یادگیری زبان و افزایش مهارت های اجتماعی

از شبکه های اجتماعی گرفته تا آشنایی با همکاران و معاشرت با دوستان و آشنایان همگی نشان می دهد که زندگی در اجتماع تا چه حد برای انسان ها اهمیت دارد. به همین دلیل یادگیری مهارت های اجتماعی هم جز آن دسته از مهارت هایی است که یادگیری آن اهمیت زیادی دارد. یکی از راه های افزایش مهارت های اجتماعی یادگیری زبان جدید است.

یادگیری زبان جدید به معنی یادگیری فرهنگ جدید و ارتباطات جدید است. یادگیری زبان جدید به معنی ارتباط با افراد جدید است. برای مثال زمانی که به اندازه کافی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، می توانید در سفر به کشورهای مختلف با افراد جدید ارتباط برقرار کنید، چرا که زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و در اکثر کشورهای دنیا با این زبان آشنایی دارند.

حتی اگر نتوانید به سفر بروید، در شبکه های اجتماعی مختلف و در دنیای اینترنت می توانید آشنایان زیادی پیدا کنید و با آنها دوست شوید. اما آموزش زبان چه تاثیری بر افزایش مهارت های اجتماعی دارد و چطور با کمک یک زبان جدید می شود اجتماعی تر شد؟ در ادامه این مقاله همین موضوع را بررسی می کنیم.

یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی

تعامل با افراد جدید مهارت های اجتماعی را افزایش می دهد

زمانی یک زبان جدید را یاد می گیرد نه تنها توانایی صحبت کردن به زبانی دیگر را پیدا میکنید، بلکه فرصت تعامل با افراد جدید را هم بدست می آورید. زبان جدید یعنی یک فرصت جدید برای ارتباط با میلیون ها انسان دیگر و این خود به معنی به چالش کشیده شدن برای درست استفاده کردن از مهارت های ارتباطی و اجتماعی است. صحبت کردن با افراد جدید فرصت بسیار مناسبی است تا از دیگران نحوه درست ارتباط برقرار کردن را هم علاوه بر تقویت زبان، یاد بگیریم.

تصور کنید با فردی در آن سر دنیا با یک زبان مشترک چه به صورتی واقعی و یا به صورت مجازی تعامل می کنید. از این تعامل مهارت های زیادی را می توان یاد گرفت. یکی از این مهارت ها، تقویت مهارت زبان است. مهارت دیگر یادگیری نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران است که تنها با ارتباط با دیگران قابل یادگیری است. مسلما در خلا و بدون ارتباط داشتن با دیگران نمی توان مهارت های اجتماعی شدن را یاد گرفت. اما با کمک یادگیری یک زبان جدید، این امکان فراهم می شود که فرهنگ و چالش ارتباط با افراد متفاوتی را تجربه کنید و همین موضوع به افزایش مهارت های اجتماعی شما کمک می کند.

یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی
یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی

علاوه بر زبان فرهنگ یک زبان را هم یاد می گیرید

نوع تعامل انسان ها با یکدیگر در فرهنگ های مختلف متفاوت است. برای مثال در بعضی از فرهنگ ها افراد با یکدیگر دست می دهند و در یک فرهنگ دیگر فقط به نشانه احترام سر خود را به سمت هم خم می کنند. در مکالمات احوال پرسی خود از کلمات و جملات خاصی استفاده می کنند و نوع سوال کردن افراد از یکدیگر با توجه به نوع فرهنگ متفاوت است. همه این موارد به تفاوت فرهنگ ها مربوط می شود و داستانی برای خود دارد که طی سال ها و حتی قرن ها شکل گرفته است.
بنابراین زمانی که یک زبان جدید را یاد می گیرید و با افرادی که به آن زبان صحبت می کنند ارتباط برقرار می کنید، نه تنها زبان خود را تقویت کرده بلکه فرهنگ آن زبان را هم آموزش می بینید. آشنایی با یک فرهنگ جدید باعث می شود تا درک بهتری نسبت به تفاوت انسان ها با یکدیگر پیدا کرده و در تعاملات خود رفتار و برداشت درست تری داشته باشید. زمانی که متوجه می شوید، تفاوت داشتن لزوما چیز بدی نیست و ریشه در تاریخ و فرهنگ یک مردم دارد، به این معنی است که مهارت های اجتماعی شما افزایش پیدا کرده و در نتیجه بهتر می توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.

یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی
یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی

دیدگاه های متفاوت را بهتر درک می کنید

تحقیقات جالبی بر روی افراد چند زبانه انجام شده و نتایج آنها نشان می دهد که این افراد در موقعیت های اجتماعی مختلف نسبت به دیگران بهتر عمل می کنند. یکی از دلایلی که برای این موضوع مطرح می شود این است که این افراد به دلیل آشنایی با چند فرهنگ درک بهتری از دیدگاه های مختلف دارند و در نتیجه دیگران را در موقعیت های مختلف راحت تر درک می کنند. به نظر می رسد علاوه بر آشنایی با چند فرهنگ ، سیستم عملکردی مغزی در این افراد بهتر است و این موضوع در ارتباطات آنها نیز دیده می شود.
فردی که به زبانی غیر از زبان مادری خود صحبت می کند، در موقعیت های مختلف مجبور می شود که در مورد منظور دیگران بیشتر فکر کند و آن را با دقت بررسی کرده و به صحبت طرف مقابل گوش کند تا درک درستی از موضوع داشته باشد و اشباه نکند. همین موضوع باعث می شود تا مهارت یک فرد در ارتباط با دیگران بهتر شده و به عبارتی باعث افزایش مهارت های اجتماعی فرد می شود. بنابراین یادگیری زبان از این طریق هم به شما کمک می کند تا با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنید.

ارتباطات شفاف تری خواهید داشت

توانایی بیان منظور خود به یک زبان دیگر و به صورتی که برای طرف مقابل قابل درک باشد و به اصطلاح آن را به وضوح متوجه شود، برای بسیاری از موقعیت های اجتماعی مفید است. در موقعیت هایی که همه به زبان مادری شما صحبت نمی کنند ، توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران به یک زبان دیگر فرصتی عالی برای به چالش کشیدن خود برای بیان واضح منظورتان است. برای مثال فرض کنید که به خارج از کشور رفته اید و به دنبال جایی می گردید. اگر نتوانید از کلمات درستی استفاده کنید و منظورتان را درست برسانید، این احتمال وجود دارد که طرف مقابل اصلا متوجه منظور شما نشود.
به همین دلیل زمانی که به یک زبان جدید صحبت می کنید، نهایت تلاش خود را می کنید تا جای ممکن منظور خودتان را واضح و روشن به طرف مقابل منتقل کنید. همین موضوع باعث می شود تا در ارتباطات خود دقت و وسواس بیشتری به خرج داده و نهایت تلاش خود را برای یک ارتباط درست انجام دهید. بنابراین یادگیری زبان جدید به شما کمک می کند تا مهارت های اجتماعی خود را بهتر کنید.

یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی
یادگیری زبان و مهارت های اجتماعی

توانایی های زبانی بهتری پیدا می کنید

مطالعه هر زبانی درک از زبان مادری را بهبود می بخشد. از آنجا که اکثر مردم زبان اول خود را به طور طبیعی از طریق قرار گرفتن در محیط یاد می گیرند ، ممکن است با قواعد و منطق زیربنایی و نحوه درست قرار گرفتن کلمات را در کنار یکدیگر آشنایی چندانی نداشته باشند، و یا آن را به صورت ناخودآگاه استفاده کنید. درعوض تجربه به کارگیری آن زبان را دارید. هم زمان که در حال یادگیری زبان جدید هستید، مجبور می شوید که آن را با زبان مادری خود تطبیق دهید تا ببیند که چه ارتباطی با یکدیگر دارند و حتی در مواردی زبان اصلی خود را به عنوان زبان مبنا انتخاب کرده و زبان دوم را با تطبیق دادن با آن یاد می گیرید.
یادگیری زبان جدید از طرفی دیگر باعث می شود تا نسبت به زبان مادری خود دقت بیشتر پیدا کنید و در مورد قواعد و دستور زبانی که هر روز بدون توجه به کار می برید، توجه بیشتری کنید. در نتیجه یادگیری زبان جدید باعث می شود تا به کلمات و جملات توجه بیشتری کنید و در نتیجه مهارت های زبانی شما را افزایش می دهد. افزایش مهارتهای زبانی هم به معنی افزایش مهارت های ارتباطی است.

چشم انداز خود را نسبت به اطراف وسیع تر می کنید

یک دلیل دیگر برای چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟ این است که با یادگیری زبان خارجی چشم انداز خود را نسبت به اطراف وسیع تر می کنید. وقتی وارد یادگیری یک زبان و فرهنگ دیگر می شوید، طبیعی است که میان آنچه در زبان و فرهنگ مادری مان می گذرد، با آن مقایسه کنیم. یادگیری درباره فرهنگ های مختلف چراغ هایی را در ذهن ما درباره فرهنگ خودمان روشن می کند، که تا قبل از این به آن توجه نکرده بودیم، البته هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. با انجام این مقایسه قطعا از کسب اطلاعات درباره فرهنگ ها و زبان های مختلف ممنون داری خواهید کرد، چرا که افق دید شما را درباره اطراف تان وسیع تر می کند.

آموزش آنلاین زبان

اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید

هر زبان آموزی ممکن است اشتباهاتی را در استفاده از زبان دوم و یا سوم خود در مقابل جمع بروز دهد. اما این موضوع آنقدر ها هم اهمیت ندارد چرا که اشتباه کردن در فرایند زبان آموزی امری عادی و طبیعی است و اتفاقا برای تقویت اعتماد به نفس زبان آموز ها لازم و ضروری است. ولی چطور؟ زمانی که شما در استفاده از زبان در جمعی دچار اشتباه می شوید به این معنا است که شما این چالش را برای خود پذیرفته اید و مانند یک کرم ابریشم از پیله خود بیرون آمده اید تا آماده پرواز شوید، حالا در این میان ممکن است در ابتدا کمی اشتباه کنید. همین اشتباه کردن ها باعث می شود روحیه شما قوی تر و اعتماد به نفس تان بیشتر شود.

قدرت تصمیم گیری خود را تقویت می کنید

تحقیقات نشان داده است که وقتی وارد فرایند یادگیری زبان های اول و دوم می شوید از پاسخ های احساسی دور تر شده و عمیق تر به مسائل توجه می کنید. همین موضوع باعث می شود در تصمیم گیری ها منطقی تر و عاقلانه تر رفتار کنید و قطعا تصمیمات شما بر اساس حقایق و انصاف خواهد بود. البته این مزیت زبان آموزی باز هم ریشه در تقویت ذهن و قدرت شناختی انسان دارد و می بینید که نمی توان اهمیت تاثیر زبان بر ذهن و رفتار مان را نادیده گرفت.

یادگیری زبان را با من و زبان تجربه کنید

این روزها روش های مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارد. دیگر کلاس درس یا معلم خصوصی به شکل سنتی تنها راه آموزش زبان نیست. روش های جدید مثل روش آموزش آنلاین زبان جایگزین مناسب تری برای روش های قدیمی شده و به خصوص با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی همه ما در حال به وجود آمدن است، روش بسیار کاربردی محسوب می شود.
سایت آموزش آنلاین من و زبان از جمله سایت هایی است که از روش آموزش آنلاین برای کمک به افراد علاقمند به یادگیری زبان جدید استفاده می کند. در این سایت می توانید با یکی از به روز ترین روش های یادگیری زبان آشنا شوید. فقط کافی است در من و زبان ثبت نام کنید و از یادگیری زبان مورد علاقه خود لذت ببرید. من و زبان با ایجاد محیطی سرگرم کننده و بومی سازی یکی از شناخته شده ترین شیوه های آموزش زبان، یادگیری زبان را به تجربه ای لذت بخش تبدیل می کند.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید