آموزش دستور زبان چینی

گاهی اوقات ممکن است برای شما پیش آمده باشد که در یادگیری دستور زبان خاصی دچار مشکل شده اید. این امر ممکن است به آن دلیل باشد که در ذهن خود از دستور زبان تصویر بزرگی ساخته اید. در مورد چینی هم این قضیه صدق می کند. بنابراین آیا یادگیری دستور زبان چینی هم، مانند کلمات آن سخت است؟ باید بگوییم که این تصور غلط است. دستور زبان چینی حتی از زبان انگلیسی هم آسان تر و ساده تر است.

جالب است که زبان چینی الفبای خاصی ندارد و به جای آن کاراکترهایی دارد که در آن از حروف الفبای رومی استفاده می شود که به این سیستم، پین یین (pinyin) می گویند. به دلیل اینکه دستور زبان هر زبانی به منزله پایه و اساس جملات به کار می رود، یادگیری آن بسیار حائز اهمیت است. زبان چینی هم از این قضیه مستثنی نیست. از این رو یادگیری نکات مهم برای یادگیری سریع زبان چینی الزامی است که در بخش های زیر می خواهیم به بررسی آن ها بپردازیم.

زبان چینی بیش از 4000 کاراکتر دارد.

 

نیازی نیست کل دستور زبان چینی را یاد بگیرید

همیشه به یاد داشته باشید که قرار نیست دستور زبان را به صورت تخصصی و  مانند یک محقق یا پروفسور یاد بگیرید. در واقع قواعد اصلی دستور زبان بسیار محدود هستند و فقط یک سری از استثنائات در زبان چینی وجود دارند. اگر می خواهید قواعد دستور زبان را جزء به جزء یاد بگیرید، هیچگاه دستور زبان را یاد نمی گیرید. ولی به یاد داشته باشید که هدف یادگیری دستور زبان، درک جمله است نه خود دستور زبان. یعنی باید دستور زبان چینی را در جمله یاد بگیرید. به دلیل اینکه خود چینی ها، زبان چینی را در محیط به صورت اکتسابی و ذاتی یاد می گیرند، افرادی که زبان مادری آن ها چینی نیست، می توانند با روش یادگیری دستور زبان چینی جمله سازی کنند و رفته رفته این زبان را یاد بگیرند.

 

آموزش دستور زبان چینی
آموزش دستور زبان چینی

 

نیازی به یادگیری کامل وجه دستوری نیست

زمان در زبان چینی مانند زبان های دیگر وجود ندارد. مهم نیست از چه اسم یا ضمیری استفاده می کنید، شکل فعل در هر زمانی یکسان است. با افزودن کاراکترهای ساده برای نشان دادن زمان، دیگر نیازی به یادگیری صرف افعال وجود ندارد، چه برسد به افعال بی قاعده. به عنوان مثال: من به مدرسه می روم می شود 我 去 学校 و جمله من دیروز به مدرسه رفتم به صورت 我 昨天 去 了 نوشته می شود.

همچنین هیچ شکل جمعی برای اسامی و ضمایر وجود ندارد و برای جمع بستن کلمات در زبان چینی کافیست کاراکتر خاصی به عنوان مثال (们, mén) را به کلمات اضافه کنیم. علاوه بر این صفت برتر و عالی در زبان چینی وجود ندارد و نیازی به نگرانی درباره ساختن صفت برتر یا صفت عالی در زبان چینی نیست و به مانند جمع بستن، کافیست از یک سری کاراکترهای خاص استفاده کنید مانند صفات “کوچک” 小的 و “کوچکتر” 较小的.

آموزش آنلاین زبان خارجی با من و زبان

 

از وب سایت های آموزش زبان استفاده کنید

امروزه با افزایش مشغله های کاری و نداشتن وقت کافی برای یادگیری زبان، استفاده از اپلیکیشن و وب سایت های آموزش زبان که به صورت آنلاین زبان های زنده دنیا را آموزش می دهند، رایج شده است. یکی از این سایت های معتبر که آموزش دستور زبان چینی را در کنار دیگر زبان های روز دنیا ارائه می دهد، سایت من و زبان است. این سایت زیر مجموعه موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان است که به صورت علمی و پیشرفته آموزش زبان چینی را از مبتدی تا سطح پیشرفته به زبان آموزان گرامی آموزش می دهد.

یکی از مزایایی که استفاده از این وب سایت دارد اینست که زبان آموز می تواند پس از ثبت نام در سایت، به مدت 7 روز برای آشنایی و سازگاری با سیستم آموزش من و زبان، به صورت رایگان زبان چینی را یاد بگیرد. زبان آموزان می توانند در هر زمان و مکانی که هستند از طریق هر دستگاهی (تبلت، لپ تاپ، تلفن همراه) به پنل کاربری خود وارد شوند و یک محیط جذاب را در کنار دیگر زبان آموزان تجربه کنند. با من و زبان، زبان اموزان می توانند از سیستم سنتی یادگیری زبان خارج شده و با دنیای جدیدی از یادگیری زبان آشنا شوند.

 

تاریخچه زبان چینیتاریخچه زبان چینی

 

نحو زبان چینی را به خاطر بسپارید

ترتیب کلمات و ساختار جمله در هر زبانی بسیار مهم است. ترتیب کلمات و ساختار جمله در نحو زبان چینی به صورت فاعل-فعل-مفعول است که به مانند زبان انگلیسی است. اجزای جمله مانند اسم، فعل و یا فاعل هم نقش بسیار مهمی در جمله سازی ایفاء می کند. به عنوان مثال اکثر اوقات، فاعل در ابتدای جمله به عنوان نهاد جمله به کار می رود.

عبارات، اصطلاحات و کلمات چند هجایی را یاد بگیرید

در زبان چینی، کلمات چند هجایی رایج هستند. به عنوان مثال کاراکتر 天 در زبان چینی به معنی آسمان یا روزاست. جالب است که کلمه 天空 به معنی آسمان است زیرا کاراکترهای چینی عموما فاصله ای بین آنها وجود ندارد مگر اینکه علائم نگارشی مانند ویرگول، نقطه ویرگول بین آنها وجود داشته باشد. از این رو عبارات و کلمات چند هجایی را باید یاد گرفت و آنها را حفظ کرد. ممکن است در ابتدا کار سختی به نظر برسد ولی با تمرین و تکرار، به خاطر سپردن آنها آسان می شود.

ضمایر را به دقت یاد بگیرید

همچنین حقایق جالبی درمورد اسامی و ضمایر در دستور زبان چینی وجود دارد. به عنوان مثال زمانیکه اسم در زبان چینی به صورت جمع می آید، عموما در جمله تغییر نمی کند. با وجود این، ضمایر به مانند زبان فارسی در زبان چینی به صورت مفرد و جمع می آیند.

 

آموزش دستور زبان چینی
آموزش دستور زبان چینی

از علائم نگارشی و حروف ربطی به درستی استفاده کنید

علائم نگارشی چینی با زبان های دیگر تفاوت زیادی دارد. برای آموزش دستور زبان چینی در اینجا چند علامت نگارشی وجود دارد که باید هنگام نوشتن جملات کامل به زبان چینی به یاد داشته باشید:
از 。 به جای نقطه استفاده می شود.
از 、 به جای ویرگول استفاده می شود.
از 《…》 برای بیان عناوین کتاب ها، فیلم ها، مقالات، آهنگ ها و غیره استفاده می شود.
برای به خاطر سپردن این علائم نگارشی ، آنها را در یک دفترچه یادداشت یا روی فلش کارت بنویسید تا بتوانید بعدا آنها را مرور کنید. به این ترتیب می توانید این علائم نگارشی را به راحتی حفظ کنید. یادگیری این علائم آسان هستند ولی به خاطر سپردن حروف ربط کمی سخت تر است. حرف ربط کلمه ای است که برای متصل کردن عبارات یا جملات به کار می رود. حروف ربط در هر قسمتی از جمله می توانند بیایند ولی در زبان چینی بعد از آنها باید ویرگول بیاید. با این حال، گاهی اوقات در زبان چینی حرف ربط در جمله از الگوی ویرگول+فاعل، حرف ربط پیروی می کند. مانند:
我跟他去跑步。(wǒ gēn tā qù pǎo bù.) که به معنای “من با او دویدم” است. در این جمله حرف ربط” qù” است.

تاریخچه زبان چینی

زبان چینی، شاخه ای از زبان سینتیایی تبتی است که غالبا، اکثر گروه های اقلیت مذهبی از آن برای تکلم استفاده میکنند. مهمترین نکته در زبان چینی این است که، بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان این زبان را به عنوان زبان بومی خود انتخاب کرده اند و به نظر میرسد که، همه آنها از ابتدا همین زبان یا یکی از گویش های آن را دنبال میکردند.

نکته جالب اینجاست که افرادی که با زبان چینی رسمی صحبت نمی کنند، از نظر دیگران، به نوعی زبان شان متفاوت بوده و همچنین، اینطور گفته شده که تنوع زبان چینی مانند زبان های عاشقانه است. زبان چینی استاندارد، گونه ای از زبان استانداد شده است که بر پایه گویش “ماندارین” بنا نهاده شده است. زبان چینی به عنوان یک زبان استاندارد در کشورهای سنگاپور، چین و تایوان صحبت شده و دارای ظرایف و قواعدی است که باید آنها را به دقت یاد گرفت تا بتوان از آن به درستی استفاده کرد.

تاریخچه زبان چینی نشان میدهد که، این زبان به عنوان بخشی از زبان سینتیایی تبتی در اوایل قرن 19 پذیرفته شده و در طول زمان دستخوش تغییرات عمده ای شده که در مقایسه با تغییرات زبان های هند و اروپایی چندان زیاد نبوده است. مشکلاتی که آموزش زبان چینی را تا حدودی دشوار میکند، این است که تنوع زیادی داشته و در دیگر گویش ها و زبان ها صرف فعل ندارند. علاه بر این، برخی از این گویش ها که در مناطق دور دست صحبت شده اند، بسیار متفاوت بوده و یادگیری آنها دشوار است.

 

تاریخچه زبان چینیتاریخچه زبان چینی

الفبای زبان چینی

الفبای زبان چینی، صرفا برای نوشتن زبان چینی توسعه و بسط یافته و جز مولفه های اصلی این زبان محسوب میشود که عنوان “کانجی” برای آنها انتخاب شده است. نکته جالب در مورد این الفبا این است که میتوان از آن برای نوشتن دیگر زبان های آسیایی مانند کره ای، ویتنامی و zhuang نیز استفاده کرد.

سیستم الفبای چینی، قدیمی ترین سیستم الفبایی بوده و به واسطه کاربران پذیرفته شده است.

آموزش زبان چینی میتواند به شناخت حروف الفبا و پیچیدگی های آن کمک کند. علاوه بر این، زبان چینی دارای ده هزار کاراکتر بوده و گاهی به صورت گرافیکی هستند و البته این مورد، بیشتر در متون تاریخی مشاهده شده است. همچنین، در چین، به فردی با سواد گفته میشود که حداقل سه تا چهار هزار حرف از حروف الفبا را بداند و بتواند با استفاده از آنها جمله و یا کلمه بنویسد.

علاوه بر این، زبان چینی دارای فرم ها، تلفظ ها و فرم های ساده شده است که مورد اخر، در کشورهای مالزی، چین و سنگاپور مورد استفاده قرار میگیرد. هنگامی که از این الفبا در زبان ژاپنی استفاده شود، فرم کلمات بیشتر به فرم سنتی شبیه هستند تا چینی در حالی که، اگر برای زبان کره جنوبی استفاده شود،  به شکل فرم های سنتی مورد استفاده در زبان تایوانی و هونگ کونگی در می آیند.

 

روش های یادگیری زبان چینی

زبان چینی، از حساسیت های زیادی برخوردار بوده و روش های یادگیری زبان چینی میتواند با توجه به زمینه علمی و استعداد افراد، مختلف و متفاوت باشد. افرادی که مسئول آموزش زبان آموزان چینی هستند، آموزش زبان چینی را در دو دوره مبتدی و پیشرفته تعریف کردند که هر کدام دارای شرایط و مزیت های مخصوص به خود هستند که عبارتند از :

دردوره مبتدی، زبان آموزان باید، از قبل دروس را مرور کرده و با تمرکز بر روی آنها، مطالب جدید را تمرین کرده و برای کلاس آمادگی پیدا کنند، افراد باید به موفقیت و پیشرفت خود ایمان و باور داشته باشند، تا جایی که امکان دارد در همه جنبه های زندگی از زبان چینی استفاده کرده و با افرادی که با این زبان آشنایی کامل دارند، ارتباط برقرار کنند.

در دوره پیشرفته، زبان آموزان بر چهار مهارت اصلی و رشد آنها تمرکز داشته و در ساخت جملات مهارت پیدا میکنند، میتوانند با افرادی که به زبان چینی صحبت میکنند، به راحتی ارتباط برقرار کرده و برای درک انواع جملات چینی مشکلی نخواهند داشت.

برای یادگیری زبان چینی همانند سایر زبان ها روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های آسان و سریع استفاده از سایت من و زبان می باشد. این سایت از پایه آموزش زبان چینی را شروع میکند و با روش های ساده و مفید زبان چینی را به شما آموزش میدهد. آموزش در سایت من و زبان مجازی بوده و نیازی به گذراندن دوره های آموزشی در آموزشگاه ها نخواهید داشت.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید