تسلط بر یک زبان

اغلب افراد حتی پیش از شروع یادگیری زبان خارجی، حال تفاوتی ندارد که آن زبان چه باشد، انگلیسی، ایتالیایی، چینی یا حتی آلمانی، به این موضوع فکر می کنند که چقدر زمان می برد تا بر یک زبان تسلط پیدا کنند و بتوانند بسیار روان صحبت کنند. در حقیقت از اولین سوالات افرادی که در این مسیر قرار می گیرند همین است.
ما در این مقاله قصد داریم بیشتر درباره زمان رسیدن به این هدف، یعنی همان تسلط بر زبان صحبت کنیم. شاید شما هم با این پرسش موافق باشید که این سوال جواب قطعی و ثابتی ندارد. برای آن که تا حدودی بتوانیم جواب آن را بدهیم، باید چند سوال دیگر را از خود بپرسیم:
هدف مان از تسلط بر زبان چیست؟
استعداد ذاتی ما در زمینه یادگیری زبان چقدر است؟
در حال حاضر چه زبان ‌هایی را بلد هستیم و قصد داریم چه زبان یا زبان هایی را بیاموزیم؟
حاضریم چه مقدار برای این کار وقت و انرژی صرف کنیم؟
پاسخ به این سوال ها بسیار مهم است، چرا که میزان زمانی که لازم است صرف یادگیری یک زبان کنیم، یا به عبارتی سختی یک زبان به پاسخ این سوال ‌ها بستگی دارد.

تسلط بر یک زبان
تسلط بر یک زبان

زبان‌ های سطح اول، دوم و سوم

ممکن است زبانی که قصد یادگیری آن را داریم، تفاوت چندانی با زبان مادری مان یا زبانی که پیش تر آموختیم نداشته باشد و هم خانواده آن باشد، در این صورت کارمان راحت تر است. برای مثال یادگیری زبان عربی به این دلیل که بسیار شبیه به زبان فارسی است و اشتراک هایی با آن را دارد، مسلما بسیار آسان تر از یادگیری زبان انگلیسی یا حتی آلمانی است که قواعد و الفبا و نظام آوایی متفاوتی دارند.
حتی اگر در حال حاضر به زبان انگلیسی مسلط باشیم پس می توانیم امیدوار باشیم که فراگیری زبان فرانسه مثل آب خوردن است، فقط کافیست کمی روی تلفظ های آن کار کنیم چرا که بخش مهم در یادگیری زبان فرانسه، تلفظ آن است و فقط ۲۸درصد لغات این دو زبان یعنی هزاران کلمه، مشترک هستند.

چند ماه یا چند سال برای تسلط بر یک زبان خارجی زمان نیاز داریم؟

براساس گزارش و آمارهای جالب موسسه خدمات خارجی ایالات متحده آمریکا (The Foreign Service Institute)، که مسئول آموزش دیپلمات‌ ها و سفیرها در زمینه‌ های مختلف از جمله آموزش فشرده و سریع زبان‌ های خارجی است، برای یک انگلیسی زبان، زبان‌ هایی مانند فرانسوی که به عنوان زبان سطح اول نام برده می ‌شوند، آسان‌ ترین زبان ها برای یادگیری هستند. یادگیری زبان‌های سطح دوم مانند فارسی، کردی و ترکی حدودا دو برابر زبان ‌های سطح اول و زبان‌ های سطح سوم مثل عربی و چینی دو برابر زبان‌ های سطح دوم زمان لازم دارد.
نویسنده آمریکایی کتاب Fluent Forever، براساس تجربیاتش در زمینه یادگیری زبان ‌های مختلف و همینطور تجربه دانشجویان و شاگردهایی که در طول این سال ها داشته، معتقد است که تسلط به زبان فرانسوی که از نظر دشواری، برای یک انگلیسی زبان در سطح ۱ قرار دارد با روزی چند ساعت، در حدود سه ماه زمان امکان پذیر است. این زمان با روزی ۴۵ دقیقه برای زبان روسی، شش ماه و برای ژاپنی، یک و نیم سال بوده است.
این نسبت‌ها تا حدودی گزارش موسسه خدمات آمریکا را تایید می ‌کند. البته زمانی که این موسسه برای یادگیری این زبان ها تخمین زده بر اساس روش‌ های متدوال و معمولی آموزش زبان بوده و بسیار طولانی ‌تر از زمان‌ هایی است که به آن اشاره شد.
پس با توجه به این موارد و با درنظر گرفتن این موضوع که هیچ تحقیقی در این زمینه نمی تواند قطعی باشد، می‌ توانیم بگوییم که تسلط نسبی بر زبان انگلیسی برای یک ایرانی همان طور که گفتیم، یک زبان سطح دوم محسوب می ‌شود با روزی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان، حدود یک سال طول می ‌کشد.
البته نکته مهم دیگری که وجود دارد راهیست که ما انتخاب می کنیم. درصورتی که می خواهید هرچه سریع تر بر یک زبان خارجی تسلط داشته باشید، می توانید به جای رفتن به کلاس های مختلف و صرف وقت و هزینه های گزاف، به روش های آسان تر و کم خرج تر روی بیاورید! ما شما یا هر علاقه مند دیگر را به استفاده از وب سایت آموزش آنلاین زبان های خارجی من و زبان دعوت می کنیم. این وب سایت با طراحی خاص خود به زبان آموزان کمک می کند که در طول روز ساعت یا دقایقی را به آموزش زبان خارجی اختصاص دهند.

غوطه‌ ور شدن یا immersion

تحقیقات و آمارهای بسیاری از اهمیت غوطه ور شدن در محیطی که در معرض ورودی ‌های زبان قرار بگیریم، را تایید کرده‌ اند. به همین دلیل، هر مقداری که زمان بیشتری در روز، صرف یادگیری زبان بکنیم، شتاب بیشتری می ‌گیریم و سریع ‌تر در این مسیر پیش می ‌رویم. به این معنا که اگر زمانی را که به زبان اختصاص می ‌دهیم را برای مثال 2 برابر کنیم، نتیجه ‌ای که می ‌گیریم بیشتر از دو برابر (مثلا سه چهار برابر) خواهد شد. گابریل واینر، نوسینده کتاب و مبدع این روش می ‌گوید اگر برنامه دائمی و هر روزه، حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت نداشته باشید، زمان یادگیری برای شما دو برابر، یعنی حدود دو سال خواهد شد.

اهمیت علاقه

از جمله عوامل مهم در یادگیری یا تسلط بر زبان های خارجی، علاقه است. فرقی نمی کند به یادگیری زبان علاقه داشته باشیم یا هر فعالیت دیگری مثل ورزش و…، به هر حال علاقه به ما کمک می کند که راحت تر بتوانیم در هر روز وقت بگذاریم، در این صورت زودتر هم نتیجه می گیریم و بر آن تسلط پیدا می کنیم.
شاید شما هم با این موضوع موافق باشید که مسیر میانبری برای یادگیری زبان وجود ندارد و تمام کسانی که وعده می‌ دهند که طبق متد و روش جادویی آنان، در زمانی بسیار بسیار کوتاه و غیر معقول، یک زبان را به خوبی یاد می ‌گیریم، در بهترین حالت یک ساده لوح هستند و در بدترین حالت نگاه شان فقط به جیب ماست!
اما سوال اصلی این جاست، واقعا چه کسی از یادگیری گرامر و حفظ کردن لغات لذت می ‌برد؟ هر چقدر زمان یادگیری یک زبان بیشتر طول بکشد، ادامه دادن آن سخت‌ تر می ‌شود. حتی اگر به ما بگویند کافیست روزی ده دقیقه زبان بخوانید، باز هم متعهد ماندن به اجرای آن در درازمدت کار آسانی نیست. پس چکار باید کرد؟ روش حل این مشکل نیز در دستان ماست.

تسلط بر یک زبان
تسلط بر یک زبان

یک روش سرگرم ‌کننده

ما تمایل داریم تا جایی که می شود از کارهای خسته کننده دوری کنیم و به دنبال چیزی سرگرم ‌کننده تر و هیجان انگیزتر باشیم. پس ابزارهایی که استفاده می‌ کنیم نه تنها باید موثر و کارآمد باشند، بلکه مهم تر از آن ضروری است که سرگرم ‌کننده و مفرح هم باشند. باید کاری کنیم تا یادگیری زبان، کاری لذتبخش شود. خوشبختانه وب سایت من و زبان دقیقا همان ابزاری است که با بهترین شیوه به آموزش زبان می پردازد، یعنی همان روش سرگرم کننده و جذاب.

تسلط بر یک زبان بدون استفاده از روش های سنتی

این روزها که بازار یادگیری زبان های خارجی خصوصا زبان انگلیسی، داغ داغ است. دیگر وقت آن رسید به روش های نوین و جدید روی آورد، در واقعیت دیگر زمان آموزش های سنتی و قدیمی به سر آمده. به طور قطع هریک از شما دوست ندارید پس از روزها و ساعت های بسیار که صرف رفتن به کلاس های زبان می کنید، باز هم نتوانید حتی یک جمله ساده به زبان بیاورید. برای رفع این مشکل هم باید به تمرین و تکرار مداوم بپردازید. باید حداقل روزانه 20 تا 30 دقیقه به یادگیری زبان خارجی مشغول باشید. شاید تعجب کنید و بگویید: «یعنی هر روز به کلاس بروم؟ مگر می شود؟» تعجب نکنید، همان طور که گفتیم که دیگر زمان روش های سنتی آموزش گذشته؛ وقت آن رسیده که برای کسب موفقیت بیشتر در فراگیری این دانش پرطرفدار، به ابزار و وب سایت های معتبر امروزی روی بیاورید.
برای مثال اغلب افراد عاشق یادگیری زبان انگلیسی هستند اما متاسفانه روند تکراری و قدیمی در کلاس های حضوری موجب شد که برای مدتی از این زبان متنفر شوند چرا که جز خستگی چیزی برای شان نداشت! اما خوشبختانه بسیاری با قدم گذاشتن در راهی جدید و نوین بعد از گذشت مدتی حس علاقه و عشق شان به این زبان کاربردی دوباره بازگشت. اگر شما هم به زبانی مثل انگلیسی، آلمانی، چینی و … علاقه دارید و طرفدار پروپا قرص آن ها هستید، پس نگران وقت یا هزینه نباشید. همان طور که گفته شد با تغییرات بسیاری که این روزها در تکنولوژی انجام شده و روش های آموزش نوینی که ارائه شده است نیازی نیست غصه ترافیک سنگین خیابان ها و پیدا نکردن جای پارک و کلاس های خسته کننده با روش های آموزش قدیمی و سنتی را بخورید. خوشبختانه روش های نوین و جدیدی برای یادگیری زبان خارجی ارائه شده است. وب سایت ارائه آموزش آنلاین من و زبان این فرصت را در اختیار تمام علاقه مندان به زبان های خارجی خصوصا انگلیسی گذاشته تا بدون رفتن به کلاس های حضوری زبان یاد بگیرند.
شاید برای تان جالب باشد که بدانید تنها دلیلی که افراد نتیجه مثبتی در این راه نمی گیرند، روشی است که برای یادگیری زبان انتخاب می کنند. من و زبان به شما می گوید که با اختصاص دادن تنها 20 دقیقه در روز و در خانه، محل کار، دانشگاه یا حتی در طول سفر می توانید با تمرین و تکرار به فراگیری این زبان پرکاربرد بپردازید. تعجب نکنید، همان طور که گفتیم که دیگر زمان روش های سنتی آموزش گذشته؛ وقت آن رسیده که برای کسب موفقیت بیشتر در فراگیری این دانش پرطرفدار، به ابزار و وب سایت های معتبر امروزی روی بیاورید. می پرسید چطور؟

یادگیری زبان با من و زبان

کارشناسان من و زبان هم قرار است در این روش آموزش زبان، کاری انجام دهند که یادگیری زبان، فرآیند کشف لغات جدید و قواعد گرامر، سرگرمی جدید زبان آموزان شود؛ به عنوان مثال فلش کارت های الکترونیکی یکی از مزایای این وب سایت آموزشی است که افراد می توانند با ذخیره هر نکته یا لغت به مرور دوباره آن بپردازند. نکته قابل توجه این است که این فلش کارت ها نیز همراه با عکس و صوت هستند و علاوه بر سرگرم کردن افراد به آن ها آموزش نیز می دهند.
شاید جالب ترین قسمت یادگیری یک زبان با چنین روشی این باشد که ما بعد از چند ساعت آموزش، احساس گناه نمی‌ کنیم که تمام این چند ساعت بیهوده گذراندیم. حتی اگر خودمان هم بخواهیم در کنار آن به تماشای سریال یا فیلمی بپردازیم، این را می دانیم که این روش، روش درست و موثری است.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید