دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان

همان طور که می دانید در هیچ دوره ای از زندگی، بشر چنین حجم داده و اطلاعات را به خود ندیده است. افراد برای یادگیری زبان می توانند از موارد بسیاری همچون کتاب صوتی و معمولی، فیلم و داستان صوتی و یا تصویری، کلاس های آموزشی حضوری و آنلاین، نرم افزار ها و پهنای گسترده اینترنتی استفاده کنند و خود را دانش بروز جهانی بهره مند سازند. جالب است بدانید که امروزه با به کار گیری آموزش آنلاین زبان انگلیسی نیز می توان به امر یادگیری پرداخت. یکی از مشکلاتی که همه علاقه مندان در آموزش زبان انگلیسی با آن سر و کار دارند این است که فکر می کنند توانایی یادگیری ندارند زیرا عده بسیاری با گذراندن بیش از ده سال از دوران راهنمایی تا دانشگاه هنوز نتوانسته اند آن طور که باید به زبان انگلیسی مسلط باشند، ولی باید بدانند که اشکال از روش ها و تکنیک های آموزشی است که در مدارس و دانشگاه ها تعریف شده است، از این رو سالانه خانواده ها برای یادگیری زبان انگلیسی، فرزندان خود را در کلاس های حضوری و یا غیر حضوری آموزشی شرکت می دهند تا آن ها را از آموزش زبان انگلیسی برخوردار سازند. یکی از بدترین تجربه دانش آموزان در کلاس های زبان مدرسه، بحث گرامر می باشد زیرا همه آن را بسیار سخت می پندارند و از استفاده آن دردنیای خارج از کلاس ترس و واهمه دارند. یکی از دیگر نکاتی که باعث ضعف نظام آموزشی می شود، آموزش بیش از دو، سه هزار لغت در زمانی اندک و با مباحث تکراری می باشد که برای زبان آموزان امری بیهوده تلقی می شود و آن ها را در یادگیری زبان ناکام می کند. جالب است بدانید که براساس مهم ترین نظریه زبان شناسی، اوج یادگیری زبان بین یازده تا چهارده سالگی می باشد، به یاد داشته باشید که این تئوری به این معنی نیست که در سال های پس از آن یادگیری اتفاق نمی افتد، بلکه قسمت اوج یادگیری در سن هر زبان آموز را یاد آور می شود. شاید روزانه عده بسیاری را مشاهده می کنید که علاقه دارند به زبان های دیگر نیز صحبت کنند ولی بار ها در آموزش زبان انگلیسی دچار ناکامی شده اند و به موفقیت چندانی نرسیده اند، در این مقاله به دلایل اصلی عدم موفقیت علاقه مندان در یادگیری زبان می پردازیم و شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

نداشتن زمان اختصاصی برای مطالعه منظم

همان طور که می دانید همه در یادگیری زبان دچار اشتباه می شوند، اما اگر کسی می خواهد از برخی خطاها جلوگیری کند، بهتر است با دلایل اصلی ناکامی خویش در یادگیری زبان انگلیسی آشنا شود تا آن ها به درستی برطرف سازد. یکی از مسائلی که باعث می شود فرد از یادگیری صحیح باز بماند، قرار ندادن زمان کافی و اختصاصی برای مطالعه منظم می باشد. جالب است بدانید که علاقه مندان این راه بایستی یک حافظه زمانی ثابت را برای خود در نظر بگیرند و هرروز در ساعتی مشخص به مطالعه و یادگیری زبان بپردازند، این آموزش می تواند به صورت شرکت در کلاس های حضوری و یا غیر حضوری باشد. امروزه دوره ها و برنامه های آموزشی اینترنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند زیرا تعداد بسیاری از مردم به دلیل مشکلات زندگی زمان کافی برای شرکت در کلاس های حضوری را ندارند، از این رو سعی می کنند از برنامه های آموزش آنلاین زبان انگلیسی بهره مند شوند و وقت خود را برای رفت و آمد هدر ندهند. . هرچه زودتر توجه به زمان مطالعه را درک کنید، شانس موفقیت شما بهتر می شود. یادگیری یک زبان به زمان نیاز دارد و باید به اندازه کافی از آن اختصاص یابد. همان طور که می دانید به دست آوردن تسلط بر هر زبان خارجی امری آسان تلقی نمی شود و یک سیستم پیچیده است و زمان، تمرکز، فداکاری، تلاش، پایداری، صبر و انضباط زیادی را می طلبد.

دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان

برنامه درسی ناقص در مدارس و دانشگاه ها

همان طور که در قسمت قبل اشاره اندکی به این نکته کردیم، آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه ها و مدارس به صورت تخصصی انجام نمی شود و دانش آموزان پس از گذراندن سال ها آموزش، از عهده برقرار کردن یک ارتباط راحت به زبان انگلیسی هم بر نمی آیند. از آن جایی که زبان آموزان باید بدانند که اشکال از روش ها و تکنیک های آموزشی است که در مدارس و دانشگاه ها تعریف شده است، از این رو سالانه خانواده ها برای یادگیری زبان انگلیسی، فرزندان خود را در کلاس های حضوری و یا غیر حضوری آموزشی شرکت می دهند تا آن ها را از آموزش زبان انگلیسی برخوردار سازند. یکی از بدترین تجربه دانش آموزان در کلاس های زبان مدرسه، بحث گرامر می باشد زیرا همه آن را بسیار سخت می پندارند و از استفاده آن دردنیای خارج از کلاس ترس و واهمه دارند. یکی از دیگر نکاتی که باعث ضعف نظام آموزشی می شود، آموزش بیش از دو، سه هزار لغت در زمانی اندک و با مباحث تکراری می باشد که برای زبان آموزان امری بیهوده تلقی می شود و آن ها را در یادگیری زبان ناکام می کند. همان طور که می دانید، مهم ترین مشکل این است که عده ای فکر می کنند که با حفظ کردن کتاب و مطالب انگلیسی می توانند در این زبان موفق شوند ولی متاسفانه امری اشتباه و دارای خطا می باشد زیرا برای یادگیری هر چه بیشتر زبان، چه بسا بهتر است که مطالب طوطی وار حفظ نشود و آن ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرند. جالب است بدانید که امروزه بیشتر برنامه های آموزشی که در اکثر مدارس و موسسات زبان مورد استفاده قرار می گیرد فاقد سه مؤلفه اساسی مطالعه یک زبان هستند. آن ها فاقد اهمیت حیاتی که شامل درک ذهنی، درک شنیداری و درک مکالمه می باشند که مستلزم توانایی فرد برای گرفتن اطلاعات ورود و خروجی به یک زبان خارجی است. هر برنامه درسی زبانی که فاقد این سه مؤلفه اساسی باشد، به شدت فاقد ارزش آموزشی می باشد. در حالت کلی زبان انگلیسی از چهار مهارت اساسی صحبت کردن، نوشتن، گوش دادن و خواندن تشکیل می شود. با این وجود، ممکن است متوجه شده باشید که اغلب، در همه مدارس یا دانشگاه ها یا حتی در برخی مراکز یادگیری زبان، به هر چهار مهارت به اندازه کافی و مناسب پرداخته نمی شود در حالی که باید همه بخش های زبانی در نظر گرفته شود تا زبان آموز در اکثر مهارت ها به پیشرفت برسد.

کلید موفقیت، تمرین منظم است نه استعداد

جالب است بدانید که کلید موفقیت یک زبان آموز، داشتن تمرین منظم در تمامی ساعات هفته می باشد، نمی توان نقش استعداد را بیرنگ تلقی کرد، چه بسا بسیار حایز اهمیت می باشد ولی وقتی حرف از موفقیت می شود، استمرار در تمرین بسیار مورد توجه است. زمانی که وقت آزادی دارید و دارای آرامش کافی برای مطالعه هستید، سعی کنید به خواندن بپردازید، از این رو داشتن تمرکز و آرامش امری فوق العاده مهم تلقی می شود. بسیار مهم است که مرتباً به تمرین مشغول شوید و برای خواندن مطالب خود برنامه ریزی کنید. استراتژی تکرار و تمرین مداوم موارد اساسی در دستیابی به مهارت جدید زبان است. اگر در دوره های زمانی به صورت غیر پیوسته به آموزش زبان انگلیسی پرداخته شود، هیچ مزیتی برای زبان آموز ندارد و یا هیچ فرصت شغلی برای فرد به وجود نخواهد آمد.

فاقد انگیزه، علاقه و اشتیاق بودن برای مطالعه

یکی از اصلی ترین دلایلی که اکثر مردم به موفقیت در یادگیری زبان نمی رسند نداشتن انگیزه، علاقه و اشتیاق می باشد و به این دلیل است که آن ها از انگیزه درست یا مناسبی برخوردار نیستند و مطالب خوانده شده را از یاد می برند. ممکن است شخصی به شما گفته باشد که شرکت در کلاس به زبان فرانسوی باعث پیشرفت شغلی تان خواهد شد، بنابراین فقط کافی است علاقه و انگیزه در یادگیری زبان فرانسه را به دست آورید و برای آموزش آن اقدام کنید تا در این راه به آن چه می خواهید برسید. جالب است بدانید که فرد عاشق همه چیزهایی می شود که با آن زبان ارتباط دارد. یکی از این موارد، فرهنگ و مردم آن کشور است. توجه به فرهنگ و رفتار های یک گروه از مردم جهان با زبانی متفاوت، بهترین راه برای ایجاد انگیزه به منظور یادگیری یک زبان خارجی است. در نهایت به صورت خلاصه بگوییم، به یادگیری زبانی که دوست دارید، مشغول شوید و شور و انرژی خود را برای موفقیت بالا ببرید است. انگیزه و اشتیاق همه چیز در مورد یادگیری زبان است.

دلایل اصلی ناکامی در یادگیری زبان

داشتن تاکید بسیار بر یادگیری لغات زبان انگلیسی

یکی از مشکلات نظام آموزشی کشور ما و برخی از کشور های دنیا، تاکید بر یادگیری لغات زبان انگلیسی می باشد. همان طور که می دانید، آموزش ما بر اساس حفظ کردن لغات در فرهنگ های لغت شکل گرفته است در حالی که یادگیری لغت بدون استفاده در دنیای واقعی امری بیهوده است. اگر به یاد داشته باشید، در صفحات انتهایی کتاب های درسی زبان انگلیسی در هر دوره، لغات بسیار زیادی مشاهده می شود که بدون استفاده در گوشه ای از ذهن انباشته شده است. در حالی که این نوع کتاب ها سال هاست که در رشته آموزش زبان انگلیسی منسوخ شده است. یاد گیری لغات به تنهایی نه تنها موثر نیست بلکه در روحیه فرد نیز اثر منفی می گذارد، برای مثال تصور کنید که زمان بسیاری زیادی را حفظ کردن کتاب لغت نامه صرف کرده اید ولی در وقت مورد نیاز، نمی توانید آن ها را به درستی و در جمله به کار ببرید. یکی از دیگر مشکلات سیستم آموزشی این است که دانش جویان اکثر وقت خود را صرف ترجمه لغات موجود در متن های مختلف می کنند. درست است که داشتن مهارت ترجمه یکی از بهترین ها است ولی زبان آموز را از دیگر مهارت های زبانی مانند صحبت کردن و شنیدن محروم می کند و باعث ضعیف شدن آن ها در این مهارت های زبانی می شود. از این رو توصیه می شود برای آموزش زبان انگلیسی و لغات آن، از عبارات استفاده کنید و کلمه ها را در عبارت ها و جملات قرار دهید تا قادر باشید به طور موثر آن چه که آموخته اید را در دنیای واقعی و بیرون از کلاس به کار ببرید.

وقت تلف کردن و به دنبال روش یا تکنیک مناسب بودن

آیا تا به حال به دنبال بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی بوده اید و یا سعی کرده اید به دنبال کتابی جادویی برای آموزش خود باشید؟ عده بسیاری از مردم به دنبال آسان ترین راه ها و برنامه های آموزشی هستند تا در این راه به موفقیت برسند. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در عرصه آموزش، روش های بسیاری به وجود آمده است و مردم برای اینکه راه درست را انتخاب کنند، دچار ابهام می شوند. همان طور که می دانید و به طور مکرر مشاهده می کنید، اکثر آموزشگاه ها به دنبال ایجاد روش های مناسب آموزشی نیستند و فقط به کسب درآمد می اندیشند، در حالی که این کار به مردم و یادگیری زبان آموزان لطمه بسیاری وارد می کنند چه بسا که علاقه مندان را از این راه منصرف کنند. از این رو به زبان آموزان توصیه می شود از سایت های آموزشی زبان انگلیسی نیز بهره ببرند زیرا وب سایت های آموزشی توسط متخصصان در امر زبان انگلیسی و کامپیوتر طراحی شده است و روش های نوین یادگیری آنلاین زبان انگلیسی در آن ها به کار برده شده است.
همان طور که گفتیم، برخی از افراد زمان کافی برای رفتن به کلاس های حضوری ندارند، از این رو می توانند از وب سایت های آموزش آنلاین زبان استفاده کنند. وب سایت من و زبان با طراحی خاص خود، علاوه بر آموزش لغت و گرامر به تقویت مهارت های خواندن و مکالمه تان نیز کمک ویژه ای می کند و شما می توانید به عنوان یک منبع  آموزش آنلاین زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری که علاقه دارید، از آن بهره مند شوید. حال که به نکات مهمی را در یادگیری زبان انگلیسی پرداخته شد، آموزش زبان را با سایت من و زبان را امتحان کنید. در مقاله ی بعدی نکات دیگری را دنبال خواهید کرد، پس تا موارد کاربردی با ما باشید تا خیلی سریع و راحت به زبان انگلیسی مسلط شوید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید