یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی

اگر در حال حاضر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید به احتمال زیاد این کار را به دلیل ادامه تحصیل، پیشرفت در شغل و یا دلایل شخصی مثل پیدا کردن یک دوست انگلیسی زبان دارید انجام می دهید. امروزه تقریبا همه در حال یادگیری زبان بین المللی انگلیسی هستند. جایی در دنیا وجود ندارد که مردم آنجا نتواند حداقل چند کلمه ای را به زبان انگلیسی بگویند.

علاوه بر این زبان انگلیسی زبان کسب و کار است و در دنیای تجارت از آن استفاده می شود. اما چه چیزی باعث شده است که انگلیسی به یک زبان بین المللی تبدیل شود؟ چرا آنقدر مهم و گسترده شده است ؟ پاسخ این پرسش نه تنها در تاریخ زبان بلکه در سیاست، فرهنگ و فناوری نهفته است. اما ابتدا ببینیم که زبان بین المللی چیست.

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی

زبان بین المللی چیست؟

تعریف رسمی از زبان جهانی یا زبان بین المللی وجود ندارد، اما در اصل به زبانی اشاره می شود که در سطح بین المللی آموخته و صحبت می شود و تنها به تعداد افرادی که زبان مادری و یا زبان دوم آنها است محدود نیست.

زبان بین المللی زبانی است که استفاده از آن در سازمان های بین المللی و در روابط دیپلماتیک مرسوم است و همه از آن استفاده می کنند. یک زبان بین المللی زبان مشترکی است که به افراد با پیشینه ها و قومیت های گوناگون کمک می کند تا به وسیله آن کم و بیش بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

از نظر تاریخی، عامل اساسی در ایجاد یک زبان جهانی، به کسانی مربوط می شود که قدرت را در دست دارند. زبانن لاتین یا franga lingua در زمان خود این ویژگی را داشت. اگرچه فقط در کل امپراتوری روم به آن صحبت می شد. با این حال، کاملا واضح است که زبان رهبران و مدیران قدرتمند و ارتش روم و بعد از در دست گرفتن قدرت توسط کلیسای کاتولیک روم، زبان کلیسا و مذهب نیز شد. بنابراین می توان گفت که زبان وجودی مستقل از خود به عنوان یک زبان جهانی ندارد بلکه با توجه به تسلط و قدرت افرادی که با آن تکلم می کنند به شکل بین المللی و جهانی در می آید.

تاثیر هر زبانی، ترکیبی از سه موضوع اصلی است:

  • تعداد کشورهایی که از آن به عنوان اولین زبان یا زبان مادری خود استفاده می کنند.
  • تعداد کشورهایی که آن را به عنوان زبان رسمی خود پذیرفته اند.
  • تعداد کشورهایی که آن را به عنوان زبان خارجی خود آموزش می دهند.

خصوصیات ساختاری ذاتی یک زبان، تعداد واژگان آن، کیفیت ادبیات آن در طول تاریخ و ارتباط آن با فرهنگ ها یا ادیان بزرگ، همگی از عوامل مهم در محبوبیت هر زبانی هستند. اما تاریخ به ما نشان می دهد که یک زبان به دلیل داشتن قدرت سیاسی زبان مادری، و قدرت اقتصادی که بتواند موقعیت خود را حفظ کند به یک زبان جهانی تبدیل می شود.

چرا به یک زبان جهانی نیاز است؟

با ظهور نهادهای بین المللی بزرگ مانند سازمان ملل متحد و رده های مختلف آن (سازمان ملل متحد هم اکنون بیش از 50 آژانس و برنامه مختلف از بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی و یونیسف گرفته تا اتحادیه جهانی پست را تحت پوشش خود دارد) و همچنین سازمان های جمعی مانند کشورهای مشترک المنافع و اتحادیه اروپا، فشار برای ایجاد یک زبان جهانی در سراسر جهان هرگز بیشتر نشده است. فقط یک نمونه از کاربرد مفید زبان مشترک را نشان می دهد.

برخی از افراد اعتقاد دارند که ایجاد یک زبان برنامه ریزی شده یا ساخته شده برای استفاده مشترک بین انسان ها راه حل بهتری است. زیرا این زبان را می توان تا حد ممکن ساده درست کرد تا از پیچیدگی های زبان های رایج در آن خبری نباشد و در نتیجه یادگیری آن آسان تر شود. در یک دوره کوتاه بین سال های 1880 تا 1907، چیزی حدود 53 زبان مصنوعی جهانی ایجاد شد.

برخی از آنها ادعا می کردند که طرفداران زیادی دارند، اما امروز اثری از آنها نیست و تقریبا برای همه ناشناخته اند. از بین این زبان ها شناخته شده ترین آنها اسپرانتو است. زبانی که به طور ساده ساخته شده است و فقط 16 دستور زبانی دارد و هیچ هجی غیر منطقی در آن وجود ندارد.

 

چرا زبان انگلیسی زبان بین المللی است؟

زبان انگلیسی نزدیکترین زبان به تعریفی است که تاکنون در مورد یک زبان جهانی وجود داشته است.

میزان گسترش جهانی آن از هر زبان دیگری بیشتر است و زبان لاتین یا فرانسوی که سال ها است در همه جای دنیا وجود دارد هیچگاه به اندازه انگلیسی صحبت نشده اند. دلیل آن هم بسیار منطقی است، زبان انگلیسی زبان کسب و کار، دانشگاهیان، علم، محاسبات، آموزش، حمل و نقل، سیاست و سرگرمی و هر آن چیزی است که تصورش را بکنید.

سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین سازمان جهانی که ما در جامعه جهانی داشتیم یا تاکنون داشته ایم، در حال حاضر از پنج زبان رسمی استفاده می کند: انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی و چینی اما حدود 85 درصد زبان انگلیسی را به کار می برند. یک سوم سازمان های بین المللی از جمله اوپک فقط از زبان انگلیسی استفاده می کنند. این رقم در بین سازمان های بین المللی آسیایی تقریباً به 90 درصد می رسد.

همانطور که می دانیم، یک زبان جهانی عمدتا به دلیل قدرت سیاسی و اقتصادی گویندگان آن به وجود می آید. این قدرت امپریالیستی و صنعتی انگلیس بود، که انگلیسی بین قرن 17 و قرن 20 را به سراسر جهان فرستاد. میراث امپریالیسم انگلیس این زبان را در در دادگاهها، پارلمان، خدمات عمومی، مدارس و مؤسسات آموزش عالی بسیاری از کشورها نهادینه کرده است. در سایر زمینه ها هم زبان انگلیسی به ابزاری برای برقراری ارتباط بین اقوام مختلف تبدیل شده است و به همین دلیل آموزش زبان انگلیسی در همه کشورها رایج است.

اما دلیل این سطح از تسلط را نباید فقط به کشور بریتانیا نسبت داد. واقعیت این است که این برتری اقتصادی و فرهنگی آمریکایی در حوزه های مختلف از جمله: موسیقی، فیلم و تلویزیون، تجارت و امور مالی، بانکداری، فناوری اطلاعات و اینترنت، حتی مواد مخدر بوده است که جایگاه زبان انگلیسی را تثبیت کرده و امروز نیز به آن ادامه می دهد. تسلط و نفوذ آمریکا در سرتاسر جهان باعث شده است که زبان انگلیسی برای توسعه بازارهای بین المللی به ویژه در زمینه های گردشگری و تبلیغات اهمیت مهمی داشته باشد و تسلط و یادگیری زبان انگلیسی به یک ضرورت تبدیل شده است.

یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی

آیا زبان انگلیسی یک زبان جهانی مناسب است؟

برخی نیز ادعا می کنند که تسلط سیاسی و اقتصادی تنها عامل اصلی جهانی شدن زبان انگلیسی نیست، بلکه خصوصیات ذاتی این زبان انگلیسی نیز باعث متمایز شدن آن از سایر زبان ها شده است. بنابراین بیایید برخی از این ادعاها را بررسی کنیم:

  •  غنی بودن و عمق واژگان انگلیسی آن را از سایر زبانها متمایز می کند. دیکشنری انگلیسی آکسفورد در سال 1989 با 615،000 کلمه را در 20 جلد، رسما بزرگترین فرهنگ لغت جهان را معرفی کرد. البته اگر قرار بود کلمات فنی و علمی در این فرهنگ لغت آورده شود، تعداد لغات آن به بیش از یک میلیون می رسید. براساس برخی تخمین ها، در حال حاضر واژگان انگلیسی با بیش از 8،500 کلمه در سال در حال افزایش است. اگرچه برآوردهای دیگر این میزان را از 15000 تا 20،000 نشان می دهد. تخمین زده می شود که در حدود 200،000 کلمه انگلیسی با 184،000 در آلمانی و فقط 100،000 در زبان فرانسه مشترک است.
  • زبان انگلیسی بسیار انعطاف پذیر است. یک نمونه از این موارد در مورد ترتیب کلمات و امکان بیان جملات به شکل معلوم و یا مجهول است، برای مثال من توپ را پرتاب کردم، یا توپ توسط من پرتاب شد. مورد دیگر امکان استفاده از یک کلمه هم به شکل اسم و هم به صورت فعل است، که البته با توجه به نوع جمله نقش کلمه تغییر می کند. کلمات جدید به راحتی با اضافه کردن پیشوندها یا پسوندها ایجاد می شوند یا با ترکیب یا تلفیق کلمات موجود در کنار هم می توان کلمات جدید ساخت.
  • دستور زبان انگلیسی به طور کلی ساده تر از اکثر زبانها است. یکی از مزیت های زبان انگلیسی نسبت به بسیاری از زبان های دیگر دنیا نداشتن حرف تعریف جنسیت برای تمام کلمات است. به عنوان مثال فقط کافی است آن را با زبان آلمانی مقایسه کنید که تمام کلمات جنسیت دارند و یادگیری آن را پیچیده می کند. یکی دیگر از دلایل ساده بودن زبان انگلیسی در مقایسه با سایر زبان ها صرف فعل و اسم در آن است. برای نمونه در مقایسه با زبان فنلاندی، که برای هر اسم پانزده شکل یا روسی که 12 شکل وجود دارد، به غیر از چند مورد تقریبا تعداد مختلف فرم اسامی در انگلیسی وجود ندارد. در زبان آلمانی، هر فعل 16 شکل مختلف دارد و این تعداد در زبان لاتین تا120 مورد هم وجود دارد، در حالی که در زبان انگلیسی فقط 5 بیشتر صرف فعل وجود ندارد.
  • انگلیسی رسمی با انگلیسی غیر رسمی تفاوت زیادی ندارد. در اکثر زبان های دنیا شکل نوشتاری و به اصطلاح رسمی زبان با شکل غیر رسمی و گفتاری آن متفاوت است. زبان انگلیسی هم از این مورد مستثنا نیست. اما در مقایسه با سایر زبان ها می توان گفت که این دو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و پیچیدگی که در سایر زبان ها در تفاوت بین زبان رسمی و غیر رسمی هست در زبان انگلیسی وجود ندارد.
  • تلفظ و هجی در زبان انگلیسی نسبتا ساده است. برخی ادعا می کنند که این زبان از نظر هجی و تلفظ نیز نسبتا ساده است. با این حال این ادعا جای بحث دارد. برای تلفظ کلمات در زبان انگلیسی چند قانون ساده وجود دارد و کنار هم قرار گرفتن حروف در یک کلمه مطابق این قواعد است. همین موضوع باعث شده که به راحتی بتوان تلفظ کلمات را حدس زد. تخمین زده شده است که 84 درصد از املا کلمات انگلیسی مطابق با الگوهای کلی یا قواعد آن است و تنها 3 درصد کاملا غیرقابل پیش بینی هستند.

چطور یادگیری انگلیسی، زبان بین المللی را شروع کنید؟

تا اینجا به اهمیت انگلیسی زبان رسمی کل دنیا پی بردید. اما چطور می توانید خودتان را با موج زبان انگلیسی در جهان پیش ببرید؟ چالش یادگیری زبان همیشه بوده است و خیلی از افراد با آن مشکل داشته اند. همه خاطره و تجربه حضور در کلاس های زبان و خرید کتاب های مختلف و سی دی های متنوع را داریم. اما شاید آن انتظاری که از یادگیری زبان داشتیم را نتوانستیم برآورده سازیم.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

در سال های اخیر با رشد فناوری های ارتباطی و تکنولوژی های مبتنی بر اینترنت، شاهد انقلابی در آموزش ها بوده ایم. امروزه درباره هر موضوعی که بخواهید می توانید با یک جست و جوی ساده در گوگل و یا یوتیوب با خیل عظیمی از آموزش ها روبه رو شوید و با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به هدف خود برسید.

اهالی مسئول در حوزه های یادگیری زبان نیز، بیکار ننشسته اند و در تلاش بودند از این بستر فوق العاده برای یادگیری زبان هم استفاده کنند. تا جایی که امروز شاهد برگزاری دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی و دیگر زبان ها هستیم. اما واضح است که انگلیسی زبان رسمی جهان، در این بستر های مجازی و اینترنتی هم نقش بسیار پر رنگی دارد.

یادگیری فرصتی است که می توانید از آن برای استفاده از آموخته های تان بهره ببرید! یا یادگیری افق دید شما گسترده تر می شود و حتی دید بهتری نسبت به خود خواهید داشت. اما این ها تاثیرات یادگیری در تمامی حوزه ها می باشد نه فقط زبان. شعار من و زبان “یادگیری زبان جدید، تجربه زندگی جدید” است. پس با شروع یادگیری زبان می توانید دنیای جدیدی برای خود بیافرینید.

زمانی که بر انگلیسی زبان رسمی دنیا مسلط شوید، دیگر هیچ ترس و مانعی بر سر راه پیشرفت شما وجود ندارد. این حس در شما پدید می آید که هرچه بیشتر درباره این زبان بدانید، بیشتر می توانید به اهداف خود در دنیای ارتباطات برسید. یادتان باشد صحنه زندگی، کلاس یادگیری است و یادگیری همان زندگی است.

در من و زبان شما به راحتی می توانید از میان دروس موضوع بندی شده، موضوع دلخواه و مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با هر سرعتی که دوست دارید، آموزش تان را پیش ببرید. این وب سایت با به کارگیری بازی و ریاضی در کنار فایل های صوتی و تصویری، فرصتی برای یادگیری زبان بین المللی انگلیسی زبان رسمی جهان خلق کرده است که اگر در استفاده از آن پشتکار داشته باشید، می توانید در مدت زمان کوتاهی به زبان انگلیسی تسلط کامل پیدا کنید.

مزایای استفاده از من و زبان

  • با من و زبان امکان مطالعه زبان با اهداف ویژه (ESP) را خواهید داشت. برای مثال می توانید انگلیسی را در مطبوعات یاد بگیرید و یا آن را به قصد تجارت و بازرگانی مطالعه کنید.
  • من و زبان امکان فلش کارت را نیز برای شما فراهم کرده است که از طریق آن می توانید کلماتی که یادگیری شان کمی دشوار است را بارها و بارها تمرین کنید.
  • با من و زبان در هر لحظه و هر زمان می توانید زبان دلخواه تان را یاد بگیرید، حتی در رخت خواب و حتی در نیمه های شب که بیخواب شده اید!
  • من و زبان به فکر تقویت املای انگلیسی شما نیز بوده است و تمریناتی را برای آن در نظر گرفته است…
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید