CEFR چیست؟

CEFR مخفف عبارت (Common European Framework of Reference for Languages) است و به معنی چارچوب کلی اروپایی مرجع زبان بوده و راهی برای استاندارد سازی سطوح آزمون زبان توسط اروپا برای مناطق مختلف جهان می باشد. ممکن است برخی گمان کنند که CEFR یک نوع مدرک زبان بوده و مانند IELTS و Tofel، دارای آزمون است. اما اینگونه نیست و آن تنها یک سیستم سطح بندی زبان است به این شکل که مشخص می کند زبان آموزان در چه سطحی قرار دارند و در هر سطح مهارت های پنجگانه زبان آن ها در چه حدی است.

این سیستم سطح بندی نخست در اتحادیه اروپا به وجود آمد. ابتدا در سال 1975 این سیستم برای زبان انگلیسی اجرایی شد، ولی طولی نکشید که فرانسوی‌ ها نیز از آن برای خود بهره گرفتند و در سال 1976 این سیستم را برای خود پیاده سازی کردند. این سیستم سطح بندی در خارج از اروپا به 39 زبان ترجمه گردید و در مناطقی همچون آسیا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. جالب است بدانید که این سیستم سطح بندی برای ارزیابی کلیه زبان ها مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را مرجعی برای تمام زبان ها دانست. نکته مهم این است که ارزیابی برای انواع زبان ها، مطابق با همان زبان پیاده سازی شده است. خوب است بانید که CEFR در در زبان ایتالیایی QCER، در زبان اسپانیایی MCER و در زبان آلمانی به GER، شهرت دارد. اگر شما قصد مهاجرت به یک کشور دیگری را داشته باشید، برای اخذ پذیرش از آن کشور باید حداقل مدرک B1 و یا B2 را ارائه دهید که این مدارک در سیستم سطح بندی مذکور، در جایگاه متوسط قرار می گیرند.

چهارچوب CEFR چیست؟
چهارچوب CEFR چیست؟

CEFR از چندین سطح تشکیل شده است و میزان آشنایی فرد با زبان مورد یادگیری اش را نشان می دهد. به عنوان مثال نمره آیلتس 6.5 در سیستم CEFR ارشیابی سطح 2 Bرا نشان می دهد. در این مقاله از وبسایت من و زبان قصد داریم تا به کلی شما را با CEFR و مباحث پیرامون آن آشنا کنیم و به سوالات شما درباره آن پاسخ دهیم. بنابراین خواندن این مقاله را از دست ندهید.

سطح بندی در سیستم ارزیابی زبان CEFR به چه صورت است؟

سیستم ارزیابی CEFR به سنجش سطح زبان در 3 رده اصلی می پردازد و به طور کلی 6 دسته بندی مشخص و تنظیم شده دارد. 6 دسته بندی این سیستم از مبتدی تا پیشرفته به شرح زیر می باشد:

  • A1 (beginner)
  • A2 (elementary)
  • B2 (intermediate)
  • B1 (upper intermediate)
  • C1 (advanced)
  • C2 (proficiency)

چه کسانی از CEFR استفاده می کنند؟

CEFR را در واقع می توان وسیله ای برای توسعه آموزش، نظم دهی به مباحث آموزشی و گسترش مطالعات زبان های گوناگون دانست. این سیستم مسلما به معلمان و زبان آموزان برای اطلاع از سطح های مختلف زبان کمک های شایانی می کند. از طرفی این امکان برای موسسات آموزش زبان به وجود می آید که آزمون های خود را در سطح کشورهای دیگر برگزار نمایند. با کمک این سیستم سطح بندی معلمان به خوبی متوجه می شوند که هر دانش آموز در چه سطحی قرار دارد و چه مهارت هایی در او پرورش داده شده است. همچنین امکان برنامه ریزی مباحث درسی و هدف گذاری برای تدریس را در اختیارشان قرار می دهد.

چهارچوب CEFR چیست؟
چهارچوب CEFR چیست؟

سطح های مختلف زبان در سیستم CEFR

مهارت های پنجگانه زبان شامل خواندن، نوشتن، درک مطلب، گوش کردن و صحبت کردن می شوند. یادگیری یک زبان جدید صرفا یادگیری واژه های بسیار و دستور زبان نیست و فردی که زبان جدیدی را می خواهد یاد بگیرد باید به تمامی مهارت های نامبرده تسلط پیدا کند و بتواند از آن ها به خوبی استفاده نماید. سیستم سطح بندی CEFR متشکل از 6 سطح می باشد که از A1 تا C2 طبقه بندی شده اند. این سطوح در 3 گروه مبتدی، متوسط و پیشرفته قرار می گیرند و به شرح زیر هستند:

  • سطح مبتدی: A1 و A2
  • سطح متوسط: B1 و B2
  • سطح پیشرفته: C1 و C2

سطح های مختلف زبان و خصوصیاتشان

  • A1 . سطح مبتدی (Beginner)

    در این سطح زبان آموز می تواند مکالمات روزمره خود را به خوبی انجام دهد و نیازهایش را برطرف کند. او می تواند به تعامل و ارتباط با افراد بپردازد و به نوعی گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. البته در این سطح فرد فقط قادر به ارائه اطلاعاتی کلی از خودش است و کمتر می تواند به جزئیات بپردازد.
    شنیدن: زبان آموز به برخی کلمات و اصل ماجرای مکالمه پی می برد و این در صورتی است که فرد مقابل به آرامی و با وضوح صحبت کند.
    خواندن: زبان آموز می تواند جملات و عبارات ساده را متوجه شود. جملاتی که ساختار پیچیده و سخت نداشته باشند.
    درک مطلب: در صورت شمرده حرف زدن فرد مقابل، زبان آموز می تواند مطلب عنوان شده را درک کند. ولی ممکن اس همه جملات را کاملا متوجه نشود و در واقع به درک کلی از آن می رسد.
    صحبت کردن: زبان‌آموز می تواند از عبارات و جملات ساده در مکالمه خود استفاده کند. مثلا خود را معرفی کند و درباره چیزهای کلی زندگی اش مثل محل قرار گرفتن خانه اش، توصیف خانواده اش و یا خودش به صحبت بپردازد.
    نوشتن: در این مهارت زبان آموز سطح مبتدی می تواند جملات و چیزهای جزئی را بنویسد. مثلا به راحتی می تواند فرم پذیرش یک هتل را پر کند.

  • A2 . سطح مبتدی رو به بالا (Elementary)

    زبان آموز در این سطح نسبت به سطح A1 مهارت بیشتری دارد و می تواند اطلاعات مربوط به خودش، خانواده اش، شغلش و یا سایر موارد از این دست را توضیح بدهد. در حقیقت می تواند به برقراری ارتباطات ساده و رایج بپردازد.
    شنیدن: زبان آموز مفاهیم عام را به راحتی در این سطح متوجه می شود. البته بیشتر مفاهیمی را درک می کند که واضح و شفاف بیان شوند.
    خواندن: در این سطح افراد قادرند که اطلاعات پیش پا افتاده همچون آگهی ها، تبلیغات و موارد معمول را بخوانند.
    درک مطلب: ارتباطات زبان آموزان در این سطح بسیار معمولی و ساده است و آن ها در مورد موضوعات شناخته شده و رایج می توانند تبادل اطلاعات کرده و مطالب دریافتی از سایرین را درک کنند.
    صحبت کردن: امکان بیان جملات ساده و عبارات متداول از خصوصیات و ویژگی های خود، در این سطح برای زبان آموزان امکان پذیر است.
    نوشتن: توانایی ثبت یادداشت‌های ساده و جملات و عبارات کوتاه برای افراد این سطح میسر است.

چهارچوب CEFR چیست؟
چهارچوب CEFR چیست؟
  • B1 . سطح متوسط (Intermediate)

    زبان آموزان سطح B1 می توانند نکات اصلی زبان را درک کنند و موضوعات آشنا، تجربیات و علایق شخصی و موارد مربوط به خودشان را با توضیحات اجمالی بیان کنند.
    گوش دادن: اگر زبان آموزی در این سطح باشد و در یک سخنرانی قرار بگیرد، می تواند موضوعات اصلی بحث را متوجه شود و موضوعات روز مطرح شده از تلویزیون و رادیو را درک کند.
    خواندن: صحبت پیرامون علایق و مسائل شخصی، شرح دادن وقایع، ابراز احساسات و … مواردی هستند که زبان آموزان در این رده می توانند درباره شان بخوانند و متوجه شوند.
    درک مطلب: افرادی که در این رده هستند اگر به کشور خارجی سفر کنند مشکل چندانی نخواهند داشت و تا حدودی می توانند در مکالمات شرکت کنند و منظور خود را برسانند و منظورهای سایرین را درک کنند.
    صحبت کردن: صحبت کردن به شکل صحیح، تعریف کردن یک ماجرا و اظهار نظر کردن، در این سطح برای زبان آموزان قدری راحت تر است.
    نوشتن: نوشتن نامه ها و یادداشت های کوتاه برای افراد در این رده راحت تر می گردد.

  • B2 . سطح متوسط رو به بالا (Upper-Intermediate)

    این سطح بسیار بهتر از سطح مبتدی و متوسط است، چرا که در آن زبان آموزان قادر به درک نکات اصلی متن های پیچیده و موضوعات خاص هستند. از طرفی می توانند به مکالمه در بحث های تخصصی و حرفه ای بپردازند. درک مطب آن ها بهبود چشمگیری پیدا می کند و تعاملات آن ها بیشتر و پررنگ تر می شود.
    گوش دادن: قدرت شنیداری نرمال تری برای زبان آموز در این سطح پدید می آید و زبان آموز می تواند صحبت ها و مکالمات پیرامونشان را که بیشتر، متوجه شوند. مخصوصا که دیگر به دنبال شمرده حرف زدن و آرام بودن مکالمات نیستند و صحبت های با سرعت بالاتر را نیز درک می کنند.
    خواندن: مقالات تخصصی تر و نوشته های ادبی را بهتر می توانند درک کنند و سرعت شان در خواندن نیز افزاییش می یابد.
    درک مطلب: ارتباطات افراد در این رده سریع تر و روان تر می شود، زودتر درک موضوعات بر ایشان اتفاق می افتد و به طور کلی روان تر از سابق می توانند در بحث ها و استدلال ها شرکت نمایند.
    صحبت کردن: دایره توصیفات افراد قوی تر می شود و می توانند موضوعات مورد علاقه ‌شان را به خوبی مطرح کنند و به بحث و گفت و گو حول آن بپردازند.
    نوشتن: درباره هر موضوعی زبان آموز این رده می تواند مطلب بنویسد و به خوبی از عهده نوشتن مقالات، داستان ها، گزارشات، نامه ها و … برآید.

  • C1 . سطح پیشرفته (Advanced)

    درک مطلب زبان آموزان سطح c1 در سطح بالایی قرار دارد و آن ها هر موضوعی را در هر زمینه ای به خوبی درک می کنند. سرعت بیان و صحبت کردن و نوشتن شان نیز افزایش می یابد.
    گوش دادن: سخنرانی‌ ها و سمینارها هر چقدر هم که موضوعات پیچیده ای داشته باشند، برای زبان آموزان سطح c1 قابل درک و شنود هستند. آن ها با شرکت در سخنرانی ها غالب موضوع مطرح شده را تا بیشترین میزان متوجه می شوند.
    خواندن: امکان خواندن متون ادبی، سخت، پیچیده و طولانی در این سطح امکان پذیر است و همچنین مقالات فنی و تخصصی برای زبان آموزان قابل درک می باشد.
    درک مطلب: مشارکت زبان آموزان در مکالمات در این سطح بیشتر بوده و بهتر به عمق مطالب عنوان شده پی می برند.
    صحبت کردن: توصیفات دقیق، توضیحات شفاف و بعضا پیچیده، از ویژگی هاییست که زبان آموزان به کسب آن در این سطح می پردازند.
    نوشتن: زبان ‌آموزان قادر به نوشتن متون حرفه ای و طولانی با رعایت اصول صحیح نگارش و گرامر می باشند.

  • C2 . سطح متخصص (Proficiency)

    در این رده زبان اموزان می توانند همه چیز را به خوبی بخوانند و درک کنند و مهارت بالایی در زبان مورد نظرشان کسب می کنند. این سطح که آخرین و برترین سطح سیستم سطح بندی CEFR می باشد فرد را به تسلط زبان رسانده و اعتماد به نفس او را در این زمینه کاملا بالا می برد.
    گوش دادن: قدرت شنیداری زبان آموز در این رده بسیار قوی است و او حتی مکالمات بسیار سریع را نیز کاملا متوجه می شود و می شنود. حتی اگر گوینده یک فرد بومی زبان باشد.
    خواندن: زبان آموز سطه C2 تمامی مقالات و مطالب را با تسلط عالی می تواند بخواند و متوجه شود.
    درک مطلب: زبان آموزان با دستور زبان و اصول قواعد مانند یک فرد خارجی می تواند در تعاملات شرکت نموده و در ارتباط با دیگران به خوبی مقصود های آنان را درک کند.
    صحبت کردن: امکان مکالمه با تسلط خوبی برای افراد در این سطح محیا می شود و آنان می توانند بدون هیچ گونه مشکلی با افراد بومی زبان صحبت نمایند.
    نوشتن: از لحاظ نوشتاری زبان اموزان هیچ گونه مشکلی در این سطح ندارند و بدون هیچ ایراد نگارشی و دستوری می توانند به نوشتن متون، مقالات، اخبار، گزارشات و … بپرازند.

چطور سطح زبان خودمان را بالا ببریم و تسلط پیدا کنیم؟

وبسایت من و زبان با ارائه برترین آموزش های روز دنیا، به شما در تسلط یافتن به زبان مورد نظرتان کمک می کند. شما با مراجعه به این وبسایت و گذراندن دوره های انتخابی تان، می توانید در هر سطح که می خواهید زبان خود را ارتقا بدهید. امکان تست دو روزه رایگان امکانات آموزشی برای هر زبان و امکان بازگشت وجه در صورت نارضایتی برای شما وجود دارد.

چرا یادگیری زبان دوم اهمیت دارد؟

مطالعات و تحقیقات بر روی یادگیری زبان های خارجی نشان داده است که هر فرد با اقدام به این کار، موفق به برقراری ارتباط و ایجاد روابط بهتری با سایرین می شود. همچنین دانستن زبان دوم در کنار زبان مادری به منزله یک مهارت فوق العاده مهم در زندگیست که دوستی وتعامل با مردم ملل مختلف را بهبود می بخشد. اگر به یک زبان خارجی تسلط پیدا کنید، قدرتی جدیدی بدست می آورید که در تمامی مراحل زندگی برایتان مفید . کارساز خواهد بود.

یادگیری یک زبان خارجی، باعث می شود که ارزان تر و آسان تر سفر کنید

شما با داشتن مهارت زبان، قادر هستید که به خوبی درباره سفر خود به نقاط مختلف جهان تحقیق کرده و بهترین مسیر ها و مناسب ترین قیمت ها را بیابید. از رزرو بلیط هواپیما، قطار و مترو گرفته تا یافتن هتل های مناسب برای اقامت و رفتن به گشت ها و داشتن تفریحات عالی، همه و همه با یادگیری یک زبان خارجی بهتر و راحت تر اتفاق می افتد. شما همچنین در هر کجای سفر که به سوال یا مشکلی بر بخورید، می توانید با سوال کردن از خارجی ها پاسخ یا راه حل مناسب را بیابید. از طرفی می توانید به رستوران ها و کافه های فوق العاده بروید، درباره غذاها و خوردنی های کشور مقصد تحقیق کنید و از خوردن غذاهای فرهنگ های جدید، لذت ببرید. همچنین می توانید بهتر درباره اماکن دیدنی آن کشور اطلاعات کسب کنید و به طور کلی موفق تر از یک فرد تک زبانه باشید.

با یادگیری یک زبان خارجی درهای فرصت های شغلی به روی شما باز می شود

مسلما امروزه پیدا کردن شغل با داشتن رزومه ای که در آن قید شده فرد متقاضی تسلط به زبان خارجی دارد، راحت تر است. اغلب کارفرمایان تمایل به استخدام افراد دو زبانه و دارای مهارت بالا هستند. بنابراین شما در هر شغلی که بخواهید ورود پیدا کنید، یکی از مهمترین فاکتورها، داشتن دانش زبان است. همچنین امکان کار در مجامع بین المللی و خارج از کشور نیز برای شما فراهم می شود و این ها فرصت هایی هستند که افراد تک زبانه از آن ها بی نسیب می مانند.

دانش زبان باعث رشد مغز شما و افزایش سلامت ذهنی تان می گردد

مطالعات پزشکی و بروز دنیا نشان داده اند که افرادی که دانش زبان دارند و در کنار زبان مادری خود تسلط به یک یا چند زبان خارجی دیگر دارند، دارای ذهنی پویا و فعال می باشند و کمتر از سایرین دچار بیماری های مغزی همچون فراموشی، زوال عقلی یا پارکینسون می شوند. بنابراین شما با یادگیری یک زبان خارجی به عنوان زبان دوم، در حقیقت سلامت ذهنی و مغزی خود را تضمین می کنید.

با مطالعه یک زبان خارجی دوستان بین المللی بیابید و روابط تان را گسترش دهید

اینکه بتوانید به زبان سایر کشورها صحبت کنید، یک مزیت خارق العاده است. چرا که شما می توانید با این قابلیت دوستانی از سایر کشورها بیابید با آن ها ارتباط برقرار کنید و علاوه بر تقویت هر چه بیشتر زبان خود به شناخت فرهنگ و تاریخ سایر کشورهای خارجی بپردازید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید