چرا یادگیری زبان ترکی برای ایرانیان جذابیت دارد؟

ایرانیان علاقه بسیاری به فرهنگ و زبان ترکی دارند. شاید این موضوع دلایل گوناگونی از جمله ترک زبان بودن قشری از جامعه در کشور ایران، سادگی یادگیری زبان ترکی استانبولی، اخذ اقامت ساده تر و کم هزینه تر ترکیه نسبت به سایر کشورهای مهاجرپذیر، مسافرت کم هزینه تر به ترکیه، تعداد بی شمار مهاجران ترکیه و مواردی از این دست داشته باشد.

همچنین زبان ترکی در جایگاه دوازدهم زبان های رایج جهان قرار دارد. زبان ترکی به ویژه ترکی استانبولی بعد از زبان عربی، از کامل ترین زبان های دنیاست و از نظر صرف افعال متفاوت، لغات و اصطلاحات بسیار غنی بوده و زبان رسمی کشور ترکیه است.

در دنیای امروز که یادگیری زبان دوم یک امتیاز بزرگ در کار و پیشرفت زندگی محسوب می شود می خواهیم در این مطلب، دلایل اهمیت یادگیری زبان ترکی را بررسی کنیم، جذابیت های آن برای فارسی زبانان را بازگو کنیم و به ابعاد گوناگون این زبان بپردازیم.

دلایل جذابیت زبان ترکی برای ایرانیان

  1. یادگیری زبان ترکی استانبولی اشباع نشده است:
    از آن جایی که تعداد کمتری از افراد نسبت به زبان های پر طرفدار دیگر به زبان ترکی استانبولی تسلط دارند، اگر شما نیز این زبان را یاد بگیرید، در حقیقت به مهارتی منحصر بفرد دست پیدا کرده اید که هر فردی از آن بهره مند نیست. علاوه بر این، فرصت های شغلی بسیاری در انتظار شما خواهد بود و در عین حال جامعه جهانی دچار اشباع شدگی کمتری در زبان ترکی است.
  2. دستور زبان ساده زبان ترکی:
    از اصلی ترین مشکلات یادگیری زبان های مختلف، می توان به دستور زبان سخت آن زبان ها و وجود استثناهای بی شمار موجود در آن ها اشاره کرد. اما خوشبختانه در ترکی استانبولی کمترین میزان استثنا ها وجود دارند و تنها کافیست که شما یک بار برای همیشه گرامر زبان ترکی را یاد بگیرید؛ از آن پس می توانید هر جمله ای را که می خواهید به زبان ترکی استانبولی بگویید.
  3. تلفظ های مشترک در زبان ترکی استانبولی:
    اگر در کنار زبان فارسی به زبان های دیگری مثل فرانسه یا عربی نیز مسلط هستید؛ یادگیری زبان ترکی استانبولی برای شما ساده تر خواهد بود. چرا که برخی از کلمات در ترکی استانبولی دارای تلفظ و معنای یکسان با زبان های دیگری مثل فرانسه و عربی هستند.
  4. ترک زبانان ترکیه در انگلیسی ضعیف هستند:
    اغلب مردم ترکیه زبان انگلیسی را متوجه نمی شوند و در آن ضعیف هستند. اگر شما نیاز به برقراری ارتباط با افرادی داشته باشید که نمی توانند زبان انگلیسی را متوجه شوند، با مشکل رو به رو می شوید. بنابراین در ترکیه حتما به دانش ترکی استانبولی نیاز خواهید داشت.
  5. یادگیری زبان ترکی برای کار و تجارت:
    دانستن زبان ترکی در تعاملات کاری و غیر کاری، باعث می شود که شما فردی حرفه ای و مناسب برای کار باشید. مخصوصا اگر در زمینه تجارت فعالیت دارید به ارتباط با افراد ترک زبان نیازمندید؛ پس سعی کنید حتما نسبت به یادگیری زبان ترکی اقدام کنید.
  6. سرمایه گذاری در کشورهای ترک زبان:
    ترکیه در رتبه هفدمین اقتصاد بزرگ جهان قرار دارد و زمانی که صحبت از تجارت در میان باشد، ارزش و اهمیت ترکیه به چشم می آید. افراد زیادی با هدف سرمایه گذاری و کسب فرصت های شغلی به ترکیه مهاجرت می کنند. بنابراین اگر شما ترکی استانبولی را بلد باشید، قطعا راحت تر می توانید با داشتن این مهارت، از فرصت های شغلی و سرمایه گذاری موجود استفاده کرده و با افراد مرتبط به کسب و کارتان مذاکره نمایید. این روزها خیلی از مردم برای سرمایه گذاری در کشور ترکیه اقدام به خرید خانه و ملک می کنند. اگر شما نیز چنین تصمیمی دارید باید مهارت کافی در زبان ترکی استانبولی را داشته باشید؛ در غیر این صورت مجبورید که این کار را به افراد دیگری بسپارید و متاسفانه امکان شکست شما در سرمایه گذاری ها به این صورت افزایش می یابد.
  7. استفاده از زبان ترکی در سایر کشورها:
    دانستن زبان ترکی استانبولی به این معنا نیست که شما فقط می توانید در کشور ترکیه از آن استفاده کنید. اگر شما به دنبال کار در کشورهایی همچون آلمان، یونان و دیگر کشورهای دارای مرز مشترک با ترکیه هستید، یادگیری این زبان می تواند برای شما فرصت های شغلی فراوانی را به وجود بیاورد. جالب است بدانید که حدود دو میلیون نفر از جمعیت آلمان به زبان ترکی صحبت می کنند.

جذابیت زبان ترکی برای ایرانیان

آیا یادگیری زبان ترکی برای فارسی زبانان سخت است؟

یادگیری هر زبان جدیدی سختی ها و مشکلات خاص خودش را دارد و چالش های گوناگونی را در مقابل ما قرار می دهد؛ اما زبان ترکی استانبولی در مقایسه با زبان هایی همچون زبان های آسیای شرقی و کشورهای اروپای شرقی بسیار ساده تر است. از سویی برای فارسی زبانان به دلیل داشتن ویژگی های خاص و تقریبا نزدیک، یادگیری این زبان ساده می باشد. از ویژگی های شاخص زبان ترکی می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • ساختار جمله بندی زبان ترکی مثل زبان فارسی به صورت فاعل، مفعول و فعل است. البته جایگاه واژه ها در زبان ترکی گاها متغیر می باشد. مثلا حروف اضافه در زبان ترکی پس از اسم ها می آیند.
  • ترکی استانبولی مانند تمامی زبان های ترکی دیگر، دارای تطبیق آوایی است و در زبان ترکی حرف تعریف وجود ندارد.
  • نحوه صرف کردن فعل ها در زبان ترکی مانند زبان فارسی می باشد و با فاعل مطابقت دارد.
  • اسامی در این زبان دارای ۶ حالت دستوری هستند و با یک پسوند خاص به اسم متصل خواهند شد.
  • در زبان ترکی جنسیت وجود ندارد و همانند زبان فارسی، ضمیر سوم شخص مفرد برای مونث و مذکر یکسان است.
  • این زبان مانند تمامی زبان های دیگر ترکی یک زبان پیوندی می باشد.
  • الفبای زبان ترکی ۲۹ حرف دارد و از نظر دستوری و ساختاری تفاوت های زیادی با زبان ترکی آذربایجانی دارد، ولی ریشه یکسانی بین این دو زبان وجود دارد.
  • ترکی استانبولی از زبان های ترکی تبار گرفته شده و یکی از ۳۵ زبان ترکی است.
  • زبان ترکی استانبولی در سال ۱۹۸۲ به صورت رسمی و قانونی، زبان کشور ترکیه انتخاب شده و امکان تغییر آن نیز وجود ندارد.
  • کشور قبرس شمالی در کنار زبان یونانی، زبان ترکی استانبولی را نیز به رسمیت می شناسد.
  • زبان صربی، زبان فارسی و زبان یونانی هر کدام دارای بیش از ۲۰۰۰ واژه ترکی هستند که این نشان دهنده تاثیرات بسیار زیاد زبان ترکی بر زبان های دیگر دنیاست. همچنین این زبان بر اساس گزارشات بر زبان های اروپایی مانند انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی نیز تاثیر گذار بوده است.

مزایای یادگیری زبان ترکی

یادگیری هر زبانی بعد از زبان مادری به عنوان زبان دوم، سوم و حتی چندم می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. زبان ترکی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی شاید بیشتر از هر زبانی در دنیا برای ایرانیان مفید و موثر باشد. از آنجایی که ایران و ترکیه مرزهای مشترک دارند و نزدیکی زیادی از نظر جغرافیایی با هم دارند، یادگیری زبان ترکی استانبولی خالی از لطف نمی باشد.

  • تاثیر یادگیری زبان ترکی استانبولی در سفر
    کشور ترکیه به عنوان یکی از کشورهای توریستی محبوب جهان است که دارای انواع جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیار است؛ به گونه ای که مبنای اصلی اقتصاد کشور ترکیه بر صنعت توریسم استوار است. ایرانیان زیادی سالانه قصد سفر به این کشور را دارند تا با تاریخ، فرهنگ و جاذبه های زیبای آن آشنا شوند و دانستن زبان رسمی این کشور قطعا لذت سفر را برایشان بیشتر خواهد کرد.
  • اهمیت یادگیری زبان ترکی استانبولی در مهاجرت و تحصیل
    علاوه بر جاذبه های توریستی، کشور ترکیه در چندین سال گذشته به مقصد محبوبی برای زندگی بسیاری از ایرانیان تبدیل شده است و هر ساله افراد زیادی، اقامت این کشور را اخذ می نمایند. ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه های معتبر و متعدد، بعد مسافتی کوتاه و هزینه های تحصیل پایین، یکی از مقاصد تحصیلی مناسب برای دانشجویان می باشد. آشنایی با زبان ترکی می تواند در موفقیت و پیشرفت افراد در مهاجرت و تحصیل، تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • یادگیری زبان ترکی استانبولی و نقش آن در کسب درآمد
    علاوه بر اینکه زبان ترکی از زبان های محبوب ایرانیان است و افراد زیادی در صدد یادگیری آن هستند، کسب درآمد از طریق این زبان نیز باب شده است و افرادی که بر این زبان تسلط داشته باشند، می توانند در داخل و خارج از کشور به تدریس خصوصی این زبان بپردازند و درآمد مناسبی کسب نمایند.
  • فرصت های شغلی و امکان تجارت با یادگیری زبان ترکی استانبولی
    یادگیری این زبان می تواند به افرادی که قصد مشغول شدن به کار و تجارت در این کشور را دارند کمک زیادی بکند. امروزه ترکیه جزو کشورهاییست که سرمایه گذاری در آن، پتانسیل بالایی دارد و این امر تاجران بزرگ ایران و جهان را متوجه ترکیه کرده است.

جذابیت زبان ترکی برای ایرانیان

یادگیری زبان ترکی چقدر طول می کشد و باید از کجا شروع کرد؟

با دلایل جذابیت زبان ترکی برای ایرانیان آشنا شدیم. موارد مختلفی بر روی مدت زمان یادگیری هر زبانی موثر هستند که مهم ترین آن ها میزان آشنایی اولیه فرد با زبان مورد آموزش است. روش ها و متدهای آموزشی مورد استفاده، هوش زبان آموز، سن و سال، میزان تمرین فرد و اساتید و دوره هایی که استفاده می کند، زمان و مکان تدریس و میزان نزدیکی زبان مادری فرد با زبان جدید، همگی مواردی هستند که در فرآیند یادگیری زبان موثرند و نمی توان مدت زمان دقیقی را برای یادگیری زبان ترکی مشخص کرد.

وبسایت من و زبان برای افرادی که به دنبال یادگیری زبان هستند می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. چرا که مهمترین، بهترین و پربازده ترین روش های آموزش زبان های خارجه را با برترین اساتید کشور و با جدیدترین متد روز دنیا آموزش می دهد. وجود ویدئوهای آموزشی کاربردی و جالب، آموزش نکات و اصطلاحات پراستفاده همگی از مواردی هستند که آموزش زبان ترکی وبسایت من و زبان را نسبت به سایرین متمایز می نماید.

ممکن است با خود تصور کنید که یادگیری آنلاین زبان ترکی نمی تواند شما را به تسلط کامل در این زبان برساند و بهتر است از دوره های حضوری برای یادگیری استفاده نمایید. ولی اینگونه نیست و باید بگوییم که طبق استاندارهای روز دنیا بهترین و جامع ترین آموزش ها در وبسایت من و زبان قرار می گیرند و اکثریت مدرسین این دوره های زبان غالبا بازه ای از زمان را در آن کشورها به تحصیل پرداخته و تسلط کامل بر روی مباحث ارائه شده دارند.

بنابراین بدون هیچ گونه نگرانی و فارغ از صرف هزینه های اضافه و بی مورد در راستای یادگیری زبان ترکی، هم اینک نسبت به ثبت نام در دوره آموزش آنلاین زبان ترکی وبسایت من و زبان اقدام نمایید تا بتوانید به صورتی حرفه ای و اصولی پروسه یادگیری را آغاز کنید و به سرعت زبان ترکی یا هر زبان دیگری را که مد نظر دارید به سرانجام برسانید. همچنین امکان دو روز استفاده رایگان از کلیه امکانات در سایت برای زبان آموزان محترم فراهم شده و مهم تر از آن گارانتی بازگشت وجه در صورت نارضایتی برای زبان آموزان وجود دارد که این خود نشان از اعتماد و اعتبار آموزشی من و زبان است.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید