چطور از فراموشی زبان خارجی جلوگیری کنیم؟

یکی از مشکلات که همواره زبان ‌آموزان با آن روبرو شده اند جلوگیری از فراموشی زبانی است که آن را به تازگی فرا گرفته اند. در واقع بنا بر تحقیقات صورت گرفته، اکثر زبان آموزان بر این باور هستند که فراموش کردن یک زبان خارجی از یادگیری آن بسیار راحت تر می باشد! چه چیزی می تواند از این تجربه بدتر باشد که آنچه بعد از مدت ها سعی و تلاش فراوان به خاطر سپرده اید را فراموش کنید؟ آیا راه حلی برای مقابله با این مشکل وجود دارد؟ آیا می‌توان کاری کرد که این اتفاق نیفتد؟

یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند زندگی شما را بهبود بخشد و بر مواردی مانند سلامتی، فرصت‌های شغلی، روابط و رشد و توسعه‌ی فردی شما تاثیر مثبتی داشته باشد. اما متاسفانه افراد در یادگیری زبان‌های خارجی تنبل هستند و علت را در سختی کار و در به خاطر سپاری کلمات و مفاهیم جدید عنوان می کنند.
با تمامی سختی های موجود بهتر است به خاطر بسپارید که وقتی زبان دیگری را بدانید درهای زیادی از موفقیت به روی‌تان باز می‌شود و در نتیجه ارزش این را دارد تا تمامی راه های ممکن در یادگیری و به خاطر سپاری این زبان را به کار گیرید. در این مقاله ابتدا به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی پرداخته ایم و در ادامه به روش هایی برای جلوگیری از فراموشی آن اشاره کرده ایم.

مطالعات زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده‌ ی مزایا و اهمیت یادگیری زبان‌ انگلیسی می باشد که از این میان می توان به مزایای مهم آن که عبارت است از بهبود حواس و حافظه، تمرکزِ بیشتر و بهبودِ مهارتِ شنیدن اشاره کرد.
صحبت کردن به زبان انگلیسی به شما این امکان را می دهد تا با آثار هنری کشورهای انگلیسی زبان آشنا شوید. تصور کنید دیگر نیازی به کتاب‌ها و فیلم‌های ترجمه شده یا دوبله شده ندارید و می‌توانید شاهد زیبایی آثار هنری به زبان اصلی ‌شان باشید.‌

فراموشی زبان خارجی

فراموشی زبان خارجی

اعتماد به نفس

غلبه بر ترس‌ها و تردیدها، درس گرفتن از اشتباهات خود و سایرین، شناخت بهتر از خود و به چالش کشیدن توانایی ها، از مزیت های دانستن زبان انگلیسی است و شجاعت شما را بیشتر می‌کند. تمرینِ این زبان، راهی مناسب برای غلبه بر احساسِ ناامنی و صحبت کردنِ آسان با سایر افراد است.
و اما با یادگیری زبان انگلیسی، قادر خواهید بود که جایگاه اجتماعی خود را نیز ارتقا بخشید. نقش یادگیری زبان انگلیسی در موقعیت های اجتماعی به شرح زیر است:

افزایش فرصت‌های شغلی

یادگیری زبان انگلیسی به شیوه‌های مختلفی می‌تواند فرصت‌های شغلی پیش روی شما را بهبود بخشد. بسیاری از شرکت‌ها در کشورهای مختلف در سراسر جهان در حال فعالیت هستند که استخدام کارکنانی که حداقل یک زبانِ دیگر را می‌دانند و به زبان انگلیسی مسلط هستند برای آن ها حیاتی است. هر چه تعداد زبان‌هایی که می‌دانید بیشتر باشد، شغل‌های بیشتری در انتظار شما می باشد و برای مشاغل بیشتری انتخاب می‌شوید. وقتی در مقابل شخص دیگری برای استخدام قرار می‌گیرید، دانستن یک زبان، مهارت قابل قبولی برای شما به حساب می آید و وضعیت شما را نسبت به سایر متقاضیان آن کار، متمایز می‌کند.

دانستن زبان انگلیسی به شما این شانس را می‌دهد تا با افرادی که به این زبان صحبت می‌کنند، آشنا شده و رابطه‌ی دوستی برقرار کنید که بدون دانستن آن زبان، برقراری این روابط امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر روابط و دوستی‌ها، شما با علم به زبان انگلیسی، می‌توانید با فرهنگ‌های مختلفی آشنا شوید و در مباحث و موضوعات هیجان‌انگیزی شرکت کنید که تا قبل از آن امکانش را نداشتید.

می‌توانید با فرهنگ‌ها، دیدگاه‌ها و ارزش‌های کشورهای دیگر آشنا شوید و در مورد دیدگاه سایر مردم جهان در مورد فرهنگ و نحوه‌ی زندگی خود اطلاعات کسب کنید. صحبت کردن به یک زبان دیگر به شما اجازه می‌دهد دوستی‌ها و روابط عمیق‌تری با سایرین برقرار کنید.
علاوه بر این، یادگیری زبان انگلیسی در تعطیلات نیز به کمک شما می آید. سفر به مناطقی که با زبان آنجا آشنایی دارید،‌ تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای خواهد بود. هیچ چیز جالب‌ تر از این نیست که بتوانید به راحتی با افراد رابطه برقرار کنید، مسیرتان را پیدا کنید و با هر کسی که خواستید صحبت کنید. با توجه به محبوبیت این زبان، اغلب افراد در سراسر دنیا توانایی صحبت به آن را دارند.

یکی از مهم ترین مزایای دانستن یک زبان خارجی این است که آن زبان ممکن است در نقاط مختلفی از جهان از جمله کشور اصلی مورد استفاده قرار گیرد، برای مثال زبان اسپانیایی در اسپانیا، مکزیک، کلمبیا، آرژانتین، پرو، شیلی، کوبا و بسیاری از کشورهای دیگر صحبت می‌شود و اما زبان انگلیسی که به عنوان زبان بین المللی شناخته می شود کشورهای بیشتری را پوشش می دهد.

فراموشی زبان خارجی

فراموشی زبان خارجی

بهبود قدرت یادگیری

وقتی زبان جدیدی را می آموزید، مغز شما به طور خودکار، روشی برای یادگیری بهتر پیدا می‌کند. اگر شما بخواهید چندین زبان دیگر یا مهارت‌های دیگری بیاموزید، تسلط بر یک زبان دیگر می‌تواند آمادگیِ ذهن شما را برای تطبیق با یادگیری دانش و اطلاعات جدید، بیشتر کند.

اما چگونه می توان مفاهیم و آنچه می آموزیم را برای همیشه به خاطر سپرد؟

در ابتدا بهتر است اهمیت این موضوع را به خاطر بسپارید که بهترین راه برای تقویت مهارت‌های زبانی و جلوگیری از فراموشی آن تمرین مداوم می باشد. در واقع زبان آموزانی که حتی در اوقات فراغت برنامه ای برای تقویت مهارت زبانی خود دارند و زمانی را صرف تماشای فیلم هایی می کنند که به زبان مورد نظرشان می باشد بهتر از دیگران در به خاطر سپاری مفاهیم موفق هستند.

اشتباهی که اغلب زبان آموزان به آن دچار می شوند این است که  یادگیری خود را محدود به کلاس های آموزشی می کنند و اینکه تنها به استفاده از کتاب های اصلی و یا سی دی های آموزشی بسنده می کند.
اگر شما نیز از این دسته افراد هستید بهتر است به خاطر بسپارید که منابع بسیاری برای یادگیری زبان وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و در عین یادگیری، از عملکرد خود نیز لذت ببرید.

برای مثال به کارگیری مفاهیم متعدد مرتبط با همان زبان خارجی روش بسیار خوبی برای جلوگیری از مشکل فراموشی زبان می باشد. افرادی که زمانی را صرف مطالعه روزنامه و یا کتاب هایی می کنند که به زبان موردنظرشان نوشته شده است در مقایسه با دیگران درک بهتری از ساختار جملات در زبان مورد نظرشان دارند. برای همین پیشنهاد ما به افرادی که می خواهند مهارت شنیداری و البته دایره لغات خود را بهبود بخشند این است که زمانی را صرف گوش دادن به موزیک های خارجی کنند.
تماشا کردن برنامه های تلویزیونی نیز می تواند به شما در این راستا کمک شایانی بکند. از این طریق شما می توانید روند یادگیری خود را سرعت بخشیده و علاوه بر این از فراموشی مهارتی که آموخته اید نیز جلوگیری کنید.

بهتر است به خاطر بسپارید که تسلط به یک زبان خارجی بدون تمرین و پشتکار امکان پذیر نیست، بنابراین بهتر است که روزانه اقدام به ساخت چند مکالمه شفاهی کنید. در واقع نکات دستوری و کلماتی که در حین یادگیری یک زبان خارجی آموخته اید در قالب مکالمه به واقعیت تبدیل خواهد شد. بنابراین اگر شما زمانی را صرف صحبت کردن به زبان مورد نظر تان کنید بعد از مدتی نه چندان طولانی، می توانید با مشکل فراموشی آن کنار آمده و به آن غلبه کنید.

شاید بپرسید چگونه ؟ برای مثال اگر شما در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و به دنبال این هستید که در طول روز مکالماتی به این زبان داشته باشید بهتر است با دوستان و آشنایانی که همچون شما شروع به یادگیری زبان انگلیسی کرده اند قراری را تنظیم کنید و زمانی برای صحبت کردن با یکدیگر به این زبان اختصاص دهید. خیلی ساده است! تنها بخواهید که به این زبان صحبت کنید و نگران موضوع حرف های تان نباشید!  قطعاً با افرادی که وجه اشتراکی با شما دارند حرفی برای گفتن خواهید داشت.

روش دیگر برای انجام این تمرین این است که در شبکه‌های اجتماعی دوستانی داشته باشید که به این زبان اشراف کامل داشته باشند و انگلیسی زبان مادری شان باشد. چنانچه بخواهید با این افراد ارتباط برقرار کنید تنها راه ممکن استفاده از زبان انگلیسی است. از اشتباه کردن هراسی به خود راه ندهید و گفت و گو را آغاز کنید.
به مرور زمان از اشتباهات جزئی خود آگاه می شوید و آن ها را برطرف خواهید کرد. علاوه بر این با اصطلاحات رایج بومی زبانان در حین مکالمه و در موقعیت های خاص آشنا خواهید شد، اصطلاحاتی که با استفاده از آن ها همچون یک انگلیسی زبان اصیل حرف خواهید زد.

فراموشی زبان خارجی

فراموشی زبان خارجی

یادگیری زبان از طریق سفر به کشورهای خارجی

سفر کردن به کشورهای خارجی می تواند فرصت جذاب و هیجان انگیزی برای شما فراهم کند تا به زبان انگلیسی صحبت کنید. در واقع همانطور که می دانید انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی شناخته شده است که با استفاده از آن خواهید توانست که با افرادی که به زبان های دیگر صحبت می کنند ارتباط برقرار کنید.
یکی از قواعد مربوط به حافظه مربوط به تداعی می باشد. یعنی چنانچه ما مطلبی را طوطی وار یادبگیرید، سریع فراموش می کنید اما اگر بتوانید بین اطلاعات و مفاهیم متفاوت، ارتباط زنجیره ای بسازید خیلی سریع تر می شود آن ها را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید. به همین دلیل است گاهی به قصد انجام کاری بلند می شوید و فراموش می کنید چه کاری داشتید!

در بحث یادگیری زبان هم این امر صدق می کند، یعنی اگر بتوانید بین لغت و معنی آن یک ارتباط قوی ایجاد کنید، هر زمان که کلمه را ببینید معنی را نیز به یاد خواهید آورد. این همان روش Encoding است.
یکی از روش هایی که به ما کمک می کند تا دچار فراموشی زبان نشویم، مرور به موقع و درست است، هر آنچه را که یاد می گیرید باید مرور کنید.

مرور بلافاصله و کوتاه مدت:  دقیقا بعد از یادگیری مطلب انجام می شود و بهتر است شب ها قبل از خواب و صبح روز بعد تکرار شود  تا مطالب در ذهن تثبیت شوند.
مرور بلند مدت : با در ۵ مرحله صورت بگیرد تا به حافظه بلند مدت برود یعنی به این ترتیب: ۱ روز بعد، ۳ روز بعد، ۱۰ روز بعد، ۱ ماه بعد و ۴ ماه بعد.

در این قسمت می خواهیم روش هایی را برای به خاطر سپاری کلمات به زبان انگلیسی، یادآور شویم:

استفاده از فلش کارت ها روشی مرسوم برای یادگیری لغات جدید است.این روش بسیار کم هزینه بوده و در عین حال بسیار تاثیر گذار است.  در این روش می توانید کارت ها را به دو دسته تقسیم کنید، کارت هایی که معنی کلمات آنها را سریعا به خاطر می آورید و کارت هایی که یادآوری معنی آنها سخت هستند. استفاده از این روش در دراز مدت باعث می شود که بتوانید به تمامی لغت هایی که برای شما سخت هستند تسلط پیدا کنید.

  • تهیه یک دفتر لغت 

داشتن یک دفتر لغت  به شما کمک می‌کند که هرگاه با کلمه جدیدی روبرو شدید آن را در دفترتان یادداشت کنید. در این دفتر علاوه بر معنی کلمات می توانید مترادف، متضاد و جملاتی را به عنوان نمونه داشته باشید. علاوه بر این هر بار که این دفتر را ورق می زنید با کلماتی روبرو خواهید شد که روزی معنی آن ها را نمی دانستید و این احساس که هم اکنون چقدر به دایره لغات شما افزوده شده است می‌تواند انگیزه شما را در یادگیری بیشتر کند.

  • تصویرسازی

تصویر مناسب برای یادگیری لغات جدید است. برای مثال اگر با کلمه abandon به معنای ترک کردن رو به رو شدید می توانید به “آبادان” فکر کنید و با خود تکرار کنید که من آبادان را ترک کردم. اینطوری خیلی بعید است که معنی این کلمه را فراموش کنید.

  • طبقه بندی لغات

طبقه بندی لغات نیز می تواند روش مناسبی برای به خاطر سپردن راحت تر کلمات و جلوگیری از فراموشی آن ها باشد. برای مثال اگر شما به دنبال این هستید که با انواع میوه ها و معادل آن ها به زبان انگلیسی آشنا شوید، می‌توانید به یاد گیری آن ها در یک دسته بپردازید. علاوه بر معنی، می توانید لغات را بر مبنای نقش دستوری که دارند دسته‌بندی کنید

با رعایت کردن نکاتی که به آنها اشاره شد علاوه بر اینکه می توانید لغات جدید را سریع تر بیاموزید در گذر زمان با مرور کردن دفترچه لغات و یا فلش کارت های تان می توانید از فراموشی آنچه آموخته اید جلوگیری کنید.

اگر به دنبال روشی برای یادگیری زبان انگلیسی هستید پیشنهاد ما به شما بازدید از سایت پر طرفدار “من و زبان” است. این سایت تحت نظارت مستقیم کارشناسان زبان طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد که در هر زمان و یا مکانی به مفاهیم آموزشی مورد نظر خود دسترسی داشته باشید و در نتیجه همیشه امکان مرور مفاهیم آموزشی برای شما وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید