تقویت مهارت خواندن در انگلیسی

 آیا واقعا خواندن به زبان انگلیسی خیلی سخت است؟ چطور می توانید مهارت خواندن خود را در زبان انگلیسی تقویت کنید؟ چه تکنیک هایی برای تقویت این مهارت وجود دارد؟ اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید، ما را در این مقاله همراهی کنید. یادگیری زبان انگلیسی که امروز به هدفی اولیه و اصلی درمیان جوانان تبدیل شده است، همواره دارای چالش های زیادی است که می تواند برای خیلی ها دردسر ساز باشد. مانند اینکه برخی با گرامر و دستور زبان انگلیسی مشکل دارند و برخی دیگر نمی توانند نامه های انگلیسی حرفه ای بنویسند. اما هستند افرادی که از خواندن متون انگلیسی در جمع می هراسند و فکر می کنند در این مهارت اصلا تبحر ندارند. کارشناسان من و زبان امروز قصد دارند، راهنمای این افراد باشند و به آن ها نشان دهند که مهارت خواندن به زبان انگیسی هم مانند هر مهارت دیگری با تمرین و تکرار می تواند تبدیل به یک امر پیش پا افتاده شود، پس با ما همراه باشید…

مهارت خواندن در زبان انگلیسی و روش های تقویت آن

آیا در هفته ای که گذشته است، هیچ متن انگلیسی را خوانده اید؟ اگر بله، تا چه حد از آن را متوجه شدید؟ درک مطلب در خواندن به زبان انگلیسی اشاره به این موضوع دارد که چقدر از متنی که خوانده اید را متوجه شده اید. حتی اگر هر هفته یک کتاب انگلیسی بخوانید و هیچ کمکی به افزایش دانش و اطلاعات شما نکند، این خواندن به برای شما هیچ سودی نخواهد داشت. چون شما فقط یک سری کلمه را پشت سر هم تکرار کردید که نمی دانید معنای آن ها در کنار هم چیست. شاید از خودتان بپرسید پس چرا می گویند اگر می خواهید مهارت خواندن را در خود تقویت کنید، باید کتاب بخوانید؟ ما در این مقاله به این سوال شما پاسخ می دهیم. با ذکر چند استراتژی مهم در تقویت مهارت خواندن یاد می گیرید چطور کتاب بخوانید تا در زمینه خواندن مهارت به دست آورید. پس چطور مهارت خواندن را در خود تقویت کنیم؟

تقویت مهارت خواندن در انگلیسی

یاد گرفتن مهارت خواندن به زبان انگلیسی از آن چیزی که فکرش را می کنید، راحت تر است. زمانی که می خواهید یک خانه را بسازید، همه کار ها به یک باره و یک جا تمام نمی شود. بلکه کارگران مجبور اند ابتدا سازه و اسکلت اصلی ساختمان را بسازند، بعد از آن دیوار چینی کنند و در نهایت به سیستم های داخلی و نازک کاری بپردازند. همین ساختار را می توانید در یادگیری زبان انگلیسی هم اجرا کنید و درواقع این شیوه خود یک روش آموزشی است. بر اساس این روش آموزشی برای اینکه بتوانید در یک مهارت به خوبی توانایی به دست آورید، لازم است که اجزای کوچکتر آن را کاملا بیاموزید. وقتی قسمت های کوچکتر را یاد بگیرید، نا خودآگاه کل آن را نیز فرا خواهید گرفت. این موضوع درباره درک مطلب هم صدق می کند. برای اینکه کاملا متوجه آنچه می خوانید شوید، باید ابتدا روی دیگر مهارت های تان تمرکز کنید. مثلا باید تند خوانی و یا آرام خواندن را تمرین کنید. یا مثلا برای شروع نباید به سراغ کتاب های سنگین و سخت بروید. باید کتابی را انتخاب کنید که مناسب سطح شما باشد. با کتاب های کوچک و ساده کار خود را شروع کنید و به تدریج کتاب های سطح بالا تر را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که زمانی که می خواهید مهارت درک مطلب خود را تقویت کنید، باید دیگر مهارت های مرتبط به زبان انگلیسی را نیز تقویت کنید و همه را به صورت موازی در کنار یکدیگر پیش ببرید.

با یادگیری آنلاین زبان انگلیسی با من و زبان این امکان را خواهید داشت. گام هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم می توانند به تقویت مهارت خواندن در شما کمک زیادی کنند. پس از آن ها برای تقویت درک مطلب تان استفاده کنید:

تقویت مهارت خواندن در انگلیسی

  • همیشه زمان خاصی را برای خواندن انتخاب کنید

خواندن به عنوان سرگرمی و در اوقات فراقت می تواند هر لحظه از روز اتفاق افتد. شما می توانید زمانی که در اتوبوس یا مترو هستید و یا وقتی در رخت خواب می باشید یک کتاب جالب را انتخاب کنید و با خواندن آن لذت هم ببرید. اما اگر می خواهید مهارت خواندن به زبان انگلیسی را در خود تقویت کنید و درک مطلب تان را بهتر کنید باید بر آنچه می خوانید و کتابی که انتخاب می کنید، تمرکز ویژه ای داشته باشید. این به این معنا است که باید برای خواندن وقت مشخصی را تعیین کنید. با این کار تمرکز تان بیشتر می شود و کمتر حواستان پرت موضوعات دیگر می گردد. زمانی که برای این کار انتخاب می کنید باید ساکت باشد و مواردی که باعث حواس پرتی شما می باشد در این زمان در حداقل باشند.

باید حداقل سی دقیقه هر روز صرف خواندن با تمرکز کنید تا بتوانید نتیجه آن را در تقویت مهارت خواندن خود ببینید.

به این روش می توانید مهارت های خواندن را در خود به گونه متفاوت و حرفه ای تر تقویت کنید و فراموش نکنید که هر چه بیشتر بخوانید، بهتر می توانید در این کار موفق شوید. به این منظور یک متن انگلیسی مناسب سطح خود را انتخاب کنید و با تمرکز و توجه شروع به خواندن کنید. مکانی که برای خواندن انتخاب می کنید، باید ساکت و آرام باشد و نور کافی هم داشته باشد. قبل از اینکه بنشینید هر آنچه که لازم است در کنار خود داشته باشید را بیاورید. مثلا خودکار، مداد، دفترچه یادداشت، دیکشنری و یا حتی یک لیوان نوشیدنی.
همین ابتدای کار تصمیم بگیرید که می خواهید چند دقیقه زمان صرف خواندن کنید (معمولا سی دقیقه زمان منطقی و متداولی است). بهتر است گوشی تلفن همراه خود را در حالت سکوت قراردهید و حتما این توصیه را جدی بگیرید. چرا که در افزایش تمرکز شما نقش بسیار زیادی دارد. اکنون مغز شما می داند که برای چه فعالیتی باید تمرکز کند. با این کار تمام انرژی مغز شما صرف خواندن و درک مطلب می شود.

  • کتاب مناسب انتخاب کنید

اگر از کتاب های علمی تخیلی خوشتان نمی آید قطعا کتابی درباره حوادث رخ داده در مریخ برای شما جذاب نیست. زمانی که می خواهید کتابی را برای تقویت مهارت خواندن در زبان انگلیسی انتخاب کنید، باید این دو نکته را در ذهن خود داشته باشید: حتما به آن علاقه مند باشید و مناسب سطح دانش زبانی شما باشد. با این کار هر زمان که بتوانید کار خواندن را شروع می کنید. چون هم به موضوع کتاب علاقه دارید و هم سطح آن آنقدر برای شما دشوار نیست که دلزده تان کند. اگر مطمئن نیستید که باید از کجا شروع کنید می توانید با مراجعه به وب سایت من و زبان و انتخاب دوره آموزشی دلخواه تان ببینید سطح دانش زبانی تان در چه حد است. آموزش زبان انگلیسی در این وب سایت کاملا به صورت موضوع بندی و دسته بندی شده است که شما می توانید با توجه به علاقه و نیاز خود آن ها را انتخاب کنید و هر جا احساس کردید سطح آموزش ها مناسب شما نیست، آن را به راحتی تغییر دهید. تجربه آموزش آنلاین زبان انگلیسی با من و زبان می تواند یک نقطه عطفی در تقویت مهارت های زبان انگلیسی شما باشد که توصیه می کنیم همین امروز از این فرصت بهره ببرید.

  • در زمان خواندن و بعد از آن از خود درباره آنچه خوانده اید سوال بپرسید

اینکه یاد بگیرید چطور کتاب های انگلیسی بخوانید فقط منوط به تلفظ یک سری لغات و عبارت ها نمی شود. برای اینکه آنچه که خوانده اید را بهتر متوجه شوید لازم است که در حین خواندن و حتی بعد از آن از خود سوالاتی بپرسید تا درک مطلب تان تقویت شود. قبل از اینکه شروع به خواندن کتابی کنید باید یک نگاه کلی به آن بیاندازید، در این نگاه نیازی نیست که شما کلمه به کلمه مطالب را بخوانید، می توانید تنها تیتر ها و عنوان ها را نگاهی بیاندازید و از هر صفحه یکی دو خط را مرور کنید. بعد از اینکه خواندن تان تمام شد نیز می توانید باز هم این کار را تکرار کنید، تا مروری بر آنچه خوانده اید داشته باشید و یک خلاصه از آن در ذهن خود ایجاد کنید. با این کار درک مطلب شما عمیق تر می شود و می توانید سوالاتی که در ذهن تان پیش آمده است را راحت تر پاسخ دهید.
سوالاتی که قبل از شروع خواندن کتاب می توانید از خودتان بپرسید می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • آیا کلمه ای پر رنگ تر نوشته شده است و یا آیا خط بعضی از جاهای کتاب با هم متفاوت است یا خیر؟
  • عنوان و زیر عنوان در این کتاب وجود دارد یا خیر؟
  • اسامی که در این تاب ذکر شده اند، چه هستند؟
  • آیا این کتاب دیالوگ و مکالمه هم دارد؟
  • آیا پاراگراف های کتاب کوتاه هستند یا خیلی طولانی؟

تقویت مهارت خواندن در انگلیسی

تقویت مهارت خواندن در انگلیسیبا پاسخ دادن به این سوال ها قبل از شروع خواندن کتاب می توانید با یک پیش زمینه خواندن را شروع کنید، پس دیگر محتوای کتاب آنقدر ها هم برای شما عجیب و غریب نیست. اما بعد از اینکه خواندن کتاب تمام شد، بهتر است سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • متن کتاب درباره چه بود؟
  • مهمترین مواردی که در این کتاب عنوان شد، چه بود؟
  • چه مطالبی برای من سخت و پیچیده بود؟
  • کجای کتاب برای من عجیب بود؟
  • کدام بخش از کتاب را متوجه نشدم؟

 

  • ابتدا روی تسلط تان کار کنید

خواندن به طور کلی یک سرگرمی به حساب می آید که برای بسیاری از افراد جذاب و جالب می باشد. منظور از تقویت تسلط در خواندن این است که نباید کلمه به کلمه بخوانید و هر کلمه را در دیکشنری معنا کنید، با این کار تنها وقت خود را تلف کرده اید. در ابتدای این مقاله عنوان کردیم که برای تقویت مهارت خواندن باید آن را به اجزای کوچکتری تبدیل کنیم، این زمانی موثر است که شما خود را برای تقویت مهارت خواندن آماده می کنید، اگر نه در فرایند خواندن دیگر زمان این کار نیست. پس باید آنقدر تسلط خود را زیاد کنید که نیازی به این کار نباشد. یعنی باید یک جمله را کامل بخوانید و متوجه معنای آن بشوید و از ایجاد وقفه های طولانی در خواندن تان پیشگیری کنید.

با تقویت تسلط خود در خواندن می توانید خیلی روان بخوانید و ریتم و آهنگ خواندن تان را نیز حفظ کنید.

  • وقتی سرعت تان در خواندن بالا رفت، آرام تر بخوانید

زمانی که به تسلط کافی در خواندن رسیدید، دیگر نیازی نیست نگران سرعت در خواندن باشید چرا که همزمان می توانید هم بخوانید و هم در ذهن خود معانی و مفهوم متن خوانده شده را تجزیه و تحلیل کنید. پس حالا که می توانید سریع بخوانید، بهتر است کمی آرامتر بخوانید! تا بتوانید بر آنچه می خوانید تمرکز بیشتری کنید و مهارت درک مطلب خود را تقویت کنید. برای این کار بهتر است با صدای بلند متن را بخوانید تا از سرعت شما کم کند اما در این میان تلفظ و مهارت شنود تان نیز تقویت می شود. اگر نمی توانید بلند بخوانید بعد از خواندن هر پاراگراف زمانی را صرف مرور آن کنید تا ببینید آیا متوجه مفهوم اصلی متن شده اید، یا خیر. یکی دیگر از کار هایی که می توانید با کاهش سرعت خود انجام دهید، این است که نوت برداری کنید و برای هر آنچه می خوانید یک سوال مطرح کنید. با این کار هم از سرعت شما کم می شود و هم درک مطلب تان تقویت می شود.

  • تا می توانید از خود درباره متن کتاب سوال بپرسید

هرچه سوال بیشتری بپرسید درک مطلب شما قوی تر می شود. سوال پرسیدن یک راه عالی برای کسب اطمینان از فهمیدن محتوای کتاب می باشد. مثلا می توانید بپرسید: “الان چه اتفاقی افتاد؟” ، “گوینده این پاراگراف که بود؟” و … با این سوال ها تمرکز شما بیشتر و بیشتر می شود. حتی اگر سوالاتی نظیر: “چرا او این کار را کرد؟” یا “او در آن لحظه به چه فکر می کرد؟” می تواند شما را خیلی عمیق تر با محتوای کتاب درگیر کند.

سخن آخر

مهارت خواندن آنقدر ها هم سخت نیست. شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید اگر جلوی جمعی شروع به خواندن کنید حتما اشتباهات زیادی خواهید داشت و اگر کسی در مورد محتوای آن از شما سوالی بپرسد نمی توانید به آن پاسخ دهید. باید بگوییم ترس های شما بی مورد هستند و قرار نیست با خواندن یک متن انگلیسی اتفاق بدی برای شما بیافتد. اما فراموش نکنید که خواندن در زبان انگلیسی تنها تلفظ حروف و کلمات نمی باشد، یعنی حتی اگر شما در این زمینه هم خوب و حرفه ای باشید اما باز هم متوجه متن کتاب و هدفش نشوید، در خواندن موفق نبوده اید.برای اینکه بتوانید مهارت خواندن را در خود تقویت کنید، توصیه می کنیم، به طور هدفمند دست به انتخاب کتاب های انگلیسی بزنید و برای خواندن وقت و زمان مشخصی را تعیین کنید تا با این کار تمرکز مغز شما برای خواندن بیشتر و بیشتر شود. لازم است که یک گوشه آرام و دنجی را برای خود انتخاب کنید و سعی کنید در این زمان کتابی را که به موضوع آن علاقه دارید انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید. فراموش نکنید که باید بتوانید فرایند تقویت مهارت خواندن را برای خود به بخش های کوچک تری تقسیم کنید تا با تسلط پیدا کردن روی بخش های کوچک رفته رفته مهارت شما در کل این موضوع تقویت شود.

یکی از اصلی ترین کارهایی که برای تقویت هر مهارتی باید انجام دهید، همین کار است. برای خواندن نیز باید آن را به اجزای کوچکتری تقسیم کنید مثلا ابتدا با ساختار جملات و کلمات آشنا شوید و وقتی کاملا به این موضوع اشراف پیدا کردید، به سراغ متن های کوتاه مانند یک پاراگراف، یا یک داستان کوتاه و در نهایت کتاب بروید. هیچ وقت انگیزه خود را با انتخاب کتابی نادرست که در سطح دانش زبانی شما نیست، تخریب نکنید. ضروری است که کتابی که انتخاب می کنید مناسب سطح شما باشد و از همه مهمتر موضوع آن مورد علاقه تان باشد، تا هر موقع می خواهید خواندن را به زبان انگلیسی تمرین کنید، انگیزه و انرژی لازم برای این کار را داشته باشید.

نکته دیگر این است که سرعت خواندن را تنظیم کنید، اگر متوجه شدید در بعضی از جاها در خواندن سرعت گرفته اید، توقف کنید و مجددا پاراگراف را ابتدا با سرعت کمتر و تمرکز بیشتری بخوانید. وقتی سرعت می گیرید و هنوز در این کار تازه کار هستید، قطعا مفهوم اصلی کتاب از دست تان خارج می شود و نمی توانید درک مطلب تان را تقویت کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • مهسا ناظم

    ممنون از محتوای جامع تون
    آیا با خرید پکیج های زبان انگلیسی به تنهایی میشه مهارت خواندن را تقویت کرد؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما
      دوست عزیز با آموزش های من و زبان تمامی مهارت هاتون تقویت میشه.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید