چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟

چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟

چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟ | زبان تاثیر زیادی می تواند روی زندگی ما در هر نژاد، قوم، دین و منطقه ای در جهان داشته باشد. به کمک زبان می توانید احساسات، تمایلات و نیاز هایتان را از جهان و اطراف تان، به اشتراک بگذارید. واژه ها، حرکات دست و صورت و لحن شما همه در کنار هم برای بیان احساسات و نیت تان به کار گرفته می شوند. صحبت کردن، توانایی منحصر به فرد بشر است که به کمک آن می توان چه به صورت کلامی و چه نوشتاری با دیگران ارتباط برقرار کرد. با همین زبان توانسته ایم خود را به عنوان اشرف مخلوقات از دیگر جانداران و مخلوقات خداوند جدا کنیم.
اهمیت ارتباطات گاهی اوقات بیش از حد در نظر گرفته می شود. اما باز هم برخلاف توانایی و مهارت ویژه ما در برقراری ارتباط، همواره شاهد سوءتفاهم ها و برداشت های بی ربط هستیم. امکان ندارد که توقع داشته باشیم به سرتاسر جهان سفر کنیم و همه زبان مادری ما را بفهمند. برای اینکه بتوانیم به مناطق مختلف جهان بدون دردسر سفر کنیم، خواه این سفر ها کاری باشند و خواه برای تفریح، ما انسان ها دوست داریم خودمان را با فرهنگ و شرایط کشور جدیدی که به آن سفر کرده ایم، وفق دهیم. برای این تطبیق پذیری باید توانایی برقراری ارتباط با افراد جدید به زبان های مختلف را داشته باشیم.
سفر به کشوری که زبان آن را نمی دانید و هیچ کسی هم زبان شما را نمی فهمد، درست مانند ناتوانی جسمی آزار دهنده است. در این شرایط برقراری ارتباط با دیگران و رسیدن به تطبیق پذیری با آن ها اگر نگوییم غیر ممکن است، واقعا سخت و دشوار می باشد. چرا که ما راه دیگری به جز برقراری ارتباط با دیگران برای رفع نیاز های مان نداریم. علاوه براین توانایی برقراری ارتباط به چند زبان زنده دنیا در جهان امروزی که همه کشور ها و ملت ها در هم تنیده اند برای موفقیت در کسب و کار ها از اهمیت زیادی برخوردار است. برقراری ارتباط میان مشتریان و شرکت های جدید به زبان مادری شان یکی از اولین گام های موثر برای پیدا کردن فرصت های اقتصادی می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با مزایای یادگیری زبان بیشتر آشنا شوید…

چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟

ده مزیت یادگیری زبان های مختلف

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، تسلط بر زبان های مختلف می توانند مزایای زیادی برای ما به همراه داشته باشند، برای سوال چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟ بیایید به ذکر ده مورد از مهمترین این مزایا بپردازیم:

  1. برقراری ارتباط
    یکی از مهمترین وجوه تجارب انسانی برقراری ارتباط با یکدیگر است. این توانایی در وهله اول از طریق زبان برقرار می شود. افرادی که به دو زبان و چه بسا چند زبان مسلط هستند، فرصت برقراری ارتباط با افراد مختلف به زبان مادری شان، یک فرصت ارزشمند برای آن ها به حساب می آید. این افراد از این فرصت های مهم برای گسترش دایره ارتباطی شان استفاده می کنند و به کمک آن خود و شخصیت شان را شکل می دهند. وقتی بتوانید با دیگران به زبان مادری شان صحبت کنید درواقع به قلب آن ها نفوذ کرده اید و همین باعث می شود ارتباط شما شکل مثبت به خود گیرد و سراسر منفعت باشد. پس توانایی برقراری ارتباط با دیگران به زبان های مختلف از آنجایی که یک فرصت بی نظیر برای رشد شخصیتی و حرفه ای شما می باشد، دلیل خوبی برای شروع یادگیری زبان های مختلف می باشد.
  2. بهبود وضعیت شغلی
    مهارت در زبان های مختلف می تواند در کار و حرفه شما به یک مزیت رقابتی تبدیل شود که شما را از دیگر همکاران تان متمایز می کند. زبان و آشنایی با چند زبان مختلف در کنار دیگر تخصص های لازم برای پذیرش در یک شغل، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به همین دلیل در بسیاری از شرکت ها و کمپانی ها مدیران به دنبال افرادی هستند که دست کم به دو زبان تسلط داشته باشند و هرچه این تعداد بیشتر شود، بر ارزش شما افزوده خواهد شد. دلیل این موضوع هم واضح است مدیران و کارفرمایان به دنبال نیرو هایی هستند که بتوانند در عصر ارتباطات با جهان رابطه برقرار کنند و از این ارتباط برای کسب سود و منفعت بیشتر استفاده کنند.
    موقعیتی را تصور کنید که در کار خود می توانید با مشتریان در سراسر جهان برای معرفی محصولات و خدمات تان به زبان مادری شان صحبت کنید و با حس اعتمادی که از این طریق به آن ها می دهید، در کار فروش موفقیت بیشتری نصیبتان شود. چه کسی از درآمد بیشتر گریزان است؟ پس به خاطر این دلیل محکم هم که شده زبان آموزی را در برنامه کار خود قرار دهید.
  3. پرورش ذهن و مغز
    بسیاری از تاثیرات شناختی که زبان آموزی بر انسان دارد را نمی توان انکار کرد. افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می کنند از حافطه بهتری برخوردارند و سریع تر می توانند چالش های زندگی و کارشان را برطرف کنند، از تمرکز بالایی برخوردارند و می توانند چند کار را به طور همزمان انجام دهند. علاوه براین از مهارت خوب گوش دادن نیز برخودار می شوند. افراد چند زبانه خیلی راحت تر می توانند بین چند کار مختلف در حرکت باشند و در عین حال نظارت دقیقی روی اطراف شان داشته باشند و البته از خلاقیت و انعطاف پذیری بیشتری هم برخوردار هستند. در سنین بالا یادگیری زبان دیگری به طور چشم گیری می تواند مانع پیری مغز و فراموشی شود و قطعا افزایش سن شناختی شما را به تعویق می اندازد.
    خوشبختانه وب سایت “من و زبان” این موقعیت را برای شما فراهم کرده است که در هر سنی که هستید و در هر جا و مکانی بتوانید زبان مورد نظر خود را آموزش ببینید. آموزش آنلاین زبان در این وب سایت با هدف تقویت مهارت های کلامی تدوین شده است و این امکان را برای همه فراهم کرده است که با محیطی شاد و جذاب به تمرین زبان مورد علاقه شان بپردازند. پس با “من و زبان” یک زندگی جدیدی را تجربه کنید و با مهارت های زبانی که در آن می آموزید ذهن خود را پرورش دهید و همیشه جوان نگه دارید.
  4. تقویت دانش و اطلاعات تان درباره فرهنگ های مختلف
    زبان یکی از تاثیرگذار ترین فاکتور ها بر فرهنگ های مختلف می باشد. به تعبیر دیگر فرهنگ های مختلف در طول تاریخ بسیار تحت تاثیر زبان خود بوده اند. برای مثال کشور عزیزمان ایران در زمانی که فارسی دری در کشور رایج بود دارای یک فرهنگ خاص و منحصر به فرد با آثار هنری و ادبی خاص خود می باشد و در زمان های دیگر فرهنگی متفاوت دارد. حال وقتی که شما بتوانید به زبان دیگر صحبت کنید، درواقع خود را برای آشنایی با دین، فرهنگ، مذهب، هنر، ادبیات و تاریخ آن زبان آماده کرده اید. با افزایش اطلاعات و دانش شما در این زمینه ها حس همدردی و نوع دوستی نیز در درون شما تقویت می شود و منجر به برقراری روابط عمیق تری می گردد. تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که کودکانی که زبان دیگری را در کنار زبان مادری شان آموخته اند، گرایشات مثبت بیشتری به زندگی داشته اند و از تطبیق پذیری بیشتری هم برخوردار بوده اند.
  5. جهان بینی را در خود تقویت می کنید
    سفر به نقاط مختلف زمانی که بتوانید به زبان های مختلف صحبت کنید، دید عمیق تری به جهان در شما ایجاد می کند. این در حالی است که اگر شما تنها با یک زبان به خارج از کشور سفر کنید فقط محدود به گردش در مناطق خاص هستید، اما اگر بتوانید با مردم آن کشور به زبان مادری شان ارتباط برقرار کنید، می توانید به عمق رفتار های اجتماعی آن ها پی ببرید و حس جهان بینی را در خود بیش از پیش تقویت کنید. با این کار می توانید با بومی های آن کشور درباره نحوه کار و زندگی شان، آداب و رسوم و سرگرمی های شان صحبت کنید و اطلاعات خود را غنی تر کنید.
  6. می توانید به منابع اصلی دسترسی داشته باشید
    در جهان بیش از شش هزار زبان وجود دارد که گاهی اوقات کتاب ها و مقاله های علمی که به این زبان ها منتشر می شوند، نیازمند ترجمه هستند. دراین خصوص شما حتی اگر به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید تقریبا می توانید به بسیاری از این منابع دسترسی داشته باشید و دانش خود را مطابق با علم روز دنیا پیش ببرید. حال اگر به جز زبان انگلیسی زبان دیگری هم بدانید، می توانید بسیاری از این منابع علمی ارزشمند را به زبان اصلی مطالعه کنید.
  7. مزیت یادگیری زبان سوم در کودکان
    اگر کودکان در سنین کودکی در کنار زبان مادری زبان دومی را نیز بیاموزند، در مغز آن ها شبکه های جدیدی ساخته می شود که به طرز قابل توجهی توانایی آن ها را در یادگیری زبان سوم تقویت می کند. این هم یکی دیگر از رموز زبان می باشد. چرا که این اتفاق برای بزرگسالان کمی چالش برانگیز است. اما اگر در دوران کودکی تمرکز تان را روی آموزش زبان فرزندتان بگذارید، می توانید مطمئن باشید که ضمن تقویت هوش و حافظه او، امکان یادگیری زبان های بیشتر و بهره مندی از مزایای آن را در آینده نیز برای او فراهم کرده اید.
  8. اعتماد به نفس خود را تقویت کنید
    هر زبان آموزی ممکن است اشتباهاتی را در استفاده از زبان دوم و یا سوم خود در مقابل جمع بروز دهد. اما این موضوع آنقدر ها هم اهمیت ندارد چرا که اشتباه کردن در فرایند زبان آموزی امری عادی و طبیعی است و اتفاقا برای تقویت اعتماد به نفس زبان آموز ها لازم و ضروری است. ولی چطور؟ زمانی که شما در استفاده از زبان در جمعی دچار اشتباه می شوید به این معنا است که شما این چالش را برای خود پذیرفته اید و مانند یک کرم ابریشم از پیله خود بیرون آمده اید تا آماده پرواز شوید، حالا در این میان ممکن است در ابتدا کمی اشتباه کنید. همین اشتباه کردن ها باعث می شود روحیه شما قوی تر و اعتماد به نفس تان بیشتر شود.
  9. قدرت تصمیم گیری را در خود تقویت کنید
    تحقیقات نشان داده است که وقتی وارد فرایند یادگیری زبان های اول و دوم می شوید از پاسخ های احساسی دور تر شده و عمیق تر به مسائل توجه می کنید. همین موضوع باعث می شود در تصمیم گیری ها منطقی تر و عاقلانه تر رفتار کنید و قطعا تصمیمات شما بر اساس حقایق و انصاف خواهد بود. البته این مزیت زبان آموزی باز هم ریشه در تقویت ذهن و قدرت شناختی انسان دارد و می بینید که نمی توان اهمیت تاثیر زبان بر ذهن و رفتار مان را نادیده گرفت.
  10. چشم انداز خود را نسبت به اطراف وسیع تر می کنید
    یک دلیل دیگر برای چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟ این است که با یادگیری زبان خارجی چشم انداز خود را نسبت به اطراف وسیع تر می کنید. وقتی وارد یادگیری یک زبان و فرهنگ دیگر می شوید، طبیعی است که میان آنچه در زبان و فرهنگ مادری مان می گذرد، با آن مقایسه کنیم. یادگیری درباره فرهنگ های مختلف چراغ هایی را در ذهن ما درباره فرهنگ خودمان روشن می کند، که تا قبل از این به آن توجه نکرده بودیم، البته هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. با انجام این مقایسه قطعا از کسب اطلاعات درباره فرهنگ ها و زبان های مختلف ممنون داری خواهید کرد، چرا که افق دید شما را درباره اطراف تان وسیع تر می کند.

چرا باید به چند زبان خارجی مسلط باشیم؟

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید