چرا وقتی به یک زبان خارجی حرف می زنیم استرس داریم؟

استرس، چیزی که بیشتر ما آن را به خوبی می شناسیم. مخصوصا وقتی می خواهیم در یک جمع صحبت کنیم. همیشه یکی از چیزهایی که باعث شده از حرف زدن به زبان دوم فرار کنیم استرس بوده و هست. ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چطور فقط با چند کار ساده استرس خود را کم کنید و از مکالمه تان لذت ببرید. خواندن این مقاله را از دست ندهید.

اجازه دهید یک سناریو را بررسی کنیم. مدتی است که به یادگیری زبان انگلیسی مشغول هستید و به آن گوش می دهید. اکنون با خودتان می گویید که دیگر وقت آن است که با یک توریست یا شخص خارجی صحبت کنید. جلو می روید، دقیقا زمانی که می خواهید سلام کنید، یک حس ترس و نگرانی که پر از استرس است، جلوی تان را می گیرد. مسلما از خودتان می پرسید که “چرا من استرس دارم؟”

حال که این مقاله را می خوانید، حتما دنبال این هستید که با کلید یا ترفندی آشنا شوید که تمام مشکلاتتون در این زمینه حل شود. اما اجازه دهید صادق باشیم. استرس همیشه هست، فقط می توانید آن را کمتر کنید.

استرس هنگام مکالمه زبان خارجی
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی

چرا ما استرس می گیریم؟

استرس، با توجه به دلایل مختلفی گریبان گیر ما می شود. با توجه به فردی که می خواهیم با او مکالمه کنیم، این احساس می تواند متفاوت جلوه دهد. گاهی اوقات زیاد است و گاهی کم. معمولا ترس از اشتباه یا این که مکالمه تان چطور به نظر می آید یا حتی مردم درباره شما چه می گویند، می تواند یکی از دلایل عمده این استرس ها باشد.

استرس در افراد برون گرا یا درون گرا یعنی چه؟

اشخاصی که درون گرا هستند معمولا زیاد اهل صحبت کردن نیستند و وارد گفت و گوها و مکالمات نمی شوند، حتی به زبان مادری شان! اما در مقابل آن ها اشخاص برون گرا هستند که کاملا برعکس درونگراها، به دنبال صحبت کردن با مردم هستند. جالب است بدانید که هر دو گروه استرس را احساس می کنند؛ تنها با مقدار متفاوت.

بگذارید رک باشیم؛ اگر به دنبال یادگیری زبان هستید حتی اگر فردی گوشه گیر و درون گرا هستید باید به تمرین مکالمه بپردازید. زیرا در غیر این صورت، این سوالات پیش می آید که “پس برای چه زبان می خوانید؟ مگر زبان برای ایجاد ارتباط و مکالمه نیست؟ پس چطور می خواهید با گوشه گیری مکالمه تان رو قوی کنید؟”

معمولا تغییر عادت بسیار سخت است، اما غیر ممکن هم نیست. برای مثال ممکن است شما یک ورزشکار حرفه  ای باشید، به طوری که در کلاس یا تیم تان عالی کار می کنید و از همه یک سر و گردن بالا تر هستید. اما وقتی پای بازی کردن در جمع به وسط می آید، مثلا یک مسابقه استانی، حس آماتور بودن پیدا می کنید. یا زمانی که به یک مصاحبه شغلی می روید، با اینکه رزومه تان عالیست و کارتان نیز حرف ندارد، اما  به این دلیل که عملکردتان در جمع ضعیف است امکان دارد در آن شغل استخدام نشوید. پس اگر فردی درون گرا هستید، تلاش کنید به یک فرد برون گرای اجتماعی تبدیل شوید. برای کاهش استرس، این 6 گام می تواند کمک خوبی برای شما باشد.

قبول کنید کار نیکو کردن از پر کردن است

آیا امکان دارد که بدون نشستن پشت فرمان ماشین، راننده شوید؟ یا بدون آشپزی کردن یک آشپز خوب؟ یا حتی برگردیم به دوران مدرسه و دانشگاه! مثلا اگر در رشته حسابداری تحصیل می کنید، آیا بدون تمرین شما حسابدار می شوید؟ می بینید که تنها با خواندن تعدادی کتاب های حسابداری این کاره نمی شوید. پس ابتدا اجازه دهید یک موضوع را برای تان روشن کنیم. شما بدون مکالمه کردن، نمی توانید توانایی مکالمه خود را رو افزایش دهید. بله کاملا صحیح است که گوش دادن، خواندن، نوشتن خوب است. اما فقط مکالمه است که مهارت مکالمه ی شمارو بهتر می کند. دقیقا مثل این است که از نشستن در هواپیما بترسید. اما می دانید اگر سوار هواپیما شوید می توانید سریعا به مقصدتان برسید، مگر این که بخواهید از راه آبی بروید که مشخصا بسیار زمان بر و خسته کننده است. برای کاهش استرس با ترس تان مقابله کنید و چالش مکالمه کردن رو بپذیرید. اگر بدانید این چالش شما را به موفقیت می رساند، مسلما حس بهتری برای مکالمه خواهید داشت.

پیش از مکالمه خودتان را آماده کنید

غیرقابل پیش بینی بودن مکالمات بر هیچ کس پوشیده نیست. اما همه ی ما در یک استایل خاص مکالمه می کنیم. معمولا درباره اتفاقات روز، خانواده، شغل، این که تفریح مان چیست و هزار مورد دیگر به یک شکل صحبت می کنیم. پس این امکان وجود دارد که برای چنین مواردی خودمان را آماده کنیم. غالبا استرس زمانی پدید می آید که شما می ترسید در مقابل دیگران چیزی را اشتباه بگویید. اما چطور ممکن است که یک مکالمه خراب شود؟

طبیعتا ممکن است چیزی که می خواهیم بگوییم را فراموش کنیم. البته از یاد بردن هرچیزی طبیعی است. چه بخواهید چه نخواهید، برخی مطالب و نکته ها را فراموش خواهید کرد. اما با آماده شدن از قبل می توانید فشار زیادی را از روی دوش تان بردارید. البته هرگز آمادگی از قبل را حفظ کردن لغات، عبارات و گرامر و فقط متکی بودن بر آن ها، ندانید. شما می بایست موقعیت ها را بسنجید و بر اساس موقعیت آمادگی داشته باشید.

اما این یعنی چه؟ ابتدا بررسی کنید که یک مکالمه در یک حالت خاص به کجا ختم می شود. سپس  موقعیت ها را مورد مطالعه قرار بدهید. به عنوان مثال اگر مکالمه درباره خانواده تان است، پس خود را برای مکالمه درباره شغل خانواده، خصوصیات شان، سن شان و… آماده کنید. هنگامی که ایده خاصی درباره موضوعات مختلف در ذهن تان باشد اعتماد به نفس شما بالا می رود و نگرانی های تان کاهش پیدا می کند.

مکالمه کردن راحت نیست و نیاز به تمرین و ممارست بیشتری دارد. تا حدودی درست است. برای داشتن یک مکالمه روان و عالی باید تمام ترس هایی که به ان ها اشاره کردیم را کنار بگذارید و تمرین کنید. همانطور که ذکر شد، وبسایت من و زبان با طراحی خاص خود این فرصت را به تمام زبان دوستان می دهد که به آسانی و در منزل به آموزش آنلاین زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و … بپردازند. همچنین علاوه بر یادگیری لغات و گرامر در مکالمه؛ این کابوس همیشگی، مسلط شوند. یادگیری زبان خارجی را از همین حالا شروع کنید.

آموزش زبان خارجی با من و زبان

یادتان باشد که طرف مکالمه را ممکن است فقط یک بار ملاقات کنید

برخی از افراد مکالمه با اشخاصی که می شناسند را راحت تر می دانند و بعضی بالعکس. ممکن است مکالمه در برابر افرادی که می شناسید برای تان سخت باشد. زیرا بارها و بارها آن ها را خواهید دید و در عین حال از قضاوت شدن نیز متنفرید. توصیه ای که داریم این است: اگر شما با یک توریست در خیابان مکالمه می کنید یا اگر به کشوری دیگر رفته و با فردی در خیابان تمرین مکالمه می کنید یا حتی اگر آنلاین حرف می زنید، احتمال دیدار دوباره با آن شخص تقریبا نزدیک به صفر است. پس چه اهمیتی دارد که نگران عالی بودن یا بی نقص بودن باشید؟ بد بودن در مقابل شان چه اهمیتی دارد؟ مسلما شما دیگر آن ها را نمی بینید. اگر این فکر و نگرش را در خودتان پرورش دهید، فشار زیادی را از خودتان دور می کنید و دیگر نگران عملکرد خوب یا بدتان نخواهید شد.

اولویت اصلی در کارهایتان مکالمه باشد

اگر می خواهید مکالمه زبان خارجی را در خود تقویت کنید، همیشه  باید اولین اولویت شما مکالمه و تمرین با بومی زبان ها باشد. این که چت کنید یا با خودتان حرف بزنید، بلند بلند کتاب بخوانید، هیچگاه نمی توانند به اندازه ی مکالمه به شما کمک کنند. هنگامی که خود را قانع کردید که با مردم مکالمه ی رو در رو داشته باشید، آن وقت اراده کافی برای به انجام رساندن عمل مکالمه را خواهید داشت.

سینه مان را سپر کنیم و اعتماد به نفس داشته باشیم

ما باید همیشه به خودمان اعتماد کنیم! به خودمان بگوییم که چقدر عالی هستیم. گاهی ممکن است ناگهان در یک مسیر قرار بگیریم که فقط خودمان هستیم و خودمان، در یک مکالمه هیچ کس جز خودمان نمی تواند به ما کمک کند. پس باید ابتدا روحیه  خودمان را تقویت کنیم.

 نقش بازی  کنیم

مسلما برای همه ما پیش آمده که پس از دیدن یک فیلم خارجی از شخصیت های فیلم خوش مان آمده و دوست داریم خودمان را جای آن ها بگذاریم. این بهترین کار است. وقتی تحت تاثیر شخصیت های یک فیلم قرار می گیریم بهتر است از این فرصت استفاده کنیم و با گفتن دیالوگ های آن ها، کمی به تمرین مکالمه بپردازیم!

عالی و درست بودن را فراموش کنید

آیا گرامرتان اوضاع خوبی ندارد؟ اصلا مهم نیست، چه کسی اهمیت می دهد؟ به طور معمول دو نوع وسواس عالی شدن وجود دارد. یکی که شما را به سمت هدف هل می دهد و دیگری که موجب می شود از هدف تان دور شوید. برخی از افراد برای این که در مکالمه عالی شوند، دائما سعی می کنند و با مردم صحبت کنند. اما در مقابل آن ها برخی منتظر می مانند تا گرامرشان، لغات شان و هزار و یک چیز دیگر بهتر شود. یکی از دلایل عمده به وجود آمدن استرس در هنگام مکالمه این است که پیش از گفتن مطلبی دائما سعی می کنید آن را عالی بیان کنید. بهتر است بدانید زمانی که این حس رو دارید که یک کلام صد درصد صحیح از دهان تان خارج شود و درست تلفظ شود، دو حالت رخ می دهد:

  • نگرانی موجب می شود که نتوانید هیچ چیزی بگویید.
  • مکالمه را انجام می دهید اما اگر غلط باشد، خود را سرزنش می کنید که چرا اشتباه کردید و به دنبال آن بیشتر نگران می شوید.

پس عالی بودن را فراموش کنید و خود را سرزنش نکنید. کمتر کسی اهمت می دهد که شما فعل یا لغتی را اشتباه بگویید. مهم این است که منظور را برسانید.

اگر کم بیاوریم، چه می شود؟

هیچ کدام از ما دوست نداریم که در میان جمعی، غرورمان تخریب شود و کم بیاوریم. این واقعا آدم را اذیت می کند. اما برای این مورد هم راه حلی وجود دارد.
سناریوهای مرسوم رو تمرین کنیم: بسیاری از افراد نگران این هستند که در مکالمه، حرف هایی عجیب رد و بدل شوند. اما جای نگرانی نیست، می توان این موضوع را حل کرد. اگر پیش از هرچیز موقعیت های مختلف را تمرین کنیم، احتمال این که این مشکل برای مان پیش بیاد، پایین می آید. هنگامی که سناریوهای مختلف را تمرین کنیم دیگر نگران سورپرایزها نیستیم. به عنوان مثال سوالات مختلفی را که احتمال می دهیم از ما پرسیده شود را تمرین کنیم. این نوع سناریوها را می توانیم به راحتی جلوی آینه یا تعدادی از دوستان مان تمرین کنیم.

مکالمه را تحت کنترل خود بگیرید

این گزینه بسیار مهم است، در حالی که تعداد کمی از افراد به آن اهمیت می دهند. هنگامی که در حال مکالمه هستید تا جایی که ممکن است مسیر مکالمه را در دست بگیرید. هر چه بیشتر ساکت باشید و اجازه دهید فرد مقابل صحبت کند، بیشتر غیرفعال می مانید و فقط گوش می دهید که احتمالا فرد مکالمه را به جایی ببرد که شما برای آن آماده نیستید.

البته این جزئی از طبیعت مکالمه است و منظور ما این نیست که ماهیت مکالمه را خراب کنید. اما از آن جایی که استرس دارید، اگر کنترل مکالمه از دست تان خارج شود، استرس تان بیشتر می شود. پس باید حتی الامکان کنترل را به دست بگیرید.همچنین زمانی که چیزی را متوجه نشدید از فرد مقابل تان بخواهید که آن را باز و شفاف سازی کند. وقتی چیزی نفهمیدید سریعا حرف را قطع کنید و از او راهنمایی بخواهید.

بسیاری از زبان آموزان سوال می پرسند و اجازه می دهند که طرف مقابل صحبت کند که این قسمت آسان مکالمه است. احتمال دارد که میان صحبت به چیزی بربخورید که بلد نیستید. متاسفانه گاهی زبان آموزان فقط سرشان را به نشانه تایید تکان می دهند و وانمود می کنند که فهمیدند؛ این کار کاملا اشتباه است و سبب می شود که کنترل مکالمه از دست تان خارج شود و دچار استرس شوید. شما باید خیلی مودبانه از فرد مقابل تان بخواهید که شفاف سازی کرده و شما را راهنمایی کنند. در غیر این صورت چیزی یاد نمی گیرید.

استرس هنگام مکالمه زبان خارجی
استرس هنگام مکالمه زبان خارجی

حرف آخر

اکنون با خواندن این مقاله یاد گرفتید که چطور به آسانی و بدون استرس مکالمه ای روان داشته باشید، وقت آن است که شما را با روش و ابزاری آشنا کنیم که به وسیله آن تسلط تان در مکالمه بیشتر و بیشتر شود. حتما می پرسید چه ابزاری؟ پاسخ سوال شما وب سایت معتبر آموزش آنلاین زبان من و زبان است.
شما با ثبت نام و ورود به این وب سایت آموزشی، فرصت این را دارید که یادگیری زبان انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، ترکی و غیره را در منزل شروع کنید. این وب سایت به گونه ای طراحی شده که با تمرین و تکرار مداوم هم در زمینه لغوی و گرامر و هم مکالمه می توایند توانایی و مهارت های خود را افزایش دهید. پس درنگ نکنید، همین حالا وارد وب سایت من و زبان شوید و آموزش یکی از زبان ها را آغاز کنید.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید