پین یین در زبان چینی

تقریبا 3.1 میلیارد از مردم دنیا به زبان چینی یا همان مانداریان (خن یو، پوتانگ خوآ، گویو) صحبت می کنند. این میزان تکلم یک زبان بیش از هر زبان دیگری در تمام جهان است. مانداریان، زبان رسمی کشور چین و یکی از شش زبان رسمی مورد استفاده سازمان ملل (UN) می باشد. مانداریان در چین به عنوان زبان اصلی و معیار توسط دولت، رسانه ‌ها و سیستم آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین لازم به ذکر است که استواری و ماندگاری زبان مانداریان تا میزان زیادی بر مبنای گویش شهر بیجینگ و برخی دیگر از گویش‌ های منطقه شمالی چین می باشد. نکته جالب دیگری که وجود دارد این است که در کشور چین زبان های دیگری نیز وجود دارند و مردم برخی مناطق به این زبان ها صحبت می کنند؛ زبان هایی مانند یو (کانتونی)، شیانگ، گن، هاکا، مین و وو. این زبان های چینی هر چند که در مقابل یکدیگر قابل درک نیستند اما در طبقه ‌بندی گویش قرار می‌ گیرند.

البته بر این مبنا باید به عنوان یک زبان طبقه ‌بندی شوند. البته این زبان‌ ها به دلایل جامعه ‌شناختی و سیاسی در حوزه گویش قرار گرفته ‌اند در حالی که این گویش‌ ها به لحاظ تفاوت‌ های ریز و درشت بسیاری که دارند چندان برای یکدیگر قابل فهم نیستند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا بیشتر با زبان چینی و گویش های آن آشنا شوید.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

 

تاریخ زبان چینی و ماندریان

‏خانواده زبان های چینی از زبان‌ های چینی – تبتی به وجود آمده اند که حدود 4 هزار سال پیش از میلاد وجود داشته است.‏ اولین نمونه های زبان های چینی در حدود 1250 سال پیش از میلاد یافت شده است. در آن زمان ها از سیستم نوشتاری جیا گو ون استفاده می کرده اند که‏ بر روی لاکِ لاک ‌پشتان یا استخوان ‌های حیوانات کنده و حکاکی می شده و بیشتر برای طالع ‌بینی از این حکاکی ها استفاده می شده است.

در دوران سلسله ژو یعنی در حدود 1046 تا 256 سال قبل از میلاد یک حالت شناخته شده تر از زبان چینی باستان به وجود آمد که ‏نوشته های این زبان را می توان روی حکاکی های باقی مانده از دوران ‏و یا کتاب معروفِ شی چینگ یافت.

‏سیستم نوشتاری که در آن زمان تا پایان دوران سلسله هان شکل گرفت ‏به زبان چینی کلاسیک معروف است.‏ این نوع زبان چینی تا اوایل قرن بیستم، سیستم نوشتاری رسمی کشور چین بود و به عنوان زبان رسمی نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرفت ‏اما در این دوران، یک سیستم نوشتاری دیگر نیز به موازات این زبان در حال شکل گیری بود ‏این سیستم های نوشتاری، بر اساس زبان های گفتاری آن منطقه ‏به شکل های مختلفی به وجود آمده بودند ‏از این سیستم های نوشتاری بیشتر برای نوشتار های غیر رسمی استفاده می شده و در دوران سلسله تانگ و سانگ ‏در حدود قرن هفتم تا سیزدهم رایج بوده اند.

به طور کلی زبان ماندریان یا همان زبان چینی معیار، این روزها همان نقشی ‏را دارد که در دوران باستان، چینی کلاسیک آن را اجرا می کرده است. این بدین معناست که این زبان درحال حاضر زبان نوشتاری رسمی و اصلی کشور است ‏و تمام گویش های چینی از این سیستم استفاده می کنند، ‏اما سیستم های نوشتاری محلی منطقه ای همچنان در برخی از مواقع غیر رسمی نیز استفاده می شود.

چینی ماندریان

پین یین در زبان چینی

کاراکترهای چینی زیبا، بسیار جذاب و معنی دار هستند و بخش هایی از تاریخ چین محسوب می شوند که عمیقاً نمادی از فرهنگ این کشور است. به عنوان یکی از شش زبان رسمی مورد استفاده سازمان ملل، چینی اکنون جایگاه خود را در دنیا بالا برده است. زبان رسمی چین، ماندارین است.

زبان ماندارین بر اساس گویش پکن و سایر گویش های مناطق شمالی چین شکل گرفته است. دانش آموزان در کتابهای مدرسه خود، ماندارین را تحت عنوان Yuwen آموزش می بینند. با این حال بسیاری از مردم که تقریباً یک پنجم از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، از ماندارین به عنوان زبان مادری استفاده نمی کنند. با توجه به قلمرو وسیع و جمعیت عظیم در چین، لهجه های مختلف زیادی وجود دارد که به لهجه های رسمی و غیر رسمی در بین مناطق مختلف تقسیم می شود.

گویش های رسمی به طور کلی به گویش های شمالی اشاره دارد، در حالی که لهجه های غیر رسمی اغلب در جنوب شرقی کشور صحبت می شود. کاراکترهای چینی بیش از 3000 سال قدمت دارند و طی سال ها به اشکال مختلف نوشته شده تا به شکل امروزی در آمده است. در کل 80،000 کلمه چینی وجود دارد که از دوران باستان سرچشمه می گیرد. با این حال فقط حدود 3000 کلمه در مکالمات روزانه استفاده می شود.

فردی که زبان چینی را یاد می گیرد، یا فردی که به چین رفته باشد و یا علاقه ای به چین یا زبان چینی داشته باشد، قطعاً با پین یین مواجه خواهد شد. یادگیری زبان چینی برای کسی که زبان مادریش چینی نیست و برای کسانی که به چین سفر می کنند بسیار کمک دهنده است. احتمالاً شنیده‌اید که چینی ماندارین، الفبایی ندارد و در عوض از هانزی (کاراکتر‌های چینی) استفاده می‌کند.

پین ‌یین چگونگی تلفظ کلمات چینی و کاراکتر‌های زبان چینی، چگونگی نمایش در کتاب ‌های درسی، روزنامه ‌ها، کتاب‌ ها و غیره را نشان می‌دهد. اگر هدف شما یادگیری زبان چینی است، پس باید پین یین را یاد بگیرید.

پین یین در زبان چینی
پین یین در زبان چینی

پین یین دقیقا چیست؟ چطور بوجود آمده و چگونه در نوشتن الفبایی که کاملا نماد است مورد استفاده قرار می گیرد؟

پین یین یا هانیو پین یین (汉语拼音)، چینی ماندارین رسمی است که معمولاً فقط با استفاده از کاراکترها نوشته می شود. این زبان در چینی ماندارین مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به عنوان ابزاری برای آموزش استاندارد چینی ماندارین نیز مورد محسوب می شود. این زبان شامل صداهای کاراکترهای چینی با استفاده از الفبای لاتین و یک نشانگر لحن است که باعث می شود خواندن و یادگیری کاراکتر ها آسان شود. برای وارد کردن چینی روی صفحه کلید وسایلی مانند تلفن یا لپ تاپ نیز از آن استفاده می شود.

به عنوان مثال 你好 – “nǐ hǎo” – “你 = nǐ 好 = hǎo ، اکنون می دانید که چطور سلام کنید و آن را بخوانید!

پین یین از کجا آمده است؟

پس از بارها تلاش توسط افراد مختلف در طی سالها تلاش برای ایجاد یک سیستم لاتین نویسی استاندارد برای ماندارین چینی، پین یین اولین بار در دهه 50 میلادی بوجود آمد و توسط دولت چین به عنوان معیار رسمی در سال 1958 به تصویب رسید.

ژو یوگووانگ پدر پین یین

اگر چه در کمال تعجب همه در چین، ژو یوگووانگ را نمی شناسند، اما وی به عنوان پدر پین یین، مغز ایجاد آن و استاندارد سازی ماندارین شناخته می شود. شاهکاری که قبل از او این چنین نبود. ژو یوگووانگ پسر یکی از مقامات چینی بود. وی اهل جانگژو بود که در شرق چین قرار دارد، اما برای تحصیل به دانشگاه شانگهای رفت و در آنجا فارغ التحصیل شد. او در سال 1937 در آغاز جنگ دوم چین و ژاپن به چونگ کینگ نقل مکان کرد. سرانجام به نیویورک رفت و به عنوان بانکدار مشغول به کار شد.

وی پس از تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 به چین بازگشت و در سال 1955 به عنوان استاد اقتصاد به شانگهای منتقل شد. این زمانی بود که وزارت آموزش و پرورش چین کمیته ای برای اصلاحات ایجاد کرد. بنابراین، زبان مکتوب چینی، و پروژه بزرگ استاندارد سازی و ایجاد پین یین آغاز شد. به این منظور ژو انلای، ژو یوگوانگ را به عنوان کسی که مسئولیت این کار را انجام دهد به کار گرفت کار او 3 سال طول کشید و انقلابی در زبان چینی ایجاد کرد. تا آن زمان 85 درصد از مردم چین نمی توانستند بخوانند و بی سواد بودند. در حال حاضر تقریباً همه مردم چین می توانند بخوانند.

پین یین در زبان چینی
پین یین در زبان چینی

پین یین چطور خوانده می شود

ماندارین حاوی صداهایی است که در بسیاری از زبانهای دیگر وجود ندارند، به همین دلیل چینی پین یین از اهمیت بالایی برخوردار است. پین یین به شما کمک می کند تا مانند یک بومی صحبت کنید. بعضی اوقات افراد تعجب می کنند که آیا فقط می توانند پین یین را یاد بگیرند و کارکتر های واقعی چینی را نادیده بگیرند. جواب به این پرسش منفی است. کتابها و روزنامه های چینی بدون استفاده از پین یین و با کاراکترهای چینی نوشته می شوند، مگر اینکه برای کودکانی که هنوز در حال آموزش خواندن هستند نوشته شده باشد. بنابراین، مبتدیان، ابتدا بایپین یین در زبان چینید قوانین پین یین را یاد بگیرید.

پین یین معمولاً از سه قسمت ساخته می شود که عبارتند از: حرف اول صامت، ادامه آن یک یا ترکیبی از حروف صدادار و یک لحن. یک نمودار پین یین برای مبتدیان برای یادگیری و حفظ صامت و مصوت ها وجود دارد.

این تصور غلط وجود دارد که پین یین منحصراً برای یادگیری زبان چینی توسط غیر چینی زبانان استفاده می شود. در واقع، دانش آموزان بومی چین یادگیری پین یین را در کنار کاراکتر های زبان چینی از مهد کودک آغاز می کنند. اگرچه پین یین پس از دبستان از کتاب های درسی حذف می شود، اما هنوز هم برای یادگیری تلفظ و صدای کارکترهای جدید مفید است و روزانه توسط چینی ها هنگام تایپ با لپ تاپ یا تلفن همراه استفاده می شود.

پینین یک سیستم رسمی ترجمه است که توسط چین، تایوان، سنگاپور، آمریکا، سازمان ملل و بسیاری سازمان ها و دولت های چند ملیتی دیگر به رسمیت شناخته می شود.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

یادگیری پینین در اوایل یادگیری این امکان را به شما می دهد که پایه و اساس محکمی برای این زبان ایجاد کنید و به یادگیری کلمات جدید کمک خواهد کرد. با این وجود، باید توجه داشت که پین یین، چینی نیست بلکه صرفا ابزاری برای کمک به فرایند یادگیری است. بسیاری از دانشجویان می پرسند که چرا نمی توانند به جای کاراکترهای واقعی چینی پین یین یاد بگیرند.

هر هجای پین یین به تنهایی دارای ده ها کاراکتر چینی است. به عنوان مثال، صدای پین یین “guo” می تواند به معنی میوه، کشور، عبور، گلدان و غیره باشد که به لحن و متن بستگی دارد. بنابراین تلاش برای به خاطرسپاری همه این کلمات مختلف به عنوان یک هجای پین یین غیر ضروری خواهد بود. یادگیری کاراکترهای چینی به شما اجازه می دهد تا کلمات را راحت تر تلفظ کنید.

ما می خواهیم خبر خوبی به شما عزیزانی که علاقه مند به زبان چینی هستید اما سختی و پیچیدگی آن مانع یادگیری شما می شود، بدهیم. وب سایت من و زبان به عنوان وب سایت آموزش آنلاین زبان های زنده دنیا در دسترس شما علاقه مندان قرار دارد تا با ورود و ثبت نام در آن بتوانید آموزش زبان چینی را با روشی نوین و آسان آغاز کنید.

دوره آموزش آنلاین زبان چینی بر پایه زبان ماندریان و پین یین می باشد. همچنین وب سایت من و زبان به گونه ای طراحی شده که شما بتوانید هر زمان و هر میزان که می خواهید به یادگیری و تمرین و تکرار بپردازید، چیزی که بدون شک در کلاس های حضوری وجود نخواهد داشت. پس اگر به دنبال فراگیری زبان چینی به بهترین و آسان ترین راه هستید، وارد وب سایت من و زبان شوید و آموزش را شروع کنید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید