آشنایی با هفت باور مخرب در یادگیری زبان در چند دقیقه

بدون شک در زندگی با باور های غلط بسیاری مواجه شده اید که برخی از آن ها موجب شده تا از کوره در روید و یا حتی به اجبار آن ها را قبول کنید. بنابراین چیزی که مشخص بوده، افزایش باور های غلط در یادگیری زبان است که این روز ها به دلیل علاقه مندی به آموزش زبان پدید آمده اند. اما مشکل از زمانی شروع شد که تصورات غلط به هر دلیلی رایج شدند و عده ای به طور معمول از آن پیروی می کنند.

همچنین ممکن است یک پندار نادرست اما متداول موجب شود تا به مراتب جلوی پیشرفت فردی و اجتماعی شخص گرفته شود و حتی تهدیدی برای آموزش و سلامت فرد یا جامعه به شمار رود. همان طور که اشاره شد زبان آموزی هم از این باورها بی نصیب نمانده و عده ای را درگیر خود کرده است. بدین صورت در این مقاله به بیان 7 باور غلط در یادگیری زبان خواهیم پرداخت تا با شناخت آن ها زبان آموزان بتوانند قدمی مثبت در مسیر رسیدن به رویاهایشان بر دارند.
یکی از روش ها برای آشنایی با عوامل موثر و همچنین مخرب در آموزش زبان، استفاده از وب سایت های یادگیری آنلاین زبان های خارجی نظیر من و زبان است که این سایت استراتژی های استانداردی در این زمینه در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

هفت باور مخرب در یادگیری
هفت باور مخرب در یادگیری

هفت باور غلط و رایج در یادگیری زبان

این روز ها شرایط به گونه ای شده که تعداد بی شماری از انسان ها به منظور بهبود وضعیت مالی و اقتصادی خود تصمیم به مهاجرت گرفته و برای تغییر سبک زندگی برنامه هایی را در نظر می گیرند. همچنین برخی برای اینکه مهارت های زبانی را تقویت کنند در دوره های حضوری آموزش زبان شرکت می کنند. این درحالی است که به دلیل قدیمی بودن متد و تکنیک های تدریس، زبان آموزان از فراگیری زده شده و سر در هم می شوند.

تمام این موارد بر اساس آموزش های غلط و درست معلمان شکل گرفته است. همان طور که در بخش قبلی به این مورد اشاره شد، باید بدانید که باور های غلط و رایجی در یادگیری انواع زبان ها پدید آمده باید برای غلبه، آن ها را شناخت. شاید باورش سخت باشد اما برخی هنوز هم با این مسائل آشنایی ندارند و به صورت نا آگاهانه در مسیری اشتباه قدم می گذارند. از این رو برای آشنایی با آن ها توصیه می کنیم تا مقاله زیر را که در وب سایت من و زبان قرار گرفته با دقت مطالعه نمایید.

  • یادگیری زبان تنها از کودکی موثر است

شاید بارها شده که این جمله را از هزاران نفر شنیده اید که دیگر از من گذشته و من توانایی فراگیری زبان را ندارم. وقتی که دلیل بیان کردن این حرف را از وی می پرسید، خواهد گفت که یادگیری زبان را باید از کودکی آغاز کرد و هر چه در سنین پایین تر باشد، در آموزش زبان موفق تر خواهید بود. بهتر است بدانید که آن چه که از اهمیت بالایی برخوردار است، زمانی می باشد که صرف یادگیری زبان می شود.

از این جهت برخی مطالعات علمی نشان می دهد کودکان در ابتدای یادگیری زبان جدید، سرعت یادگیری شان از بزرگ سالان بیشتر می باشد اما به دلیل آنکه ظرفیت ذهن و توانایی بزرگسالان در فراگیری زبان بیشتر است نمی توان فقط زمان کودکی را در نظر گرفت. این در حالی است که اگر مقدار اطلاعات ورودی مناسب به همراه تمرین کافی وجود داشته باشد و یادگیری زبان را همچون مهارتی با تمرین بسیار و پیوسته در نظر گرفته شود، در هر سن و سالی باشید قادر خواهید بود تا زبان جدیدی را بیاموزید.

هفت باور مخرب در یادگیری
هفت باور مخرب در یادگیری

افراد بی شماری هستند که یادگیری زبان را در سنین بالا تر آغاز نموده اند و اکنون به عنوان معلم زبان مشغول به کارند. پس از این باور غلط می توان به یک جمع بندی مثبتی رسید که در هر سن و سالی با آموزش مداوم می توان در یادگیری یک زبان جدید موفق شد.

  • یادگیری دستور زبان یا گرامر از سایر بخش ها مهم تر است

بدون شک شما نیز در دوره ها آموزشی زبان برای کنکور یا آزمون های دیگر شرکت کرده اید و از تاکید معلمان بر گرامر و دستور زبان خبر دارید. برای اینکه فردی بتواند در آموزش زبان به موفق شود، باید قوانینی را رعایت کند. که یکی از آن ها تسلط بر 4مهارت زبانی است که دستور زبان تنها بخشی از زبان می باشد. از این جهت باید بدانید که به منظور آسان شدن فراگیری زبان، از دستور زبان استفاده می شود اما آموزش مستقیم دستور زبان اصلا ضروری نیست. دستور زبان به این دلیل بیان شده که بدانید زبان چگونه کار می کند. تمام این نکات به معنی این است که گرامر نباید به شیوه های خشک قدیمی تدریس شود و امروزه تکنیک های جدیدی بر آموزش کاربردی بیان شده که فرد به طور غیر مستقیم و حتی نا آگاهانه در حال یادگیری گرامر است.

  • معلم هایی بهترند که زبان مادری شان را تدریس می کنند

این باور که تنها کسانی می توانند تدریس خوبی داشته باشند که زبان مادری شان برای مثال انگلیسی است، بسیار غلط می باشد زیرا تدریس یک مهارتی است که کمتر کسی از عهده آن بر می آید. مثالی که بیانش ممکن است خنده دار به نظر برسد، در مورد مادر بزرگانی است که به زبان مادری مسلط هستند ولی هیچ گاه بدون مطالعه قادر نخواهند بود تا مطلبی را تدریس کنند.

از این جهت تدریس یک زبان، نیازمند تسلط به آن زبان و فراگیری مهارت های تدریس و شناخت ویژگی های آن زبان می باشد. معلم موفق زبان لزوما کسی نیست که زبان مادری اش را تدریس کند. معلم زبان موفق به فردی گفته می شود که در همه حالت در جست و جوی راهی برای حل مشکل زبان آموزان و با به کارگیری روش ها و تکنیک های مناسب، فرآیند یادگیری زبان را در زبان آموزان پرورش دهد. چیزی که یک معلم را سایر متفاوت می کند، دانش و اطلاعات بروز شده وی می باشد.

  • زبان آموزی پدیده ای سریع و بدون مشکل است

همان طور که می دانید سودجویان بسیاری نیز با تبلیغات واهی تلاش می کنند تا برای بدست آوردن پول، روش های نادرستی را در اختیار زبان آموزان با ارائه یادگیری تضمینی یک زبان در چند ماه یا حتی چند هفته قرار دهند و حتما با اینکار یادگیری سریع را به طور وسوسه انگیزی در ذهن ها ایجاد میکنند. این در حالی است که واقعیت چیز دیگری می باشد.

هفت باور مخرب در یادگیری
هفت باور مخرب در یادگیری

بهتر است بدانید که زبان آموزی یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری به وقت و تلاش کافی در طول سالیان متمادی نیاز دارد. از این رو می توان نتیجه گرفت که به تبلیغات واهی و سودجویانه برخی از موسسات و دنیای مجازی گوش فرا ندهید و به دنبال روش های استاندارد و مناسبی نظیر یادگیری آنلاین زبان های خارجی باشید.

  • یادگیری زبان دوم در کودکان از پیشرفت زبان مادری جلوگیری میکند

اینکه کسی در دوران کودکی نمی تواند چند زبان را در کنار هم یاد بگیرد، تصور غلطی بیش نیست و نخواهد بود زیرا ذهن انسان ظرفیت بالایی در پذیرش علوم جدید دارد و این حالت انعطاف پذیری حتی در سنین پایین تر بیشتر می باشد. بهتر است بدانید که زبان آموز می تواند یک یا چند زبان را بیاموزد بدون این که به زبان بومی اش لطمه وارد شود. مغز مانند یک مموری فلش نیست که روزی پر شود و روز دیگر خالی. در واقع باید در نظر بگیرید که زبان ها، جزئی از یک نظام به هم پیوسته هستند که چه بسا فراگیری را راحت تر خواهند کرد.

  • آن چه در فهم یک زبان دیگر اهمیت دارد، لهجه است

برای پرداختن به این موضوع باید نکته ای را در نظر بگیرید. درست است که لهجه بهتر باعث می شود تا درک و فهم در زبان بیشتر شود، اما نقش اصلی و تاثیر گذاری در وضعیت زبان یک فرد ایجاد نخواهد کرد. ممکن است یک استاد زبان شناسی از دانش بالایی برخوردار باشد اما لهجه آن بسیار زشت به شمار رود. بنابراین نباید این بخش را معیار اصلی یک زبان آموز موفق نامید.

  •  فیلم دیدن برای یادگیری زبان کافی است

درست است که مشاهده فیلم می تواند بخش مهم و تاثیرگذاری در یادگیری زبان به شمار آید، اما باید دانست که ویدئو فقط یکی از منابع موجود برای آموزش زبان می باشد. یک زبان را نمی توان تنها با دیدن فیلم آموخت. همان طور که گفته شد هر زبان چهار مهارت دارد و مانند یک نظام بهم پیوسته عمل می کند. برای مثال تمرینی که برای مهارت خواندن در نظر گرفته خواهد شد، می تواند تکنیک مناسبی برای نوشتن یک متن خوب باشد. لازم به ذکر است که منابع تصویری به ویژه ویدئوهای آموزشی یکی از ابزارهایی می باشند که که می تواند به تقویت مهارت های شنیداری و تلفظ زبان آموز یاری برساند اما به تنهایی هیچ روشی قادر نخواهد بود تا زبان را به طور کامل تقویت نماید.

با من و زبان یک زبان آموز حرفه ای شوید

سایت من و زبان با ارائه آموزش آنلاین زبان های خارجی بر آن است تا آموزش های کاربردی و موثر را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. لازم به ذکر است که برای لذت بردن از مسیر یادگیری و سخت نکردن آن باید علاوه بر نکات مثبت به تصورات غلط و منفی نیز توجه شود. از این جهت با خواندن مقاله بالا این امکان برای تان مسیر شده است. تا مقاله بعدی با ما همراه باشید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید