بهبود مهارت مکالمه به زبان انگلیسی

انگلیسی یک زبان بین المللی در جهان است، زبانی مشترک که افراد در سرتاسر دنیا با زبان های مختلف بومی می توانند از آن برای برقراری ارتباط استفاده کنند به همین دلیل اصطلاحا به آن (lingua franca) یا زبان مورد استفاده هر منطقه می گویند.
به لطف یادگیری زبان انگلیسی ، افرادی که زبان های بومی کاملاً متفاوتی دارند – شاید هندی، فرانسوی و ژاپنی – می توانند در کنار هم بنشینند و مکالمه کنند.
زبان انگلیسی اکنون در کلیه ی فرهنگ ها و کشورها در سطح بین الملل وجود دارد و توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی، افق های بی نظیری را در حرفه و زندگی اجتماعی شما خواهد گشود.
هرچه به زبان انگلیسی مسلط تر باشید، مکالمات جالب، هیجان انگیز و ادبی تری می توانید داشته باشید.
تسلط در صحبت کردن به زبان انگلیسی، تمامی جوانب زندگی مانند مسافرت، تحصیل و کار در خارج از کشور را ممکن می سازد. این امکان نه تنها در ایالات متحده، بلکه در بسیاری از کشورهایی که انگلیسی در آن صحبت می شود برایتان به وجود می آید.
با تسلط بر زبان انگلیسی می توانید دنیا را از آن خود کنید و بر آن مسلط شوید. از این طریق می توانید بر اخبار روز، حوادث، اکتشافات، رویدادها و … که در زمین اتفاق می افتد خبر دار شده و همیشه به روز بوده و اطلاعاتتان تازه و جدید باشد.
خبر خوب دیگر این است که:

شما می توانید مهارت مکالمه انگلیسی را بدون رفتن سر کلاس حضوری و یا کلاس های آموزشی گاها زمان بر و پر هزینه، بهبود ببخشید.

در واقع این امکان برایتان وجود دارد که به صورت آنلاین در روند یادگیری زبان انگلیسی شرکت کرده و به راحتی بر آن تسلط پیدا کنید.

 

آموزش زبان انگلیسی ویژه مکالمه

تلفظ صحیح کلمات، کلید فصاحت و درک است، اما همه چیز نیست. این مقاله راهنمای شما برای رسیدن به مهارت مناسب ارتباطی و مکالمه به زبان انگلیسی خواهد بود؛ پس با ما همراه باشید.

برای اینکه بتوانید به راحتی به زبان انگلیسی صحبت کرده و بر آن تسلط پیدا کنید، به واژگان متنوع و تلفظ صحیح نیاز دارید. پس هر روز دایره لغات خود را افزایش دهید و کلمات جدید را به شکل روزانه بیاموزید.

یادگیری و حفظ کلمات جدید، روشی مناسب برای گسترش واژگان شما است. در واقع تعهد به یک هدف مناسب مثلا یادگیری سه کلمه یا نهایتا ده کلمه در روز، می تواند خیلی سریع شما را به هدفتان که تسلط بر مکالمه به زبان انگلیسی است نزدیکتر کند.
حتی اگر روزانه تنها یک کلمه یاد بگیرید، باز هم ارزش تلاش دارد. با یادگیری یک کلمه هر روز، بعد از یک سال 365 کلمه انگلیسی جدید را یاد خواهید گرفت.
حتما تعداد کلمات و شماره ی واژگان را جلوی آن ها بنویسید. اگر با کس دیگری زبان انگلیسی را یاد می گیرید و به اصطلاح شریک یادگیری دارید، آن را با او در میان بگذارید تا بتواند پیشرفت شما را بررسی کند.
بسته به عادت روزانه شما، برخی منابع برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار خوب هستند مانند اخبار، آهنگ ها و برنامه های تلویزیونی. اگر عاشق گوش دادن به موسیقی هستید به شعرها و کلماتشان توجه کنید و روی کلماتی که معنی آن ها را نمی دانید تمرکز کنید. آهنگ ها غالباً حاوی واژگان و اصطلاحات مفیدی هستند، بنابراین برای یادگیری زبان انگلیسی منبعی بسیار خوب تلقی می شوند. همین کار را می توانید با فیلم های زبان اصلی انجام دهید.
همواره سعی کنید، کلمات را در عبارات مصطلح و روزمره بیاموزید، خیلی مهم است که کلمات را به صورت گروهی یاد بگیرید. به عنوان مثال، شما برای نوشیدنی ها، آن ها را به عنوان یک لیوان آب پرتقال، یک فنجان چای، یک فنجان قهوه و غیره اشاره می کنید، پس بهتر است این عبارات را با همان ترتیب یاد گرفته و حفظ کنید.

 

آموزش زبان انگلیسی ویژه مکالمهآموزش زبان انگلیسی ویژه مکالمه

همچنین می توانید کلمات مرتبط با این عبارات را یاد بگیرید و بر دایره ی لغات خود بیفزایید. مثلا برای کلمه ی فصل، چهار فصل موجود است که بایستی در کنار یادگیری کلمه ی فصل، کلمات بهار، تابستان، پاییز و زمستان را نیز یاد بگیریم. این روش بسیار مناسبی برای یادگیری لغات بیشتر و افزایش دامنه لغات است.
یکی دیگر از راه های تسلط و یادگیری، مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی، تمرین کردن و بهبود تلفظ کلمات به زبان انگلیسی است.
ممکن است کلمات زیادی را بلد بوده و معانی آن ها را بدانید، اما اگر نتوانید آن ها را به درستی بیان کرده و تلفظ کنید، کلامتان درک نمی شود.
اگر برایتان سخت است که به تنهایی به دیکشنری ها مراجعه کرده تا تلفظ لغات را یاد بگیرید بایستی از دیکشنری های آنلاین و گویا استفاده کنید.

 

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

 

هنگام استفاده از فرهنگ لغت های آنلاین مانند Macmillan و Merriam-Webster، از بلندگوی آن ها استفاده کرده تا تلفظ هر کلمه ای را که در مورد آن مطمئن نیستید، بررسی کنید. آموزش های مختلف تلفظ انگلیسی در YouTube یا پادکست هایی مانند Pod یا American English وجود دارند که به شما جنبه های مختلف تلفظ انگلیسی و آمریکایی را آموزش می دهند.
برای یادگیری تلفظ های انگلیسی می توانید سایت های برنامه های سرگرم کننده و چالش بر انگیز را بررسی کنید. در این سایت ها که کلیپ ها و برنامه های خاص در آن ها موجود است، می توانید به راحتی تلفظ کلمات را شنیده و به ذهن بسپارید.
برای اینکه بتوانید به راحتی بر صحبت کردن به زبان انگلیسی تسلط پیدا کنید، بایستی بتوانید جریان طبیعی زبان انگلیسی را بیاموزید. اگر بتوانید به راحتی کلمات را بیان کنید، بسیار عالی است. اما راز صحبت کردن روان، در جریان جملات نهفته است. هر وقت یک قطعه شعر می خوانید، به یک آهنگ ملودی گوش می دهید، یا یک کلیپ خنده دار تماشا می کنید، به موارد زیر توجه کنید:
توجه کنید که چگونه بومیان کلمات را به یکدیگر پیوند می دهند. پیوستن دو صدا به یکدیگر یا ایجاد صدا برای ناپدید شدن یا تغییر صدا برای تلفظ بهتر.
یکی دیگر از اصول برقراری جریان در مکالمات روان زبان انگلیسی، رعایت کردن استرس یا فشار بر کلمات است. همیشه در یک کلمه هجاهای استرس وجود دارد و همچنین دربعضی کلمات یک جمله.
داشتن ریتم در جمله نیز نتیجه کلی استرس، تبدیل کلمات به یکدیگر و پیوند است. فراز و نشیب در بیان کلمات، از ویژگی های موسیقیایی زبان انگلیسی است.

 

بهبود مهارت های صحبت کردن به زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی ویژه مکالمه

تکنیک های بهبود مهارت های صحبت در زبان انگلیسی

اکنون که تا حدودی زبان انگلیسی را یاد گرفته اید، می توانید برخی تکنیک ها را برای تسریع (بهبود) مهارت صحبت کردن زبان انگلیسی خود استفاده کنید.

  • تقلید
    به طور خلاصه، این تکنیک مربوط به تقلید است. شما گوش می دهید که چگونه یک گوینده بومی چیزی می گوید و سعی می کنید آن را تقلید کنید.
    فیلم مورد علاقه خود را با زیر نویس انتخاب کنید. مطمئن شوید که دیدن این فیلم برایتان لذت بخش خواهد بود و می توانید از آن لذت ببرید چرا که باید بارها آن را تکرار کنید.
    یک بار به فیلم گوش دهید و زیرنویس ها را بخوانید تا از محتوای کلی و جریان آن به خوبی آگاه شوید. در حالی که فیلم را دوباره تماشا می کنید جمله ی راوی را مجددا تکرار کنید و درست مانند او از تلفظش تقلید کنید. مجددا به صدای فیلم گوش کنید. مکث کنید و سپس مجددا تکرار کنید و در صورت تمایل صدایتان را ظبط کنید.
    الگوی گفتار را به بهترین شکل ممکن کپی کنید. اگر تصمیم دارید تمرین خود را ضبط کنید، می توانید صدای فیلم و صدای خود را با یکدیگر مقایسه کنید. یا در غیر این صورت، فقط به صدای خودتان گوش دهید و به تفاوت یا شباهت گفتارتان به لحن فیلم دقت کنید. این مرحله را تا آخر فیلم تکرار کنید.
  • صحبت کردن با خود
    با خود با صدای بلند به انگلیسی صحبت کنید. مثلا به انگلیسی بگویید باید یک لیوان آب بخورم یا امروز باید لباسشویی را به کار اندازم و لباسهایم را بشویم، یا اینکه یک کتاب را انتخاب کنید و چند صفحه را با صدای بلند بخوانید. این تمرین ممکن است خواندنتان را کندتر کند اما مهارت صحبت کردن شما را سرعت می بخشد.
    در این مسیر می توانید صدای خود را ضبط کنید به آن گوش دهید و مراقب تلفظ های اشتباه باشید. در صورت امکان، می توانید از یک انگلیسی زبان نیز کمک بگیرید.
    اینجاست که شاید کمی مقاومت کنید. بسیاری از افراد صدای خودشان را دوست ندارند و باید واقعاً تمرکز کنند تا بتوانند از این روش استفاده کنند.
    هنگامی که روش تکرار کردن یک جمله را یاد گرفتید، آن عبارت را بارها و بارها و در طولانی مدت تکرار کنید. از این روش برای تک کلمات استفاده نکنید و از جملات و عبارات استفاده کنید. چرا که هنگام استفاده از جملات، چیزهای بیشتری را یاد می گیرید. شما گرامر و ساختار جمله را در یک عبارت خاص یاد می گیرید و این بسیار قدرتمندتر از یادگیری قوانین دستور زبان است. به علاوه، این نوع یادگیری به شما کمک می کند که چگونه واژگان را در متن یاد بگیرید و این تکرار جملات و ایجاد تغییرات در عبارات باعث می شود که تسلط شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی به طرز چشمگیری بهبود یابد.
  • به زبان انگلیسی فکر کنید
    اگر قبلاً به زبان انگلیسی فکر کرده باشید، طرح پرسش و پاسخ در مکالمات روزمره زمان کمتری می برد و در این بین هیچ ترجمه ای لازم نیست!
    یک راه خوب برای فکر کردن به زبان انگلیسی، نگه داشتن دفتر خاطرات در جایی است که افکار روزانه خود را به زبان انگلیسی می نویسید. لزومی ندارد که متن هایتان کامل باشد، عادت خاطره نوشتن به زبان انگلیسی به شما کمک می کند بیشتر به کلمات انگلیسی و نحوه ی کاربرد آنها فکر کنید.
    و نکته ی بسیار مهم اینکه بایستی راهکار صحبت کردن آسان را برای خود پیدا کنید.

تمرین هایی که به شکل کاملا آگاهانه برای تسلط بر مکالمه زبان انگلیسی انجام می دهید مانند تمرین فوتبال است هر دو برای پیشرفت بیشتر نیازمند تمرین بیشتر هستند.

 

یادگیری مکالمه زبان انگلیسییادگیری مکالمه زبان انگلیسی

 

آموزش زبان انگلیسی ویژه مکالمه

افراد بنابر اهداف متفاوتی شروع به یادگیری زبان انگلیسی می کنند. برخی از دانش آموزان با شرکت در کلاس های آموزشی به دنبال این هستند که بتوانند درس زبان خود در مدرسه را با موفقیت پشت سر بگذارند، برخی از افراد نیز بیشتر از سایرین آینده نگر بوده و به دنبال این هستند که در کنکور و یا آزمون های دانشگاه عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشته باشند. برخی نیز به دنبال مهاجرت هستند و با توجه به اینکه یکی از شرایط برنامه های مهاجرتی داشتن آیلتس و یا تافل می‌باشد به دنبال این هستند که با تقویت دانش زبانی خود بتوانند به اهداف خود جامه عمل بپوشانند. هنگامی که شما به دنبال یادگیری یک زبان خارجی هستید بایستی 4 مهارت را در خود پرورش دهید، مهارت گفتاری، شنیداری، نوشتاری و خواندن. به عبارتی می توان گفت که مهارت گفتاری از دیگر مهارت ها کمی پیچیده تر بوده و نیاز به تمرین بیشتری دارد.

مطالعه انگلیسی به مدت یک ساعت و یک بار در هفته کافی نیست. بهترین راه برای بهبود سریع زبان انگلیسی این است که حداقل چند دقیقه تمرین روزانه داشته باشید. هر بار خود را به چالش بکشید و شروع به یادگیری کنید: گوش دهید ، بخوانید و حتی به زبان انگلیسی حرف بزنید حتی اگر این امر برای تان سخت است. اگر می خواهید به انگلیسی روان صحبت کنید ، بایستی آن را به بخش اساسی در زندگی روزمره خود تبدیل کنید. در مجموع برای یادگیری زبان انگلیسی از چند اصل بهتر است پیروی کنید:

  • دانش آموز بودن را متوقف کنید!

نگرش درست می تواند تفاوت بین عدم موفقیت و موفقیت را ایجاد کند. فکر خود را به عنوان کسی که در حال یادگیری زبان انگلیسی است متوقف کنید و به عنوان کسی که می تواند به انگلیسی صحبت کند، شروع کنید. این یک تغییر کوچک است اما باعث می شود شما اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و به شما کمک می کند از انگلیسی بیشتر استفاده کنید.{

  • بیشتر از مهارت گوش دادن استفاده کنید

وقتی به یک سخنگوی انگلیسی گوش می دهید،علاوه بر درک معنای کلمات چیزهای بیشتری خواهید آموخت. سعی کنید نه تنها به معنای کلمات گوش کنید بلکه به نحوه بیان آن ها نیز گوش دهید. توجه کنید که از چه کلماتی برای تایید و … استفاده می کنند تا بتولنید به کمک این کلمات بیان خود را تقویت کنید.

 

تقویت مکالمه زبان انگلیسیتقویت مکالمه زبان انگلیسی

استراتژی های یادگیری سریع زبان انگلیسی و تقویت مکالمه

 

  • تکرار فعالانه

یکی از ساده ترین استراتژی هایی که نوآموزان در کودکی زبان را یاد می گیرند، استفاده از تکرار فعالانه است. مطمئناً خاطرات سناریوهای فیلم های آموزش زبان توسط مادرانمان به خواهر یا برادر کوچک مان را به یاد داریم، سناریو های تکراری و یکسانی که معمولا در همه ی خانه ها با عبارت “بگو بابا!”یا “بگو ماما!” شروع می شد.
قطعا این سناریو برای یادگیری بسیاری از نوآموزان که در سنین کودکی از همین طریق توانسته اند زبان مادریشان را یاد بگیرند و بر آن تسلط پیدا کنند، تکرار شده است. بنابراین این کاملاً طبیعی است که هنگامی که می خواهید زبان دوم را یاد بگیرید از این استراتژی استفاده کرده و پاسخ مثبت دریافت کنید.

  • تکنیک سایه

اجازه بدهید با بیان ساده این تکنیک را توضیح دهیم. اگر دوست داشته باشید خواننده ی خوبی شوید، قطعا یکی از تمرینات اصولی و ابتدایی خوانندگی این است که به صورت کاملاً واضح با ترانه های خواننده ها همخوانی داشته باشید و بتوانید دقیقاً مثل آنها آواز بخوانید.
زبان انگلیسی و همچنین زبان های دیگر همانند موسیقی، ملودی و آهنگ خاص خود را دارد. بنابراین همان ‌طور که برای یادگیری ترانه و آواز با خواننده های مختلف همخوانی می کنید برای یادگیری زبان انگلیسی نیز می توانید از تکنیک همخوانی یا سایه استفاده کنید.

 

اهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسیاهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسی

 

چند راهکار ساده برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی

اکثر زبان آموزان بیشتر دوست دارند که متونی را بخوانند، اما کمتر مکالمات انگلیسی را گوش می دهند، فراموش نکنید که کودکان برای یادگیری زبان مادری اشان قبل از هر چیز فقط گوش می کنند و سپس بعد از ماه ها گوش کردن به کلماتی که والدین آنها بر زبان جاری می کنند، به طور ناگهانی لب به کلام می گشایند و اولین کلمه را ادا می کنند.

  • اگر می خواهید مهارت مکالمه را بهبود ببخشید، بایستی مدت زمان بیشتری را برای گوش دادن به فایلهای صوتی اختصاص دهید. سعی کنید که یک برنامه ی منظم روزانه داشته باشید که مدت زمان مشخصی را به گوش دادن پادکست های آموزشی مکالمه و فایل های صوتی اختصاص دهید.
  • در آغاز سعی کنید که متن را کاملا شمرده خوانده و لغات را به صورت صحیح تلفظ کنید. بر یادگیری لغات و عبارات جدید تمرکز کنید و سعی کنید که کلمات یا اصطلاحات جدید را چندین بار تکرار کنید تا ملکه ی ذهن شما شود.
  • بار دوم متن مورد نظرتان را به سادگی و طبیعی بخوانید و سعی کنید که ریتم و لحن کلمات را به خاطر بسپارید. جملات کاربردی یاد بگیرید.
  • زبان انگلیسی از لغات بسیار و همچنین اصطلاحات جدید زیادی تشکیل شده، پس باید سعی کنید تا عبارات کاربردی را به همان طریق که در مکالمات و جملات مختلف می شنوید، بکار ببرید.
  • با تماشا کردن فیلمهای خانوادگی، داستانی، گوش کردن به فایلهای آموزشی و پادکست های صوتی آموزشی، می توانید به راحتی به گنجینه ای از جملات کاربردی دست پیدا کنید.
  • اگر به دوستان Native (بومی انگلیسی زبان) دسترسی ندارید، به راحتی می توانید به مکالمات موجود در فیلمها و یا فایل های صوتی گوش فرادهید، پیشنهاد من به شما این است که تمامی مکالمات یاد گرفته شده را در یک دفتر کوچک یادداشت کنید تا بتوانید هر روز چندین بار آنها را مرور کرده و حفظ کنید.
  • اطرافتان را با زبان انگلیسی به طور کامل محاصره کنید، راه دیگر برای بهبود مهارت های صحبت کردن در انگلیسی این است که تا حد امکان خود را با زبان انگلیسی غوطه ور کنید.

 

اهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسیاهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسی

 

برای داشتن مکالمه ای روان چه کنیم؟

معمولا افرادی که به کلاس های زبان انگلیسی می روند و وقت زیادی را برای آن ها صرف می کنند، دنبال یک چیز هستند؛ داشتن مکالمه ای روان. اما خب صحبت کردن به زبان انگلیسی آن هم بدون هیچ عیب و نقصی همیشه جزو چالش های مهمی بوده که افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. کاملا طبیعی است که صحبت به زبان انگلیسی برای آن دسته از اشخاصی که زبان مادری‌ شان زبان دیگری است و اشتراکات زیادی هم ندارد، مشکل است؛ اما چرا یادگیری مکالمه انگلیسی این ‌قدر سخت به نظر می ‌آید؟

شاید شما هم یکی از افرادی هستید که به خوبی به لغات و گرامر زبان انگلیسی تسلط دارید اما نمی توانید به راحتی از کلمات و قواعد در مکالمه استفاده کنید و منظورتان را به طرف مقابل برسانید.


خیلی روی گرامر تمرکز نکنید

به این جمله دقت کنید، ما نمی گوییم خواندن گرامر را کنار بگذارید بلکه منظور ما این است که بیش از حد به خواندنش بها ندهید و خیلی درگیرش نشوید. علاوه بر این که گسترش دایره ی واژگان مهم است یادگیری گرامر زبان انگلیسی نیز بسیار اهمیت دارد. ما هم به شما توصیه می کنیم که این دور کار را همراه با یکدیگر انجام بدهید. شما باشد در طول آموزش زبان انگلیسی تعادل را رعایت کنید. اگر هم نمی توانید این کار را انجام دهید ما به شما پیشنهاد می کنیم که روش آموزش زبان انگلیسی تان را تغییر دهید. بد نیست به روش های آموزشی نوین و جدید روی بیاورید. برای مثال می توانید به وب سایت آموزش آنلاین زبان من و زبان مراجعه کنید و از آن برای فراگیری این زبان پرکاربرد استفاده کنید.

 

عبارات و اصطلاحات را بشناسید و به خاطر بسپارید

زبان آموزان بسیاری هستند که عادت دارند برای هرچیز کوچکی به دیکشنری مراجعه کنند، آن ها همیشه این مشغله ذهنی را دارند که بتوانند با کنار هم قراردادن این کلمات، جملاتی را برای مکالمه به وجود بیاورند و در یادگیری مکالمه انگلیسی پیشرفت کنند. به نظر شا کمی عجیب است که بسیاری از این افراد، دایره لغات بسیار قوی دارند اما نمی توانند با کنار هم گذاشتن این لغات را کنار یکدگیر بگذارند و جمله ای تشکیل بدهند. زمانی که شما ۱۰۰۰ کلمه ی زبان انگلیسی بلد باشید، شاید قادر به ساختن یک جمله ی کامل و درست باشید؛ اما اگر تنها ۱۰ عبارت یا اصطلاح به خوبی بدانید و بفهمید، می ‌توانید بیشتر از ۱۰۰۰ مورد جمله ی درست و بهتر ایجاد کرده که بسیار زیباتر و بهتر از جملات عادی بدون اصطلاح است.

 

اهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسیاهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسی

 

پیش از شروع به صحبت، برنامه ریزی داشته باشید!

واقعیت این است که اغلب زبان آموزان ایرانی پیش از شروع به صحبت درباره هر چیزی، در ابتدا آن قدر مقدمه چینی می ‌کنند که در نهایت ممکن است یادشان برود چه می ‌خواستند بگویند و یا این که دیگر فرصتی برای صحبت برای شان باقی نماند. اما برخلاف آن ها، افراد انگلیسی زبان معمولا صاف و پوست کنده سراغ اصل مطلب می روند و داستان را به صورت خطی از ابتدا تا انتها تعریف می‌ کنند.

پس بد نیست قبل از شروع به صحبت، چند ثانیه اتفاقات مورد نظر را در ذهن خود مرور کنید. در ابتدا چه اتفاقی افتاد، بعد از آن چه اتفاقاتی و در نهایت چه چیزی پیش آمد. فراموش نکنید که حتی در تمام آزمون های بین المللی، پیش از شروع به صحبت فرصتی در اختیار شما گذاشته می ‌شود تا بتوانید درباره آن چه می‌خواهید بگویید فکر کنید و در صورت لزوم نکاتی را برای خود یادداشت کنید.

 

از اشتباه کردن نهراسید

آیا گرامرتان اوضاع خوبی ندارد؟ می ترسید که حتی یک کلمه هم بر زبان بیاورید؟ این موضوع اصلا اهمیتی ندارد. این که گرامرتان خیلی عالیست اصلا مهم نیست. به طور معمول دو نوع وسواس عالی شدن وجود دارد. یکی که شما را به سمت هدف هدایت می دهد و دیگری که باعث می شود از هدف تان دور و دورتر شوید. برخی از افراد برای این که در مکالمه عالی شوند مدام در تلاش هستند که با مردم مکالمه ای داشته باشند، اما در مقابل آن ها برخی منتظر می مانند تا گرامرشان، لغات شان و … بهتر شود. یکی از دلایل عمده به وجود آمدن استرس در هنگام مکالمه این است که پیش از گفتن مطلبی دائما سعی می کنید آن را عالی بیان کنید. بهتر است بدانید زمانی که این حس رو دارید که یک کلام صد درصد صحیح از دهان تان خارج شود و درست تلفظ شود، دو حالت رخ می دهد:

  • نگرانی موجب می شود که نتوانید هیچ چیزی بگویید.
  • مکالمه را انجام می دهید اما اگر غلط باشد، خود را سرزنش می کنید که چرا اشتباه کردید و به دنبال آن بیشتر نگران می شوید.

پس عالی بودن را فراموش کنید و خود را سرزنش نکنید؛ کمتر کسی اهمت می دهد که شما فعل یا لغتی را اشتباه بگویید.

 

ترجمه را کنار بگذارید

این عادت بد را کنار بگذارید که هنگام مکالمه جمله ای که قصد گفتنش را دارید ابتدا ترجمه می کنید و سپس بر زبان می آورید. برای درک بهتر این بخش بگذارید یک سوال از شما بپرسیم؛ آیا برای یادگیری زبان فارسی به کلاس رفتید؟ آیا کسی به شما قواعد و دستور زبان فارسی آموزش داد؟ مسلما خیر! هیچ یک از این اتفاقات نیفتادند. شما یک کودک بودید و آن قدر در معرض کلمات، مفاهیم آن ها، تصاویر و رفتارهای اطرافیان قرار گرفتید تا آموختید چطور باید صحبت کنید. برای یادگیری زبان انگلیسی و داشتن مکالمه ای روان نیز باید همین راه را پیش ببرید.

 

گرامر زبان انگلیسی در مکالمهگرامر زبان انگلیسی در مکالمه

 

پنج دلیل اهمیت مکالمه در یادگیری زبان انگلیسی

در ادامه 5 دلیل دلیل مهمی که مکالمه در یادگیری زبان انگلیسی ایفا می کند را بررسی خواهیم کرد.

روان صحبت کردن را یاد می گیرید

زمانی که با افراد انگلیسی زبان صحبت می کنید، هر آنچه از زبان آنها یاد گرفته اید را به کار می گیرید تا بتوانید با او مکالمه داشته باشید؛ منظور خودتان را به او برسانید و پیام او را هم به درستی دریافت کنید. درست به همین دلیل صحبت کردن به زبانی که در حال یادگیری آن هستید شما را مجبور به استفاده از قواعد دستوری درست، کلمات مناسب ،عبارات صحیح و تلفظ درست کلمات می کند. از طرفی به دلیل اینکه باید به ذهن خود فشار بیاورید تا سریع تر چیزی که می خواهید به ذهنتان برسد، به مرور مجبور به روان صحبت کردن می شوید. موضوع دیگر این است که مغز نیز درست مثل بدن با تمرین قوی تر شده و به اصطلاح ماهیچه های حافظه تقویت می شوند و در نتیجه کلمات و قواعد دستوری یک زبان را سریع تر به یاد می آورید.

انگیزه یادگیری شما بیشتر می شود

هدف اصلی از یادگیری زبان انگلیسی صحبت کردن به آن زبان است. یکی از اولین انگیزه هایی که برای یادگیری یک زبان در اکثر افراد به وجود می آید، این انگیزه است که بتواند با سایر مردم دنیا ارتباط برقرار کند؛ تصور کنید که به زبان انگلیسی تسلط کافی پیدا کرده اید، با هر فردی در هر کجای دنیا که بخواهید می توانید ارتباط برقرار کنید. مهارت کافی داشتن برای صحبت کردن و گپ زدن با افراد جدید بسیار هیجان انگیز است. صحبت کردن به یک زبان جدید بسیار چالش برانگیز است. تلاش برای هم گام شدن سرعت مکالمه، استفاده از کلمات جدید، درست استفاده کردن از کلمات و ساختارهایی که به آنها عادت ندارید، درک اصطلاحات عامیانه همگی هم زمان، چالش برانگیز و در عین حال لذت بخش است.

از اشتباهات خود یاد می گیرد

صحبت کردن به زبان انگلیسی و یا هر زبانی که در حال یادگیری آن هستید، باعث می شود تا هر اشکال یا ایرادی را که در آن زبان دارید مشخص شود. در زمان مکالمه نمی توانید کلمات یا قواعد دستوری را جابه جا استفاده کنید، چرا که باعث بد فهمی و یا حتی سو تفاهم و در نهایت عدم برقراری یک ارتباط درست می شود. به همین دلیل صحبت کردن برای درست آموزش دیدن زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد.
وقتی می خواهید در مورد چیزی صحبت کنید اما نمی دانید که کلمه مناسب چیست و یا چه گرامری درست تر است، مجبور به یادگیری می شوید. البته این نکته را هم باید همیشه در ذهن داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید و صحبت کردن به آن هرگز بدون اشکال و اشتباه نیست. اساسا همین آزمون و خطاهاست که باعث می شود به تدریج بر یک زبان تسلط کافی پیدا کنید و تا جای ممکن در موقعیت های مختلف منظور خود را بهتر برسانید.

 

تقویت مکالمه زبان انگلیسیتقویت مکالمه زبان انگلیسی

مهارت های ارتباطی شما قوی تر می شود

زمانی که به تنها به یادگیری یک زبان مشغول می شوید، عملا با خودتان تنها هستید و فقط به نیروی حافظه خود تکیه کرده اید. اگر حافظه خوبی نداشته باشید چه می شود؟ ناامید می شوید و فکر می کنید که در یادگیری زبان استعداد ندارید و یا زبانی که در حال یادگیری آن هستید زبان سختی است. اما اگر هر چیزی را که از یک زبان و در هر سطحی که یادگرفته اید در ارتباط با فرد دیگری استفاده کنید، متوجه می شوید که یادگیری زبان آنقدرها هم سخت نیست.

فرصت های جدیدی پیش روی شما قرار می گیرد

یادگیری یک زبان جدید پنجره ای رو به یک دنیای جدید را برای شما باز می کند. دیدن افراد مختلف که فرهنگ ها و سبک های مختلفی برای زندگی دارند نه تنها باعث می شود که به زبان انگلیسی تسلط بیشتری پیدا کنید، بلکه به آگاهی شما در مورد فرهنگ و آداب و رسوم دیدگاه های جدید به دنیا نیز کمک می کند. علاوه بر این باعث می شود تا افراد جدید و فرصت های جدیدی را تجربه کنید.

 

یادگیری مکالمه زبان انگلیسییادگیری مکالمه زبان انگلیسی

10 توصیه ساده برای داشتن مکالمه ای صحیح و روان

حال، برای آنکه بتوانید مکالمه ای صحیح و اصولی داشته باشید باید نکاتی را رعایت کنید. در ادامه 10 توصیه ساده برای امر ارائه شده است.

  1. شما باید بپذیرید که انگلیسی زبان عجیبی است.

    شما در زبان انگلیسی گاها با الگوهای منطقی و منظم برخورد می کنید. اما بسیار پیش می آید که در این زبان می گوییم” این از کجا آمد ؟ ” برای مثال چرا کلمه “read” با توجه به این که در مورد زبان حال صحبت می کنید و یا زمان گذشته به دو شکل متفاوت تلفظ می شود؛ یکی (رید) و دیگری (رِد) ؟ و یا چرا واژه “mice” جمع واژه “mouse” است اما “horses” جمع واژه “horse” است؟
    متاسفانه در قواعد انگلیسی با این گونه استثناها بسیار مواجه می شوید. درصورتی که سعی کنید برای هر چیزی دلیلی پیدا کنید بسیار راحت در روان صحبت کردن انگلیسی متوقف می شوید. گاه انگلیسی عجیب و غیر قابل توضیح است پس به جای این کار بهتر است تنها استثناهای عجیب را حفظ کرده و پیش بروید.

  2. عمیق مطالعه کنید

    عموما 1 ساعت در هفته برای مطالعه انگلیسی برای رسیدن به پیشرفت واقعی کافی نیست. بهترین راه برای پیشرفت سریع در زبان انگلیسی این است که روزانه حداقل ۱۰ دقیقه وقت برای تمرین بگذارید. در هر زمانی که مطالعه می کنید بیشتر در آن غرق شوید و خود را برای شنیدن، خواندن، و گفتن چیزهایی که فکر می کنید برای شما بیش از حد مشکل باشد، به زبان انگلیسی، به چالش بکشید. اگر دوست دارید روان انگلیسی صحبت کنید باید آن را بخش ضروری زندگی روزانه خود قرار دهید. تنها با روزی ۱۰ دقیقه زمان کافی است مکالمه شما مورد توجه و تقویت قرار می گیرد.

  3. هنگام مطالعه در نقش زبان آموز نباشید

    شما با نگرش درست می توانید بین شکست و موفقیت تفاوت ایجاد کنید. دیگر نباید خود را به عنوان فردی که زبان انگلیسی یاد می گیرد ببینید، باید خود را به عنوان فردی ببینید که انگلیسی صحبت می کند یا این که می خواهد انگلیسی را خوب صحبت کند. ممکن است این تغییر را کوچک ببینید اما باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری احساس کرده و به شما کمک می کند تا از مطالب و قواعدی که آموختید به طور موثرتری استفاده کنید.
    همچنین این به این معنی است که باید انگلیسی فکر کنید. اگر می خواهید کلمه “apple” را به زبان انگلیسی بگویید برای مثال همین ابتدا در مورد این کلمه به زبان مادری خودتان فکر می کنید و پس از آن تلاش می کنید به کلمه درست در زبان انگلیسی فکر کنید. شما می توانید به جای این کار تصویر یک سیب را تصور کرده و پس از آن فقط به کلمه انگلیسی “apple” فکر کنید. شما
    زمانی می توانید مکالمه ای روان داشته باشید که دیگر در ذهنتان محاوره ها را ترجمه نکنید.

    گرامر زبان انگلیسی در مکالمهگرامر زبان انگلیسی در مکالمه

  4. این را بدانید که جواب در سوال وجود دارد

    هنگامی که فردی سوالی به انگلیسی از شما می پرسد ابتدا به دقت گوش دهید تا به خوبی پاسخ دهید. سوالات انگلیسی مانند آینه هستند.
    او می تواند…؟                          بله می تواند
    آیا او … انجام می دهد؟             بله انجام می دهد.
    این … است؟                            بله هست.

    Does he…..?                       Yes, he does

    Can she….?                        Yes, she can

    Is it….?                              Yes, it is

    درصورتی که فردی از شما سوالی می پرسد و شما مطمئن نیستید که چطور به آن پاسخ دهید به کلمات استفاده شده در سوال فکر کنید. چرا که او بیشتر کلماتی را که برای پاسخ نیاز دارد قبلا گفته است. به جای این که فقط دستور زبان انگلیسی حفظ کنید به دنبال الگوهایی مانند این بگردید. راه های ساده زیادی برای تقلب و یادآوری ساده تر کلمات صحیح وجود دارد. مکالمه روان نیاز به کمی زرنگی هم دارد.

  5. با بیشتر گوش دادن بیشتر بیاموزید

    زمانی که افراد به یک انگلیسی زبان گوش می دهند اکثرا بر درک تمام کلمات تاکید دارند. قطعا این مهم است اما می توانید بسیار بیشتر از گوش دادن یاد بگیرید. فقط برای درک معنی به کلمات گوش ندهید بلکه به روشی که فرد کلمات را می گوید نیز توجه کنید. به دقت توجه کنید کدام کلمات را در جمله به هم وصل می کند یا برای مثال چه زمانی به جای “you” از “ya” استفاده می کند. سعی کنید این جزییات را در زمان بعدی که خودتان صحبت می کنید استفاده کرده تا انگلیسی شما طبیعی تر به نظر برسد.
    ممکن است گفتن این روش ساده به نظر برسد. هنگامی که به انگلیسی زبانان گوش می دهید درک تمام کلمات انگلیسی است که گفته می شود. ممکن است از کلمات بسیاری که شما نمی دانید استفاده کنند، سریع صحبت کنند یا لهجه غلیظی داشته باشند. برای تقویت این مهارت می توانید از فیلم های زبان اصلی بدون زیرنویس و هم چنین کتاب های صوتی استفاده نمایید.

     

    انگلیسی روان و بدون اشکال
    انگلیسی روان و بدون اشکال
  6. درصورتی که از مهارت خود استفاده نکنید به هدر می رود

    در انگلیسی اصطلاحی هست که می گوید “اگر از آن استفاده نکنید به هدر می رود” این اصطلاح به این معناست که اگر یک توانایی را تمرین نکنید ممکن است از یادتان برود. این ایده به شما کمک می کند تا کلمات انگلیسی را به خاطر داشته باشید. بهترین راه برای به خاطر سپردن یک کلمه جدید این است که آن را فورا استفاده کنید تا در حافظه تان بماند. زمانی که کلمه جدیدی را یاد می گیرید سعی کنید هفته بعد آن را در جملاتی چندین بار تکرار کنید تا هرگز فراموش نکنید.

  7. عبارت ها را یاد گرفته و مطالعه کنید

    ممکن است بپرسید که روان صحبت کردن یعنی چه؟ روان صحبت کردن در انگلیسی یعنی بتوانید احساسات، افکار و ایده هایتان را ابراز کنید. هدف شما این است که با جملات کامل صحبت کنید پس چرا انگلیسی را با جملات کامل یاد نگیرید؟ متوجه می شوید که انگلیسی در زندگی روزانه شما مفیدتر خواهد بود به جای این که تنها کلمه و فعل بخوانید عبارات کامل را مطالعه کرده با تفکر در مورد عباراتی شروع کنید که معمولا در زبان مادری تان استفاده می کنید و پس از آن یاد بگیرید که چطور آن ها را به انگلیسی بگویید.

  8. دستور زبان انگلیسی را بیش از حد مطالعه نکنید.

    پیدا کردن تعادل بین مطالعه و تمرین، کلید یادگیری زبان انگلیسی است. هرگز این تصور اشتباه را نداشته باشید که روان صحبت کردن انگلیسی با دانستن خوب دستور زبان انگلیسی برابر است، جالب است بدانید که حتی انگلیسی زبان ها نیز اشتباهات گرامری دارند. در حقیقت روان صحبت کردن یعنی توانایی برقراری ارتباط. به همین دلیل گاهی مهم است که کتاب های دستور زبان را کنار گذاشت تا بتوان آن مهارت های نوشتن، خواندن، گوش دادن و صحبت کردن را در جهان واقعی تمرین کنید.

  9. از اشتباه خود نترسید.

    گاه قراردادن تمام آن قوانین و کلمات با هم در یک جمله ساده مشکل است. اجازه ندهید ترس از گفتن یک جمله اشتباه شما را از صحبت کردن باز دارد. حتی اگر فکر می کنید که در مکالمه تان اشتباه می کنید، به صحبت کردن ادامه دهید. اکثر وقت ها افراد متوجه می شوند که می خواهید چه بگویید حتی اگر اشتباه کنید. هم چنین هرچه بیشتر صحبت کنید ساده تر می شود و کلمات سریع تر به ذهنتان می رسد.

    یادگیری مکالمه زبان انگلیسییادگیری مکالمه زبان انگلیسی

  10. از دیگران بیاموزید

    شما مجبور نیستید تنها با استفاده از کتاب ها و رفتن به کلاس، زبان  انگلیسی را بیاموزید ؛ هر فردی که انگلیسی صحبت می کند می تواند به شما کمک کند تا بیشتر تمرین کنید. تصور کنید اگر فردی در زبان خودتان از شما تلفظ کلمه ای را بپرسد چه احساسی پیدا می کنید؟ عصبانی می شوید؟ نه احتمالا از این که به آن شخص کمک کنید خوشحال می شوید، بیشتر انگلیسی زبان ها نیز خوشحال می شوند. اگر انگلیسی زبانی را می شناسید چه همکار باشد و چه دوست از این فرصت برای تمرین و یادگیری بیشتر استفاده کنید.

یکی از متداول ترین سوالاتی که در یادگیری زبان انگلیسی پیش می آید، آن است که چگونه می توانیم تمرین بیشتری در صحبت کردن به زبان انگلیسی داشته باشیم؟
برای پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که سه راه وجود دارد:

  1. گرفتن معلم زبان انگلیسی
  2. مراجعه به سایت یادگیری زبان انگلیسی مانند سایت من و زبان
  3. پیوستن به گروه های شبکه های اجتماعی و صحبت با انگلیسی زبانان و افراد بومی

پیوستن به سایت آموزش آنلاین زبان انگلیسی هم می تواند بسیار سرگرم کننده و هم آموزنده باشد. در واقع با صرفه جویی در زمان و هزینه، می توانید خیلی راحت به اهداف خود یعنی یادگیری زبان انگلیسی دست یابید.
یکی دیگر از راه های پیشنهادی گرفتن معلم است، اینجاست که می توانید فردی را برای آموزش زبان انگلیسی در نظر بگیرید که هم بومی بوده و هم تمایل داشته باشد که به زبان شما تسلط پیدا کند در این صورت می توانید نیمی از وقتتان را به زبان انگلیسی اختصاص داده و نیمی دیگر را به یاد دادن زبان فارسی به معلم انگلیسی زبانتان.
بهتر است که با معلمتان دوست شده و ساعاتی را در کنار هم بگذرانید با هم به باشگاه، رستوران، خرید و … بروید و تمرینات مکالمات طبیعی روزمره را انجام دهید یا اینکه افرادی را در شهر خود و یا به صورت آنلاین پیدا کرده و با آن ها زبان انگلیسی را تمرین کنید.
این کار را حتما انجام دهید چرا که تمرین آموزش مکالمات مورد نیاز شما، دارای اهمیت است. نداشتن مکالمات طبیعی مانند تمرین فوتبال بدون بازی کردن در زمین واقعی است.
پس با ما همراه باشید و با استفاده از دروس سایت من و زبان تسلط خود بر زبان انگلیسی را بیشتر کنید.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید