یادگیری زبان و ژرنال نویسی

یادگیری زبان و ژرنال نویسی

یادگیری زبان و ژرنال نویسی | مسلما تاکنون اسم ژورنال به گوش تان خورده اما تا به حال شده برای کمک به یادگیری و برنامه ریزی یک ژورنال بنوسید و داشته باشید؟ ابتدا اجازه دهید کمی از ژورنال برای تان بگوییم، شاید آن ژورنالی که در ذهن شماست با این چیزی که منظور ماست، متفاوت باشد!
یکی از موضوعاتی که در زندگی روزمره اهمیت بسیاری دارد، مدیریت زمان است. چرا که این مورد نقش مهمی را در موفقیت افراد ایفا خواهد کرد. امروزه اپلیکیشن ها و پلنرهای کاغذی زیادی به این منظور تهیه شدند، اما با این وجود هستند کسانی که هنوز نتوانستند به مدیریت زمانی خوبی دست یابند. در همین راستا به تازگی سیستمی به نام Bullet Journal یا(BuJo) توسط رایدر کارول، طراح محصولات دیجیتالی که در بروکلین نیویورک زندگی می کند، ایجاد شد.
این سیستم برای افرادی که عاشق لیست کردن، یادداشت برداشتن، طرح زدن، خط خطی کردن برگه های شان هستند، مفیده و در این دنیای دیجیتالی به شما کمک می کند تا چطور اتفاقات گذشته را ثبت و نگهداری کنید، زمان حال را سازماندهی کرده و برای آینده برنامه ریزی کنید. در واقعیت بولت ژورنال یک شیوه برنامه ریزی کاغذی است که قابلیت انعطاف پذیری و هماهنگی زیادی با شرایط دلخواه شما را دارد. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چطور با استفاده از ژورنال، به یادگیری یک زبان خارجی بپردازید و با کمک آن زمان تان را مدیریت کرده و از پروسه یادگیری خود باخبر باشید. پس همین حالا یک دفتر و قلم برداشته و یک ژورنال زبان تهیه کنید. ما طریقه تهیه یک ژورنال مناسب را به شما خواهیم آموخت.

یادگیری زبان و ژرنال نویسی
یادگیری زبان و ژرنال نویسی

اهمیت نوشتن
به زمانی فکر کنید که در حال انجام تکالیف خود هستید؛ ناگهان ایده ای یا فکری به سراغ تان می آید. در اکثر اوقات پیشنهاد می شود، سریعا آن فکر را گوشه ای نوشته تا بعدا به بررسی آن بپردازید. اما چرا این کار اهمیت دارد؟ زیرا اگر آن فکر شامل ایده ای باشد، ممکن است بدون نوشتن، بعدا فراموش تان شود و یا بالعکس اگر افکار منفی باشد، تا پایان مدت آموزش یا درس خواندن تان درگیرتان کند. پس نوشتن به شما کمک می کند که تعادلی در حس خود و کنترلی روی زمان تان داشته باشید. اکنون این کار را در یادگیری زبان در نظر بگیرید. این که پروسه یادگیری زبان پیچیده است، امری بدیهی است اما نوشتن، می تواند کمک خوبی به ایجاد تعادل در احساس شما در زمان یادگیری باشد.

  • شما به راحتی می توانید، اهداف، نقاط ضعف، نقاط قوت، چالش ها، دیدگاه، آموخته ها و حتی تجربیات و موارد این چنینی را در دفترتان ثبت کنید. به عنوان مثال اگر در رابطه با صحبت یا مکالمه با یک بومی زبان دچار ترس می شوید، حتما این چالش را در دفترتان ثبت کنید و اقدامات مثبتی در جهت رفع آن انجام دهید.
  • ثبت وقایع مرتبط با یادگیری زبان بسیار اهمیت دارد. چرا که یک ژورنال می تواند دربردارنده هر موضوعی که فرد را درگیر می کند باشد اما چون ما در این مقاله توجه مان صرفا روی ژورنال زبان است، تمامی مثال های ما در این حوزه خواهد بود. اما جالب است بدانید که دانشمندان بزرگی مثل آلبرت انیشتین و ماری کوری هم برای ثبت افکار و دیدگاه و یافته های خود، دفترهایی داشتند؛ دقیقا مثل همین ژورنال. این نمونه ها می تواند اهمیت نوشتن را برای شما دوچندان کند.

زمان نوشتن
مهم ترین سوالی که وجود دارد زمان پرداختن به ژورنال و نوشتن آن است. حتما می پرسید که آیا نیاز است هر روز به ژورنال نویسی بپردازیم؟ آیا یک یا دوبار در هفته کافیست؟
در پاسخ به سوالات باید گفت، این موضوع به اهداف و تصمیمات شخصی تان بستگی دارد. اما توصیه می شود که نوشتن را هر روز انجام دهید و اطلاعات لازم روثبت کنید زیرا بسیار موثرتر است. نیازی هم نیست ساعات زیادی را صرف آن کنید؛ حتی اگر تنها پنج دقیقه را به این کار اختصاص دهید، کافیست. مداوم بودن این عمل است که اهمیت دارد. زیرا ممکن است اگر بخواهید نوشتن را به تاخیر بیندازید، مطالبی که در لحظه، ذهن شما نمایید. بنابراین ثبت هر روزه مطالب و وقایع به شما این امکان را می دهد تا جزئیات بیشتری از فرایند یادگیری را ثبت کنید و همچنین عادت مثبت مطالعه را در شما تثبیت خواهد کرد.
چگونه یک ژورنال خوب بنویسیم
با اهمیت و مزایای یادگیری زبان و ژرنال نویسی آشنا شدید. حال وقت آن است که بدانید چطور یک ژورنال بنویسید. در ادامه به معرفی مواردی می پردازیم که می تواند در ثبت روزانه مفید باشند.

  • ذکر تاریخ
    نوشتن تاریخ در کنار هر نوشته ای که ثبت می کنید، بسیار مهم است. ذکر تاریخ موجب می شود که اشراف کاملی به بازه زمانی پروسه یادگیری خود داشته باشید و به دید جامعی پیرامون سوابق یادگیری خود برسید.
  • ذکر عنوان
    همه شما از اهمیت عنوان باخبر هستید. به عنوان مثال همین مقاله اگر عنوانی نداشت، هیچگاه توجه شما را به خود جلب نمی کرد. این عناوین هستند که به مکتوبات ما نظم بیشتر می دهند و به طبقه بندی شدن آن ها کمک می کنند، به گونه ای که اگر زمانی تمایل داشتید به مطلب خاصی مراجعه کنید خیلی راحت می توانید ازبین عناوین، به مطلب مورد نظر دست پیدا کنید.
    به همین علت سعی کنید، عناوین را مناسب با محتوای نوشتاری خود انتخاب کنید. حتی می توانید در اول بولت ژورنال خود صفحاتی را خالی بگذارید تا به مانند کتاب، فهرست مطالب خود را به همراه شماره صفحه آن ثبت کنید. که در مراجعات بعدی راحت تر باشید.
  • سریع بنویسید
    خیلی لازم نیست هنگام ثبت مطالب تان، در انتخاب کلمات و واژگان عالی و یا پیدا کردن مترادف ها و…، وسواس به خرج بدهید زیرا این امر شما را از اصل مطلب دور می کند. سریع نوشتن به دور از توجه به عناصر زیبایی شناسی این امکان را به شما می دهد که تمام افکار و یا مطالبی که در ذهن تان می گذرد و آن را مشغول کرده پیش از این که ناپدید شوند، یادداشت کنید.
    اگر هم فردی وسواسی هستید و داشتن یک ژورنال تمیز و مرتب برای تان مهم است، می توانید مطالب و ثبت هر روزه را در چک نویس انجام دهید و بعد با خیال راحت و تمیز وارد دفترتان کنید. فقط مهم این است در هنگام نوشتن، توجهتان معطوف به نوشتن باشد نه چیز دیگر.
  • مطالب نوشته شده را مرور کنید
    نوشتن به تنهایی کافی نیست، شما باید مطالبی که هر روز ثبت می کنید را مرور کنید. چرا که نوشتن تنها یک بخش از پردازش مطالبی است که در مغزتان جای گرفته. به همین دلیل با مرور مطالب گذشته نه تنها تمرینی برای تقویت حافظه شما محسوب می شود بلکه باعث ایجاد یک رابطه نزدیک با موضوعات نیز می شود. احتمالا برای تان پیش آمده که در هنگام مرور مطالب، ممکن است به نکاتی بر بخورید که قبلا به آن توجهی نداشتید یا خطایی که قبلا متوجه آن نبودید یا نکته ای که آن را فراموش کرده اید و مواردی از این قبیل.
  • برای دو مخاطب یعنی شما و آینده خودتان بنویسید
    هنگامی که شروع به نوشتن می کنید، گویی در حال مکالمه با خودتان هستید. ممکن است بارها برای تان پیش آمده باشد که وقتی برمی گردید تا مطلبی را مرور می کنید، مفهوم نوشته خود را متوجه نمی شوید و گویی مطلب نوشته شده ناقص است. پس هنگامی که مطلبی را می نویسید، نیاز دارید تا آینده خودتان را هم در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است قصد دارید به دلیل مشکلاتی که دارید، آموزش آنلاین را آغاز کنید، در وب سایتی مثل من و زبان ثبت نام می کنید و شروع به یادگیری یکی از زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و … می کنید. دلیل این تصمیم باید برای تان واضح باشد. در واقع شفاف و روشن مطالب تان را بنویسید.
  • با جزئیات ثبت کنید
    هنگامی که می نویسید، سعی کنید از تمام حواس پنجگانه خود برای ثبت وقایع استفاده کنید. این گونه فرایند نوشتن برای تان جذاب خواهد شد. به عنوان مثال امروز زمانی که در کافی شاپ حضور داشتید و منتظر گارسون بودید، چند لغت جدید زبان را با وبسایت من و زبان یادگرفتید؛ همین را ثبت کنید و در هنگام ثبت به بوی قهوه ای که در فضای کافه پیچیده بود و یا موزیکی که در حال پخش بود یا اتفاقی که در میز کناری افتاد، توجه کنید.
    تمام این ها را می توانید ثبت کنید. بعد ها با مرور این احساس ها دقیقا آن لحظه برای تان شبیه سازی شده و ارتباط خوبی با لغات یادگرفته در آن فضا ،برقرار خواهید کرد. حتما هم می دانید که بهتر است تمامی فرایند نوشتن یا حداکثر آن را به زبان مقصد یا زبانی که قصد یادگیری آن را دارید بنویسید تا دایره لغات و مهارت نوشتاری تان افزایش پیدا کند.
  • ایجاد حس تعهد
    نوشتن هر روزه مطلب در ژورنال، موجب به وجود آمد حس تعهد در شما می شود. این که شما زمانی را به نوشتن مطالب ارزشمندی که آموختید، اختصاص می دهید با گذشت زمان هم حس رضایت خواهید داشت و هم شاهد این هستید که روزهای تان را بیهوده هدر نداده اید. بلکه هر روز مطلبی جدید را فراگرفتید یا چالشی را برطرف کرده اید.
یادگیری زبان و ژرنال نویسی
یادگیری زبان و ژرنال نویسی

چه چیزهایی را می توان در ژورنال زبان ثبت کرد؟
اگر شما هم یکی از کسانی هستید که من و زبان را برای آموزش زبان انتخاب کردید و هر روز چند دقیقه را به آن اختصاص می دهید پس باید بدانید که دقیقا چه چیزهایی را در ژورنال یادگیری تان ثبت کنید.

  1. ثبت لحظات مهم و نقاط عطف پروسه یادگیری
    اگر در هنگام یادگیری زبان به مانعی برخورد کردید و از پس آن بر آمدید حتما یادداشت کنید. ذکر دستاوردها و چالش ها، ذکر نقاط مشکل ساز و راه حل آن ها در راه یادگیری زبان می تواند باعث ایجاد اشتیاق و شناخت در توانمندیهای تان شود. مثلا اگر تا چند ماه پیش نمی توانستید روان صحبت کنید اما امروز در حد ۱دقیقه توانستید صحبت کنید حتما این لحظه عالی را یادداشت کنید و نکاتی که در رسیدن شما به این سطح مفید بودن را لحاظ نمایید. حتی می توانید برنامه ای را به خودتان پیشنهاد دهید تا بتوانید این مهارت را تقویت کنید.
  2. بازی با کلمات جدید
    در وب سایت من و زبان هر لغت با همراه با معنی و مثال در اختیار شما قرار می گیرد. شما می توانید با این لغاتی که هر روز می آموزید، چند خط داستان یا خاطره را در آن روز ثبت کنید. یا می توانید به دنبال لغات مترادف، ریشه یابی و یا اصطلاحات مرتبط با واژه ای خاص را جستجو کنید و آن را یادداشت نمایید. سعی کنید خود را با لغات جدید درگیر کنید تا آن ها در حافظه بلندمدت تان ثبت شود.
  3. از افکار و احساسات تان بنویسید.
    برای مثال اگر شما در یادگیری زبان دارای شریک زبانی هستید و یا از وبسایت آموزشی مثل من و زبان استفاده می کنید، می توانید از احساس بین خود، از روش های تمرینی تان یا نکات جدیدی که از یکدیگر یاد میگیرید، کتاب هایی که بهم معرفی می کنید و… را یادداشت نمایید. حتی می توانید احساس خود را از روند پیشرفت یادگیری تان ثبت نمایید.
  4. مقایسه ساختار گرامری زبان مادریتان با زبان مقصد
    اگر به یادگیری گرامر علاقه دارید، می توانید در خصوص شباهت ها و یا تفاوت های گرامری زبان خود و زبان مقصد، بررسی هایی انجام دهید و آن ها را یادداشت نمایید. برای مثال اگر تشابهی میان زبان فارسی و زبان انگلیسی مشاهده کردید، ثبت آن ها می تواند دقت نظر و روند یادگیری شما را افزایش دهد.
  5. درباره آداب و رسوم فرهنگ زبان مورد نظر بنویسید
    برای نوشتن در مورد این ها سوالاتی مثل چه فرهنگ هایی از کشور زبان موردنظر شما را متعجب ساخته؟ یا چه شباهت های فرهنگی بین آن و کشور خودتان وجود دارد؟ و… را پاسخ بدهید. نوشتن درباره این موارد به شما کمک می کند تا افق دید فرهنگی خود را گسترش دهید و بتوانید بهتر با کشور مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

حرف آخر
این را به یاد داشته باشید که اختصاص دادن تنها 5 تا 10 دقیقه در روز به نوشتن و کامل کردن ژورنال می تواند تاثیر چشمگیری در یادگیری سریعتر زبان داشته باشد. وب سایت من و زبان با امکان ایجاد آموزش آنلاین زبان بستر مناسبی برای آموزش زبان می باشد. اگر در وب سایت من و زبان ثبت نام کنید و یکی از زبان هایی که ذکر شد را برای شروع آموزش انتخاب کنید، متوجه می شوید این وب سایت با طراحی خاص خود با تمرین و تکرار مداوم هر لغت شما را یاری می دهد که سریع تر به آن زبان مسلط شوید و در کنار آن بتوانید راحت تر ژورنال تان را کامل کنید. پس معطل نکنید، همین حالا قلم تان را بردارید و ژورنال خود را بنویسید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید