یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی

این روزها خیلی از افراد به دنبال فراگیری زبان های خارجی، خصوصا یادگیری زبان انگلیسی هستند. ممکن است این کار برای آن ها کمی دشوار باشد. حتی از آن جایی که زبان های خارجی به طور مثال انگلیسی، زبان فراری است و خیلی زود به فراموشی سپرده می شود پس تمرین و تکرار فراوان لازم و ضروری است. البته راه های بسیاری برای تکرار مطالبی که آموخته شده وجود دارد؛ یکی از این راه ها مطالعه کردن است.

در این مقاله قصد داریم رابطه بین یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی را برایتان بیان کنیم؛ استراتژی که با اجرای آن، در بلند مدت تسلط تان بر هر زبانی را بیشتر می کند. قطعا بارها شنیده اید که می گویند، زندگی کردن در کشوری که درحال یادگیری زبانش هستید، به شما کمک می کند که راحت تر و سریع تر زبان موردنظرتان را فرابگیرید. برای مثال زندگی در یکی از شهرهای انگلستان، پیشنهاد بسیار خوبی برای افزایش تسلط تان بر زبان انگلیسی است. اما این راهی سخت و دشوار است. شما نیز مثل بسیاری دیگر فرصت یا شرایطش را ندارید که برای یادگیری یک زبان خارجی، به کشوری سفر یا حتی زندگی کنید.

حتی گسترده نبودن یک زبان خارجی در میان مردم ایران، عاملیست که سبب می شود شما آن زبان را خیلی دیرتر و سخت تر بیاموزید؛ چرا که نمی توانید برای مثال با زبان فرانسه یا انگلیسی با سایر افراد ارتباط برقرار کرده و صحبت کنید. با توجه به استقبال بینظیر مردم از زبان انگلیسی، حتی در در حال حاضر هم همه به این زبان تسلط ندارند. پس با این اوصاف باید به دنبال راهی دیگر باشید؛ روشی که برای یادگیری یک زبان خارجی بسیار موثر باشد.

آزاد خوانی یا گسترده خوانی یکی از روش هایی است شما با اجرای آن به آسانی و در مدت زمان کمتری بر زبان موردنظرتان تسلط پیدا می کنید. در حقیقت آزداخوانی نیز هنگام تقسیم بندی، در بخش مطالعه قرار دارد و می تواند کمک قابل توجهی به یادگیری زبان انگلیسی کند. این روش تنها درک مطلب مهارت خواندن شما را بهتر نمی ‌کند، بلکه مکالمه‌ ی شما را نیز تقویت می ‌کند. اگر دوست دارید بیشتر از این روش بدانید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی
یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی

تا به حال نام گسترده خوانی به گوش تان خورده؟

متاسفانه بسیاری از افراد خصوصا اشخاصی که در حال یادگیری یک زبان مثل زبان انگلیسی هستن، علاقه ای به خواندن چیزی در زبان انگلیسی ندارند. این به این دلیل است که همیشه خواندن اغلب با سوالاتی همراه است که خواننده را ملزم می کند تا آن را دقیق مطالعه کرده و متن را تجزیه و تحلیل کند. مدل دیگری از خواندن وجود دارد که آزاد خوانی (extensive reading)، گسترده خوانی یا به عبارتی خواندن برای لذت بردن، نامیده می شود که افراد به شکل گسترده ای به خواندن متون مختلف می پردازند برای درک کلی از آن ها و صرفا برای لذت بردن و افزایش دانش عمومی خود مانند، خواندن رمان، روزنامه و مجلات و کتب در حوزه های مختلف، چیزی شبیه به خواندن در زبان مادری.

در مقابل خواندن گسترده، قطب دیگر آن یعنی خواندن فشرده (intensive reading) قرار دارد که این دو تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. فشرده خوانی به این شکل است که مثلا یک قسمت از مجله، کتاب یا وب ‌سایتی را انتخاب می ‌کنید و شروع به خواندن آن می‌ کنید و مطالب جدید زیادی در آن می‌ بینید؛ اصطلاحات یا لغات زیادی که هیچ معنی خاصی برای شما ندارند و آن‌ ها را قبلا جایی ندیده ‌اید. پس در این شرایط سعی می کنید آن مطلب را با دقت بیشتر می خوانید تا آن اصطلاحات و لغات را بیاموزید. به دیکشنری روی می آورید و آن ها را یادداشت می کنید. سعی می کنید آن ها را بخاطر بسپارید تا به وقتش از آن ها استفاده نمایید. خلاصه ممکن است که چند روزی درگیر همین قسمت از متن باشید؛ به این روش فشرده خوانی می گویند. فشرده خوانی برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار خوب است اما برای تمرین و تکرار مداوم خیلی توصیه نمی شود.

استفاده از منابع روان و ساده و درعین حال جذاب

برای یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی ، اولین چیزی که باید به آن توجه کنید، استفاده از منابع در سطح خودتان و ساده است. البته جذابیت متن ها نیز سبب می شود که شما درگیر آن شوید و علاقه بیشتری به خواندن نشان دهید. زبان شناسان در یادگیری زبان انگلیسی همیشه به یک اصل مهم اشاره می کنند؛ برای یادگیری موثر باید حدود 90% یا 95% مطالب را بدانید و تنها 5% یا 10% آن برای تان جدید باشد. این تقسیم بندی نیز به این دلیل است که فرایند یادگیری به صورت ناخودآگاه انجام شود. این موضوع هم در یادگیری لغات و اصطلاحات صدق می کند و هم در یادیگری گرامر؛ زیرا اگر بیش از نود درصد مطالب را بدانید، ذهن شما این امکان را دارد که آن ده درصد باقیمانده را حدس بزند و ناخودآگاه یاد بگیرد.

پس به همین دلیل با یک منبع روان و ساده اما در عین حال جذاب، شروع کنید. اگر فرصت این را ندارید که به دنبال آن باشید؛ ما به شما ثبت نام در وب سایت “آموزش آنلاین زبان من و زبان” را پیشنهاد می کنیم. شما می توانید با ورود به این وب سایت یکی از زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ترکی، چینی و ایتالیایی را انتخاب کنید. هر یک از این زبان ها دارای 5 سطح مختلف (در بعضی موارد 6 سطح) آموزشی است که می توانید از آسان ترین سطح آموزش را شروع کنید. هریک از این بخش ها دارای متن های مختلف (reading) است می توانید از آن ها برای گسترده خوانی استفاده کنید.

مزایای آزادخوانی

اگر همین حالا تصمیم گرفتید که به یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی بپردازید و از این روش برای یادگیری زبان موردعلاقه تان استفاده کنید، به شما تبریک می گوییم! چرا که این روش مزایای بسیاری برای تان دارد. اگر خواندن مطالب ساده، جذاب و روان را آغاز کنید؛ اول از همه به تقویت مهارت خواندن و درک مطلب تان کمک کردید. بهتر است بدانید که این مهارت به خوبی می تواند در آزمون‌ هایی مانند آیلتس یا تافل به شما کمک کند. اما دومین و همچنین مهم ترین مزیت گسترده خوانی، چیزی نیست جز تقویت مکالمه زبان. شاید برای تان سوال پیش بیاید که واقعا چطور ممکن است؟

هنگامی که خواندن یک مطلب جذاب و روان را شروع می کنید، آن قدر غرق در موضوع می ‌شوید که اصلا یادتان می ‌رود که در حال خواندن به زبان انگلیسی هستید. وقتی به خودتان می آیید، می بینید که فقط شما هستید و مطلب و قصه‌ ی موردنظر که مدام به تجزیه ‌و تحلیل آن در ذهن خود می پردازید. جالب است بدانید، زمانی که در حال انجام این کار هستید، ناخودآگاه شما در حال جمع‌ آوری و یادگیری آن زبان هستید. یعنی تمامی گرامر و لغات و اصطلاحات جدید در ذهن شما تجزیه‌ و تحلیل می ‌شود و ثبت می‌ گردد. حتی اگر این کار را در محیطی آرام و بدون استرس و تنش انجام دهید، خواهید دید که چه تاثیر بینظیری بر مکالمه ی شما می گذارد. زیرا هنگامی که می‌خواهید مکالمه داشته باشید، می‌ توانید از این الگوهای جدیدی که در معرضشان بوده ‌اید، به‌ راحتی استفاده کنید. به عبارتی این الگوها، به‌ طور طبیعی از زبان شما جاری می‌ شود. بدون آن که نیاز باشد لحظه ای فکر کنید.

نحوه اجرای روش آزادخوانی

اگر واقعا به دنبال یادگیری بیشتر و تقویت مهارت های تان هستید پس باید این استراتژی را به درستی پیاده سازی کنید. مسلما در مرحله اول باید یک کتاب یا منبع خوب پیدا کنید. اگر به دنبال یک منبع انلاین هستید وب سایت من و زبان همیشه در دسترس شماست اما اگر به خواندن کتاب علاقه دارید پس ابتدا باید بدانید که کدام کتاب مناسب سطح شماست. پیش از هرچیز بیایید به بررسی کوتاه سه دسته کتابی که با آن ها سروکار دارید بپردازیم.

کتاب‌ های داستان و رمان معمولی

یکی از پرطرفدارترین دسته بندی های کتاب، دسته داستان و رمان های معمولی است که عموما برای بزرگسالان نوشته‌ شده ‌اند. معمولا این دسته برای شما زبان آموزها کمی سخت است مگر آن که سطح تان بسیار بالا باشد.

کتاب‌ های کودکان و نوجوانان

این گروه از کتاب ها برای کودکان و نوجوانان نوشته شده، یعنی برای رنج سنی 8 تا 14 سال. این کتاب ها ساده تر و روان تر از کتاب های داستان و رمان هایی است که برای بزرگسالان نوشته شده اند. یعنی از لحاظ پیچیدگی جملات و لغات و اصطلاحات به‌ کار رفته ساده تر هستند. این کتاب ها هم می توانند برای بزرگسالان جذاب باشند پس بدون در نظر گرفتن رنج سنی می توانید خواندن یکی از آن را شروع کنید.

کتاب‌ های درجه ‌بندی ‌شده

دسته ی دیگری از کتاب ها که دسته ای کلی هم هستند، با عنوان کتاب های درجه بندی شده، خصوصا برای آزاد خوانی یا گسترده خوانی و کمک به افرادی که درحال یادگیری زبان هستند، نوشته شده اند. این کتاب ها از سطوح پایین‌ تا بالا وجود دارد که زبان ‌آموز متناسب با سطح خود می ‌تواند از آن استفاده کند. بهتر است بدانید که در این نوع کتاب ها، تمامی لغات و جملات بر اساس سطحی که مشخص شده، پیچیده ساده‌ سازی شده‌ اند تا خواننده بتواند به‌ راحتی آن‌ ها را بخواند.

حال که با این کتاب ها آشنا شدید، به سوال اصلی بازمی گردیم، چه کتابی برای شما مناسب است؟

شما همیشه برای انتخاب یک کتاب مناسب ابتدا به عنوان آن دقت می کنید. در انتخاب کتاب برای آموزش بیشتر زبان خارجی و تقویت مهارت هایتان نیز باید همین طور باشد. پس از توجه به عنوان کتاب را ورق بزنید و یک صفحه را باز کنید و چند خط از آن را بخوانید. این بهترین کار است. اگر چند خطی مطالعه کردید برای تان سخت نبود، یعنی با لغات یا اصطلاحات سختی مواجه نشدید، پس آن کتاب مناسب شماست.

یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی
یادگیری زبان انگلیسی و آزادخوانی

چگونه کتاب بخوانید؟

حال که مرحله انتخاب کتاب را پشت سر گذاشتید وقت خواندن آن است. اولین و مهم ترین نکته در این مرحله، این است که استفاده از دیکشنری را تا جایی که می توانید کاهش بدهید. بخش مهم در گسترده خوانی این است که لغات و اصطلاحات جدید را در قالب آن یاد بگیرید. برای مثال زمانی که در پنج ‌خط تنها یک کلمه را بلد نباشید، به ‌راحتی می ‌توانید آن را حدس بزنید. بنابراین در هنگام خواندن کتابی که انتخاب کرده‌ اید، هر جا به لغت جدیدی رسیدید به‌ راحتی از آن عبور کنید. ذهن شما خود به‌ خود معنی خاصی برای آن پیدا می کند. اگر این کار را به طور مداوم انجام دهید، هرجای دیگر که این لغت را ببینید، دوباره ذهن تان معنی دیگری به آن اختصاص می ‌دهد. این معانی هر بار قوی و قوی ‌تر می‌شوند تا این که شما آن لغت را یاد می ‌گیرید.

در این مرحله از ترجمه جملات در ذهن تان به شدت خودداری کنید. مهم ترین چیز در این جا این است که خود زبان انگلیسی را بفهمید. اگر هنگام خواندن به ترجمه جملات بپردازید، به این زودی ‌ها نمی ‌توانید در مکالمه‌ ی زبان موردنظرتان مهارت پیدا کنید. همچنین از اموری مانند درست کردن لیست لغت، استفاده از جعبه لایتنر، یا کاری مثل کدینگ لغات نیز بپرهیزید. شما می بایست کاملا در آرامش مطالعه کنید و لذت ببرید. این‌ گونه می‌ توانید یادگیری زبان را به طور کل فراموش کرده و کاملا در کتاب غرق شوید و از مطالب بهره‌ مند شوید.

اما نکته مهم و پایانی؛ این کار را باید به‌ صورت روزانه و مداوم انجام دهید تا تاثیرات آن را ببینید. اگر بتوانید بخشی از روزتان را برای مثال نیم ساعت به مطالعه اختصاص دهید، بسیار عالی است. این گونه علاوه بر یادگیری، سرانه ‌ی مطالعه ‌ی شما نیز افزایش می ‌یابد. کتاب را به عنوان بهترین دوست تان در زندگی بشناسید. اگر اهل مطالعه نیستید، یادگیری زبان و تقویت مهارت مکالمه را بهانه ای بدانید برای روی آوردن به کتاب و کتاب خوانی.

همان طور که در طول مقاله هم اشاره کردیم، اگر فرصت یا تمایلی به خواندن کتاب ندارید از وب سایت های آموزش آنلاین زبان استفاده کنید. وب سایت من و زبان با طراحی خاص خود، علاوه بر آموزش لغت و گرامر به تقویت مهارت های خواندن و مکالمه تان نیز کمک ویژه ای می کند و شما می توانید بعنوان یک منبع آنلاین آموزش زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری از آن بره ببرید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید