تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان دوم

حتما تا به حال درباره تاثیر تماشای فیلم های خارجی در یادگیری زبان دوم شنیده اید. در فیلم های خارجی که به زبان اصلی هستند، شما اصطلاحات، واژگان و دستور زبان را به خوبی مشاهده می کنید. اما حال سوال اینجاست که آیا واقعا تماشای فیلم بر یادگیری زبان دوم تاثیر گذار است؟ چگونه می توان از طریق دیدن فیلم ها و سریال ها به تسلط در یک زبان خارجی برسیم؟ اگر به دنبال پاسخ مناسبی برای این دست سوالات هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان
فیلم و یادگیری زبان

مزایای یادگیری زبان با تماشای فیلم های خارجی

  • شما را در معرض جدید فرهنگی و شرایط درک بهتر زبان قرار می دهند.
  • برای مشاهده زبان بدن و سایر نشانه های غیرکلامی، راهی بسیار عالی هستند.
  • نسبت به کتاب های آموزشی، واژگان معتبر بیشتری را یاد می گیرید.
  • اصطلاحات و روش های محاوره ای بیان ایده ها را می توانید به کمک فیلم ها یاد بگیرید.
  • با کمک سناریو های فیلم ها می توانید در دنیای واقعی به شکل مسلط از یک زبان خارجی استفاده نمایید.

با هدف فیلم ببینید!

شاید به نظرتان دیدن فیلم فایده چندانی نداشته باشد و با خودتان بگویید فایده دیدن فیلم های خارجی در حالی که چیزی از آن ها متوجه نمی شوم، چه فایده ای می تواند برایم داشته باشد؟ حقیقت این است که شما باید تماشای فیلم را با برنامه ریزی و جدیت، با توجه به سطح زبانی خود انجام دهید. شما باید فیلم هایی را انتخاب کنید که به شما در مسیر یادگیری کمک کنند و بازخورد خوبی برای شما به ارمغان بیاورند.
به عنوان مثال اگر سطح مبتدی در زبان انگلیسی دارید، نمی توانید فیلمی مفهومی با موضوعی پیچیده و تخصصی را برای دیدن انتخاب کنید. اما به طور کلی با برنامه ریزی و انتخاب سطح مناسب می توانید بیشترین نتیجه را از تماشای فیلم در راه یادگیری بدست بیاورید. یک راه مناسب برای دیدن فیلم ها، آن است که فلش کارت هایی را از آن ها درست کنید.
به عنوان مثال با نوشتن کلمات جدید روی کارت هایی که خودتان درست می کنید، می توانید یک مجموعه از لغات جدید را گردآوری کنید و با مرور آن ها تسلط خود را در زبان مورد آموزش تان بالا ببرید. آموزش زبان های جدید، معمولا سختی و مرارت هایی را دارد، اما تماشای فیلم می تواند بر شیرینی و لذت بخش کردن پروسه یادگیری زبان بی افزاید و آن را از کاری خشک و خسته کننده به یک سرگرمی ایده آل و دوست داشتنی تبدیل کند.
فیلم و یادگیری زبان

فیلم را فقط تماشا نکنید، آن را مطالعه کنید!

بله درست شنیدید، تماشای فیلم به تنهایی اثر بخشی چندانی ندارد و شما باید به شکل طبقه بندی شده، موضوعات و مباحث آموزشی در فیلم را مطالعه کنید. در آغاز کار از فیلم های مبتدی تر استفاده کنید و سعی کنید گرامر، لغات و نحوه بکارگیری جملات و کلمات در جمله را بفهمید. همچنین اصطلاحاتی را که می بینید، یادداشت کنید.
نکات دیگری که باید به آن ها توجه کنید، نحوه تلفظ و درک کلی موضوع فیلم است. اگر شما بفهمید که جریان فیلم از چه قرار است، این بدان معناسب که در آموزش زبان دوم گام موثری برداشته اید و درک مطلب را در خودتان تقویت کرده اید. بقیه مهارت ها از جمله لیسنینگ، اسپسکینگ، گرامر و لغات نیز به واسطه تماشای موشکافانه فیلم و دقت در دیالوگ های رد و بدل شده میان بازیگران، به مرور در شما تقویت می شوند.

1. تمرکز داشته باشید

همانطور که گفتیم، صرفا دیدن فیلم به شکل منفعلانه به شما کمک چندانی نمی کند و باید از فیلم به عنوان ابزاری سرگرم کننده در راستای یادگیری زبان کمک بگیرید. باید با تمرکز حواس و دقت فیلم را مشاهده کنید و از یادداشت برداری و نوشتن جملات و کلمات مهم غافل نشوید. اگر فیلمی را بدون تمرکز و تنها برای رفع تکلیف بینید، تاثیر زیادی را در پیشرفت زبان خود شاهد نخواهید بود. بنابراین توصیه می کنیم که فیلم های انتخابی تان را ترجیحا با موضوعات مورد علاقه تان انتخاب کنید.

2. به تقسیم بندی مباحث آموزش زبان در تماشای فیلم بپردازید

اگر می خواهید یک فیلم 90 دقیقه ای را ببینید، می توانید آن را به قسمت های کوچک ده دقیقه ای تقسیم کنید و روند آموزش زبان خود را با قسمت های مختلفی که صورت می دهید، پیش ببرید. اگر هر قطعه را یکی پس از دیگری دنبال کنید و مطالب موجود در آن را به خوبی فرا بگیرید، می توان گفت که بازدهی خوبی از فیلم مورد نظرتان داشته اید.

3. تمرین و تکرار داشته باشید

توجه داشته باشید که نمی توانید یک شبه و بدون تمرین و تکرار تنها با دیدن یک فیلم به تسلط فوق العاده ای در زبان برسید. شما باید مرتبا تکرا و تمرین داشته باشید و اوقات بسیاری از روزتان را صرف یادگیری زبان دوم کنید.
آموزش آنلاین زبان

4. با فیلم، غرق در یادگیری زبان دوم شوید

سعی کنید از روی بازیگران فیلم کپی برداری کنید و نحوه تلفظ و صحبت هایشان را تقلید و تکرار کنید. هر چه بیشتر خودتان را غرق در یادگیری و تکرار مکالمات فیلم کنید، مهارت شما در یادگیری زبان بیشتر می شود.

5. فیلم دلخواهتان را با زیرنویس ببینید

فیلمی که می خواهید با آن اقدام به یادگیری زبان کنید را بنا به هر موضوعی که علاقه دارید، انتخاب کنید. فیلم ها می توانند دارای موضوعات علمی، تخیلی، خانوادگی، عاشقانه و … باشند. پس از اینکه فیلم مورد پسندتان را انتخاب کردید، آن را با زیرنویس پخش کنید و به تماشا بنشینید. زمانی که فیلم را ببینید هم لذت می برید و هم مهارت های بیشتری را در زبان خارجی مورد یادگیری تان بدست می آورید.
تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان
تاثیر تماشای فیلم بر یادگیری زبان

6. داستان فیلم را به بخش هایی مشخص تقسیم کنید

سعی کنید داستان فیلم را بفهمید و آن را به بخش های مشخصی تقسیم بندی کنید. مثلا در بخش هایی که تلفظ ها نظرتان را جلب می کنند، سعی کنید تلفظ تان را بهتر کنید. در بخش هایی از فیلم که کلمات جدیدی می شنوید، ترجیح خود را بر روی یادگیری آن ها بگذارید و…

7. از یادداشت کردن کلمات و عبارات جدید غافل نشوید

عبارات و کلمات جدید را درون یک دفترچه یادداشت بنویسید و یا از آن ها فلش کارت هایی را تهیه کنید. به این ترتیب می توانید هر بار به بازنگری و مرور مطالب و مباحث گذشته بپردازید و از فراموش نکاتی که آموخته اید، اجتناب کنید.

8. عبارت هایی که به خاطر سپرده اید را بررسی کنید

مطالب آموزشی از فیلم ها را باید برای خود حفظ و نگهداری کنید و هر از گاهی فیلم هایی که در گذشته دیده اید را مرور کنید. ممکن است با سپری شدن روزها و هفته ها، زمانی که فیلمی را مجددا می بینید، برخی از کلمات و عبارات آن را به خاطر نیاورید. بنابراین باید تمرین کنید و از مرور و به ذهن سپاری اطلاعات خود دست برندارید.

9. با مدرسان و معلمان زبان، فیلمهای خود را مرور کنید

گاهی دیدن یک فیلم با یک فرد حرفه ای و یا معلمی که مهارت های زبانی بالایی دارد، می تواند سرنخ های جدیدی را از یادگیری زبان در اختیار شما بگذارد. بنابراین اگر امکانش برایتان وجود دارد، فیلم ها را با مشورت معلمان و مدرسان زبان انتخاب و مرور کنید.
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید