چرا باید چند زبان مختلف یاد بگیریم؟

فکر نمی کنم هیچ چیزی به اندازه یادگیری یک زبان جدید برای هر فردی لذت بخش باشد! اما چیزی که من همواره نگرانش بودم این بود که آیا امکان دارد که هر فردی بتواند همزمان چند زبان مختلف دنیا را یاد بگیرد یا خیر؟ من خیلی علاقه داشتم که زبان فرانسه را یاد بگیرم اما با احتساب خودم، زبان فرانسه پنجمین زبانی می شد که می خواستم یاد بگیرم.

زبان مادری ام فارسی بود و در دوران مدرسه همواره زبان عربی و انگلیسی را تا حد کمی یاد گرفته بودم و ترکی هم به واسطه ی ریشه ی ترکی اجدادم مقدار کمی بلد بودم اما خیلی دلم می خواست که زبان فرانسه را با تسلط کامل و به خوبی یاد بگیرم نه مثل زبانهای دیگری که یاد گرفته بودم. همواره تردید داشتم که آیا می توانم یادگیری زبان فرانسه را به خوبی دنبال کنم یا خیر که با یک سایت کاملا پویا و به روز مطابق با آخرین تکنیک های یادگیری زبان به نام سایت من و زبان آشنا شدم.

با این سایت از طریق یکی از دوستانم که به تازگی یادگیری زبان انگلیسی را با آن شروع کرده بود آشنا شدم. از آنجایی که دوستم آدم دقیق و کاملا تیزبینی بود، می دانستم که هیچ چیزی را بی دلیل به من معرفی نمی کند، لذا تصمیم گرفتم که به سایت من و زبان سر زده و سر و گوشی آب دهم. صبح روز شنبه بود که با دوستم تماس گرفتم و آدرس سایت را از وی گرفتم و توضیحاتی را در مورد این سایت جویا شدم که خوشبختانه دوستم با نهایت صبر و حوصله پاسخ تک تک سوالاتم را داد و از همین طریق پی بردم که سایت منو زبان، آموزش دهنده ی 6 زبان زنده ی دنیاست و از طریق آموزش زبان آنلاین آموزش می دهد.

از شنیدن این موضوع خیلی خوشحال شدم چرا که همواره دلم می خواست که بدون دغدغه ی سر کلاس رفتن و حضور و غیاب و … زبان مورد نظرم را یاد بگیرم. لذا خیلی سریع وارد سایت من و زبان شدم و در دوره یادگیری آنلاین زبان فرانسه ثبت نام کردم و از همان روز یادگیری زبان فرانسه را آغاز کردم.

 

چرا باید چند زبان مختلف یاد بگیریم؟

آیا آشنایی با چند زبان، اختلالی ایجاد نمی‌کند؟

برای پرداختن به سوال چرا باید چند زبان یاد بگیریم؟ ابتدا به سوال آیا آشنایی با چند زبان، اختلالی ایجاد نمی‌کند؟ می پردازیم. در این مورد تحقیقات زیادی کردم و دلم می خواهد که اطلاعاتم را با شما در میان بگذارم. با پرس و جو در مورد یادگیری چند زبان به طور همزمان، متوجه شدم که اختلال یادگیری وجود دارد به نام زبان پریشی یا آفازی که معمولا بر اثر سکته مغزی رخ می دهد و فرد قادر به تکلم درست نیست. اما من این عارضه را در کودکی مشاهده کردم که پدر و مادرش نروژی بودند و در ایران زندگی می کردند و بچه را به کلاس زبان انگلیسی فرستاده بودند. این بدین معنی بود که در سن بسیار کم که هنوز بخش ورنیکه و بروکای مغز که مسئول صحبت کردن و درک کلام هستند، در مغز رشد نکرده بود و بچه در همین زمان درگیر صحبت کردن به سه زبان مختلف شده بود.

نروژی، فارسی و انگلیسی! همین مساله باعث شده بود که کودک بیچاره دچار زبان پریشی شود و بسیاری از کلمات را جا به جا به کار ببرد. از بس که کلمات را اشتباهی و جابه جا گفته بود و دیگران به او خندیده بودند، بسیار ترسیده بود و دیگر به طور کلی صحبت نمی کرد و با کلی گفتار درمانی و مشاوره و … دوباره راه افتاد. پس با این تفاسیر به نظر می رسد که یادگیری چند زبان به طور همزمان برای کودکان بسیار خطرناک باشد.

اما در سنین بالاتر این مشکل با این شدت رخ نمی دهد. اما مشکلات دیگری نظیر تداخل زبانی پیش می آید که خیلی دور از ذهن نیست. هنگامی که در حال یادگیری زبان های مختلفی هستید که ریشه های یکسانی دارند، همین شباهت ها و ریشه های یکسان باعث به وجود آمدن مشکل تداخل زبانی می شوند. مثلا اشتراکات زبان انگلیسی و زبان فرانسوی، خیلی راحت باعث به وجود آمدن تداخل زبانی می شود که امری کاملا طبیعی و غیر قابل اجتناب است، اما باید بگویم که خوشبختانه بعد از مدتی قابل حل است.

اما اگر بخواهیم به شکل اصولی تر یادگیری زبان انگلیسی یا یادگیری زبان فرانسه را دنبال کنیم، پیشنهاد متخصصین این است که اول یک زبان را به طور کامل یاد گرفته و بعد از آن به سراغ یادگیری زبان دیگر بروید، چرا که با اینکار هم راحت تر به زبان مورد نظرتان مسلط می شوید و هم دچار مشکل تداخل زبانی نمی شوید و هم در مدت زمان کمتری می توانید به خوبی به یادگیری زبان مورد نظرتان مسلط شوید. معمولا پیشنهاد می شود که زبان هایی را که ریشه ی یکسان دارند را به طور همزمان شروع به یادگیری نکنید. من زبان انگلیسی را به حدی رساندم که درک و فهم آن مانند زبان مادری ام بسیار راحت بود و بعد از آن به سراغ یادگیری زبان فرانسه رفتم، اما افراد زیادی را دیده ام که در حال یادگیری دو زبان مختلف در آن واحد هستند که این نوع یادگیری ممکن است تا حد زیادی اختلال یادگیری ایجاد کند.

 

چرا باید چند زبان مختلف یاد بگیریم؟

 

در کتابهای تخصصی خوانده ام که اگر ذهن هر فرد دو فعالیت را در آن واحد با هم انجام دهد، نسبت به زمانی که هر کدام از این فعالیت ها را به تنهایی انجام دهد بازده کمتری دارد. در واقع هنگام یادگیری، مقایسه در ذهنتان پدید می آید که باعث می شود عملکردتان تنزل پیدا کرده و ضعیف تر شود. اما اگر زمان کافی برای یادگیری داشته باشید این مشکل چندان شما را اذیت نخواهد کرد.

در واقع می شود اینطور گفت که اگر زمان کافی برای یادگیری دارید می توانید، چندین زبان را همزمان یاد بگیرید اما حتما به این توصیه توجه کنید که زبان هایی را که می خواهید با هم یاد بگیرید دارای ریشه های یکسان زبانی نباشند که حین یادگیری گیج نشوید.

پس همواره به یاد داشته باشید که برای یادگیری چند زبان با هم عجله نکنید. یادگیری بیش از دو زبان ساختار گرامری را که باید در ذهن شما ساخته شود را خراب می کند.

اگر لازم است دو زبان را به طور همزمان یاد بگیرید، دو زبان را که به هم شبیه نباشند انتخاب کنید. البته یک اصل مهم در یادگیری زبان را همواره به یاد داشته باشید که هرچه تعداد زبان بیشتری یاد بگیرید، یادگیری زبان جدید برایتان آسانتر خواهد شد.

من این مسئله را الان در یادگیری آنلاین زبان فرانسه درک می کنم. به طور مثال به محض اینکه گرامر زبان فرانسه را یاد می گیرم، جمله ی مورد نظرم را به یکی از زبان های قبلی می نویسم و تا آخر متوجه می شوم که موضوع از چه قرار است.

از طرف دیگر در ایران چون مجبور نیستیم که با زبان هایی که یاد می گیریم صحبت کنیم و فقط بایستی درک شنیداری داشته باشیم، به نظر می رسد مشکل خاصی در یادگیری زبان های بیشتر وجود نداشته باشد.

به هر حال پیشنهاد نهایی این است که در یادگیری چند زبان با هم خیلی عجله نکنید. اجازه بدهید که یادگیری زبان اول تا حد قابل قبولی به پیش رود و بعد به سراغ یادگیری زبان جدید بروید.

حال که من یادگیری زبان فرانسه را شروع کرده ام دوست دارم که از فواید یادگیری زبان فرانسه برایتان بگویم.

چرا باید یادگیری زبان فرانسه را آغاز کرد؟

اینکه چرا من برای آشنایی با زبان ها با یادگیری زبان فرانسه اقدام کردم، دلیل خاصی دارد و آن این است که متوجه شده ام ریشه ی بسیاری از کلمات ما فرانسوی هستند، چون در زمان حکومت پهلوی، بسیاری از فرهیختگان ایرانی به فرانسه سفر می کردند و این باعث شده است که کلمات بسیاری از زبان فرانسه به زبان فارسی وارد شود.

زبان فرانسه در واقع تشابهات بسیار زیادی با زبان فارسی دارد. همه ی ما به عنوان یک فارسی زبان باید بدانیم که ریشه ی کلمات زبان مان چیست و همین امر باعث شده که من انگیزه ی زیادی برای یادگیری زبان فرانسه پیدا کنم. مثلا برای من خیلی جالب بود که متوجه شدم که کلمه ی “آسانسر” یک کلمه ی کاملا فرانسوی است و یا اینکه ی کلمه ی شانس نیز کلمه ی فرانسوی است و یا اصطلاح “کیه” که ما از آن در مکالمات روزمره بارها و بارها استفاده می کنیم ، فرم کوتاه شده ی اصطلاح “کیس؟” فرانسوی مانند لهجه ی اصفهانی ها است.

من در یافتن ریشه ی کلمات بسیار کنجکاو هستم و همین باعث شده که هر چه بیشتر برای یادگیری زبان فرانسه ترغیب شوم.

 

چرا باید چند زبان مختلف یاد بگیریم؟

آیا یادگیری زبان فرانسه سخت است؟

چیزی که تمامی زبان شناسان بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که زبان فرانسه بی قاعده ترین زبان دنیا است. یعنی اینکه به محض اینکه یک قاعده ی خاصی برای یک جمله ی فرانسوی و یا یا یک اصطلاح و یا اعداد بسازید، یک دفعه با حالت جدید آن روبرو می شوید و بایستی استثناهای زیادی را به خاطر بسپارید. مثلا این نکته جالب است که بدانید در اکثر زبان های دنیا بیست عدد اول معمولا بی قاعده هستند و از عدد بیست به بعد معمولا قاعده مند شده و به راحتی بیان می شوند، اما در زبان فرانسه اعداد به 5 دسته مختلف تبدیل می شوند: اعداد صفر تا بیست که کلا بی قاعده هستند و بایستی آن ها را حفظ کنید. اعداد بیست تا شصت و نه، اعداد 70 تا 79، اعداد 80 تا 99 و اعداد 100 به بعد که معمولا روی ریل می افتند.

از این نقطه نظرها شاید یادگیری زبان فرانسه کمی سخت به نظر برسد. اما در کل گرامر آن بسیار شبیه به زبان عربی است. مذکر و مونث دارد و صرف فعل های آن بسیار شبیه زبان عربی است. چیزی که خیلی جالب است این است که در جلسات اول شاید هیچ چیزی از این زبان درک نکنید. اما اصلا مهم نیست نا امید نشوید و با سایت منو زبان و یادگیری زبان آنلاین فرانسه قدم به قدم به پیش روید.

آیا زبان فرانسوی شبیه زبان انگلیسی است؟

من همیشه فکر می کردم که زبان فرانسه خیلی شبیه به زبان انگلیسی باشد اما حقیقت این است که الفبای انگلیسی از نظر نگارشی تفاوت چندانی با زبان فرانسه ندارد اما از لحاظ تلفظ بسیار متفاوت است. در این دو زبان خیلی از چیزها با هم فرق می کنند. خواندن کلمات زبان فرانسه خودش قوانین پیچیده ای دارد که بایستی به آرامی و کم کم یاد بگیرید.

چگونه چند زبان مختلف یاد بگیریم؟

حال که پاسخ سوال چرا باید چند زبان یاد بگیریم؟ را دریافتیم باید بدانیم اگر رویای چند زبانه شدن را در سر دارید بعد از رعایت نکاتی که در این مقاله عنوان کردم به راحتی می توانید با سایت منو زبان همراه شده و زبان های دلخواهتان را یکی پس از دیگری به راحتی در منزل به صورت آنلاین دنبال کنید. یادگیری آنلاین زبان ها ی مختلف به راحتی از طریق سایت من و زبان امکان پذیر بوده و همچنین وجود پشتیبانی آنلاین آموزش زبان نیز به راحتی یادگیری آنلاین زبان توسط این سایت افزوده است.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • میثم

    سلام و تشکر از وبسایت خوبتون. یه سوالی داشتم، می خواستم بدونم چطوریه که بعضی از افراد به بیش از دو زبان مسلط میشن و اون ها رو با هم قاطی نمی کنن و خیلی راحت انواع زبان ها رو یاد می گیرن. این استعداد خدا دادیشون هست که اینجوری یاد می گیرن یا واقعا شیوه خاصی داره یادگیریشون؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. نه ربطی به استعداد ذاتی نداره. با تمرین و تکرار و آموزش این امر میسر میشه.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید