منابع یادگیری زبان برای کنکور سراسری

کنکور، یکی از آن مراحل مهم زندگی هر دانش آموزشی است که دوست دارد با موفقیت آن را پشت سر گذارد و به کمک آن مسیر موفقیت هایش را در آینده نیز هموار کند. در وقع برای بسیاری از دانش آموزان این گونه است که با گذر کردن از کنکور، مسیر آینده نیز مشخص می شود. گرچه نباید اجازه دهیم که کنکور و مسائل مربوط به آن مانعی برای دیگر مسیر های موفقیت ما شوند، اما همه می دانیم که موفقیت در کنکور یک چیز دیگر است.

در همان سال های اولی که پا در عرصه های اجتماعی می گذاریم، با موفقیت در کنکور می توانیم یک خودی نشان دهیم و با اعتماد به نفس ادامه مسیر را در دوران جوانی طی کنیم. از آنجایی که رسالت من و زبان کمک به آموزش و یادگیری هم میهنان و فارسی زبانان عزیز است، بر خود واجب دانستیم تا درباره مقوله مهم کنکور و روش های آمادگی برای کنکور به خصوص کنکور زبان و البته منابع یادگیری زبان، مطالبی را با شما عزیزان، در میان گذاریم، لذا توصیه می کنیم تا انتهای این نوشته همراه ما باشید…

منابع یادگیری زبان
منابع یادگیری زبان

کنکور شناور زبان را بیشتر بشناسید

هر سال که کنکور سراسری برگزار می شود، شاهد داوطلبانی هستیم که به جز رشته تخصصی خود در رشته شناور زبان هم شرکت می کنند. در واقع در این رشته شما با هر رشته دبیرستانی یا هنرستانی که باشید، می توانید حضور داشته باشید و شانس خود را برای قبولی در رشته ها و گرایش های مختلف زبان انگلیسی امتحان کنید.

خیلی ها تنها برای اینکه شانس خود را در رشته زبان هم امتحان کنند، در این کنکور ثبت نام می کنند. اما خیلی از افراد هم هستند که علاقه زیادی به رشته زبان دارند و دوست دارند در این رشته تحصیلات آکادمیک داشته باشند. فرصت های شغلی پیش روی دانشجو های زبان هم خاص و جالب است. برای مثال آن ها می توانند کار تدریس را در مدارس، دانشگاه ها و آموزشگاه های زبان ادامه دهند و یا خودشان را برای کار های اداری که نیازمند به مهارت زبان است آماده کنند.

به هر حال، چیزی که واضح و مسلم است این است که زبان انگلیسی در لحظه لحظه زندگی همه افراد جا باز کرده است و در آینده اگر بخواهید به دنبال شغلی مناسب و درخور باشید باید به فکر تقویت مهارت زبان و یادگیری زبان انگلیسی هم باشید.

به همین دلیل هستند افرادی که نگاه هوشمندانه تری به کنکور زبان دارند و برنامه ریزی دقیق و جامع تری هم برای آن کرده اند. به هر روی برای اینکه در این میدان رقابتی پیروز شوید، لازم است که ضمن داشتن برنامه ریزی درسی دقیق و مدون، به دنبال منابع یادگیری زبان دقیق و استاندارد هم باشید. آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت درباره منابع آزمون یا همان کنکور سراسری زبان است…

منابع یادگیری زبان
منابع یادگیری زبان

منابع کنکور سراسری زبان

آنچه در طی سال های گذشته مشخص شده است، این است که برای کنکور زبان منابع ثابت و مشخصی اعلام نمی شود. بنابراین تنها کاری که می شود انجام داد، مروری بر آزمون های گذشته است تا ببینیم بیشتر از چه منابعی برای متقاضیان، سوال طراحی شده است.

برای شرکت در کنکور سراسری زبان، لازم است که خودتان را برای دو گروه درس آماده کنید: دروس تخصصی و دروس عمومی. در قسمت دروس عمومی باید درس هایی مانند زبان و ادبیات فارسی، زبان انگلیسی، عربی و معارف اسلامی را بخوانید و خودتان را برای یک آزمون 75 دقیقه ای برای این دروس عمومی آماده کنید. در این 75 دقیقه شما باید برای هرکدام از این دروس به بیست و پنج سوال پاسخ دهید.

این منابع یادگیری زبان که ذکر کردیم را باید در سه ساله دهم، یازدهم و دوازدهم از سال های 96، 97 و 98 مطالعه کنید. به تعبیری برای هر درس، سه کتاب و جمعا 12 کتاب را باید مطالعه کنید. تا اینجای کار روشن و مشخص بود و برای برنامه ریزی مشکلی نخواهید داشت. اما موضوع سر منابع تخصصی کنکور زبان و آموزش زبان انگلیسی برای کنکور است.

کنکور زبان، چهار زیر گروه مختلف دارد که هر کدام ضرایب دروس اختصاصی خاص خودشان را دارند. سازمان سنجش آموزش کشور منابع کنکور سراسری زبان را به طور مشخص و دقیق معرفی نمی کند و تنها عناوین درس ها و ضرایب آن ها را بیان می کند. حالا شما با کمی دقت روی این ضرایب می توانید به اهمیت دروس تخصصی پی ببرید و علاوه بر این تقریبا مشخص می شود که چه منابعی برای مطالعه مناسب و دقیق هستند.

شما برای کنکور سراسری زبان باید خودتان را برای پاسخگویی به سوالات در بخش ها گرامر، واژگان و درک مطلب آماده کنید. منابع هر کدام از این دسته بندی ها هم متفاوت است.

منابع یادگیری زبان برای بخش گرامر

  • Grammar In Use intermediate
  • کتاب گرامر تخصصی انتشارات خیلی سبز تالیف دکترعلیرضا جابری

منابع یادگیری زبان برای بخش واژگان

  • Essential Words for the Toefl
  •  Vocabulary Builder جلد 1 و 2
  •  504 (Mary Bromberg )
  •  New bridging the gap انتشارات سازمان سنجش
  •  Essential idioms in English ( Robert J. Dixon )
  •  English Idioms In Use (Felicity O’Dell)
  •  Oxford advanced learner’s dictionary

منابع یادگیری زبان برای بخش درک مطلب

  •  Longman Preparation Course for the TOEFL Test
  •  Steps to understanding ( L.A. Hill – Oxford University Press )
  •  کتاب درک مطلب به زبان ساده تالیف دکتر شهاب اناری و انتشارات گاج

ساختار سوالات کنکور سراسری زبان انگلیسی

در آزمون کنکور سراسری زبان انگلیسی، شما باید به تعداد سوالات زیر در بخش های مختلف پاسخ دهید:

  •  در بخش واژگان، 15 سوال
  • در بخش خواندن، 20 سوال
  • در بخش گرامر و دستور زبان، 10 سوال
  •  در بخش کاربرد های زبانی، 10 سوال
  •  در بخش کلوز تست، 10 سوال
  •  و در بخش ترتیب واژه ها، 5 سوال

بنابراین ضروری است که برنامه ریزی درسی خود را برای آماده شدن برای کنکور سراسری زبان، به گونه ای تنظیم کنید که بتوانید در تمامی این حوزه ها تسلط کامل پیدا کنید و زمان کافی برای پاسخگویی به این سوالات را داشته باشید. یک نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که صرف خواندن کتاب های درسی و منابعی که به شما معرفی کردیم، نمی تواند ضامن موفقیت شما در کنکور سراسری زبان شود.

برای موفقیت در این کار باید کتاب های کمک درسی و کتاب های تست زیادی را امتحان کنید و حسابی تست زنی را تمرین کنید.

منابع یادگیری زبان
منابع یادگیری زبان

موفقیت در تست زنی، با رعایت این چند نکته

اگر می خواهید در زمان کنکور سراسری زبان وقت کم نیاورید و خیلی سریع تست های مرتبط به هر بخش را پاسخ دهید، لازم است که قبل از روز کنکور، مهارت تست زنی را در خود تقویت کنید. به این منظور توصیه ما به شما این است که موارد زیر را حتما تمرین کنید:

  • هر مبحث درسی که امروز در برنامه ریزی خود دارید، باید تست زنی آن را هم انجام دهید. پس اگر امروز روی گرامر درس معلوم و مجهول کار کرده اید، لازم است که در پایان حتما تست های مربوط به این مبحث را تمرین کنید تا در ذهن شما نهادینه شود. علاوه بر این به دنبال منابع یادگیری زبان استاندارد باشید.
  • علاوه بر این لازم است که هر روز، تست های دروس مختلف را عمومی و تخصصی را در برنامه کار خود قرار دهید. حتما عمومی و تخصصی را در هم تلفیق کنید تا روی هر دو به یک اندازه کار کرده باشید و البته مروری هم روی درس هایی که روز های قبل مطالعه کردید، با این روش خواهید داشت.
  • در انتخاب تست ها دقت زیادی داشته باشید. منابع تستی که شما برای تمرین انتخاب می کنید، خیلی اهمیت دارند و حتما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که تا می توانید تست های کنکور های دوره های قبل را هم انجام دهید.
  •  تست زنی را درست در شرایط آزمون سراسری انجام دهید. به این معنا که برای هر تستی که می خواهید بزنید، زمان مشخصی را در نظر گیرید، تا به مرور ذهن شما برای پاسخگویی در شرایط و زمان خاص آماده شود.
  •  می توانید در تمرین تست زنی خود از تکنیک های مختلف استفاده کنید، مانند تکنیک دو خودکار یا ضربدر و منها…
  • تست های مهم که درجه سختی آن ها هم بالا است را مشخص کنید و بار ها و بارها آن ها را تکرار کنید، تا ذهن و دست شما به پاسخگویی به این قبیل تست ها عادت کند و در روز امتحان، به مشکلی بر نخورید.
  •  تست های گروهی را حل کنید. درست مانند شرایط آزمون، یک روز در هفته را به این موضوع اختصاص دهید. شرایط آزمون را برای خود به وجود آورید و یک تست کنکور کامل بدهید (شامل تمامی دروس عمومی و اختصاصی و شامل تمامی بخش ها)
  •  هر بار برای آزمون هایی که از خودتان می گیرید، هدف گذاری کنید و سعی کنید هر بار بهتر از قبل در آزمون ها ظاهر شوید.
  •  تست هایی که معمولا اشتباه می زنید و یا پاسخ آن ها را نمی دانید، تست های کلیدی می باشند، آن ها را به خوبی بررسی کنید و روش حل کردن درست آن ها را حتما یاد بگیرید و بارها و بارها آن ها را برای خودتان تکرار کنید.

من و زبان افتخار این را دارد که آموزش شش زبان زنده دنیا را در بستری کاملا آنلاین و مجازی برای شما فراهم آورد. لذا می توانید برای تقویت مهارت های زبان در خود از این امکان کاملا فارسی و استاندارد نیز استفاده کنید و با تجربه یادگیری آنلاین زبان انگلیسی، خودتان را در شرایط جدید آموزشی قرار دهید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید