یادگیری زبان و تکنولوژی

شاید برای بسیاری از افراد خصوصا آن گروهی که یادگیری زبان دوم برایشان مشکل است این سوال پیش بیاید که چرا یادگیری یک زبان دیگر مهم است؟ یادگیری یک زبان خارجی می ‌تواند زندگی شما را به شیوه ‌های زیادی بهبود ببخشد و بر مواردی مانند فرصت ‌های شغلی، روابط و رشد و توسعه‌ ی فردی و حتی سلامتی اثر بگذارد. متاسفانه عموما افراد در یادگیری زبان ‌های دیگری به جز زبان مادری‌ شان بسیار تنبل هستند. به همین علت زمانی که شما زبان دیگری را بدانید درهای زیادی به روی ‌تان گشوده می‌ شود.

خوشبختانه امروزه با پیشرفت های بسیاری که در دنیا تکنولوژی رخ داده است روند یادگیری زبان نیز به گونه ای درگیر آن شده است. ترکیب آموزش و تکنولوژی باعث شده است عبور از مسیر یادگیری زبان خارجی برای افرادی که این کار برایشان دشوار بوده است بسیار راحت تر و روان تر شود. با گسترش روزافزون علم بشری و هم چنین تکنولوژی‌ های ساخته بشر، یادگیری زبان  دوم نیز شکل متفاوتی به خود گرفته است. ابزارهای تازه ‌ای روز به ‌روز در بستر علم به کمک این یادگیری می ‌آیند تا در عین راحتی بتوان استفاده ی مفیدی نیز از آن داشت.

یادگیری زبان خارجی با تکنولوژی در حال حاضر آسان تر و قابل دسترس تر از سابق شده است. شاید اگر سابق بر این تنها راه یادگیری استفاده از یک معلم و یا حضور در یک کلاس آموزش بود، در حال حاضر ابزارهای دیگری نیز به این حوزه ورود کرده ‌اند، ممکن است نظرتان این باشد که نمی ‌توان تاثیر این ابزارهای جدید را به‌ اندازه کلاس و یادگیری از معلم دانست؛ اما این را بدانید که آن ها مکمل خوبی برای یادگیری هستند. ابزارها و تکنولوژی ‌های نوین همگی در راستای بهبود سرعت عملکرد و به عبارتی دیگر برای تکمیل فرآیند آموزش کاربرد دارند.

نقش حمایتی و تکمیلی که تکنولوژی در مسیر آموزش به خصوص آموزش زبان خواهد داشت این است که تکنولوژی وظایفی را در طول آموزش به عهده بگیرد که معلم به دلیل محدودیت زمان و منابع آموزشی نمی‌ تواند به عهده بگیرد. در حقیقت تکنولوژی می ‌تواند نقش مهمی را در مرتفع کردن یک سری کمبودها داشته باشد. هم چنین به دلیل تنوع شیوه ی یادگیری در این ابزارها، افراد در حین آموزش دچار خستگی و بی حوصلگی ناشی از یکنواختی نمی شوند. این مزیت به تنهایی موجب می شود تعداد افراد بیشتری به یادگیری زبان دوم روی آورند.

تاریخچه ورود تکنولوژی به آموزش زبان

فرایند یادگیری زبان توسط نوآوری ‌های تکنولوژی از شیوه خشک سنتی آن که دانش ‌آموزان و علاقه مندان به یادگیری آن را فقط به حفظ لیست لغت تشویق می‌ کرد، خارج کرده است. بهره ‌گیری از تکنولوژی در آموزش زبان تقریبا از دهه ۱۹۶۰ آغاز شده است. در آن زمان استفاده از فیلم‌ های ویدیویی محدودیت‌ های آموزشی کتاب محور را از بین برد. اگر در گذشته داشتن لابراتور زبان به کمک کامپیوتر برای یک موسسه آموزشی زبان ویژگی خاصی محسوب می ‌شد امروزه آموزش توسط گوشی های هوشمند امری راحت ‌تر و فراگیری زبان امری شیرین ‌تر از همیشه شده است.

نقش تکنولوژی در یادگیری زبان
نقش تکنولوژی در یادگیری زبان

نقش تکنولوژی در آموزش و یادگیری زبان چیست؟

همان طور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بتوانند به آسانی بر زبان مورد علاقه ی خود مسلط شده و بسیار روان آن را صحبت کنند. در دنیای امروز با کمک تکنولوژی فرآیند یادگیری و در واقع صبحت کردن یا همان speaking بسیار راحت و آسان شده است. با کمک ابزارهای نوین هر فرد می‌ تواند بارها یک پادکست و یا یک فیلم آموزشی را ببیند، بشنود و هرگاه نیاز داشت آن را متوقف کند تا بهتر و بیشتر بفهمد. او حتی می‌ تواند صدای خود را ضبط کرده و صحبت ‌های خود را آنالیز نماید. از طرفی چون یادگیری بهتر نیاز به تمرین بیشتری دارد، امروزه امکان ممارست و تمرین بیشتر با کمک ابزارهای نوین برای زبان آموزان فراهم شده است. برای مثال فرد با کمک ابزارهای نوین که در دست خود دارد خواهد توانست بارها یک لغت و یا یک گرامر خاص را تکرار کند تا آن را کامل فرا بگیرد.

تکنولوژی چه کارهایی را بهتر از معلم انجام می دهد؟

بر اساس تجربه ثابت شده است که نقش تمرین در یادگیری زبان بسیار مهم است. اما با توجه به این که در کلاس ‌های آموزش محدودیت زمان وجود دارد این امکان برای استادان فراهم نیست که با زبان آموزان خود برای تمرین هر چه بهتر درس، زمان بگذارند. بنابراین این جاست که تکنولوژی می ‌تواند در هر زمان و مکان، فرصت یادگیری را به زبان آموز بدهد و در عین حال به سرعت بخشیدن یادگیری نیز منجر شود. بنابراین استفاده از تکنولوژی‌ های نوین می‌تواند هم برای معلم که همیشه با کمبود زمان مواجه است مفید باشد و هم برای زبان آموز که به سرعت می‌ خواهد پیشرفت خود را در یادگیری ببیند.

تکنولوژی های در حال استفاده در یادگیری زبان

همه ی ما به این حقیقت درباره ی تکنولوژی رسیده ایم که معنای آن و ذات تکنولوژی این است که هر روز اتفاق جدیدی در این دنیا افتاده و ابزاری جدید به ابزارهای قبلی اضافه شود. به همین دلیل، شاید آن چه در این مقاله نیز به آن اشاره می شود باز هم کل ماجرا نبوده و تنها بخشی بسیار کوچک از جنبه های گوناگون کاربرد تکنولوژی در آموزش زبان خارجی باشد. در ادامه با تعدادی از این ابزار ها آشنا می شوید:

  1. دیتا پروژکتور (Data Projector)

    یکی از ابزارهای بسیار آشنا و مورد استفاده در محیط های آموزشی، دیتا پروژکتور است. بیشتر شما حداقل یک‌ بار در کلاس‌ های آموزشی با آن رو به رو شده اید و فیلم یا یک ویدیوی آموزشی را با استفاده از این پروژکتور در کلاس درس دیده اید. در آموزشگاه های زبان استفاده از این تکنولوژی یکی از ملزومات یادگیری بوده و البته بسته به روش تدریس استاد کاربردهای گوناگونی دارد. از دیتا پروژکتور برای نشان دادن محتوای گرافیکی متن بر روی پرده ی بزرگ استفاده می ‌شود. این محتوا می‌ تواند یک متن، یک یا چند تصویر، یک فیلم آموزشی و هر محتوای دیگری بنا به نظر استاد باشد. خود زبان آموزان نیز می‌ توانند برای ارائه مطالبی که قرار است سر کلاس درس برای همه تشریح کنند از این دیتا پروژکتور استفاده کرده تا همه به ‌راحتی بتوانند موضوع مورد نظر را درک کنند.

  2. بورد ریکوردر (Board Recorder)

    با توجه به معنای این کلمه نیز کاملا مشخص است که با استفاده از این ابزار می توان از درسی که در طول جلسه آموزشی تدریس می شود فیلم آموزشی تهیه کرد. بورد ریکوردر از تخته آموزش یک فیلم ضبط و استخراج می کند. هم چنین این ابزار قابلیت این را دارد که صدای استاد را نیز حین تدریس ضبط کرده و بر روی ویدیوی مورد نظر قرار دهد. این ویدیو می ‌تواند در کیفیت‌ های مختلف در اختیار زبان آموزان و حاضران در کلاس قرار خواهد گرفت. برای اکثر ما این اتفاق می افتد که به دلیل مشکلات یا کمبود وقت نتوانیم در کلاس حضور پیدا کرده یا به دلیل مشکلاتی سر جلسه تمرکز کافی داشته باشیم. حضور این تکنولوژی ها در یادگیری زبان به ما کمک می ‌کنند این گونه مشکلات تا حد زیادی رفع شوند.

  3. کلاس های آنلاین

    در زمان های نه چندان دور اوقات فراغت و وقت های آزاد افراد بسیار بیشتر از این روزها بوده است. البته در آن زمان ابزارهای ارتباطی در آن حد قدرتمند نبودند که بتوانند به راحتی و در هر زمان امکان ارتباط بین افراد از راه دور را فراهم نمایند. به همین دلیل، برای آموزش مطالب گوناگون به افراد، هیچ راهی به جز حضور فیزیکی افراد در کلاس درس امکان پذیر نبود. اما در حال حاضر شرایط متفاوت شده است. با ظهور اینترنت و بسترهای ارتباط جمعی آنلاین، آموزش نیز شکل دیگری به خود گرفته و امکان یادگیری مطالب از راه دور فراهم شده است.
    ممکن است تصور بعضی از افراد از آموزش آنلاین، ارتباط ویدیویی شاگردان با استاد از طریق ویدیوچت با نرم افزارهایی مانند (Skype) باشد اما کلاس های آنلاین و امکانات داخل آن ها از یک ارتباط ویدیویی ساده بسیار فراتر رفته ‌اند. نرم افزارهای مدرن آموزش آنلاین زبان و یا سایت های آموزشی، امکان چت، ویدیو چت، ارسال و دریافت فایل‌ های مختلف از جمله مطالب آموزشی و تکالیف درسی، به اشتراک گذاری Desktop سیستم، پخش هم زمان صدا و ویدیو و … را داشته و تمام امکانات موجود در یک کلاس حضوری را برای شما فراهم می ‌کنند.طرز استفاده صحیح از این وب سایت ها و نرم افزارها عبارتند از:

    • در مرحله اول شما باید یک زمان خاص برای یادگیری خود تعیین کرده و به آن پایبند بمانید. برای مثال روزانه حداقل ۱ ساعت به یادگیری بپردازید و تحت هیچ شرایطی این ۱ ساعت را از زندگی روزمره خود حذف نکنید چون یادگیری بهتر، از طریق دفعات زیاد و زمان کم بدست می آید.
    • برای بهره مندی از فایل های صوتی برای تقویت مهارت شنیداری خود حتما از میکروفون استفاده کنید.
    • حتما جملات و کلمات وب سایت ها و نرم افزارها را با صدای بلند برای خود تکرار کنید.
    • بهترین روش یادگیری خودتان را برای یادگیری زبان انگلیسی پیدا کنید.
    • نقطه ضعف شما در کدام بخش زبان است؟ (گرامر، بخاطرسپاری لغات …) روی آن تمرکز کنید.
  4. دیگر ابزارهای آموزشی دیجیتال

    یکی از روش هایی که استادان و معلمان زبان های خارجی نیز از آن ها استفاده می کنند این است که مطالب آموزشی مختلف را با ساختارها و قالب های گوناگون به شاگردان ارائه می نمایند. برای تهیه این نوع از مواد آموزشی، به ابزارها و نرم افزارهای دیجیتال احتیاج داریم که عموما هم به شکل آنلاین هستند. این نوع ابزارها، امکان انجام تقریبا هر کاری که به فکرتان برسد را به شما می ‌دهند: تبدیل متن به صدا و برعکس، ساخت اینفوگرافیک، ساخت پادکست، قصه گویی دیجیتال، ساخت نظرسنجی و آزمون، گرفتن عکس از صفحات و برنامه ها، نقل قول و ذکر منبع، یادداشت های سریع، ادیت عکس، ویدیو، فایل های پی دی اف و موارد بسیار دیگر.

نقش تکنولوژی در یادگیری زبان
نقش تکنولوژی در یادگیری زبان

حرف آخر
اگر شما هم می خواهید با استفاده از تکنولوژی به یکی از افرادی تبدیل شوید که به راحتی به یک یا چند زبان خارجی مسلط هستند، همین حالا دست به کار شوید. وبسایت من و زبان با طراحی خاص خود به تقویت مهارت های چندگانه، تقویت حافظه و افزایش اطلاعات شما در یکی از زبان هایی که گفته شد، کمک می کند. شما می توانید با ثبت نام در آن، در هر جا و در هر زمان با ورود به پنل کاربری خود به یادگیری و تمرین زبان مورد علاقه خود مشغول شوید. همان طور که گفتیم، خوشبختانه محیط و روند یادگیری زبان در این وب سایت به گونه ای است که شما می توانید هر مدت زمانی که می خواهید را به تمرین و تکرار مطالبی که آموختید، اختصاص دهید؛ دقیقا همان کاری که بهتر از یک معلم انجام می شود. وبسایت من و زمان همیشه و در هر زمانی که بخواهید همچون آموزگاری همراه عمل می کند و شما را در یادگیری زبان خارجی که به آن علاقه دارید، همراهی می کند.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید