چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

 مهارت شنیداری در یادگیری زبان انگلیسی برای بسیاری از زبان آموزان بسیار مشکل تر از سایر مهارت هاست. در آزمون های زبان انگلیسی نیز معمولاً کمترین نمره ای که گرفته می شود مربوط به مهارت شنیداری است. اگر شما هم این مشکل را دارید بهتر است که تا انتهای این مقاله با سایت من و زبان همراه باشید و روش های مربوط به تقویت مهارت شنیداری را فرا بگیرید.

به عنوان یک زبان آموز سخت ترین قسمت یادگیری زبان انگلیسی برای من تسلط بر مهارت شنیداری بوده است و این احتمالا به این دلیل بوده که روش کار کردن من روی این مهارت اشتباه بوده است. بسیاری از اوقات در بین دوستانم می شنیدم که آنها هیچ مشکلی در مهارت شنیداری و درک کردن جملات انگلیسی ندارند. اما من همیشه با این مشکل دست و پنجه نرم میکردم. بسیاری از زبان آموزان می گفتند که بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با این مشکل و تمرین فراوان کردن بالاخره قلق آن را به دست آورده اند و بعد از آن برای فهمیدن و شنیدن زبان انگلیسی هیچ مشکلی نداشته اند.
اما من همیشه این مشکل را داشتم هنگامی که مشغول به یادگیری زبان انگلیسی بودم شنیدن و درک کردن مفاهیم برایم بسیار سخت و دردناک بود. اگر بگویم که در این مسیر همیشه یک قدم به جلو می رفتم و ده قدم به عقب باز می‌گشتم پر بیراه نگفته ام. انگار که برای یادگیری زبان انگلیسی و تسلط بر مهارت شنیداری دو سانت جلو می رفتم و باز دو قدم بزرگ به عقب برمی گشتم. در واقع تمامی تلاش من بدین شکل بود که بعد از دو ماه تمرین کردن روی مهارت شنیداری هم باز هم احساس می کردم هیچ نتیجه ای نگرفتم و کلاً کار بسیار سختی بود.

نهایتا فهمیدم که چرا تا این حد با مهارت شنیدن در یاد گیری زبان انگلیسی مشکل دارم چرا که تمامی تلاش من برای تسلط بر مهارت شنیداری کاملاً اشتباه بود. در ادامه ی این مقاله سعی می‌کنم شما را با نوع روشی آشنا کنم که بیشتر زبان آموزان من جمله خودم برای یادگیری مهارت شنیدن انجام می‌دهند و بعد مشخص می‌کنم که چرا این نوع تمرین روش خوبی نیست.

اگر شما هم مثل من برای مهارت شنیداری در یادگیری زبان انگلیسی مشکل دارید میتوانید به سادگی و با انجام چند قدم ساده آن را حل کنید. پس با ما در سایت من و زبان همراه باشید و ادامه ی مطالب را مرور کنید. قبل از اینکه این روش ها را توضیح دهم می خواهم یکی از تجارب خودم را برایتان تعریف کنم که هیچ وقت آن را فراموش نمی کنم.

“امروز اولین روز اقامت یک ماهه ی من در لندن بود که برای کار کردن روی زبان انگلیسی برنامه ریزی کرده بودم. در واقع در یکی از کلاسهای یادگیری زبان انگلیسی ثبت نام کرده بودم و صبح همان روز بایستی آزمون تعیین سطح می دادم. من هم مثل سایر زبان آموزان در امتحان شرکت کردم.

از آنجایی که مهارت نوشتن خواندن و صحبت کردن من به زبان انگلیسی خیلی خوب بود به همین خاطر من را در کلاس سطح1 b گذاشتند.
بعد از آزمون تعیین سطح وارد کلاس جدید شدم از همان لحظه اول چنان گیج و مبهوت بودم که حتی نمی دانستم که باید چه کار کنم.
معلم از زمانی که وارد کلاس شد، فقط به زبان انگلیسی صحبت می کرد و داشت ساختارهای پیچیده گرامری را توضیح می داد که من تا به حال نشنیده بودم.

تمامی تلاش خود را به کار گرفتم تا بتوانم بفهمم که معلم چه می گوید اما متاسفانه هر چه بیشتر سعی می‌کردم تلاشم بی نتیجه بود.
می خواستم همان لحظه فریاد بزنم و بگویم دیگر بس است و از کلاس بیرون بروم اما متاسفانه نمی توانستم همچین کاری بکنم ولی در عوض وانمود کردم که جملات را خیلی خوب متوجه شده ام و با توجه به اطلاعاتی که از قبل داشتم چند سوال از معلم پرسیدم که متوجه نشود من معانی جملات را نمی فهمم.

بعد از توضیح دو ساعت کامل گرامر، من تنها کسی نبودم که گیج شده بودم معلم متوجه مشکلات زبان آموزان شد و گفت “فعلا دستور زبان کافیه، حالا وقت آن رسیده که بازی “تلفن شکسته” را انجام دهیم.” از زبان آموز دیگری که کنار من نشسته بود پرسیدم شما می دانید این بازی چیست؟ شانه‌هایش را به علامت ندانستن بالا انداخت. معلم به صورت پانتومیم و عملی نشان داد که باید بازی “زمزمه ژاپنی” را به انگلیسی اجرا کنیم.

در آن موقع بود که احساس کردم حالت تهوع گرفتم و ضربان قلب من شروع به بالا رفتن کرد. قانون بازی اینگونه بود که معلم چیزی را در گوش زبان آموز اول زمزمه می کرد و زبان آموزهم پیغامی را که گرفته است به فرد بعدی خود منتقل می کرد.

چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟
چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

تا آخرین نفر پیغام را به زبان بلند بگوید. متاسفانه من آخرین زبان آموز بودم. احتمالاً می توانید حدس بزنید که چه اتفاقی افتاد، اوضاع بسیار خراب بود. متاسفانه من تنها زبان‌آموزی بودم که پیغام را درک نکرده بودم همه منتظر بودند که پیام معلم از طریق من اعلام شود من هم چیزی نمی دانستم که بگویم.

معلم به دانش آموز کناری من اشاره کرد و گفت که پیغام را دوباره در گوش من زمزمه کنند اما من باز هم چیزی متوجه نشدم خیلی حس بدی داشتم و فکر میکردم جای من در این کلاس نیست. حس می کردم همه را از خودم ناامید کردم اما با وجود احساس بدی که داشتم دوست نداشتم که دست از تلاش بر دارم. آن روز تجربه ی بسیار بدی بود اما بعد از آن روز تصمیم گرفتم که تلاش بیشتری برای یادگیری زبان انگلیسی خصوصاً مهارت شنیداری انجام دهم. با خودم تصمیم گرفتم که دفعه ی بعد من دیگر ضعیف ترین بازیکن نباشم.”

به دو دلیل این داستان را برای شما بازگو کردم اول اینکه اگر فکر می کنید که مهارت شنیداری تان خیلی بد است و استعدادی در یادگیری زبان انگلیسی ندارید، ناامید نشوید. دوم اینکه اضطراب و استرس، نقش اساسی در میزان یادگیری شما بازی می کند در ادامه ی مطالب با من باشید تا بقیه موارد را برایتان تشریح کنم.

بزرگ‌ترین اشتباهی که بیشتر زبان‌آموزان مرتکب می‌شوند؟

هنگامی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردم خیلی زود متوجه شدم که شنیدن و درک مفاهیم برایم بسیار سخت تر از سایر مهارت هاست. بعد از آن شروع کردم که فیلم ها را با زیرنویس تماشا کنم. بعد از آن فیلمها را به زبان خودم نگاه می کردم و بعد دوباره آنها را با زیرنویس زبان جدید تماشا می کردم.

برنامه های اینترنتی بسیار گوش می دادم و هر یکشنبه صبح به اخبار زبان انگلیسی گوش می کردم. حتی هنگامی که متن اخبار یا مطالب را به زبان انگلیسی می‌دیدم باز هم نمی‌توانستم کلماتی را که می شنیدم با کلمات نوشته شده مرتبط کنم.

فکر میکردم که شاید باید تلاش بیشتری کنم. برای همین هر روز به فایلهای صوتی گوش می دادم. مشکل اینجا بود که حتی با این همه تلاش من باز اوضاع بهتر نمی شد.

بعد از این که به کشور خودم بازگشتم و چند سال زبان انگلیسی را در آنجا دنبال کردم باز برای سفر بعدی به لندن رفتم و تازه فهمیدم که مشکل کجاست من گرفتار تله ی “شنیدن منفعلانه” شده بودم. بعد از آنکه مجبور شدم با افراد بومی صحبت کنم و با آنها ارتباط برقرار کنم تازه متوجه شدم که به خاطر شنیدن منفعلانه بوده که در یادگیری زبان انگلیسی هیچ پیشرفتی نمی کردم. حال اجازه دهید که به شما بگویم که تله شنیدن منفعلانه چیست؟

چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟
چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

شنیدن منفعلانه چیست؟

‏”شنیدن منفعلانه” یعنی این که زبان آموزان تنها به صدای ضبط شده ی زبان انگلیسی گوش دهند و یا فیلمی با آن زبان را تماشا کنند.در واقع در این گونه شنیدن هدف این است که اگر چیزی را متوجه نشدید کم کم از طریق فرآیند طبیعی “جذب کردن” شروع به یادگیری و فهمیدن متن می کنید اما مشکل اینجاست که این روش اصلا روش مناسبی نیست.
زبان‌آموزان معمولاً شنیدن منفعلانه را بسیار دوست دارند چرا که نیاز ندارند که تلاش زیادی بکنند.

شنیدن منفعلانه بدین صورت است که هنگامی که در حال رانندگی کردن، ظرف شستن و یا خوابیدن هستید متن را بشنوید و یا مرور کنید و تلاشی برای تکرار و تمرین بعد از آن انجام ندهید.

این نوع شنیدن “شنیدنی منفعلانه” است که نه انگیزه ای از یادگیری در آن وجود دارد و نه هیچ سطح اضطراب ای برای پاسخگویی به سوال. در واقع زبان آموزان برای اینکه بتوانند به مهارت شنیداری زبان موردنظرشان تسلط پیدا کنند بایستی شنیدن منفعلانه را متوقف کرده و به جای آن “شنیدن فعالانه” را آغاز کنند.

بدین صورت که به فایل های صوتی گوش داده و بعد از آن زمانی برای تکرار و تمرین آن ها در نظر بگیرند. گوش دادن به فایلهای صوتی بدون تکرار کردن آنها قطعاً هیچ نتیجه‌ای برای تان در بر نخواهد داشت. معمولاً برای یادگیری زبان انگلیسی، زبان آموزان سعی می کنند که راحت ترین روش را انتخاب کنند که شنیدن منفعلانه نیز یکی از همان راحت ترین روش هاست که البته نتیجه ای نیز نخواهد داشت. بهتر است به جای اینکه شنیدن منفعلانه را دنبال کنید به شنیدن فعالانه با تکرار و تمرین روی آورید.

در واقع شنیدن منفعلانه یکی از بدترین روشهایی است که هر زبان آموزی می‌تواند آن را دنبال کند. من نیز یکی از آنها بودم. اما امروز فهمیده ام برای اینکه بتوان مهارت شنیداری را به طرز مناسبی تقویت کرد بایستی با داشتن انگیزه ای مناسب هر روز تمرین و تکرار کرد تا بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بتوان مهارت شنیداری را تقویت کرد.

چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟
چگونه مهارت شنیداری در زبان انگلیسی را تقویت کنیم؟

“شنیدن فعالانه” به چه صورت است؟

هنگامی که برای یادگیری زبان مورد نظرتان به فایلهای صوتی گوش می‌دهید و زمانی را بعد از شنیدن آن به تکرار و تمرین اختصاص می دهید و مجدداً باز آن را از بر تکرار می کنید، طبیعتاً روش شنیدن فعالانه را دنبال می کنید. این روش به راحتی و در عرض چند ماه می تواند شما را به تسلط کامل بر مهارت شنیداری زبان انگلیسی برساند. این نوع شنیدن یکی از روشهای بسیار مناسب و اصولی برای تسلط بر مهارت شنیدن است.

پس مراقب باشید که مانند من دچار تله “شنیدن منفعلانه” نشوید و تلاش بیهوده انجام ندهید. حال که با روش موثر برای تقویت مهارت شنیداری در یادگیری زبان انگلیسی آشنا شدید، اگر می خواهید آموزش زبان انگلیسی را دنبال کنید می‌توانید از طریق سایت من و زبان آموزش آنلاین زبان را دنبال کرده و خیلی سریع به یادگیری زبان موردنظرتان دست پیدا کنید.

سایت من و زبان در حال حاضر آموزش آنلاین ۶ زبان زنده دنیا را ارائه می دهد. پس با سایت من و زبان همراه شوید و یادگیری زبان مورد نظر خود را دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید