آشنایی با حروف اضافه در زبان ترکی

زبان ترکی یکی از آن زبان هایی است که یادگیری آن می تواند مزایای زیادی برای شما به همراه داشته باشد، چرا که این زبان در سراسر دنیا توسط افراد زیادی استفاده می شود. از طرفی تماشای فیلم های ترکیه ای در میان مردم ما، این روز ها از جذابیت بیشتری برخوردار شده است. به همین دلیل شاهد هستیم که افراد بیش از گذشته به یادگیری زبان ترکی علاقه نشان می دهند.
به طور کلی یادگیری یک زبان دیگر، دریچه های جدیدی را می تواند به روی شما باز کند و فرصت های بی نظیری را برای تان خلق می کند. شعار من و زبان نیز این است: زبان جدید، زندگی جدید. شما خیلی راحت با یادگیری یک زبان دیگر می توانید خود را به فرهنگ، آداب و رسوم و مردم آن کشور و زبان نزدیک کنید. خیلی زود در خواهید یافت که چقدر بر علم و دانش تان، افزوده شده است. که البته این دانش منوط به مهارت های زبانی نمی شود. شما در طی مسیر یادگیری زبان می توانید با بسیاری از مسائل اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آشنا شوید.

در گذشته، زمانی که فردی قصد یادگیری زبان دومی را داشت، همه زبان انگلیسی را به او پیشنهاد می کردند. چرا که این زبان تبدیل به زبان بین المللی و رسمی در کل جهان شده بود. البته بد نیست بدانید که زبان انگلیسی هم در این میدان تازه کار است و قبل از آن، وظیفه ارتباط کلامی میان مردم جهان، بر عهده زبان فرانسوی بود. اما امروزه با رشد فناوری های ارتباطی و توسعه تکنولوژی ها، روابط میان انسان ها بدون مرز و بدون محدودیت جغرافیای در حال گسترش است. به همین دلیل انسان ها خیلی راحت تر و بی دغدغه تر با هم ارتباط برقرار می کنند.

حروف اضافه در زبان ترکی
حروف اضافه در زبان ترکی

چرا باید زبان بیاموزیم؟

برخی از افراد معتقد هستند که امروزه با وجود تکنولوژی های جدیدی که به راحتی کلام ما را به زبان های مختلف بر می گردانند، دیگر نیازی به یادگیری زبان نیست. اما شما هرگز این اشتباه را نکنید. یادگیری زبان تنها برای رفع نیاز ارتباطی و کلامی نیست. شما با یادگیری زبان می توانید به مزایای بسیار بزرگتری دست پیدا کنید، که در ادامه کارشناسان من و زبان به ذکر چند مورد از آن ها پرداخته اند:

  • شما با یادگیری زبان دیگر می توانید ارتباطات خود را با مردم سراسر جهان گسترش دهید و تجارب بیشتری کسب کنید.
  • با یادگیری زبان می توانید فرصت های شغلی بهتر و پر درآمد تری را برای خودتان رقم بزنید و از رزومه قوی تری برخوردار خواهید بود.
  • یادگیری زبان مزایای شناختی بسیار زیادی دارد برای مثال می توانید حافظه، مهارت حل مساله و مهارت های تفکر انتقادی را در خود تقویت کنید.
  • یادگیری زبان به شما این امکان را می دهد که با فرهنگ ها و آداب و رسوم ملل مختلف آشنا شوید.
  • یادگیری هر زبان به منزله باز شدن در های جهانی تازه است. پس با یادگیری زبان می توانید به جهان بینی برسید.
  • با یادگیری زبان از نیاز به ترجمه و مترجم و کتاب ها و برنامه های این چنینی برای همیشه راحت می شوید.
  • یادگیری زبان به طرز شگفت انگیزی می تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد.
  • یکی از مهارت هایی که شما با یادگیری زبان می توانید در خود تقویت کنید، مهارت و قدرت تصمیم گیری است.

اهمیت زبان ترکی در جوامع بین الملل

زبان ترکی در سراسر جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. یک موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما با یادگیری زبان ترکی استانبولی می توانید زبان های ترکی دیگر را نیز فرا بگیرید. همانطور که می دانید، ترکی شاخه های مختلفی دارد که همه آن ها از شهرت تقریبا بالایی برخوردار هستند و شما با یادگیری یکی از آن ها خیلی راحت تر می توانید مابقی را فرا بگیرید.

علاوه بر این از آنجایی که کشور ترکیه در یک موقعیت استراتژیک جغرافیایی قرار دارد، رفت و آمد های تجاری و سیاسی زیادی نیز به این کشور انجام می شود و به عنوان پلی میان اروپا و آسیا می باشد. به همین دلیل یادگیری زبان ترکی فرصت های شغلی زیادی می تواند برای شما پیدا کند.

در ضمن شما با یادگیری زبان ترکی به گنجینه ای تاریخی دسترسی خواهید داشت. ترکیه کشوری است که تاریخی کهن و تاثیر گذار دارد و مطالعه آن می تواند دید شما را نسبت به این کشور و تاثیرات تاریخی که روی اقوام و ملل مختلف داشته است، باز تر کند. به هر حال با یادگیری زبان ترکی می توانید درهای جدید و فرصت های نوینی را برای خود خلق کنید.

حروف اضافه در زبان ترکی
حروف اضافه در زبان ترکی

حروف اضافه در زبان ترکی را بشناسید

حالا که تصمیم به یادگیری زبان ترکی گرفته اید، خوشحال باشید، چرا که وب سایت من و زبان بستری آموزشی بسیار ایده آل و حرفه ای و برای شما در راستای یادگیری آنلاین زبان ترکی فراهم کرده است. از طریق این وب سایت شما می توانید، از صفر تا صد این زبان شیرین را بیاموزید. اما امروز در این مقاله هم می توانید کمی درباره حروف اضافه در زبان ترکی بیشتر بدانید… پس با ما همراه باشید…

قبل از اینکه با حروف اضافه در زبان ترکی آشنا شوید، لازم است که با تعریف و معنای حروف اضافه آشنا شوید. حروف اضافه معمولا در جمله وظیفه ارتباط دهی بین دو عامل را نشان می دهند. مثلا در جمله کتاب روی صندلی است. کلمه روی حرف اضافه ای است که ارتباط میان کتاب و صندلی را مشخص می کند. به مثال ترکی زیر دقت کنید:

مثال 1: Bilgisayar masanın üstünde یعنی کامپیوتر روی میز است.

حرف اضافه روی در این جمله در انتهای آن قرار دارد. در زبان ترکی به این حروف، حروف پیش نهاده می گویند و آن ها را به نام edat می شناسند. حتی اگر نگاهی در کتاب های گرامر زبان ترکی استانبولی بیاندازید، این حروف اضافه را، حروف اضافه جهت یا حروف اضافه مکان هم می نامند.

حروف اضافه در زبان ترکی، علاوه بر حروف پیش نهاده، یک سری حروف هم خانواده دیگر هم دارند که حروف اضافه پس نهاده نامیده می شوند. واضح است که این دو دسته از حروف اضافه هرگز با یکدیگر نمی آیند. تفاوت شان این است که حروف پیش نهاده قبل از کلمه و ضمایر مختلف می آیند، اما حروف پس نهاده بعد از آن ها می آیند. به مثال زیر دقت کنید:

مثال 2: 6 ay önce یعنی شش ماه پیش

حروف اضافه در زبان ترکی
حروف اضافه در زبان ترکی

مقایسه حروف اضافه زبان ترکی و انگلیسی

برای اینکه حروف اضافه در زبان ترکی را بهتر بشناسید، بد نیست مقایسه ای میان آن ها و معادشان در زبان انگلیسی داشته باشیم. یک سری از حالات دستوری پسوندی در زبان ترکی، درست مانند حروف اضافه در زبان انگلیسی رفتار می کنند. به تعبیری می توان گفت که برخی از پسوند های ترکی می توانند با حروف اضافه در زبان انگلیسی هم معنی باشند. در این شرایط شما می توانید به جای استفاده از جروف اضافه یا حتی حروف پس نهاده در زبان ترکی، از یک پسوند ترکی استفاده کنید. این قابلیت هم به این دلیل که زبان ترکی یک زبان پیوندی است، در ای نزبان اجرایی و ممکن شده است. به مثال زیر دقت کنید:

مثال 3: Evde یعنی در خانه

مثال 4: Mahallede در مجاورت

با این دو مثال حتما متوجه شده اید که پسوند مکانی در زبان ترکی با حروف اضافه در زبان انگلیسی مشابه است.

متداول ترین حروف اضافه در زبان ترکی

در ادامه می خواهیم به یک سری از متداول ترین حروف اضافه در زبان ترکی اشاره کنیم.

1. حرف اضافه içinde, içerisinde به معنای در و درون

مثال: Kedi kutunun içinde OR Kedi kutunun içerisinde یعنی گربه داخل جعبه است.

2. üzere, nezdinde, içerisinde به معنای روی

مثال: Kalem masanın üzerinde یعنی خودکار روی میز است.

3. حرف اضافه Yan به معنای سمت، طرف و کنار

مثال: Yanımda kal. به معنای کنار من بیاست.

4. حرف اضافه Yanında به معنای در کنار، در نزدیکی

5. حرف اضافه Alt به معنای ته، پایین، زیر

مثال: Arabaların altına bile baktılar. به معنای آنها پایین ماشین را هم چک کردند.

6. حرف اضافه Dış به معنای بیرون و خارج

مثال: Ülke sınırlarının dışında یعنی خارج از مرز های کشور

7. حرف اضافه Arası به معنای بین

مثال: Dicle ile Fırat nehirlerinin arasında kalan bölgeye Mezopotamya denir. یعنی منطقه‌ی بین دجله‌ و فرات، بین‌النحرین نامیده می‌شود.

8. حرف اضافه Üstünde به معنای روی

مثال: Masanın üstündeki vazo kırıldı. یعنی گلدان روی میز شکسته است.

 

حالا که تا حدودی با حروف اضافه در زبان ترکی آشنا شدید، بد نیست با ثبت نام در وب سایت من و زبان و تجربه آموزش آنلاین زبان ترکی، تجربه یک یادگیری متفاوت را برای خود خلق کنید. در من و زبان شما می توانید تمامی موضوعات را به صورت دسته بندی شده با موضوعات مشخص و البته کاربردی مشاهده کنید. بنابراین در هر موضوعی که دلخواه خودتان هست، می توانید این زبان شیرین را فرا بگیرید و از مزایای آن استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید در دوره های آموزشی ارزشمند من و زبان شرکت کنید، این امکان برای شما فراهم شده است که با ثبت نام در دوره مورد نظرتان، به مدت دو روز از تست رایگان آن استفاده کنید و در صورت رضایت، دوره آموزشی خود را خریداری کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید