این روزها امنیت اطلاعات در دست کیست

این روزها امنیت اطلاعات در دست کیست

این روزها امنیت اطلاعات در دست کیست | در بهار سال ۲۰۱۶ میلادی مجادله ی حقوقی بین شرکت الکترونیکی اپل و پلیس فدرال آمریکا، نظر جهانیان را به سمت خودش معوطف کرد.

00:13
شرکت اپل تلفن‌های همراه خود را به ویژگی‌های امنیتی پیشرفته مجهز ساخته است که اطلاعات موجود در تلفن همراه را در برابر هر شخصی به جز صاحب اصلی محافظت می‌کند. این بدان معناست که مجرمان، هکرها، و حتی دولت ها توانایی دسترسی به این اطلاعات را نخواهند داشت. برای مشتریان اپل، این یک ویژگی بزرگ هست. اما دولت حاکم از این شرایط ناراضی است. در واقع، اپل یک تصمیم آگاهانه گرفته است تا در استراق سمع بر شهروندان هیچ دستی نداشته باشد. شرکت اپل تمام تلاش خود را در دشوار کردن عمل شنود برای دولت ها و سایر منفعت طلبان انجام داده است.

00:45
پس در واقع دو گونه سیستم عامل در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند وجود دارند: ای او اس و اندروید. “ای او اس” ساخت شرکت اپل، و اندوید ساخت شرکت گوگل است. شرکت اپل زمان و هزینه‌ی زیادی صرف کرده است تا امنیت اطلاعاتی هر چه بیشتر محصولات خود را تضمین کند. اپل به صورت خودکار تمام اطلاعات ذخیره شده بر روی آیفون را رمزگذاری کرده، و پیامک های ارسالی کاربران محصولات اپل به یکدیگر به صورت خودکار رمز گزاری خواهند شد بدون نیاز به هرگونه اقدام از طرف کاربر.

01:14
این بدین معناست که، اگر تلفن شما توسط پلیس ضبط بشود اما گوشی شما رمز داشته باشد. پلیس پروسه‌ی سختی را برای دسترسی به هرگونه اطلاعات خواهد داشت، البته اگر درنهایت بتوانند تلفن شما را رمز گشایی کنند. در مقابل، امنیت گوشی های آندروید به هیچ وجه به این خوبی نیست گوشی های اندروید، یا حداقل بیشتر گوشی‌های اندروید که در دسترس کاربران قرار میگیرند، به طور خودکار هیچ گونه اطلاعاتی را رمزگزاری نمی‌کنند، و پیامک های ارسالی بین کاربران اندروید رمز گزاری نمی‌شود. در نتیجه اگر پلیس یک گوشی اندروید را ضبط کند، شانس بیشتری برای دسترسی به اطلاعات مورد نظر و استخراج آنها خواهد داشت.

01:51
دو نوع گوشی هوشمند متعلق به دو عدد از بزرگترین شرکت‌های جهان؛ یکی از آنها محافظ قوی اطلاعات است، ولی دیگری اینطور نیست.

02:00
شرکت اپل فروشنده کالاهای لوکس است. و بازار جوامع غنی را در دست دارد. و ما انتظار محصولاتی از یک تولید کننده کالاهای لوکس داریم که ویژگی های بیشتری را شامل شود. اما همه‌ی افراد جامعه توانایی مالی خرید ایفون را ندارد. و اینجاست که اندروید بازار را بدست میگیرد: در طبقه‌ی مالی متوسط و پایین تر از خط فقر گوشی‌های هوشمند برای جمعیت یک میلیارد و نیم و افرادی که نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند ۶۰۰ دلار برای یک گوشی تلفن همراه خرج کنند.

02:31
اما تسلط گوشی اندروید بر بازار ما را به سمتی سوق داده است که من به آن می‌گویم: “ شکاف امنیتی در دنیای مجازی” به این مفهوم که فاصله‌ی روز افزونی بین امنیت حریم خصوصی ثروتمندان، که توانایی خرید محصولی را دارند که به صورت خودکار امنیت اطلاعات آنها را تضمین میکند، وامنیت برای فقرا، که محصولاتشان به صورت خودکار از حریم خصوصیشان محافظت ناچیزی می‌کند.

02:59
حالا به کاربرین محصولات اپل دقت کنید: یک بانکدار، یک وکیل، یک دکتر، یک سیاستمدار این افراد در عصر امروزی به طور فزاینده ای مشتریان گوشی‌های هوشمندی شده اند که تماس ها و پیامک‌های آنها را رمز گزاری می‌کند و تمامی اطلاعات ذخیره شده در گوشی‌هایشان، بدون نیاز اقدامی از طرف کاربر محافظت می‌گردد. در مقابل، فقرا و جوامع آسیب پذیرتر ما، از گوشی‌هایی استفاده می‌کنند که آنها را در مقابل استراق سمع آسیب‌پذیر‌تر می‌کنند.

03:34
در آمریکا کشوری که من زندگی میکنم، آمریکایی‌های آفریقایی تبار بیشتر مورد شک قرار می‌گیرند، احتمال متهم کردنشان بالاتر است، احتمال اینکه مورد استراق سمع آگاهانه‌ی دولت قرار گیرند بالاتر است. در این بین آمریکایی‌های آفریقایی تبار از تلفن‌های اندروید استفاده خواهند کرد که فاقد توانایی است که در مقابل استراق سمع مقابله کند. این یک مشکل است،

03:59

این روزها امنیت اطلاعات در دست کیست
ما باید به خاطر داشته باشیم که استراق سمع یک ابزار است، یک ابزار در دست افرادی که در قدرت هستند در برابر انسان هایی که هیچ قدرتی ندارند. و در حالیکه من فکر میکنم بسیار عالیست که شرکت های مانند اپل محافظت اطلاعات را برای کاربرین خود راحت‌تر می‌کنند، اگر تنها افرادی که قادر به دفاع از حریم شخصی خود در برابر چشم نظاره‌گر حکومت ثروتمندارن و قدرتمندان هستند، این یک مشکل خواهد بود. این تنها مشکل حریم خصوصی و یا مشکل امنیت سایبری نیست. این یک مشکل حقوق مدنی است.

04:34
بنابراین فقدان امنیت خودکار در آندروید فقط یک مشکل برای کاربران فقیر و آسیب پذیر نیست که به این دستگاه ها تکیه کرده اند. بلکه یک مشکل در دموکراسی ما است. بیشتر توضیح میدهم:

04:50
تکیه ی جنبش های اجتماعی مدرن بر فن آوری است– ازجنبش جان هر انسان سیاه ارزش دارد تا بهار عربی، تا جنبش اشغال وال استریت. سازمان دهندگان و اعضای این جنبش‌ها به طور فزاینده ای با گوشی‌های هوشمند خود ایجاد ارتباط و هماهنگی کرده‌اند. و به این ترتیب، به طور طبیعی دولت‌هایی که احساس تهدید توسط این جنبش ها می‌کنند سازمان دهندگان را از طریق گوشی‌های هوشمند خود مورد هدف قرار می‌دهند. در حال حاضر کاملا ممکن است که مارتین لوتر کینگ، مانلا و یا گاندی‌های آینده دارای گوشی ایفون باشند و در امان از نظارت حکومت باشند. اما ممکن هست که آنها یک گوشی ارزان ۲۰ دلاری اندروید در جیب خود داشته باشند.

05:34
و به همین علت اگر ما دست به اقدامی علیه این تبعیض امنیت دیجیتالی نزنیم، اگر ما کاری انجام ندهیم برای تضمین حریم شخصی افراد جامعه و برای دسترسی یکسان همه به مزایای رمز گزاری خودکار و قادر به محافظت از خودمان در برابر نظارت دولت نباشیم، نه تنها جامعه ی فقیر و آسیب پذیر در معرض استراق سمع دولت قرار خواهند گرفت، بلکه جنبش ها حقوق مدنی آینده با شکست مواجه خواهند شد قبل از اینکه حتی به پتانسیل واقعی خودشان نزدیک بشوند.

05:59
ممنون.

06:00
(تشویق)

06:07
هلن والترز: خیلی ممنونم کریس. من سوالی از شما دارم. اخیرا در مطبوعات مشاهده کردیم که مارک زاکربرگ، نوآور فیسبوک روی لنز کامپیوتر خود را می‌پوشاند و هدفونش را دستکاری میکند. سوالی که من از شما داشتم این است که آیا شما هم این کار را انجام می‌دهید ؟ و از طرف همه به ویژه خودم میپرسم آیا بهتراست ما هم همین کار را انجام دهیم؟ آیا باید این قطعه‌های کامپیوتری را بپوشانیم؟

06:32
کریستوفر سوقیان: پوشاندن با برچسب — در واقع من خودم چسب زخم را ترجیح میدهم برای اینکه هر زمان توانایی برداشتن و گذاشتن مجددشان امکان پذیر است هر زمان که نیاز به تلفن زدن و یا تماس توسط اسکایپ دارید دوربین خود را با استیکر بپوشانید این شاید بهترین راه محافظت از حریم خصوصیتان خواهد بود برای توجیه منطقی واطمینان داشتن ویروسی وجود دارد که توانایی بدست گرفتن کنترل دوربین شما را دارد حتی بدون اینکه چراغ دوربین شما روشن باشد این ویروس به وسیله ی مجرمین و مزاحم ها مورد استفاده قرار میگیرد و شما میتوانید نرم‌افزار «جاسوسی دوست دخترسابق» را ۱۹.۹۹ دلار آنلاین بخرید. بسیار ترسناک هست و بی شک توسط دولت هم مورد استفاده قرار میگیرد. و بدیهی است که این جزیی از خشونت جنسی است، و این نوع استراق سمع استفاده ی بیشتر و موثرتری در مقابل زنان و سایر افرادی که از ریختن آبروی خود بیم دارند خواهد داشت. و حتی اگر هیچ چیز برای پنهان کردن ندارید، اگر فرزند نوجوانی در زندگی شما هست، حتما برای محافظت از آنها دوربین خود را با استیکر بپوشانید.

07:29
وای ! واقعا ممنونم – کریس:‌ممنونم از شما.

07:31
ممنونم کریس.

07:32
(تشویق حضار)

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید