چگونه دایره لغات خود را گسترش دهیم؟

یادگیری زبان می تواند فرصت های بی نظیر زیادی را برای شما خلق کند که به کمک آن می توانید تجارب زیادی را کسب کنید. زبان آموزی مزایای زیادی برای شما دارد و یک امتیاز ویژه در این روز ها برای افراد به حساب می آید. فرقی نمی کند که چه زبانی را می خواهید یاد بگیرید هدف خلق تجربه های جدید است و باید بتوانید با زبان جدید به طور تاثیر گذاری با دیگران ارتباط برقرار کنید. برای این کار هم لازم است که دایره لغات خود را گسترش دهید، اما چگونه؟ کارشناسان من و زبان امروز قصد دارند شما را با روش های توسعه دایره لغات و واژگان آشنا کنند و یک دوره آموزش زبان منحصر به فرد را به شما معرفی کنند، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

یکی از دغدغه های اصلی زبان آموز ها این است که موقع صحبت کردن به زبان مورد نظر لغت و واژه کم می آورند و نمی دانند چطور کلامشان را کامل کنند. این اتفاق بیشتر برای افرادی که در سطوح بالاتر آموزش زبان هستند رخ می دهند چرا که این افراد تمایل بیشتری به استفاده از زبان در مکالمات خود دارند و در این مواقع است که متوجه می شوند، معادل بسیاری از کلمات را نمی دانند. در این مقاله می خواهیم تمرکز خود را روی افزایش دایره لغات زبان انگلیسی بگذاریم اما فراموش نکنید که راهکار های ارائه شده را می توانید بر هر زبانی به کار بگیرید.

آموزش زبان انگلیسی سال هاست که مورد توجه جوامع مختلف بوده است. زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی و بین المللی در جهان شناخته شده است و با گسترش روابط بین الملل و توسعه فناوری های ارتباطی نیز نیاز به این زبان بیشتر از قبل به چشم می خورد. به نوعی اگر می خواهید با جهانیان در ارتباط باشید باید حداقل بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. با توجه به اهمیت زبان آموزی، وب سایت آموزشی من و زبان اقدام به آموزش شش زبان زنده دنیا کرده است و بستری مدرن و استثنایی را برای علاقه مندان به زبان های مختلف فراهم کرده است. فراموش نکنید که برای داشتن مهارت خوب و حرفه ای به هر زبانی باید دایره لغات خود را افزایش دهید. اما اینکه چطور این کار را کنید هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

وقتی دایره لغات خود را افزایش می دهید باید بدانید چطور از این واژگان استفاده کنید. پس نحوه آموزش خیلی تاثیر زیادی در استفاده موفق شما از زبان دارد. در من و زبان با استفاده از آموزش آنلاین زبان انگلیسی می توانید جملات، عبارات و نمونه های زیادی را مشاهده و تمرین کنید که همگی در کنار هم به شما در استفاده از این زبان کمک زیادی می کنند. قبل از آن که درباره روش های توسعه دایره واژگان صحبت کنیم بد نیست اطلاعاتی درباره دایره لغات در اختیار تان گذاریم.

ما انسان ها معمولا دو سری دایره لغت داریم. یکی لغات درک شونده و دیگری لغات بیانگر. منظور از  لغات درک شونده لغاتی است که شما در صورت مواجه شدن با آن ها معانی شان را درک می کنید اما لغات بیانگر واژگانی هستند که شما به سادگی در ادبیات روزمره خود از آن ها استفاده می کنید. برای اینکه بتوانید دایره لغات خود را گسترش دهید باید اول لغات درک شونده را توسعه دهید و به تدریج آن ها را به لغات بیانگر خود اضافه کنید. به این معنا که ابتدا باید معانی لغات را یاد بگیرید تا در صورت مواجه شدن با آن ها به سرعت بتوانید معانی شان را تشخیص دهید، بعد به تدریج این لغات را در زندگی روزمره خود با آگاهی کامل به کار گیرید.

دایره لغات خود را گسترش دهیم
دایره لغات خود را گسترش دهیم

راهکار های گسترش دایره لغات انگلیسی

در ادامه می خواهیم یک سری راهکار هایی را برای توسعه دایره لغات تان به شما آموزش دهیم که اگر همراه با یادگیری آنلاین زبان انگلیسی در من و زبان باشد می تواند کمک زیادی به شما کند. پس با ما همراه باشید…

  • لغات را در جمله یاد بگیرید.

    اینکه شما لیستی از لغات تهیه کنید و با خود آن را تکرار کنید هیچک کمکی در به خاطر سپاری آن ها به شما نمی کند. برای اینکه بتوانید لغات و واژگان بیشتری را یاد بگیرید، باید کلمات جدید را در جمله ها و عبارت های کاربردی یاد بگیرید تا بتوانید هم در وهله اول آن ها را یاد بگیرید و سپس به خاطر بسپارید. پس به هیچ عنوان سراغ لیست بلند بالای لغات نروید. خوشبختانه در من و زبان این امکان برای شما فراهم شده است. شما در این وب سایت تمامی لغات را در جملات کاربردی می آموزید و می توانید لغاتی که کمی برای شما سخت هستند را در فلش کارت ها ذخیره کنید تا بعدا آن قدر آن ها را تکرار کنید تا در ذهن تان بماند.
    برای اینکه کلمه را بهتر به خاطر بسپارید لازم است تا آن را با سر نخ های دیگری در ذهن خود ذخیره کنید. به این صورت که باید به هر لغت به مانند تکه ای از یک پازل نگاه کنید اما یک تکه تنها می دانید که هیچ فایده ای ندارد. قطعات پارل در کنار هم به کار شما می آیند و می توانند تصویری زیبا بسازند. پس اگر برای مثال قصد دارید کلمه drugstore را یاد بگیرید باید در جملات متعددی این کلمه را تمرین کنید. مثلا:
    There is a drugstore near my house. (در نزدیکی خانه من یک داروخانه وجود دارد).
    در این مثال فرض را بر این می گذاریم که واقعا یک داروخانه در نزدیکی خانه شما وجود دارد. زمانی که این جمله را با خود بار ها تکرار کنید، هر زمان که به کلمه داروخانه به انگلیسی نیاز داشتید خیلی سریع نام آن در ذهن شما نقش می بندد. ضمن اینکه وقتی شما لغات جدید را در جملات کاربردی یاد می گیرید این است که دیگر کلمات موجود در این جمله نیز در ذهن شما نهادینه می شود. پس با یک تیر چند نشان را زده اید. توصیه ما به شما این است که برای این کار به سراغ داستان های کوتاه و یا بخش هایی از ترانه های انگلیسی بروید. در این دو منبع می توانید جملات کاربردی زیادی برای یادگیری لغات جدید پیدا کنید.
    زمانی که فرایند یادگیری زبان را همراه با علایق و سلیقه های خود کنید، انگیزه شما برای یادگیری بیشتر می شود. پس ببینید به چه داستان ها و ترانه هایی علاقه دارید و به سراغ همان ها بروید تا راحت تر بتوانید از این منابع استفاده کنید و کلمات و عبارت های آن ها را ساده تر به خاطر بسپارید. با کمی تمرین در این روش می توانید خیلی زود از آن نهایت استفاده را ببرید.

    دایره لغات خود را گسترش دهیم
    دایره لغات خود را گسترش دهیم
  • تا می توانید مطالب انگلیسی بخوانید

    مطالعه به هر زبانی که باشد، مزایای زیادی برای شما به همراه دارد و می تواند بر دانش و اطلاعات شما بیافزاید. اما مطالعه به زبان انگلیسی شرایطی را برای شما پیش می آورد که در آن می توانید لغات بسیاری را یاد بگیرید. در مطالعه به زبان انگلیسی شما با متون و جملات و واژگانی روبه رو می شوید که واقعی هستند و برای افراد انگلیسی زبان تهیه شده اند. پس در کاربردی بودن آن ها شکی نیست. با تمرین و تکرار در زمینه مطالعه منابع انگلیسی خیلی زود می توانید کوهی از کلمات جدید را یاد بگیرید و شاید خودتان اصلا متوجه یادگیری و تمرین بسیاری از آن ها نشوید. به مانند راهکار قبل شما با این کار، پیش زمینه ذهنی برای خود ایجاد می کنید و می توانید با سر نخ های زیادی کلمه مورد نظر را به خاطر بسپارید.
    پس یکی از روش های خوب یادگیری لغات جدید و زیاد، مطالعه منابع انگلیسی می باشد. بهتر است زمانی که در حال مطالعه هستید وقتی به کلمه ای جدید می رسید، بلافاصله آن را در دیکشنری جست و جو نکنید. جمله و یا حتی پاراگراف را تا انتها بخوانید و سعی کنید معنای آن را حدس بزنید. با این کار ذهن خود را نیز به چالش بیشتری می کشید و می توانید از قابلیت های ذهنی خود نهایت استفاده را ببرید. در طول مطالعه لغات جدیدی که یاد گرفته اید را نشان گذاری کنید و در پایان با مرور بر روی آن ها انگیزه خود را دو چندان کنید. چرا که خیلی زود خواهید دید که در یک زمان کوتاه چندین لغت جدید و کاربردی را آموخته اید.
    برای موفقیت در این روش هم توصیه می کنیم به سراغ مطالبی بروید که مورد علاقه شما است و پر از کلماتی باشد که برای استفاده شما پر کاربرد و پر تکرار باشد. همچنین در وهله اول تمرکز خود را روی لغاتی بگذارید که فهمیدن آن ها نقش مهمی در برقراری ارتباط تان می گذارد. پس بهتر است ابتدا هدف خود را از یادگیری زبان انگلیسی مشخص کنید و سپس برای تقویت دایره لغات تان به سراغ منابع مشخصی بروید.

    دایره لغات خود را گسترش دهیم
    دایره لغات خود را گسترش دهیم
  • سعی کنید هر روز یک کلمه یاد بگیرید.

    به جای اینکه لیستی بلند بالا از کلمات انگلیسی تهیه کنید و همه را به یک باره حفظ کنید بهتر است با خودتان یک قراری بگذارید که هر روز تنها یک کلمه را یاد بگیرید، اما به روش هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم. برای اینکه معنای کلمه بهتر در ذهن شما بماند، بهتر است کلمه را با معنی، نقش دستوری و تلفظ تمرین کنید تا در ذهن شما به خوبی نقش ببندد. با این کار هم در زمان خود صرفه جویی کرده اید و هم جزئیات بیشتری به دانش زبان خود افزوده اید.
    اما افرادی که تمایل دارند مقابل لیست کلمات بنشینند و طوطی وار آن ها را برای خود تکرار کنند از توجه به این نکات و جزئیات ریز غافل می شوند و نه تنها موفقیتی در توسعه دایره لغات خود به دست نمی آورند بلکه یادگیری مطالب زیادی را نیز از دست می دهند. پس تصیه می کنیم یک برنامه و قاعده کلی برای یادگیری لغات داشته باشید. اگر فکر می کنید می توانید بیشتر از یک کلمه در روز یاد بگیرید تعداد آن را بیشتر کنید اما به هر حال به برنامه ریزی برای یادگیری

  • به واژگان بیشتر بها بدهید.

    لغاتی که آموخته اید را به کار بگیرید.
    اشتباهی که بسیاری از زبان آموز ها انجام می دهند این است که تنها یک سری لغت را انتخاب می کنند و با تکرار مدام سعی در به خاطر سپاری آن ها دارند، غافل از اینکه اگر همین لغات را در جملات روزمره خود به کار برند خیلی سریع تر می توانند دایره لغات شان را وسعت بخشند. پس بعد از یادگیری لغات، کاری که باید انجام دهید تمرین و استفاده از این لغات می باشد تا همانطور که در ابتدای مقاله هم عنوان کردیم، لغات بیانگر مان را توسعه دهیم و به هدف مان برسیم. پس برای اینکه لغات را از دایره درک شونده به دایره بیانگر بفرستیم باید ده الی بیست بار از آن کلمه استفاده کنیم. پس فراموش نکنید که تمرین و تکرار لغات آموزش دیده شده، بسیار اهمیت دارد. برای این کار خیلی ساده می توانید هر روز با خودتان به انگلیسی صحبت کنید و یا دستگاه های تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ تان را روی زبان انگلیسی تنظیم کنید تا هر زمان که به سراغ آن ها می روید چشم تان به کلمات انگلیسی بیافتد.

نکات پایانی

تا اینجا با چند روش پر کاربرد برای توسعه دایره لغات خود آشنا شدید. سعی کنید این نکات را در روند آموزش زبان انگلیسی تان جدی بگیرید و هر روز از آن ها استفاده کنید. از ابزار های مختلفی می توانید برای این کار بهره بگیرید. مثلا اپلیکیشن هایی در بازار موجود است که می توانند یادآوری هایی برای یادگیری زبان انگلیسی برای شما ارسال کنند و دائما ذهن و زندگی شما را درگیر یادگیری کنند.

تکرار و تمرین زیاد را هم فراموش نکنید و بدانید مغز با تمرین بیشتر ورزیده می شود و بهتر می تواند عبارت و کلمات مورد نظر تان را به خاطر آورد. حتی خاطرات ما اگر مدام مرور نشوند بعد از مدتی فراموش می شوند. به همین دلیل استفاده از قابلیت فلش کارت ها در من و زبان یک امکان ویژه به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در به خاطر سپردن کلمات جدید برای شما ایفا کند. با این کار تنها روی کلماتی مرور دوباره خواهید داشت که در به خاطر سپردن آن ها اشکال دارید و خیلی زود تنها با چهار یا پنج بار مرور به طور کامل می توانید آن ها را یاد بگیرید. با این توضیحات بهتر است همین الان به فکر توسعه دایره واژگان انگلیسی خود باشید و یادگیری زبان انگلیسی را با من و زبان شروع کنید…

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید