موسیقی و یادگیری زبان های خارجی

موسیقی و یادگیری زبان های خارجی

موسیقی و یادگیری زبان های خارجی | موسیقی یکی از قدیمی ترین و کهن ترین هنرها و مکشوفات بشر است. پیدایش موسیقی را می توان به برخی دوران های زندگی انسان های اولیه نسبت داد. در این دوران ها انسان ها اصوات مختلف همچون پرندگان، آبشار و بسیاری از صداهای دیگر را شنیده و با این مفهوم آشنا شدند. پس از آن، با پیشرفت بشر، موسیقی نیز برای او مفهومی غنی تر گشت و کاربردهای مختلفی در ارتباطات روزمره و برخی اهداف آن ها پیدا کرد. انسان متوجه شد که موسیقی باعث تحریک و بروز احساسات مختلف در او می شود از این رو بیش از پیش به آن اهمیت داد و دروازه های جدیدی در این هنر گشود. موسیقی هم اکنون یکی از گسترده ترین و در عین حال عجیب ترین مفاهیمی است که انسان با آن سر و کار دارد. امروزه بدون شک از بسیاری از تاثیرات این زبان بر روی جنبه های زندگی آگاهیم. در این میان مشخص شده است که موسیقی در یادگیری زبان نیز موثر بوده و این روند را بهبود می دهد. با من و زبان همراه باشید تا تاثیر موسیقی در یادگیری زبان را مورد بررسی قرار دهیم.

یادگیری زبان خارجی با موسیقی
یادگیری زبان خارجی با موسیقی

موسیقی و یادگیری زبان های خارجی

فراد بسیاری امروزه به یادگیری زبان های خارجی مشغول هستند. دلیل یادگیری این زبان ها نیز برای این افراد متفاوت است. برخی از آن ها به قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور، برخی برای مهاجرت و زندگی در کشورهای خارجی، برخی برای پیشرفت و ارتقای مهارت های خود، برخی برای پیشرفت شغلی و حتی برخی نیز به منظور تفریح و سرگرمی به یادگیری این زبان ها روی می آورند. امروزه با توجه به پیشرفت های مختلف و گسترده در حوزه آموزش و رشد فضای مجازی و ارتباطات، دسترسی به برنامه های آموزشی متنوع بسیار افزایش یافته و شیوه ها و متدهای آموزشی نیز با تغییرات گسترده ای همراه بوده اند. کلاس های حضوری، کلاس های آنلاین، خود آموزی و بسیاری از متدها و برنامه های دیگر در مسیر یادگیری این زبان ها وجود دارد.

بسیاری از زبان آموزان از روش های مختلفی برای یادگیری زبان های خارجی، همچون فیلم، سریال، بازی های و موسیقی بهره مند می شوند. این موارد می توانند روند یادگیری زبان های خارجی را برای زبان آموز بسیار راحت تر کرده و در تقویت برخی مهارت های آن ها بسیار مفید واقع شوند. موسیقی یکی از مواردی است که می تواند در این روند تاثیر بسیار خوبی گذاشته و به زبان آموزان در راه یادگیری زبان های خارجی کمک کند. اما چرا موسیقی؟ آیا موسیقی دارای ویژگی خاصی است که باعث می شود در آموزش زبان های خارجی و یادگیری موثر و مفید واقع شود؟ با من و زبان همراه باشید

چرا موسیقی؟

موسیقی با زندگی همه ما پیوند خورده است. موسیقی خواه ناخواه در زندگی و محیط ما در جریان بوده و با آن آمیخته شده است. امروزه گوش دادن به چند ترک موسیقی در خانه، در مسیر کار به خانه یا حتی در گشت و گذار و تفریح ها، امری عادی و رایج می باشد. بیشتر ما در روز حداقل یک بار موسیقی گوش می دهیم. بیشترین مورد استفاده از موسیقی در امور روزمره ما در جهت تفریح، خوش گذرانی، بهبود حالات و احساسات و مواردی از این قبیل می باشد. اما موردی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، به کار گیری موسیقی با اهداف آموزشی است. ساعت هایی که به گوش دادن موسیقی گذرانده می شود، می تواند علاوه بر اهداف اولیه و رایج موسیقی، با هدف آموزش نیز مورد استفاده قرار گیرد. موسیقی یکی از مواردی است که با توجه به گسترش و کاربرد وسیع آن در زندگی روزانه، از پتانسیل بسیار بالایی در جهت آموزش و یادگیری برخوردار است.

یادگیری زبان خارجی با موسیقی
یادگیری زبان خارجی با موسیقی

چگونه موسیقی باعث بهبود یادگیری می شود؟

از دو منظر می توان به این موضوع نگاه کرد. نگاه اول این است که خود موسیقی چه تاثیری بر ذهن گذاشته و در این میان چه تاثیری در فرآیند های یادگیری انسان می گذارد. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است که بیشتر آن ها نشان دهنده تاثیر گسترده و عمیق موسیقی بر ذهن هستند. موسیقی توانایی این را دارد که به طور کلی ذهن را در کنترل خود گرفته، احساسات را تغییر داده وباعث بروز یا کاهش آن ها شود، منجر به ترشح هورمون ها در بدن شده و حتی تغییراتی فیزیکی در بدن ایجاد نماید. در برخی از این بررسی ها نیز مشخص شده است گوش دادن به موسیقی می تواند فرآیند های یادگیری ذهن را تقویت کرده و منجر به بهبود یادگیری شود. موسیقی می تواند منجر به افزایش تمرکز شده و یادگیری را بهبود می دهد.

نگاه دوم نیز این گونه است که از موسیقی هایی که با اهداف آموزشی ساخته شده اند بهره مند شده و یا با هدف آموزش و یادگیری به موسیقی گوش دهیم. برای روشن تر شدن این موضوع چند مثال می زنیم. در حالت اول تصور کنید فردی در حین مطالعه یا یادگیری مطلبی، همزمان به موسیقی نیز گوش داده و یا در فواصل مشخصی در روز به موسیقی گوش داده که این امر در روند یادگیری او موثر است. اکنون تصور کنید فردی یک موسیقی را با هدف یادگیری گوش می دهد. به عنوان مثال یک زبان آموز زبان انگلیسی که به موسیقی های خارجی هنرمندان انگلیسی زبان گوش داده و لغات، اصطلاحات و ساختار جملات را از آن استخراج کرده و از آن ها برای تقویت مهارت های زبانی خود بهره می برد و یا این که به موسیقی هایی که با هدف آموزش زبان آموزان تولید شده اند گوش فرا می دهد. اکنون به طور خلاصه مزایای موسیقی در یادگیری زبان های خارجی را مرور می کنیم:

  • یادگیری راحت

موسیقی ابزاری است که می تواند به راحتی و بدون دردسر های روش های دیگر به بهبود مهارت های زبانی شما کمک کند. موسیقی در کنار تاثیر گذاری بر عواطف و احساسات شما می تواند به راحتی زبان را نیز به شما آموزش دهد. راحتی موسیقی را می توان در دسترسی آسان به آن، عدم وجود موانع و دشواری ها در مسیر یادگیری از آن، گسترده بودن و متنوع بودن آن دانست.

  • آموزشی لذت بخش

گوش دادن به موسیقی از لذت بخش ترین تجربیا ت روزانه است. موسیقی می تواند به راحتی سنگینی و فشار یک روز کاری سنگین را در چند دقیقه کنار زده و احساساتی تازه در وجود انسان بدمد. می توان از این تفریح لذت بخش برای اهداف آموزشی نیز بهره برده و به یادگیری زبان های خارجی دست زد. دلیل دلسردی و بی حسی برخی زبان آموزان و دانش پژوهان به آموزش ها و مطالب تدریسی، خشک بودن، سنگینی و عدم وجود لذت و تفریح در آن ها است. موسیقی از سویی با توجه به پتانسیل بسیار بالای خود در این امر، می تواند به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای یادگیری زبان های خارجی مورد استفاده قرار گرفته و تجربه یک آموزش لذت بخش و مفید را برای آن ها رقم بزند.

 

  • استادی بدون خستگی

موسیقی، اگر با اهداف آموزشی مورد استفاده قرار گیرد به یک استاد زبان خستگی ناپذیر و قدرتمند بدل خواهد شد. بسیاری از لغات، اصطلاحات و جملات در موسیقی تکرار شده و به طور ناخودآگاه این مفاهیم را در ذهن افراد تزریق می کند. تکرار از مهم ترین متدها و تکنیک های یادگیری زبان های خارجی است. قرار نیست استاد ساعت ها سر پا ایستاده و مطالب را برای شما بازگو کند. موسیقی با چند لمس و کلیک می تواند ساعت ها این مطالب را برای شما تکرار کرده و در کنار ریتم دلخواه و دلچسب شما، زبان های خارجی را نیز به شما آموزش دهد.

  • بسیار متنوع و گسترده

از معایب آموزش ها و مطالب درسی در مسیر یادگیری زبان های خارجی می توان به برخی محدودیت ها در موضوعات و مطالب اشاره کرد. بسیاری از زبان آموزان کیفیت یادگیری آنچنانی نداشته و یا تمایلی به یادگیری مطالب از خود نشان نمی دهند، که یکی از دلایل این موضوع آن است که این موضعات باب میل و جز موضوعات و مباحث مورد علاقه این افراد نمی باشد. موسیقی اما دنیایی است بدون حد و مرز. در این دنیا می توانید سبک های مختلف موسیقی از قدیم تا جدید را گوش داده و به کشف علایق و سلایق خود دست بزنید. در این دنیا می توانید موسیقی های کشورهایی در آن سوی کره زمین را پیدا کرده و آن ها را گوش داده و لذت ببرید. در این دنیا می توانید سبک های مورد علاقه، موضوعات مورد علاقه و خواننده مورد علاقه خود را دنبال کرده و علاوه بر ارضای نیازهای روحی و خلقی خود، به یادگیری زبان های خارجی نیز پرداخته و گامی مثبت در این زمینه بردارید.

یادگیری زبان خارجی با موسیقی
یادگیری زبان خارجی با موسیقی

سخن پایانی

در این مقاله دیدیم که موسیقی یکی از بهترین، ارزان ترین، جذاب ترین و راحت ترین ابزارها برای یادگیری زبان های خارجی است. موسیقی دنیایی است بی انتها و بسیار قدرتمند که به راحتی می تواند سبک زندگی، تفکرات، اخلاق و حتی شخصیت انسان را تغییر دهد. چرا از این پتانسیل در راه یادگیری زبان های خارجی استفاده نکنیم؟! به هیچ عنوان موسیقی را کنار نگذاشته و از آن در راه یادگیری زبان های خارجی استفاده کنید. اگر هم اکنون می خواهید به یادگیری زبان های خارجی بپردازید، می توانید با ثبت نام در وب سایت من و زبان، به یادگیری آنلاین زبان های خارجی بپردازید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید