هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

زبان انگلیسی یکی از زبان های محبوب و پر کاربرد میان ایرانیان است. افراد بسیاری هر روزه در حوزه ها و فعالیت های مختلف به نوعی با زبان انگلیسی سر و کار دارند. زبان انگیسی یکی از پر کاربردترین زبان های خارجی در کشور بوده و در صدر آموزش زبان های خارجی به عنوان زبان دوم نیز قرار دارد. اهمیت این زبان بر هیچکس پوشیده نیست به طوری که نه تنها در ایران، بلکه این زبان در کشورهای خارجی نیز بسیار حائز اهمیت بوده و در مدارس، آموزشگاه ها و موسسات کشورهای مختلف آموزش داده می شود. در واقع هر ساله میلیون ها نفر از سرتاسر دنیا به یادگیری زبان انگلیسی می پردازند.

"هدف

بحث آموزش زبان انگلیسی و یادگیری آن به یک سو، اهداف و نیت افراد مختلف از یادگیری آن نیز از سوی دیگر می تواند از مهم ترین موارد در این زمینه باشد. در واقع، اهداف مختلف و متفاوتی از یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. سوال اینجاست که این اهداف چیست؟ چه چیزی باعث می شود که مردم به سمت یادگیری این زبان کشیده شوند؟ آیا شما نیز هدفی از یادگیری این زبان دارید؟ با من و زبان همراه باشید تا در ادامه با با برخی از مهم ترین این اهداف آشنا شویم.

اهمیت هدف در یادگیری زبان انگلیسی

آموزش یکی از حیطه هایی است که ورود به آن نیازمند هدف بوده و با وجود آن آموزش می تواند با ارزش تر، با کیفیت تر و موثر تر باشد. آموزش و یادگیری زبان های خارجی از جمله زبان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته بدون هدف و مقصد نیز می توان به یادگیری زبان انگلیسی پرداخت اما از جایی که هدف و مقصدی برای خود در نظر نگرفته اید، پیشرفت، رسیدن به اهداف، ارزش مندی و بسیاری از فاکتورهای ریز و درشت دیگر نیز در آن گنگ و نامفهوم می باشند.

هستند افرادی بسیاری که تحت تاثیر جو قرار گرفته و در پیروی از تمام افرادی که درکلاس ها و برنامه های آموزشی زبان انگلیسی شرکت می کنند، آن ها نیز اقدام به یادگیری این زبان می کنند. اما برخی از آن ها هیچگونه هدفی از یادگیری این زبان نداشته و با توجه به جو موجود، کنجکاوی یا حتی عقب نماندن از غافله زبان آموزان به یادگیری آن می پردازند.

در هر صورت، در اختیار نداشتن هدف در یادگیری زبان انگلیسی می تواند معایب بسیاری به همراه داشته باشد. اتلاف وقت، سردرگمی، عدم رشد و پیشرفت کافی در مسیر و … از جمله معایب در اختیار نداشتن هدف در فراگیری زبان انگلیسی است. البته این به آن معنا نیست که یادگیری این زبان بدون هدف هیچگونه مزیتی ندارد! یادگیری این زبان به خودی خود مزایای بسیاری به همراه دارد، اما در اختیار داشتن هدف یا اهدافی در یادگیری می تواند این مزایا را بارز تر، روشن تر و با کیفیت تر کرده و بر سرعت رشد و پیشرفت شما در این مسیر بیفزاید. در نتیجه بهتر است قبل از شروع یادگیری زبان انگلیسی، این اهداف را برای خود مشخص کرده و طبق آن ها در این میر حرکت کنید.

اهداف یادگیری زبان انگلیسی

همان طور که گفته شد، اهداف مختلفی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد. معمولا این اهداف بلند مدت بوده و زبان آموزان به منظور یا برای اهداف خاصی در مدت زمانی به یادگیری این زبان می پردازند. اگر از برخی از این افراد پرسیده شود که هدف یا اهداف آن ها از یادگیری زبان انگلیسی چیست هر کدام دلایل و اهداف مختلفی را بازگو می کنند. تنوع این اهداف بالا است و یک قاعده کلی برای آن نمی توان در نظر گرفت. هر هدفی که از یادگیری زبان دارید، من و زبان جایی است که می توانید در آن به صورت آنلاین و بالاترین کیفیت به یادگیری زبان بپردازید.

برخی هستند که زبان انگلیسی را با هدف مشخص و مهمی همچون مهاجرت تحصیلی می آموزند، در حالی که یک نفر تنها می خواهد مکالمه ای ساده با یکی از دوستان خارج از کشور خود داشته یا بتواند اخبار انگلیسی زبان گوش کند. از همین رو، تعداد این اهداف می تواند بسیار زیاد باشد که البته برخی از آن ها نیز دلایل و اهداف شخصی هستند. در هر حال بسیاری از اهداف یادگیری این زبان در میان زبان آموزان یکسان بوده و وجه اشتراک آن ها در امر آموزش و فراگیری است. در ادامه با مهم ترین این اهداف آشنا خواهیم شد.

اهداف تحصیلی

یکی از مهم ترین اهداف در امر یادگیری زبان انگلیسی، اهداف تحصیلی می باشد. زبان آموزان بسیاری هستند که برای پیشرفت و بهبود شرایط درسی خود اقدام به یادگیری این زبان می کنند. همان طور که می دانید زبان انگلیسی، زبان علم و دانش بوده و بخش عظیمی از محتوای علمی و پژوهشی در دنیا به این زبان منتشر، ارائه و بر روی آن فعالیت می شود. بسیاری از رشته های دانشگاهی در مقاطع مختلف، با زبان انگلیسی گره خورده اند و یادگیری آن ها نیازمند دانش زبان انگلیسی است. برخی رشته های مهندسی و تخصصی همانند کامپیوتر، نیازمند دانش زبان انگیسی بوده و دانشجویانی که مهارت های این زبان را در اختیار نداشته باشند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

"هدف

همچنین افراد بسیاری هستند که به منظور ادامه تحصیل قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند. زبان انگلیسی به عنوان یکی از مهم ترین و ضروری ترین زبان های زنده دنیا، اهمیت بسیاری در امر آموزش داشته و دانشجویانی که برای ادمه تحصیل به کشورهای مختلف سفر می کنند می بایست مهارت های این زبان را دارا باشند. بسیاری از رشته های دانشگاهی در دانشگاه های خارج از کشور، حتی کشورهای غیر انگلیسی زبان همانند آلمان و ایتالیا نیز در دو زبان ارائه می شوند که یکی از آن ها انگلیسی است. از این رو، بسیاری از افرادی که می خواهند زندگی تحصیلی خود در کشورها دیگر ادامه دهند، با این هدف به یادگیری این زبان می پردازند.

اهداف شغلی

از دیگر اهداف اصلی یادگیری زبان انگلیسی، اهداف شغلی می باشند. بسیاری افراد در شغلی مشغول به کار هستند که برای انجام فعالیت های مختلف و یا ارتباط با افراد دیگر، نیازمند دانش و مهارت های زبان انگلیسی می باشند. از کار با کامپیوتر گرفته تا امور ترجمه، تا ارتباط با مشتریان خارجی و بسیاری از فعالیت های دیگر نیازمند دانش زبان انگلیسی می باشند. هم چنین برخی مشاغل و موقعیت های شغلی وجود دارند که استخدام و مشغول به کار شدن در آن ها نیازمند دانش زبان انگلیسی است. از همین رو افراد بسیاری برای پیشرفت شغلی، استخدام در موقعیت های شغلی و ارتقای شغلی به دنبال یادگیری این زبان هستند. همچنین هستند افراد بسیاری که به دنبال مهاجرت شغلی به خارج از کشور و استخدام در شغل مورد علاقه خود در آن کشورها هستند. از این رو فراگیری زبان انگلیسی برای آن ها با اهداف شغلی می باشد.

مهاجرت به خارج از کشور

به طور کلی می توان گفت مهاجرت به کشورهای خارجی نیازمند دانش زبان آن کشور است. از جایی که در بسیاری از کشورهای مهاجر پذیر همانند کانادا، انگلیس، استرالیا، آمریکا و … زبان انگلیسی زبان رسمی می باشد، مهاجرت به آن ها نیازمند در اختیار داشتن مهارت های این زبان است. از این رو یکی از اهداف یادگیری زبان انگلیسی، اقدام به مهاجرت و زندگی در کشورهای دیگر می باشد.

"هدف

پیشرفت شخصی

یکی از متداول ترین و رایج ترین اهداف یادگیری زبان انگلیسی، پیشرفت شخصی می باشد. در واقع بسیاری از زبان آموزان از این رو به یادگیری این زبان مشغول می شوند که بتوانند از مهارت ها و دانش آن در زندگی خود استفاده کرده و در شرایط مختلف تحصیلی، شغلی، ارتباطات و بسیاری از جوانب دیگر زندگی از بهره مند شوند. زبان انگلیسی می تواند در بسیاری از جوانب زندگی مزایایی به همراه داشته و افرادی که از بر این زبان تسلط دارند امتیازات بیشتری از افراد تک زبانه در بسیاری از جنبه های زندکی شخصی و اجتماعی برخوردارند.

سفر و ارتباطات

سفرهای خارجی و نیازمندی به ارتباط با افراد انگلیسی زبان یکی دیگر از اهداف یادگیری این زبان است. بسیاری افراد با توجه به نیاز به مسافرت های خارجی با اهداف مختلف، خصوصا مسافرت به کشورهای انگلیسی زبان، اقدام به یادگیری زبان انگلیسی می نمایند. این سفرها ممکن است با اهداف مختلف تفریحی و سیاحتی، کاری، تحصیلی و یا شخصی انجام شوند. همچنین افراد بسیاری هستند که نیازمند ارتباط با افراد انگلیسی زبان به طرق مختلف هستند. از جمله ارتباط با مشتریان، ارتباط با دوستان انگلیسی زبان در شبکه های اجتماعی و ارتباط با خارج از کشور با اهداف تحصیلی و … .

هدف شما هر چه باشد، یادگیری زبان انگلیسی می تواند برای شما مزایای بسیاری داشته و در بسیاری از زمینه ها به شما کمک کند. لازم به ذکر است تعیین این اهداف در مسیر یادگیری این زبان  می تواند به رشد بیشتر و بهتر شما کمک کرده و شما را سریع تر به مقصد برساند. به عنوان مثال اگر به قصد ارتباط در حال فراگیری زبان انگلیسی هستید، آموزش های شما می تواند بر روی مکالمه تمرکز کرده و مهارت های ارتباطی را به شما آموزش داده و از آموزش مواردی که در این مسیر به شما کمکی نمی کنند خودداری می کند. از این رو، مشخص کردن هدف یادگیری این زبان قبل از شروع آموزش می تواند برای شما بسیار سودمند باشد.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید