مقدمه ای بر آموزش زبان

زبان در انسان ها به منظور برقراری تماس به صورت کلامی و نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرد، زبان شناسی هم علم مطالعه زبان است. اگر می خواهید یک زبان دیگر یاد بگیرید و یا درباره زبان مادری تان بیشتربدانید، باید با ساختار زبان آشنا شوید و در واقع اهداف یادگیری زبان، نکات کلیدی و دستور زبان و دیگر بخش های زبان را به خوبی شناسایی کنید. به طور کلی می توان گفت هدف از آموزش زبان معرفی مشخصه های کلیدی هر زبانی است که منحصر به فرد خود است. اما جالب است بدانید در کنار تفاوت هایی که میان زبان های مختلف وجود دارد، یک سری موارد در میان تمامی زبان ها یکسان است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر درباره زبان و زبان آموزی بدانیم.
زبانشناسی، علم مطالعه زبان است، زبانی که تنها انسان ها از آن برای رفع نیاز به برقررای ارتباط استفاده می کنند. این علم تفاوتی میان زبان های مختلف دنیا قائل نمی شود و آن را به شکل یک کل در نظر می گیرد که تنها در یک سری موارد خاص با هم تفاوت دارند. در علم زبان شناسی بخشی از ازجذابیت زیادی برخوردار است، روند یادگیری زبان توسط کودکان است که هنوز هم بعد از سال ها مطالعه و تحقیقات، انسان متحیر از این ویژگی ذاتی است. زبان آموزی در کودکان بسیار متفاوت از یادگیری زبان در بزرگسالان می باشد و همین تفاوت باعث پیچیده تر شدن روند یادگیری زبان شده است. اما با یادگیری مفاهیم زبان شناسی می توانید به صورت کاملا علمی و منطقی این روند را مطالعه کنید و البته از آشنایی آن لذت ببرید. اجازه دهید قبل از توضیح بیشتر درباره زبان شناسی کمی درباره زبان صحبت کنیم…

مقدمه ای بر آموزش زبان
مقدمه ای بر آموزش زبان

یک تعریف کلی از زبان

به منظور مقدمه ای بر آموزش زبان ابتدا یک تعریف کلی از زبان می کنیم. زبان همانطور که گفتیم برای برقراری ارتباط گفتاری و نوشتاری به کار می رود، اما این ارتباط محدود به همین دو مورد نمی شود. از هزاران سال قبل از تصویر و علائم نیز برای برقراری ارتباط استفاده می کردند و امروزه هنوز هم با وجود اختراع خط و رواج آن در بسیاری از موقعیت ها از علائم و نشانه ها برای بیان مفاهیم استفاده می شود، مانند علائم رانندگی در خیابان ها. زبان منشا روانی دارد و همیشه جز جالب ترین موضوعات تحقیقاتی برای روانشناسان و محققین بوده است. چرا که پیچیدگی های زبان هنوز هم برای ما قابل هضم نیست. همچنان محققین درحال بررسی کارای زبان، المان های مختلف آن و نحوه فعالیت مغز در یادگیری زبان می باشند. اما آنچه ما را از دیگر مخلوقات متمایز کرده است همین زبان پیچیده می باشد. مهمتر از آن، زبان ما دارای گرامر، قوائد دستوری منحصر به فرد و لغتنامه است و این موضوع در تمامی زبان های دنیا صدق می کند. اجازه دهید وجوه مشترک زبان ها را ذکر کنیم…
آنچه در تمامی زبان ها یکسان است موارد زیر می باشد:

  • یکی از بخش های مهم در هر زبانی گرامر و دستور زبان است. تمام زبان ها دستور زبان دارند و تمامی افرادی که به زبان مادری شان صحبت می کنند قوائد دستوری زبان شان در آن ها نهادینه شده است.
  • هر زبانی هم لغتنامه یا مجموعی از کلمات در زبان خود دارد.
  • در علم زبان شناسی آوا شناسی هم از اهمیت زیادی در تمامی زبان ها برخوردار است که به بررسی صدا های مختلف در زبان می پردازد.
  • از طرفی واژه شناسی نیز یکی دیگر از شاخه های مطالعه زبان است که کلمات و واژه های معنا دار را مطالعه می کند.
  • علم نحو نیز به بررسی جملات و عبارت ها و وقائد دستوری که در آن ها رعایت می شود، می پردازد.
  • برای بررسی معانی جمله چه به تنهایی و چه در متون دیگر به علم معانی نیاز داریم.

و اما آنچه زبان ها را از هم متمایز کرده است، کلمات، صدا ها و قوائد مختلف و متنوع می باشد که اگر عمیق تر به این موضوع نگاه کنید، به پیچیدگی های زبان بیش از پیش پی می برید. اما برای مطالعه هر زبانی باید به این مفاهیم که در بالا به آن ها اشاره کردیم تسلط داشته باشید. گاهی اوقات بسیاری از افراد این موارد را حتی درباره زبان مادری شان نیز نمی دانند. در مورد زبان مادری به دلیل اینکه از کودکی این زبان در فرد نهادینه می شود، شاید نیازی به دانستن این موضوعات نباشد، هرچند افرادی که می خواهند همان زبان را به دیگران آموزش دهند باید تسلط کاملی بر علم زبان شناسی زبان مادری شان داشته باشند.
اما در مورد یادگیری زبان دوم چطور؟ وقتی فردی اقدام به یادگیری زبان دوم می کند، به ناچار با برخی از موضوعات زبان شناسی آن زبان آشنا می شود، خصوصا گرامر و دستور زبان. اگر در روند یادگیری زبان تمرکز و تمرین خود را روی علم زبان شناسی آن زبان هم معطوف کنید، قطعا خیلی بهتر، سریع تر و عمیق تر آن زبان را یاد می گیرید.
از جمله روش هایی که امروزه در سراسر جهان برای زبان آموزی باب شده است، یادگیری و آموزش آنلاین زبان می باشد. با رشد فناوری اطلاعات و دیگر تکنولوژی ها، خدمات آنلاین در هر زمینه ای از اهمیت زیادی برخوردار شده است، چرا که در دنیای امروز افراد با مشغله های زیادی که دارند، ترجیح می دهند با استفاده از این خدمات، سرعت انجام امور روزمره خود را بیشتر کنند. نیاز به یادگیری زبان در عصری که همه دنیا به راحتی با استفاده ازفناوری های نوین، در ارتباط هستند، به امری مهم تبدیل شده است. برای رفع این نیاز شرکت های زیادی اقدام به برگزاری دوره های آموزش زبان آنلاین کرده اند که به طور کلی همگی به دنبال رفع نیاز زبان آموزی کاربران خود می باشند.

مقدمه ای بر آموزش زبان
مقدمه ای بر آموزش زبان

وب سایت من و زبان و تاکید بر علم زبانشناسی

وب سایت من و زبان به کمک یک تیم متخصص در حوزه آموزش زبان و زبانشناسی، مفتخر است شش زبان زنده دنیا را به صورت کاملا آنلاین و مجازی و البته به زبان شیرین فارسی با استفاده از روش ها و تمرین های بازی و ریاضی به کاربران ارائه دهد. به کمک این وب سایت به راحتی می توانید هر زبانی که تمایل دارید را انتخاب کرده و در هر زمان و مکانی آن را مطالعه کنید. در آموزش های ارائه شده در من و زبان سعی بر آن شده است زبان را با تمرکز بر کاربردی بودن آن به دانشپذیران آموزش دهیم و کمتر آن ها را درگیر یادگیری قواعد دستوری و گرامی کنیم. اما از اهمیت گرامر، لغات، معانی و آواشناسی نیز غافل نشده ایم. پس آنچه برای ما مهم بوده است، اهمیت دادن به یک آموزش کاربردی و البته علمی است.
تمامی آموزش ها همراه با ارائه فایل های صوتی برای یادگیری آوا و تلفظ های صحیح و یا همراه با تصاویر برای تسهیل روند به خاطر سپاری بوده است. در این میان کاربران این امکان را دارند لغاتی که به تمرین بیشتری نیاز دارد را ذخیره کنند و هر زمان که لازم بود به مطالعه آن ها بپردازند. با این کار می توانند برای خود یک لغتنامه منحصر به فرد ایجاد کنند که متناسب با سطح تسلط آن ها به زبان است.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید