u, ü”). حروف الفبای ترکی حروفی مانند W, X یا Qرا ندارد. با این وجود زبان ترکی سه حرف بی صدای اضافی دارد که در زبان انگلیسی وجود ندارد Ç, Ğ و Ş. به طور کلی می توان گفت زبان ترکی یک زبان آوایی است.

پس اگر تلفظ حروف الفبای این زبان را یاد بگیرید می توانید خیلی راحت به این زبان شیرین مسلط شوید. در ادامه این مقاله می خواهیم شما را با یک سری حقایق جالب درباره زبان ترکی آشنا کنیم که ضمن اینکه بر دانش شما می افزاید، می تواند در مسیر آموزش زبان ترکی هم به شما کمک کند.

حقیقت هایی در مورد زبان ترکی
حقیقت هایی در مورد زبان ترکی

با زبان ترکی مثل یودا حرف می زنید !

حتما یودا شخصیت خیالی فیلم جنگ ستارگان را به خاطر دارید؟ از آنجایی که این صحبت نشات گرفته از مقایسه بین زبان انگلیسی و زبان ترکی است، شاید برای ما چندان مانوس نباشد. زبان ترکی هم مانند زبان فارسی ساختار “فاعل، مفعول، فعل” دارد.

این در حالی است که در زبان انگلیسی این ساختار “فاعل، فعل، مفعول” است. پس در نظر انگلیسی زبان ها وقتی به زبان ترکی صحبت می کنید، شبیه همان شخصیت خیالی فیلم جنگ ستارگان، یودا حرف می زنید. مثلا اگر می خواهید به زبان ترکی بگویید به خانه آمدم، به صورت تحت اللفظی باید بگویید: خانه من آمدم! (Eve gelid). این موضوع در ابتدای کار می تواند جالب و سرگرم کننده باشد.

در زبان ترکی می توانید از کلمات طولانی استفاده کنید

زبان ترکی زبانی به هم چسبیده است. منظور از زبان به هم چسبیده زبانی است که کلمات پیچیده ای از طریق چسباندن حروف پشت سر هم ایجاد می کند. این کلمه متشکل از چند بخش می باشد که هر بخش را می توان یک واحد دستوری تعریف کرد. در این کلمات پیچیده یک ریشه وجود دارد و بعد به این ریشه پسوند ها و پیشوند هایی می چسبد تا معنای ریشه کلمه را تغییر دهد. برای مثال واژه ترکی evlerinizden به معنای از “خانه شما”، شامل بخش های ev-ler-iniz-den می باشد. همین فرایند واژه سازی در زبان ترکی می تواند باعث آن شود که کلمات بزرگ و طولانی و البته پیچیده در زبان ترکی وجود داشته باشد. جالب است بدانید طولانی ترین کلمه در زبان ترکی 70 حرف دارد!

انگلیسی زبان ها کمی ترکی بلدند !

اگر شما انگلیسی زبان باشید و یا با زبان انگلیسی تا حدودی آشنایی داشته باشید، پس کم هم ترکی بلد هستید! حتما بسیاری از شما همراه با وعده های غذایی تان، ماست میل می کنید. کلمه ماست که در انگلیسی yogurt تلفظ می شود، یک واژه ترکی است. در هر زبانی چنین واژگان قرض گرفته شده ای، دیده می شود. زبان ترکی هم از این قاعده مستثنی نیست و اگر دقت کنید کلمات زیادی بین زبان ترکی، زبان فارسی و حتی انگلیسی مشترک هستند.

زبان ترکی زبانی موزون و آهنگین است

زبان ترکی، زبانی با هارمونی آوا ها است. هارمونی آوا ها به گونه ای در این زبان طراحی شده اند که به زبان اجازه می دهد با راحتی و روانی خاصی ادا شود. از آنجایی که گفتیم زبان ترکی زبانی به هم چسبیده است، می توان کلمات را با اضافه کردن پسوند و پیشوند هایی به ریشه، ایجاد کرد. هارمونی میان آوا ها نیازمند این است که آوای پسوند یا پیشوند، با آخرین آوای ریشه کلمه، تطابق داشته باشد. به همین دلیل آواها و حروف صدا دار در زبان ترکی زیاد هستند. به این صورت که اگر بعد از ادای ریشه کلمه حالت و فرم دهان شما گرد شد، شروع پسوند بعدی نیز باید با همین فرم دهان باشد. یکی از این کلمات جالب واژه ترکی Nasılsıniz است که به معنای حال شما چطور است می باشد.

در زبان ترکی جنسیت وجود ندارد

برای یادگیری هر زبانی، آن را ساده بگیرید. اگر به خود بگویید وای زبان ترکی پر از مفاهیم عجیب و جدید است، آن وقت یادگیری این زبان برای تان دشوار می شود. خوشبختانه در زبان ترکی یک سری مواردی هم هست که نباید اصلا نگران آن ها باشید. اولین و مهمترین آن ها این است که این زبان جنسیت ندارد. شاید در زبان فرانسه مجبور بودید لیست بلندی از اسامی مذکر و مونث را حفظ کنید، اما در زبان ترکی خبری از این لیست نیست. همچنین در زبان ترکی نیازی به تطابق صفت ها یا حروف تعریف با اسامی نمی باشد. ضمن اینکه هیچ حرف تعریفی در زبان ترکی وجود ندارد. فقط 13 فعل بی قاعده در این زبان وجود دارد. اما فراموش نکنید، این تعداد در زبان فرانسه چیزی در حدود 100 فعل می باشد.

تعداد افرادی که به زبان ترکی صحبت می کنند بیش از ایتالیایی زبان ها است

با در نظر گرفتن جمعیت هشتاد میلیونی کشور ترکیه، می توان گفت این کشور، به نسبت بزرگ است. علاوه براین ترک زبان ها در کشور هایی مانند انگلیس، اسپانیا و فرانسه هم حضور دارند. به همین دلیل زبان ترکی در میان انگلیسی زبان ها شنیده شده و آشنا می باشد، به طوری که می توان گفت جمعیت ترک زبان ها از ایتالیایی زبان ها بسیار بیشتر است.

در وب سایت من و زبان یکی از دوره های آموزشی ما، آموزش زبان ترکی است. در این دوره ها، برای اولین بار می توانید تمامی دستور زبان ترکی را به زبان فارسی آموزش ببینید و در کنار آن ضمن بهره مندی از فایل های صوتی و تصویری، زبان ترکی را در بسیاری از موقعیت های کاربردی آموزش ببینید. برای ما فارسی زبان ها هم یادگیری زبان ترکی راحت می باشد چون این زبان تحت تاثیر زبان فارسی، عربی و فرانسوی بوده است. به همین دلیل یادگیری این زبان در میان جوانان ایرانی متداول می باشد. ضمن اینکه فراموش نکنید که بخش هایی از کشور ایران نیز زبان شان ترکی است.

حقیقت هایی در مورد زبان ترکی
حقیقت هایی در مورد زبان ترکی

یک موضوع جالب دیگر درباره حقیقت هایی در مورد زبان ترکی این است که این زبان بر خلاف زبان های دیگر در دو قاره و در یک کشور استفاده می شود، چون کشور ترکیه نیمی در قاره اروپا و نیمی دیگر در آسیا قرار دارد. به عنوان نکته آخر بد نیست بدانید اگر فردی را با نام کوچک خطاب کنید، نشانه بی احترامی است. پس برای اجتناب از این موضوع ترک زبان ها از کلماتی مانند عمو amca ، خاله teyze ، خانم hanımefendi و یا آقا beyefendi استفاده می کنند. پس با ثبت نام در وب سایت من و زبان از آموزش زبان ترکی لذت ببرید…

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید