آداب و رسوم کشور ایتالیا

درباره ایتالیا چه می دانید؟؟؟ فرهنگ ایتالیایی با هنر، خانواده، موسیقی و غذا عجین شده است. این کشور زادگاه امپراطوری روم و مرکز اصلی رنسانس بوده است. جالب است بدانید که حدود ۹۶ درصد از جمعیت ایتالیا را خود ایتالیایی ‌ها تشکیل می ‌دهند و این نشان می دهد ایتالیایی ها از کشور خود راضی هستند و عرق خاصی به وطن خود دارند. 4 درصد دیگر جمعیت ایتالیا را عرب ‌های آفریقای شمالی، آلبانیایی‌ ها، اتریشی‌ ها و آلمانی ‌ها تشکیل می ‌دهند. کشور های هم مرز با ایتالیا، فرانسه، سوئیس، اتریش و اسلوانی هستند و هر کدام به نوعی با این سرزمین در تعامل فرهنگی هستند.

خانواده و اصالت خانوادگی، یکی از مهمترین ارزش های فرهنگی مردمان ایتالیا به شمار می رود. همچنین بر خلاف طرز تفکر کشورهای غربی، یکپارچگی و وحدت خانوادگی ایتالیایی زبان ها بر اساس خانواده شکل گرفته است. جالب است بدانید که ایتالیایی‌ ها مانند مردمان ایران، دورهمی ‌های خانوادگی زیادی دارند و از گذران وقت خویش با خانواده بسیار لذت می برند. آن‌ ها کودکان خود را نیز به سبکی بار می آورند که در دوران بزرگسالی و حتی بعد از ازدواج نیز، رابطه ی خود با خانواده اشان را حفظ کرده و در هیچ شرایطی والدین خود را تنها نگذارند.

مردمان این کشور بسیار خونگرم و مهربان بوده و از لحاظ خلق و خوی، شباهت بسیار زیادی به ایرانی ها دارند. مثلا اگر یک ایتالیایی را اول صبح ببینیم بر خلاف بسیاری از مردمان کشورهای اروپایی دیگر، زمان زیادی را به گپ و گفت و احوالپرسی از شما اختصاص داده و در واقع روزتان را می سازد. آنها در ملاقات های اولیه معمولا بسیار خوشرو و مهربان هستند و از خصوصیات خوب شما تمجید زیادی می کنند تا نهایتا در دیدار اولیه هم یخ تان باز شود و هم بتوانند راحت تر با شما ارتباط برقرار کنند. مذهب اصلی در این کشور، کاتولیک بوده و پیروان زیادی را به خود اختصاص داده است.

زبان رایج در ایتالیا 

زبان رسمی کشور ایتالیا، ایتالیایی بوده و زبان رایج حدودا ۹۳ درصد مردم ایتالیا می باشد. گویش های ایتالیایی رایج در ایتالیا ساردینی، فریولیایی، نِئاپولیتن، سیسیلی، لیگوریان، ونیزی و کالابْرین می باشد. اما در شهر میلان نیز مردم به گویش میلانی صحبت می ‌کنند. سایر زبان ‌هایی که توسط بومیان کشور صحبت می ‌شود، کاتالونیایی، یونانی، آلمانی، فرانسوی، کرواتی و اسلونیایی می باشد. اما جالب است بدانید یادگیری زبان ایتالیایی زیاد سخت نیست و به عکس حتی بسیار راحت است.

جشن ها و مراسم ایتالیایی

جالب است بدانید که ایتالیایی ها بسیار اهل تفریح و برپا کردن مهمانی هستند و با کوچکترین بهانه ای بساط مهمانی و دور هم جمع شدن فراهم می کنند. آنها اکثر تعطیلات رسمی مناسبت دار مانند تعطیلات کریسمس، تولد حضرت مسیح، عیدپاک و… را جشن می گیرند و کلی تفریح و شادمانی می کنند. معمولا ایتالیایی ها، در روز پاسکوئت، (دوشنبه بعد از عید پاک) به اتفاق خانواده به پیک نیک رفته و ورود فصل بهار را به جشن و پایکوبی می پردازند.
ضمنا روز اول نوامبر در این کشور، به روز قدیسین معروف است و در این روز مقدس، تمامی مردم ایتالیا، آرامگاههای عزیزان از دست رفته ی خود را با گل های رنگارنگ تزئین می کنند.
نکته بعدی این است که در بسیاری از شهرهای کوچک ایتالیا، مردم برای راهب حامی شهر در روز مشخصی جشن گرفته و از زحمات آن قدر دانی می کنند. جشن دیگری نیز در مناسبات این کشور وجود دارد که به جشن ظهور و تجلی مسیح معروف است که در ششم ژانویه برگزار می شود و بسیار شبیه برگزاری جشن کریسمس است. در این روز اعتقاد بر این است که طبق افسانه‌ های ایتالیایی، به جای پاپانوئل، پیرزنی خمیده سوار بر جارو برای کودکان هدیه می آورد.

25 آوریل نیز مناسبت دیگری است و روز آزادی این کشور نام دارد و یادآور پایان جنگ جهانی دوم در سال 1954 میلادی است که برای آنها ارزش ویژه ای دارد. جالب است بدانید که کشور ایتالیا، کشور خوش خوراک ترین مردمان دنیاست و بالطبع جایگاه مشهورترین و لذیذترین غذاهای دنیا، دسرهای خاص و خوشمزه و همچنین دشت های انگور بینظیر است.

آداب و رسوم کشور ایتالیا

یکی از جاذبه های بینظیر کشور ایتالیا، قایق های سنتی شناور در کانال های ونیز با راننده های بومی با لباس های خاص سنتی ونیزی است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این کشور باعظمت ترین و زیباترین بناهای تاریخی و مجسمه های زیبا و شاهکارهای لئوناردوداوینچی را در خود جای داده است. کشور بزرگی که پیشینه و تاریخی ریشه ‌دار و غنی دارد و فرهنگ اصیل این مردمان را بر دوش می کشد.

همین مسئله باعث شده که در بین مردمان ایتالیا تنوع فرهنگی زیاد به چشم بخورد و در واقع به اوج خود برسد. سنت‌ ها، مناسبات، آداب و رسوم و فرهنگ ایتالیا، از منطقه‌ ای به منطقه‌ دیگر کاملا متفاوت می باشد، خصوصا مردمان شمال و جنوب ایتالیا، به عنوان مثال آداب و رسوم ایتالیایی‌ های منطقه‌ ونتو، کامپایانا و سیسیل ، کاملا با یکدیگر فرق دارد.

هنر و معماری در کشور ایتالیا

کشور ایتالیا زادگاه تعداد زیادی از هنرمندان، نقاشان و معماران معروف دنیا می باشد. هنرمندانی که سبک های مختلفی مانند کلاسیک رومی، باروکی، رنسانسی و نئوکلاسیک را دنبال می کنند.

این کشور زیبا جایگاه بسیاری از مشهورترین سازه های تاریخی دنیا، کولوسئوم و برج پیزا است و سالانه تعداد زیادی گردشگر از سرتاسر جهان را به خود جلب می کند. همچنین در فلورانس، رم و ونیز موزه های زیبای زیادی وجود دارد اما اگر می خواهید شاهد شاهکارهای عظیم موجود در ایتالیا باشید حتما به کلیساهای معروف این کشور سری بزنید. چرا که تمامی آنها معمولا در زمانی شکل گرفته اند که معماران سعی بر بزرگ نمایی و القا ابهت این سازه ها با به کارگیری سبک باروک و آرت نوو داشته اند.

شاید مهمترین بنای زیبا وهنرمندانه ایتالیا، سقف نمازخانه نقاشی شده سیستین کاپل در شهر واتیکان باشد که توسط هنرمند معروف و ماندگار در ذهن ها، میکل آنژ در بین سال ‌های 1508 تا 1512 میلادی طراحی شده است.

ایتالیا به سبب داشتن بناهای عظیم و معروفی که امروزه به عنوان خانه های اپرا فعالیت دارند، مهد اپرا به شمار می رود و پیشنهاد ما به شما این است که هنگام سفر به ایتالیا یا تحصیل در ایتالیا، دیدن این مکان های زیبا را از دست ندهید.

البته بهتر است هنگام سفر به ایتالیا حتما از قبل یادگیری زبان ایتالیایی را تا حدی دنبال کرده باشید چرا که ایتالیایی ها با مردمان خارجی که بر زبان ایتالیایی تسلط دارند برخورد بینظیری دارند.

ضمنا این کشور، مهد بسیاری از سبک ‌های معماری معروف از جمله معماری کلاسیک رومی، باروک، رنسانس، نئوکلاسیک نیز هست، سبک معماری ایتالیا از سبک‌ های قدیمی اتروسک و یونانی شروع شده و پیشرفت زیادی کرده است. اعمال این سبک ها در بناها و سازههای تاریخی ایتالیا باعث پیدایش اثار بی نظیری مانند بسیاری از تماشاخانه‌  کلوسئوم، قنات‌ های رومی ، حمام‌ های معروف ایتالیا و … شده است که جز جاذبه های خاص گردشگری ایتالیا به شمار می روند.

آداب و رسوم کشور ایتالیا

فرهنگ لباس در ایتالیا

ایتالیایی‌ ها به خاطر نوع خاص لباس پوشیدنشان و به اصطلاح به روز بودن و شیک بودنشان در بین دنیا، شهره ی خاص و عام هستند. سبک لباس پوشیدن ایتالیایی ها، برخلاف آمریکای شمالی و اروپا، معمولا خیلی رسمی و مطابق مد روز است.

ایتالیایی ‌ها به طرز لباس پوشیدنشان بسیار معروف هستند و برای هر شرایطی لباسی مناسب انتخاب کردهو با در نظر گرفتن جزئیات کامل در هر شرایطی بهترین لباس را می پوشند. آنها معمولا لباس‌های باز و غیر پوشیده را برای رفتن به فروشگاه، خیابان و رستوران مناسب نمی دانند و پوشیدن اینگونه لباس ها را به استخر و سواحل محدود می کنند.

علاوه بر این هرگز در کلیساها و رستوران ها لباس جین نمی پوشند و سعی می کنند که با لباس های رسمی و شیک ظاهر شوند. سنت های متفاوت و تاریخچه‌ی غنی و این کشور موجب تنوع فرهنگی بی‌نظیری شده است. به دنبال تنوع فرهنگی بینظیر این کشور، لباس های سنتی نیز از یک نلاحیه به ناحیه ی دیگر کاملا متفاوت است. نوع پوشش در منطقه ی شمالی ایتالیا، متاثر از لباس های روستایی ایتالیایی ها در قرون وسطی است.

در منطقه‌ی ونتوی ایتالیا، زنان معمولا در مراسم محلی و جشن های خاص، لباس سنتی شامل دامن و نیم تنه های گلدوزی شده می پوشند. این نوع لباس معمولا همراه یک کلاه ظریف که با میوه ها و گل تزیین شده است، استفاده می شود. در این منطقه زنان معمولا پیراهن سفید می پوشند و نیم‌تنه‌هایشان بدون آستین و دکمه دار است.

لباس هایشان معمولا پیش بندی سفید دارد و موهایشان را با کلاه و یا روسری خاص کوچکی می پوشانند.کفش‌های سنتی مردمان این منطقه معمولا چوبی بوده و اسکارپته نام دارد. پوشش سنتی مردان این ناحیه در مقایسه با لباس سنتی زنان، خیلی ساده تر بوده و معمولا دارای سنجاق، دکمه، و تزئینات قلاب دوزی است.

یک دست لباس سنتی مردانه این ناحیه، شامل جلیقه ی باز یا دکمه دار، نیم شلوار و یا کلاه است. تمامی این لباس های سنتی، معمولا از نوعی پشم ضد‌آب تهیه می‌شوند. جنوب کشور ایتالیا معمولا به داشتن لباس‌های رنگارنگ با پیش بندهابی سفید مخصوص و شال های رنگ روشن معروف است. مورد قابل توجهی که در این کشور به چشم می خورد این است، تعداد زیادی خانه ی مد و فشن در این کشور وجود دارد که سالانه انواع زیادی از لباس ها را با برندهای معروف و گاها لباس های سنتی ارائه می دهند.

آداب و رسوم کشور ایتالیا

فرهنگ غذایی در ایتالیا

در فرهنگ غذایی این کشور به سبب جایگاه جغرافیای اش و اینکه کنار دریا واقع شده است، علاقه ی زیادی به غرذاهای دریایی و سبزیجات دیده می شود. در سواحل جنوبی این کشور، ماهی و محصولات دریایی نقش بسیار ویژه ای در آشپزی و فرهنگ غذایی ایتالیایی ها دارد. در قدیم، مردم نواحی شمال غربی ایتالیا به کشاورزی و دامداری علاقه ی زیادی داشتند و از گوشت قرمز، گوشت پرندگان و حیوانات شکاری، تره بار و نان استفاده ی زیادی می کردند. پایه و اصول آشپزی موجود در هر ناحیه ای در ایتالیا، با وجود فراورده های خاص آن منطقه شکل گرفته است.

به عنوان مثال، در شهر میلان در دامنه ی سبز کوه های آلپ، بیشتر گوشت گوساله، برنج، بلغور ذرت، پنیر گونزلا مصرف می شود از طرف دیگردر منطقه ی بندر ونیز، در کنار دریای آدراتیک، خوردن ماهی و فرآورده های دریایی با ذائقه ی مردم بیشتر سازگار است. البته در سواحل جنوبی این کشور مانند سیسیل و ناپل، پیتزا و پاستا بسیار مورد علاقه است و در واقع از غذاهای سنتی این منطقه به حساب می آید.

در تمامی غذاهای ایتالیایی رعایت دونکته ضروری است، یکی تازگی مواد اولیه، دیگری سادگی در پخت و پز.

کدبانوها و آشپزهای ایتالیایی مواد اولیه ی مورد نیاز خود را روزانه در بازارهای محلی تهیه می کنند، به همین دلیل است که کمتر کسی از آنها در خانه هایشان فریزر دارند. ذائقه این مردم در برابر ماندگی و تازگی غذا بسیار حساس است و نوع غذا در فصل های مختلف تغییر می کند.

غذاهای معروف کشور ایتالیا

  • پیتزا

هنگامی که در مورد پیتزای ایتالیایی صحبت به میان می آیداولین چیزی که نظر افراد را به خود جلب می کند پیتزا مارگاریتای ایتالیا است..این نوع پیتزا مخصوصو جنوب فرانسه و مربوط به شهر نابل است.یک غذای بسیار ساده اما در عین حال بسیار خوشمزه.رستوران های محلی معروف ایتالیا اغلباین نوع پیتزا را با سیر، گوجه، روغن زیتون، ریحان و پنیر موتزارلا و پنیر پارمیزان درست می کنند.

  • آرانچینی

آرانچینی، غذایی ساده است که از برنج های درست می شود. توپ های برنجی که طعم خوشمزه ای دارند و با آرد سوخاری نرم پوشانده می شوند و بعد در روغن فراوان سرخ می شوند. این توپک های برنجی معمولا به همراه پنیر،نخود فرنگی و گوجه فرنگی پر می شوند.
شکل و نوع مواد داخل این توپک ها کاملا بسته به مکان سرو غذا و ذائقه ی افراد است، اگر در جنوب ایتالیا این غذا را میل کنید طعم آن با شمال ایتالیا کاملا متفاوت است.
این توپ‌های برنج معمولا با سس گوجه فرنگی یا سس گوجه فرنگی به همراه پنیر و نخود سبز پر می‌شوند. پر کردن و شکل این دستورالعمل بسته به موقعیت مکانی که این غذا تهیه می‌شود متفاوت است. البته تنوع زیادی در این نوع غذا یافت می شود که البته هر کدام از انها چیزی از طعم بینظیر آن کم نمی کند.

  • لازانیا

یکی از اصیل ترین و معروف ترین غذاهای ایتالیایی است که در حال حاضر در اکثر نقاط دنیا طبخ می شود چرا که طعم بینظیرش، آن را به یکی از غذاهای بین المللی تبدیل کرده است.

  • پاستا

نوعی غذای ایتالیایی است که از انواع مختلف ماکارونی تهیه می شود که البته تنوع بسیاری دارد. پاستا ی ایتالیایی معمولا با سبزیجات، انواع مختلف گوشت و پنیر طبخ می شود که این غذا هم بسته به مکان جغرافیایی ایتالیا کاملا متفاوت طبخ می شود.

سخن آخر

حال که با شمه ای از فرهنگ و آداب و رسوم مردمان کشور ایتالیا آشنا شدید، مطمئنا دلتان می خواهد به این کشور زیبا سفر کنید و از زیبایی های این منطقه بهره ببرید. اما اجازه دهید قبل از سفر به این کشور، نکاتی را برای تان بازگو کنیم که شاید به دردتان بخورد. از آنجایی که کشور ایتالیا کشوری است که جمعیت پیر آن بسیار زیاد است و این جمعیت اکثریتی، معمولا به زبان انگلیسی صحبت نمی کنند و اغلب ترجیح می دهند که زبان ایتالیایی صحبت کنند و یا اصلا یادگیری زبان دوم را دنبال نکرده اند، لذا پیشنهاد ما به شما این است که قبل از سفر، حتما یادگیری زبان ایتالیایی را دنبال کنید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

 

اگر وقت کافی برای شرکت در کلاس های حضوری آموزش زبان ایتالیایی را ندارید، می توانید به راحتی آموزش آنلاین زبان ایتالیایی را از طریق سایت من و زبان دنبال کنید. سایت من و زبان اولین وب سایت آموزشی است که شش زبان زنده ی دنیا، چینی، آلمانی، ایتالیایی، ترکی، انگلیسی را به زبان فارسی آموزش می دهد.

پس با سایت من و زبان همراه باشید و قبل از سفر و یا مهاجرت به ایتالیا، یادگیری آنلاین زبان ایتالیایی و آموزش آنلاین زبان ایتالیایی را آغاز کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • رها مردای زاد

    من عاشق فرهنگ ایتالیایی ها هستم. یه بار شانس سفر بهش رو داشتم واقعا لذت بردم ولی هیچ وقت تلاش نکردم زبانشون رو یاد بگیرم

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید