با یادگیری زبان انگلیسی، آلزایمر نگیرید

امروزه تحقیقات عصب شناسی بیش از هر زمان دیگری به ما کمک می کند تا متوجه شویم هنگام یادگیری خصوصاً یادگیری زبان دوم چه اتفاقاتی در اعصاب و مغز ایجاد می شود.
همه ی ما می‌دانیم که افرادی که بر بیش از یک زبان مسلط هستند، معمولاً حافظه ی بهتری نسبت به دیگران داشته و از نظر شناختی و روانشناسی افرادی خلاق و پویا تر هستند. اینگونه افراد معمولا منعطف تر از تک زبانه ها بوده و زندگی پویا تری دارند. مطالعاتی که اخیراً در کانادا انجام شده، نشان می دهد که بروز بیماریهای مانند زوال عقل و آلزایمر در افرادی که دو زبانه هستند کمتر به چشم می‌خورد و این عبارت بدین معناست که یادگیری زبان دوم باعث می شود که افراد از نظر روانشناختی سالم تر بمانند.
همه ی تحقیقات نشان می دهند که تمامی این فواید برای افرادی که زبان دومشان را در دوران باز بزرگسالی یاد گرفته اند، نیز صدق می‌کند. نه تنها کسانی که در کودکی بر دو زبان تسلط پیدا کردند، بلکه افرادی که در نوجوانی و جوانی قصد یادگیری زبان دوم را کرده اند، از زوال عقل و بیماری‌های آلزایمر تا حدودی مصون می مانند.
محققان دانشگاه ادینبورگ ثابت کردند که میلیون ها نفر در سرتاسر جهان که زبان دومشان را در مدرسه، دانشگاه و محل کار و یا به واسطه ازدواج های برون وطنی یاد گرفته اند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. نتایج این تحقیقات بر حدود ۸۶۰ شرکت کننده به روشنی نشان داد که دانش دانستن یک زبان خارجی مثلاً یادگیری زبان انگلیسی بدون توجه به سن برای تمامی افراد بسیار مفید است.
امروزه دانشمندان نشان دادند که یادگیری زبان دوم مثلاً یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند در بهبود حافظه، هوش و تمرکز نقش مهمی داشته و احتمال به بیماری‌های آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد.

یادگیری زبان جدید معمول یکی ازدشوار ترین کارهایی است که مغز انجام می دهد با این حال مزایای یادگیری زبان دوم آنقدر زیاد است که تمام دشواری های مربوط به یادگیری آن را جبران می کند. از آنجایی که یادگیری هر زبانی سختی های خاص خود را دارد، یادگیری زبان می‌تواند برای مغز به عنوان یک تمرین و ورزش تلقی شود. هنگامی که مغز در حالت تمرین و یادگیری قرار می گیرد به مرور زمان بسیار قوی تر می شود.

در سالهای نه چندان دور، اعتقاد عمومی بر این بود که پرورش کودکان در خانه های دو زبانه به رشد فکری و روحی آنها آسیب می زند. تا آن زمان محققان عقیده داشتند که شرایط یادگیری دو زبان توسط کودکان، مغز آنها را کاملاً گیج کرده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های زمینه ای اسکیزوفرنی و یا اختلالات روانشناختی مهیا می کند، اما با گسترده تر شدن تحقیقات و همچنین پیشرفته شدن علم نوین، مشخص شد که واقعیت برعکس چیزی است که تا به حال عنوان شده است. در واقع یادگیری زبان دوم، یکی از بهترین روشهای علمی برای افزایش تمرکز، ذکاوت و تیزهوشی بوده و همچنین باعث می‌شود که ذهن شما و فعالیت‌های آن از کهولت و فرسودگی نجات پیدا کند.
در ادامه ی این مقاله در سایت من و زبان قصد داریم که تمامی مزایای دو زبانه بودن را عنوان کنیم که البته این مزایا هیچ ارتباطی با سن فرد ندارد و در مورد تمامی افراد با هر سن و سالی عمومیت دارد.

یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر
یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر

دو زبانه بودن مهارت‌های عملکردی و فردی را بهبود می بخشد

در مورد صحبت کردن و یادگیری زبان دوم تحقیقات بسیار وسیعی انجام گرفته کسانی که می‌توانند به دو زبان مختلف صحبت کنند در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان تسلط دارند، معمولاً افرادی بسیار باهوش تر بوده و مهارت های عملی بیشتری دارند. از ویژگی‌های مثبت افرادی که معمولاً به یادگیری زبان تسلط دارند می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • هوش سرشارتر
  • تمرکز بیشتر
  • کسب نمرات یهتر در آزمون‌های رو خوانی، ریاضی و قوائد زبان
  • توانایی یادآوری و به خاطر آوردن اتفاقات و مطالب
  • تصمیم‌گیری و برنامه ریزی
  • ایجاد تغییرات ناگهانی در فعالیت‌های عملی
  • کنترل هیجانات و برانگیختگی های ناگهانی
  • درک و فهم نقطه نظرات دیگران
  • بهبود تمرکز، توجه و دقت
  • توانایی حافظه
  • انعطاف پذیری، سازگاری و قابلیت کنار آمدن با شرایط سخت و جدید
  • خلاقیت و نوآوری
  • ارتقا مهارت‌های شنوایی

یادگیری زبان جدید، باعث افزایش سایز مغز و ایجاد ارتباطات جدید می شود

یادگیری زبان دوم، مثلاً یادگیری زبان انگلیسی، می‌تواند باعث افزایش اندازه ی مغز شده و حجم بخش وسیعی از آن را افزایش دهد.

این بخش همان قسمتی است که معمولاً وظیفه ی ذخیره ی بازیابی و شکل گیری خاطرات را بر عهده دارد. در تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، به تعدادی از شرکت کنندگان زبانی جدید آموزش داده شده و بعد از آن اندازه ی مغز انسان نسبت به قبل و بعد از یادگیری زبان دوم مورد مقایسه قرار گرفته است و مشخص شده است که اندازه ی قسمت وسیعی از مغز بزرگتر شده است.
علاوه بر این یادگیری زبان جدید باعث می شود که ارتباطات جدیدی میان نورون های مغزی به وجود آید. برای اثبات این مسئله تعدادی از افراد که به زبان انگلیسی مسلط بودند، شروع به یادگیری زبان چینی کردند و بعد از ثبت اطلاعات مربوط به ام آر آی آنها مشخص شد که ارتباطات جدیدی میان نورون های مغزی آنها شکل گرفته است این تغییرات تنها به عملکرد و بازده مغزی مربوط نمی‌شود بلکه بعد از گذشته شش هفته تغییراتی مهم دیگری در مغز شکل می گیرد. حتی این مسئله بین شرکت‌کنندگان مسن و بزرگسال نیز دیده می شود به همین دلیل متوجه شدند که قابلیت پلاستیسیته مغز چیزی فراتر از انتظار آنهاست.

یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر
یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر

یادگیری زبان جدید، مغز را از فرسودگی و اثرات کهولت سن، مصون نگه می دارد

تسلط بر یک زبان خارجی به عنوان زبان دوم، احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری های زوال عقل را ۵ تا ۶ سال به تعویق می اندازد.

جدیدترین و پیشرفته ترین داروهای جلوگیری از آلزایمر هم تنها می‌توانند ۶ تا ۱۲ ماه بروز علائم این بیماری را به تعویق بیندازند. اما در تحقیقات نشان داده شده است که یادگیری یک زبان به راحتی می تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را کم کرده و یا در صورت بروز پنج الی شش سال آن را به تعویق بیندازد.
مطابق با اسکن مغز افراد دو زبانه تفاوت‌های چشم‌گیری را در این زمینه مشخص شده است. محققان بر این باور هستند که مغز افرادی که بر زبان دوم مسلط هستند، به حدی تواتمند و خلاق است که احمال ابتلا به اختلالات نسیان وابسته به سن در آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.
نتیجه ی جالبی که در همین تحقیقات مشخص شده، این است که هیچ گونه ارتباطی به فواید یادگیری زبان دوم با سواد وجود ندارد. در واقع این سوالی بود که همیشه ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود، اینکه آیا افرادی که بر دو زبان تسلط دارند، عملکرد بهتری دارند؟
با انجام تحقیقات اخیر مشخص شد که هیچ رابطه ای بین سواد فرد و مزایای یادگیری وجود ندارد.
در واقع به نظر می‌رسد که این مسئله هیچ اساس علمی نداشته باشد. چون افراد دو زبانه ای که قابلیت نوشتن و خواندن ندارند، هم دقیقا به همان اندازه ی افرادی که خواندن و نوشتن بلد هستند از مزایای دو زبانه بودن بهره می برند.
شاید تا اینجای مقاله این سوال در ذهن تان نقش بسته باشد که اگر یادگیری زبان دوم باعث ایجاد چنین مزایایی برای مغز می‌شود پس آیا یادگیری زبان سوم و چهارم مزایای بیشتری دارد؟ قطعا همین طور است هرچه دانش شما نسبت به زبان های خارجی بیشتر شود از مغز شما حفاظت بیشتری می شود. در گذشته اعتقاد بر این بود که کودکانی که در خانه‌های دو زبانه هستند، معمولاً در مورد درس خواندن و تحصیلات خود عملکرد خوبی نداشته و گیج و سردرگم هستند که نهایتا مشخص شد که با این که شاید در ابتدا مشکلاتی برای چنین کودکانی به وجود بیاید اما نهایتاً این مشکلات موقتی بوده و منجر به موفقیت بیشتر و عملکرد بهتر آنها در تحصیلات و یادگیری می‌شود.
خردسالان دو زبانه معمولاً بعد از گذشت سن سه سالگی به حالت عادی بازگشته و عملکرد طبیعی خویش را در پیش می گیرند.
یکی از فواید تسلط کودکان به دو زبان این است که آنها در سنین کودکی از مزایای یادگیری زبان دوم بهره می برند. تحقیقات نشان داده که به طور کلی این کودکان عملکرد بهتری داشته در آزمونهای هوش بهتر عمل می کنند، معمولاً خلاق تر و پویاتر بوده و اعتماد به نفس و انگیزه بیشتری دارند.

یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر
یادگیری زبان انگلیسی و آلزایمر

هر روز سه کلمه‌ی جدید یاد بگیرید تا آثار آن را خودتان تجربه کنید. نه تنها به مغزتان تمرین می‌دهید بلکه کتابچه‌ای از کلمات را در ذهن‌تان جابجا می‌کنید. اگر صد کلمه‌ی متداول زبان خارجی را یاد بگیرید، می‌توانید با دانشی که کسب کرده‌اید نیمی از مکالمات روزمره را انجام بدهید. مهم‌ترین فایده‌ی یادگیری یک زبان خارجی هم توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. می‌توانید در گوگل عبارت صد کلمه‌ی اصلی را جستجو کنید و از درس‌های مجانی مربوط به زبان‌های مختلف بهره ببرید. تصور کنید که با یادگیری سه کلمه در روز، بعد از گذشت سه ماه چقدر اطلاعات جدید کسب می‌کنید. لازم نیست دانش خودتان را در همین حد نگه دارید. با یادگیری هزار کلمه ی اصلی می‌توانید نود درصد از مطالب نوشته شده به آن زبان را بفهمید. یعنی در کمتر از یک سال قادر خواهید بود که به سادگی متون خارجی را مطالعه کنید.
مغز شما تمایل دارد از فعالیت‌های تکراری فرار کند و در تجربیات تازه و پیچیده غرق شود. یاد گرفتن یک زبان جدید دقیقا خواسته ی مغز شما است. میلیون‌ها نفر با انجام بازی‌های فکری مثل سودوکو سعی دارند بر توانایی‌های مغزی خودشان بیفزایند ولی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جای انجام بازی، یک زبان خارجی یاد بگیرید تا پس از مدتی از دانش خودتان استفاده کنید. بعلاوه تسلط به یک زبان خارجی می‌تواند از نظر کاری اهمیت بسیاری داشته باشد چون احتمال انتخاب شدن شما به عنوان کارمند را بالا می‌برد. سپس با سفر کردن به نقاط مختلف می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. می‌توانید با تعداد زیادی از افراد معاشرت کنید و خوش بگذرانید. در‌هایی از گزینه‌های مختلف پیش روی شما باز می‌شود و شما به راحتی در مورد موقعیت شغلی، محل زندگی و بازنشستگی تصمیم‌گیری می‌کنید. با یادگیری یک زبان جدید مغز شما در بهترین و سالم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد به طوری که می‌توانید از لحظه لحظه‌ی زندگی به بهترین شکل لذت ببرید. از همین حالا شروع کنید

همین حالا یادگیری زبان جدید را شروع کنید

اگر تا به حال یاد گیری زبان دوم را آغاز نکرده اید، همین حالا شروع کنید. بهتر است بدانید که برای شروع یادگیری زبان دوم هیچ وقت دیر نیست اگر هدف شما از یادگیری، بالا بردن عملکرد ذهنی و بهبود وضعیت آن باشد، می توانید از پس آن بر بیایید. یادگیری یک زبان خارجی مانند یادگیری زبان انگلیسی، نه تنها قابلیت‌های مغزی شما را حفظ می کند بلکه آن ها را بهبود بخشیده و در سطح بالاتری ارتقاء می دهد.
اگر فکر می کنید که انجام این کار و یادگیری زبان دوم غیر ممکن است، باید بدانید که اصلاً لازم نیست که برای بالا بردن عملکرد مغز به کلیه ی چم و خم های زبان تسلط پیدا کنید بلکه می توانید حتی با کسب اطلاعات محدود در این مورد نیز همین مزایا را نصیب خود کنید.
حال که با مزایای یادگیری زبان دوم آشنا شدید، اگر قصد یادگیری زبان دیگری را دارید، می توانید همین حالا به سایت من و زبان مراجعه کرده و در دوره آموزش آنلاین زبان مورد نظرتان شرکت کنید. با همراهی با سایت من زبان و آموزش های جدید و خلاقانه اش خیلی سریع می توانید زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • عاطفه

    با سلام
    من قصد گرتن مدرک آیلتس رو دارم و می خوام نمره بالایی در اون بگیرم. می خواستم بدونم که آموزش های موجود در سایت شما می تونه به من در رسیدن به هدفم کمک کنه و اینکه سطح آموزش های شما تا حد آیلتس هست یا خیر؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. ما آموزش جداگانه مختص آیلتس نداریم. اما آموزش ها کامل بوده که میتونه کمک دهنده باشه.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید