تاثیر دامن پوشیدن مردان اسکاتلندی بر یادگیری زبان انگلیسی من

هنگامی که برای اولین بار شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردم، شوق زیادی داشتم که تمامی کتاب های مربوط به آموزش زبان انگلیسی را زیر و رو کنم از آنجایی که آدم کنجکاو و پیگیری بودم در مورد آداب و رسوم مردمان بریتانیا و همچنین زبان و فرهنگ آنها مطالعات زیادی می کردم، آداب و رسوم زندگی مردم اسکاتلند و نجیب زادگان انگلیسی، یکی از موضوعاتی بود که ساعت ها مرا مشغول به مطالعه می کرد.

اگر چه آن زمان به شدت دنبال یادگیری زبان انگلیسی بودم اما کتاب هایی را که برای مطالعه انتخاب می کردم معمولا مربوط به فرهنگ و آداب و رسوم مردم بریتانیا و اسکاتلند شمالی بود. در این میان هم معمولا سری به اینترنت می زدم و آموزش آنلاین زبان انگلیسی را دنبال می کردم اما در این بین چیزی که بسیار نظر من را به خود جلب کرده بود، دیدن گاه و بیگاه عکس های مردان تنومند اسکاتلندی در دامن های چهارخانه و کوتاه بود، همیشه برایم جای سوال داشت که چرا مردان اسکاتلندی به جای شلوار دامن می پوشند.

در واقع بیش از بیش ذهنم را به خود مشغول کرده بود تا اینکه یک روز بعد از اینکه آموزش آنلاین زبان انگلیسی را به اتمام رساندم، تصمیم گرفتم که جستجوی کوچکی در اینترنت کرده و جواب سوال خود را پیدا کنم.

البته پیدا کردن جواب سوال به نوعی هم به یادگیری زبان انگلیسی ام کمک می کرد چرا که به نوعی باعث می شد که کلمات انگلیسی زیادی را ترجمه کنم تا بتوانم معنی پاراگراف را متوجه شوم در واقع دایره لغات انگلیسی من را نیز افزایش می داد.

زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی
زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی

در پی جستجوهای خود دریافتم که مردم اسکاتلند در طول قرن ها همیشه به دنبال استقلال خود بوده اند تا بتوانند تمایز خود را نسبت به مردم بریتانیا نشان دهند. بدین جهت همیشه به دنبال استفاده از مواردی بودند که استقلال طلبی خود نسبت به بریتانیا را به دیگر افراد نشان دهند و این مسئله باعث شده بود که به آداب و رسوم و فرهنگ سرزمین خود تاکید خاصی داشته باشد.

پوشش لباس سنتی اسکاتلند یکی از این ابزارهای نمایشگر استقلال طلبی و وجه تمایز های مردمان این مرز و بوم و سرزمین اسکاتلند بود.

شاخصی فرهنگی که در مدت زمان مدیدی دوام داشته و از بین نرفته است، لباس سنتی اسکاتلند، دامنی چهار خانه با جوراب های پشمی بلند بدون شلوار که معمولا لخت پوشیده می شد که بعدا به دلیل رعایت بهداشت و همچنین حفظ حرمت آنها، پوشیدن شلوارک یا شورت های کوتاه زیر آن اجباری شد. در کنار این دامن ها، پوشیدن شلوارهای چهارخانه ی کوتاه نیز در بین مردان اسکاتلندی دیده می شد که از سال 1538 گاها توسط بعضی از افراد این سرزمین متداول شد. “استورن” یا کیف چرمی اسپرت روی آن که معمولاً از جنس پوست حیوانات بوده به عنوان کیف کمری روی آن بسته می شد و نهایتاً “بالمورال” نوعی کلاه سنتی مردان اسکاتلندی که در رنگ های مشکی و قرمز با طرح چهارخانه وجود داشت.

دامن مردانه یا کیلت چیست؟

دامن مرد انه یا “KILT ” دامن کوتاه بدون چاکی است که منشأ آن به لباس سنتی مردان و پسران گالیک در ارتفاعات اسکاتلند بر می گردد.
پوشیدن این لباس برای اولین بار به قرن شانزدهم میلادی بر می گردد که البته نوع مدرن آن در قرن 18 ظاهر شد که در اصل نیمی از کیلت بزرگ “پیراهن مانند” است. کیلت اسکاتلندی یا همان دامن مردانه ی بریتانیایی ها، الگوی چهار خانه یا به عبارتی “Tartan” دارد.

اگرچه کیلت اغلب در مناسبت های رسمی و در بازی های Highland و سایر مسابقات ورزشی پوشیده می شود، اما به عنوان لباس سنتی مردان انگلیسی محسوب می شود، لباسی که ریشه از سنت های قدیمی بریتانیایی دارد.
” kilt” دامن مردانه معمولا از جسم جنس پشمی بوده و چیزی حدود بین ۳۷۰ تا 450 گرم وزن دارد. در قدیم کیل ها معمولاً از پشم هایی که خراب شده بود بافته می شدند. در دامن های مردانه یا کیلد معمولاً الگوی چهارخانه یا “tartan” دیده می شود که حتما باید به صورت افقی و عمودی باشد و نوع مورب آن مربوط به دامن های زنانه است.
دامن های مردانه در قرن شانزدهم میلادی معمولاً با نوعی پیشبند پوشیده می شدند، بدین شکل که دامن های مردانه معمولا بدون دکمه بوده و با بندی از یک طرف به طرف دیگر بسته می‌شد که فکر می کنم دامن های لنگی امروزی از همان الگو گرفته شده است یک سنجاق بزرگ معمولاً روی این دامنه ها سمت چپ آویزان می شد که کاربرد آن بیشتر برای سنگین وزن کردن دامن ها بود.

زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی
زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی

لوازم جانبی Kilt یا دامن های مردانه کدامند؟

کیلت اسکاتلندی معمولاً با (جورابهای پشمی) پوشیده می شوند، که بلندی آن تا زانو است. تمامی این کیلتها با پیش بندی سفید روی آنها پوشیده می شود که دور کمر بسته شده و زنجیر و سنجاقی به آنها آویخته می شود که گاها ممکن است از جنس چرم، خز یا آبکاری فلزهای تزئین شده باشد.
سایر لوازم جانبی رایج، بسته به مکان جغرافیایی، شامل موارد زیر است:

  • کمربند (معمولاً با سگک برجسته)
  • ژاکت یا کت کوتاه (از طرح های مختلف سنتی)
  • سنجاق
  • چاقوی سیاه”: یک چاقوی کوچک که معمولا بالای پیش بند آویزان می شود.

گاهی اوقات با ژیله نیز پوشیده می شود، اگرچه به ندرت کیلت با این لباس پوشیده می شود اما روشی کاملا مدرن و پوششی جدید است که نباید با نوع سنتی آن اشتباه گرفته شود.

چرا مردان اسکاتلندی در گذشته دامن می پوشیدند؟

اسکاتلند به دلیل طبیعت بکر و کوهستانی و زیبایی که دارد، معمولاً تعداد افراد زیادی را برای زندگی در خود جای داده است در گذشته به علت این که بسیاری از افراد بریتانیایی در کوهستان ها و دشت های کوهستانی زندگی می کردند برای اینکه بتوانند راحت تر در کوهستان ها رفت و آمد و جست و خیز راحت‌تری داشته باشند این لباس دامن گونه یا کیلت را می پوشیدند آنها اعتقاد داشتند که با پوشیدن این لباس تحرکشان محدود نمی‌شود، اگر خیس شود، سریع خشک میشود، شبها به پتوی گرم تبدیل می شود، به راحتی تمیز می شود و همچنین به علت اینکه دکمه ندارد و تنها با بندی بسته می شود، به راحتی پوشیده و در آورده می شود.

در قدیم به دلیل این که مردان اسکاتلندی در کوهستان ها رفت و آمد زیادی داشتند و گاه آنها شب را نیز در کوهستان ها بدون وسیله ای برای خواب سپری می کردند پوشیدن کیلت برای آنها به نوعی یک مزیت به حساب می آید چرا که به راحتی می توانستند در شب آن را تبدیل به پتویی گرم و نرم کنند.

در کنار تمامی این اطلاعاتی که از اینترنت گرفتم اطلاعات زیاد دیگری در مورد فرهنگ و آداب و رسوم مردمان بریتانیا به دست آوردم که بد نیست تعدادی از آنها را با شما به اشتراک بگذارم اگرچه به ناچار مجبور شدم برای ترجمه این نوشته ها بارها و بارها دیکشنری را باز کنم و کلمات جدید آن را ترجمه کنم اما باز هم ارزشش را داشت چراکه ترجمه ی کلمات جدید به نوعی هم به یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کرد و هم من را مجبور به ساختن تصویر ذهنی از معنای واژه می‌کرد که بدین ترتیب ماندگاری معنی لغت در ذهنم بیشتر می شد.

زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی
زبان انگلیسی و دامن مردان اسکاتلندی

یکی دیگر از مواردی که هنگام خواندن مطلب در مورد دامن پوشیدن مردان انگلیسی ذهنم را درگیر کرد نظرم را به خودش جلب کرد، این بود که انگلیسی‌ها شدیداً عادت دارند هنگامی که با مسئله ای پیچیده و بغرنج روبرو می شوند اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و سریع خود را به خانه برساند و چای گرمی دم کنند و آن را با آرامش و متانت تمام بنوشند و در این حین به راه‌حل‌های مشکل به وجود آمده فکر کنند. آن ها بر این اعتقاد هستند که با نوشیدن چای توان از دست رفته شان مجدد بازیابی شده و به راحتی می توانند برای حل چالش پیش روی شان فکر کنند و در واقع راه حلی منطقی پیدا کند.

یکی دیگر از مواردی که برایم بسیار جالب بود جشن گرفتن آنها هنگام کسب موفقیت بود. با مطالعه متن های مربوط به فرهنگ مردم و بریتانیا متوجه شدم که آنها کوچک‌ترین کسب موفقیتی را توسط خود یا اعضای خانواده شان جشن می گیرند خواه کوچک باشد خواه بزرگ، بدین ترتیب آنها با انجام این کار برای موفقیتهای بعدی آماده تر می شوند.

یک مورد بسیار جالب تر این که تمامی مردم بریتانیا به داشتن باغچه های زیبای موجود در حیاط خانه شان افتخار می کنند به شکلی که هر که باغچه بزرگتر با گلهای زیباتر و رنگارنگ تری داشته باشد بیشتر به آن افتخار می کند و در واقع مایه مباهات خود نسبت به همسایگانش را به رخ انها می کشد.
و نهایتا اینکه آنها حتما باید در روزهای تعطیل صبحانه ی انگلیسی بخورند که شامل لوبیا گرم، بیکن، تخم مرغ و نان تست فرانسوی است که البته این مورد برای من، مورد بسیار خوشمزه و وسوسه انگیزی بود به طوریکه بعد از اینکه آموزش آنلاین زبان انگلیسی در سایت من و زبان را به اتمام رساندم، وسوسه خوردن یک صبحانه ی انگلیسی لذیذ، من را راهی رفتن به کافه ی محله مان با دوستان قدیمی کرد.

آداب و رسوم اجتماعی مردمان بریتانیا

اگر دوست داشته باشید که در مورد مردم انگلیس و کشورهای حوزه ی بریتانیا بیشتر بدانید می توانید کتابهای موجود در این زمینه ر به زبان انگلیسی مطالعه کرده و اطلاعات کافی در زمینه ی آداب و رسوم و فرهنگ مردمان بریتانیا پیدا کنید. اما در اینجا به اختصار نکته هایی جالب از فرهنگ مردمان این مرز و بوم را بیان می کنیم با ما همراه باشید:

  • با وجود اینکه در همه ی دنیا، مردم انگلیس به مردمان محتاط و کناره گیر مشهور هستند اما قلبا مردمی صمیمی و دوست داشتنی بوده و نسبت به گردشگران خارجی و اتباع دیگر کشورها روحیه ای پذیرا دارند.
  • معمولاً برای صدا کردن فردی که او را نمی شناسند و با او صمیمی نیستید، از نام خانوادگی او استفاده می کنند. مگر آن که خود اجازه داده باشد و یا عنوان کرده باشد که مرا با نام کوچک یا لقبم صدا بزنید.
  • بسیاری از مردمان انگلیس که در زمینه ی تجارت فعالیت م یکنند و یا از نجیب زادگان و طبقه ی اشراف هستند، به شدت به قواعد از پیش تعیین شده ی اجتماعی و رسم و رسومات انگلیسی پایبند بوده و آن‌ها را به طور رسمی و جدی رعایت می‌کنند.
  • مردمان کشور انگلیس بسیار رک اما فروتن هستند. در صورتی که با کسی رفت و آمد داشته و یا معاشرت کنند و او را به خوبی بشناسند، اغلب بسیار صمیمی و مهربانانه رفتار می‌کنند. اما در غیر این صورت، بسیار رسمی عمل کرده و همان قواعد رسمی معمول و محافظه‌‌کاری را رعایت می کنند
  • هنگام مهمانی رفتن و یا دعوت شدن به جمع های خانوادگی، هدیه دادن به فردی که میزبان شما است، یک رسم کاملا خوشایند است. این هدیه معمولا شامل شکلات، گل یا نوشیدنی است. برخی از انگلیس ها نیز دسته گلی زیبا و خاص را قبل از شام برای میزبان می‌فرستند.
  • هدیه دادن و گرفتن در محیط کاری اصلا مرسوم نیست.
  • اگر چه انگلیسی ها بسیار دقیق و منضبط بوده و به وقت‌شناسی بسیار اهمیت می‌دهند، اما دیر رسیدن تا مدت زمان ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای شام از نظر آنها قابل قبول است.
  • برخی از خانواده‌های اصیل انگلیسی ترجیح می‌دهند که افراد با کفش بیرون وارد خانه اشان نشوند، در مواجهه با همچین مواردی حتما باید از میزبان در این مورد سوال پرسیده شود.
  • در انگلیس سعی کنید که هرگز به کسی خیره نشوید و هرگز با کسی که اولین بار است وی را دیده اید و او را نمی‌شناسید، زیادی صمیمی و خودمانی برخورد نکنید.
  • هر گز از افرادی که اولین بار است آنها را دیده اید و یا آنها را نمی شناسید در مورد زندگی شخصی اشان سوال نپرسید، در مورد زندگی و سؤال‌های شخصی مانند فرد منتخب آنها در ریاست جمهموری، یا اینکه به چه کسی رای داده اند، تعداد فرزندان، میزان درآمد یا همسر و … سوال نپرسید.
  • در محافل عمومی وو میمانی ها سعی کنید اصلا بلند صحبت نکنید و تا جایی که امکان دارد حرف کسی را قطع نکرده و وسط حرفش نپرید.
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • علی

    در تمدن های مصر باستان ، امپراطوری روم و …. پسرها و مردها از دامن کوتاه استفاده میکردن . کمتر از ۱۰۰ ساله که دامن کوتاه وارد مد زنانه شده تا قبل از این تاریخ خانمها دامن بلند می پوشیدن . دامن برای اکثر پسرهای تا سن ۱۷_۱۸ سال ، لباس زیبا و مناسبی هست .

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید