چطور تلفظ صحیح حروف آلمانی را یاد بگیریم؟

در جهان امروز یادگیری زبان های مختلف نه تنها یک مهارت است بلکه تبدیل به نیاز ضروری شده است. امروز دیگر تسلط بر یک زبان آن هم زبان مادری نمی تواند به رشد و موفقیت شما کمک زیادی کند. تا همین چند سال پیش زبان دومی که بسیاری از مردم دنیا بر خود واجب می دانستند، آن را یاد بگیرند زبان انگلیسی بود.

اما امروزه با رشد و توسعه فناوری های مختلف و به خصوص پیشرفت هایی که در ارتباطات حاصل شده است، یادگیری زبان های مختلف تبدیل به نیازی ضروری برای افراد گشته. اگر می خواهید در قلب و روح افراد تاثیر بگذارید باید به زبان خودشان با آن ها صحبت کنید. در این میان زبان آلمانی به عنوان زبان یکی از کشور های صنعتی امروزه بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است.

اگر تاجر و بازرگان هستید، برای اینکه بتوانید یک ارتباط موثری با شرکت ها و سازمان های مختلف داشته باشید و به موفقیت های کاری بیشتری دست پیدا کنید، لازم است که بتوانید به زبان خودشان با آن ها صحبت کنید. اگر هم قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید برای موفقیت های تحصیلی بیشتر و مطالعه منابع مختلف به زبان آلمانی، بر این زبان تسلط کافی داشته باشید. حتی اگر قصد کار در کشور آلمان را دارید، ضروری است که برای داشتن ارتباطات بهتر با مشتریان تان به این زبان مسلط باشید. اما آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

یادگیری زبان آلمانی سخت است یا آسان؟

بسیاری از زبان آموز هایی که به تازگی می خواهند یادگیری زبان را آغاز کنند گمان می کنند زبان آلمانی برای یادگیری زبانی سخت و پیچیده است و حتی بعضی ها فکر می کنند اصلا نمی توان هیچ وقت بر این زبان تسلط کامل پیدا کرد.

شاید دلیل آن وجود کلمات طولانی و سختی باشد که از اتفاق باید به جنسیت و مونث یا مذکر بودن آن ها توجه کرد. همین دو مورد کافی -است که خیال کنید یادگیری زبان آلمانی غیر ممکن است. اما واقعا یادگیری زبان آلمانی آن قدر ها هم که فکر می کنید سخت نیست. در توضیحاتی که در ادامه خواهید داد، به این موضوع پی خواهید برد. روش های آموزشی اهمیت زیادی در آموزش زبان آلمانی دارند.

پس گفتیم نباید یادگیری آلمانی را سخت بگیرید چرا که اگر بر زبان انگلیسی تسلط دارید و یا با این زبان آشنایی دارید، کارتان راحت تر است. اما چرا؟ به دلیل اینکه هم زبان انگلیسی و هم آلمانی هر دو زبان هایی هستند که ریشه و منشا یکسانی دارند که هندواروپایی است. پس اگر شما توانسته اید، زبان انگلیسی را یاد بگیرید، یادگیری زبان آلمانی دیگر برای شما کاری ندارد.

این دو زبان مشترکات زیادی دارند که می تواند به شما در یادگیری آلمانی کمک زیادی کند. در حدود چهل درصد کلمات آلمانی با انگلیسی مشابه است که این خبر خیلی خوبی می تواند برای شما باشد.
مورد بعدی تلفظ است که بسیاری از زبان آموز های آلمانی از آن می هراسند. اما تلفظ حروف و کلمات در آلمانی از آنچه که فکرش را می کنید ساده تر است، حتی به جرات می توان گفت یادگیری آن مثل آب خوردن است!

فراموش نکنید که آنچه می تواند بر یادگیری شما تثیر بگذارد، شیوه آموزشی است.

تلفظ صحیح حروف آلمانی
تلفظ صحیح حروف آلمانی

شباهت های میان زبان آلمانی و انگلیسی

زبان انگلیسی در حدود چهارصد میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و زبان آلمانی در حدود صد میلیون. پس می توان گفت هر دو این زبان در سراسر جهان متداول و رایج هستند و افرادی زیادی از آن ها استفاده می کنند. از آنجایی که هر دو این زبان ها هندواروپایی هستند، مشترکات زیادی هم با هم دارند که این موضوع می تواند به نفع زبان آموزان آلمانی تمام شود. در زبان انگلیسی و آلمانی کلمات هم خانواده زیادی وجود دارد که این کلمات در این دو زبان به یک شکل تلفظ می شوند. این هم یک خبر خوب دیگر برای زبان آموز های آلمانی.

چند نمونه از این کلمات تمام ماه های سال و بسیاری از کلمات مورد استفاده در مکالمات روزمره می توان نام برد.با این ها یادگیری زبان آلمانی خیلی ساده تر می شود. حتی اگر تنها انگلیسی را بدانید و هیچی از آلمانی ندانید، باز هم می توانید به واسطه دانش انگلیسی خود مقصود و منظور آلمانی را حدس بزنید. جالب است بدانید هشتاد درصد کلمات انگلیسی ریشه آلمانی دارند! و این یعنی شما بخشی از مسیر یادگیری آلمانی را با فراگیری زبان انگلیسی پیموده اید. بیایید برای بهتر درک شدن این مطلب یک مثال بزنید، به عبارت های زیر دقت کنید:
“what is that?”
“was ist das?”

سعی کنید هر دو را بخوانید، می بینید که چقدر شبیه به هم خوانده می شوند. این تفاوت خیلی اندک میان این دو عبارت باعث شده است که این دو زبان خیلی به هم نزدیک باشند. حتی اگر شکل نوشتاری دو کلمه در آلمانی و انگلیسی متفاوت باشد، با کمی توجهی می توانید شباهت هایی میان آن ها پیدا کنید.

تلفظ حروف آلمانی دشوار است؟

بسیاری از افراد به اشتباه خیال می کنند تلفظ کلمات آلمانی خیلی سخت است و هیچ وقت نمی توان در این کار، تسلط کافی پیدا کرد. بد نیست بدانید تلفظ کلمات در آلمانی خیلی ساده تر از انگلیسی است. در زبان انگلیسی حروف معمولا در کلمات مختلف تلفظ و صدای شان نیز تغییر می کند. اما این مورد درباره زبان آلمانی صادق نیست. بهترین راه یادگیری تلفظ حروف در زبان آلمانی این است که الفبای آن شروع کنید.

وقتی تلفظ تک تک حروف را یاد گرفتید خیلی ساده تر می توانید تلفظ کلمات را هم فرا بگیرید. شاید سخترین تلفط در آلمانی تلفظ حرف ‘R’ لرزان باشد که آن هم با تمرین و تکرار فرا خواهید گرفت. هیچ کاری را نمی توان بدون تمرین و تلاش یاد گرفت، پس به جای اینکه با تکرار این عبارت که یادگیری زبان آلمانی سخت، ذهن تان را خسته کنید، سعی کنید تلاش تان را بیشتر کنید تا زود تر بر این زبان تسلط پیدا کنید.

یک سری از حروف آلمانی شاید ظاهر عجیب و غریبی داشته باشند و باعث شوند که برای شما کمی سخت به نظر آیند، مانند موارد زیر. به آن ها و مثال هایی که برای تلفظ شان ذکر کرده ایم، توجه کنید:

صدای ‘ä’  که مانند صدای ‘e’ در کلمه ‘telling’ تلفظ می شود.
صدای ‘ö’  که مانند صدای ‘oo’ در کلمه mood تلفظ می شود.

و در آخر صدای ‘ ß’  که برخلاف ظاهر ترسناک و نام پیچیده ای که دارد (استست) تلفظ ساده ای دارد و مانند سین در زبان فارسی ادا می شود.

قبول کنید که در شروع آموزش حروف آلمانی ممکن است کمی دشواری داشته باشید، اما این به معنای سخت بودن نمی باشد. ضمن اینکه لحظه خارجی شما هم می تواند روی تلفظ صحیح کلمات تاثیر بگذارد. اما شما در یادگیری آنلاین زبان آلمانی با من و زبان این فرصت را دارید که با تمرین زیاد و گوش دادن به فایل های صوتی از تلفظ حروف و کلمات آلمانی، در این کار مهارت لازم را به دست آورید و ضمن اینکه فرصت آشنا شدن با صوت و صدا های آلمانی را دارید. تمرین مداوم کلید موفقیت در هر کاری است که در وب سایت ما می توانید در هر لحظه و هر مکانی به تمرین زبان آلمانی بپردازید.

 

تلفظ صحیح حروف آلمانی
تلفظ صحیح حروف آلمانی

ویژگی های خاص حروف الفبای آلمانی

برای اینکه بتوانید زبان آلمانی را سریع تر و راحت تر یاد بگیرید، باید آشنایی کاملی به این زبان داشته باشید. بهترین کار این است که الفبای زبان آلمانی شروع کنید. در ادامه ما یک سری از ویژگی های حروف الفبای آلمانی را برای شما آورده ایم:

  • زبان آلمانی با وجود داشتن بیش از بیست و شش حرف در الفبای خود، یک الفبای بسط یافته لاتین به حساب می آید
  • حروف اضافه شده دیگر شامل ä, ö, ü و ß می باشند
  • تلفظ برخی از این حروف در زبان انگلیسی وجود ندارد
  • چندین حرف از الفبای آلمانی از پشت حلق تلفظ می شوند مانند حروف: g, ch, r به همین دلیل در آلمانی حرف r به صورت لرزان ادا می شود
  • حرف W در آلمانی به مانند حرف V در انگلیسی تلفظ می شود
  • و حرف V در آلمانی مانند حرف F در انگلیسی تلفظ می شود
  • بیشتر اوقات حرف S در آلمانی زمانی که در اول کلمه می آید و با یک حرف صدا دار همراه می شود، صدایی شبیه به Z در انگلیسی دارد
  • حرف ß هیچ وقت در ابتدای کلمات آلمانی قرار نمی گیرد

الفبای آلمانی خیلی به انگلیسی شباهت دارد اما همانطور که گفتیم چهار حرف اضافه تر دارد. در زبان انگلیسی تلفظ و نحوه نگارش کلمات کاملا واضح است مثلا صدای B در کلمه burger دقیقا صدای “ب” می دهد. اما در زبان آلمانی این گونه نیست در جدول زیر تلفظ حروف آلمانی را مشاهده کنید:

حرفتلفظحرفتلفظ
a[a:]p[pe:]
b[be:]q[ku:]
c[tse:]r[εr:]
d[de:]s[εs]
e[e:]t[te:]
f[εf]u[u:]
g[ge:]v[fau:]
h[ha:]w[ve:]
i[i:]x[iks]
j[jοt]y[ypsilεn]
k[ka:]z[tsεt]
l[εl]äA-Umlaut
m[εm]öO-Umlaut
n[εn]üU-Umlaut
o[o:]ßEszett or scharfes S

 

تلفظ صحیح حروف آلمانی
تلفظ صحیح حروف آلمانی

 

ذکر چند نکته دیگر درباره حروف الفبای آلمانی ضروری است:

  • حرف ß در آلمانی سوئیسی وجود ندارد و به جای آن از ss استفاده می شود.
  • حرف ß را با بتا) (β اشتباه نگیرید.
  • اگر در صفحه کلید تان حروف ä, ö, ü  و ß را ندارید می توانید به ترتیب به جای آن ها از ae, oe, ue  و ss  استفاده کنید.
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید