اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

در دنیایی که ارتباطات نقش مهمی را ایفا می کند، یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی بیشتر از هر زمان دیگری به یک ضرورت تبدیل شده است. یکی از بهترین زمان ها برای آموزش زبان انگلیسی، دوران کودکی است. کودکی فرصتی طلایی برای یادگیری است که هرگز تکرار نمی شود. بنابراین، باید از این فرصت استفاده کرد و مهاتر های لازم از جمله مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی را به کودکان آموزش داد.

البته آموزش به کودکان چالش ها و روش های خود را دارد. به همین دلیل، باید از روش های مناسب آموزشی استفاده کرد. برای مثال زمانی که می خواهید زبان انگلیسی را به کودک خود آموزش دهید، اگر این کار با بازی و سرگرمی باشد، کودک هم به یادگیری علاقمند می شود. اگر شما هم کودک یا کودکانی دارید و می خواهید از فرصت طلایی این سن برای آموزش دادن زبان انگلسی به آنها استفاده کنید، توصیه می کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

یادگیری زبان انگلیسی به کودکان

مغز کودکان، تشنه اطلاعات و تجربیات است!

کودکی سن رشد و یادگیری است. در این دوره،  به دلیل اینکه مغز کودکان در حال رشد و تکامل بوده و نیاز حداکثری به اطلاعات و تجربیات برای شناخت دنیای اطراف دارد، در مقابل اطلاعات ورودی مقاومت نشان نداده و آماده یادگیری موضوعات مختلف است. مدارهای عصبی کودکان برای دریافت تجربیات جدید باز بوده و این سن به عنوان سن طلایی یادگیری شناخته می شود. از این رو والدین می بایست بر روی این موضوع حساسیت ویژه ای به خرج داده و برنامه ریزی های مهمی در زمینه یادگیری کودکان انجام دهند.

یادگیری زبان مادری و تسلط بر آن نیز در همین سنین اتفاق می افتد. از زمانی که کودک نسبت به محیط پیرامون خود هوشیار بوده و توانایی تشخیص صداها و محیط را داشته باشد، توانایی تاثیرپذیری و یادگیری هم در او شکل گرفته و ذهن فرآیند یادگیری را آغاز می کند. به مرور کودک با مشاهده مکالمه افراد، صحبت های مادرش با خود و صداهای پیرامون، شروع به الگو برداری و دریافت زبان مادری برای برقراری ارتباط می کند. این روند معمولا با کلماتی ساده شروع شده و سپس به کلمات پیچیده، جملات و در آخر به مکالمه کامل می رسد.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان
اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

در این سنین، چون مغز کودک آماده پذیرش زبان و الگوهای زبانی برای برقراری ارتباط است، یادگیری بسیار سریع و کارآمد بوده و کودک می تواند به سرعت در الگوهای زبانی پیشرفت کند.به همین دلیل، یادگیری زبان دوم نیز می تواند در سنین کودکی انجام شده و می توان مهارت های ارتباطی این زبان را از سنین پایین به آن ها آموزش داد. یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی مزایای بسیاری به همراه دارد.

مهم ترین و بزرگ ترین مزیت یادگیری این زبان در سنین کودکی را می توان شروع یادگیری این زبان مهم و کار بسیار راحت پیش رو در آینده دانست. افراد بسیاری در سنین نوجوانی و جوانی هزینه های بسیاری بابت یادگیری زبان انگلیسی می کنند. علاوه بر هزینه، وقت و انرژی که این افراد بر روی یادگیری زبان خارجی انجام می دهند قابل اندازه گیری نیست. چه بهتر که این روند از سنین پایین شروع شده و علاوه بر صرفه جویی در وقت، هزینه ها و انرژی، از مزایای دیگر آن نیز بهره مند شوید.

چرا زبان انگلیسی؟

زبان انگلیسی، زبان بین المللی و میانجی دنیا و زبان مادری 380 میلیون نفر در دنیا است. به همین دلیل، پس از چینی و اسپانیایی، انگلیسی سومین زبان گسترده و پر کاربرد در دنیا می باشد. انگلیسی همچنین زبان دوم حدود 750 میلیون نفر در سرتاسر دنیا بوده و در حدود 700 میلیون نفر نیز در حال یادگیری این زبان به عنوان زبان خارجی هستند.

زبان انگلیسی مهم ترین زبان دنیا در زمینه های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنعت، فرهنگی، علمی و روابط بین الملل است. ادامه تحصیل در کشورهای خارجی، کار کردن در بسیاری از کشورها و بسیاری از فعالیت های دیگر نیازمند دانش زبان انگلیسی می باشد. دانستن این زبان می تواند فرصت های بی شماری در اختیار افراد قرار داده و تاثیر قابل توجهی در رشد و پیشرفت آن ها داشته باشد. در ادامه مهم ترین مزایای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان را بررسی می کنیم.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان
اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

مهم ترین مزایای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

یادگیری زبان انگلیسی بر ای کودکان مزیت هایی دارد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  • رشد مغز

    تحقیقات بسیاری بر روی یادگیری زبان انگلیسی در کودکی انجام شده است و اغلب آن ها نشان دهنده این موضوع است که یادگیری زبان دوم در سنین پایین موجب رشد مغز و افزایش تمرکز می شود. افراد در شرایط مختلف به دنبال استفاده از زبان مرتبط با همان شرایط هستند. هنگامی که کودکان زبان انگلیسی را فرا می گیرند، در شرایط مختلفی به دنبال کاربرد آن بوده و این بازی ذهنی موجب افزایش تمرکز و دقت آن ها می شود.

  • افزایش خلاقیت

    دو زبانه شدن در سنین پایین به ظهور خلاقیت در کودکان کمک می کند. هنگامی که کودکان در کنار زبان مادری خود، زبان انگلیسی را نیز فرا می گیرند، ذهن آن ها اطلاعات بیشتری نسبت به الگوهای ارتباطی یه کودک تک زبانه در اختیار داشته و موجب بروز خلاقیت، تنوع در برخورد با پدیده های اطراف و گسترش الگوهای ارتباطی آن ها می شود.

  • بهبود تحصیل

    بررسی های زیادی در این زمینه انجام شده که نشان دهنده این موضوع است که یادگیری زبان دوم تاثیر مثبتی بر روی تحصیل کودکان در مدارس دارد. در این بررسی ها مشخص شده است کودکان دو زبانه عملکرد بهتری در برخی دروس از خود نشان داده اند. یادگیری زبان انگلیسی در سنین کودکی می تواند علاوه بر افزایش مهارت های ارتباطی و خلاقیت کودکان، یادگیری آن ها را نیز بهبود داده و تاثیر مثبتی بر روی عملکرد تحصیلی آن ها داشته باشد.

  • بهبود زبان بومی

    افراد بسیاری فکر می کنند یادگیری زبان انگلیسی در کودکی در روند یادگیری و تسلط کودک به زبان مادری تاثیر منفی گذاشته و مانع یادگیری کامل زبان مادری می شود. جدید ترین تحقیقات خلاف این موضوع را نشان می دهد. کد هایلایت:

    کودکان زمانی که با زبان دوم آشنا می شوند، الگوهای یادگیری آن ها توسعه یافته و گنجایش پذیرش اطلاعات جدید توسط آن ها افزایش می یابد. از این رو کودکان پتانسیل بیشتری برای یادگیری زبان اصلی یا مادری نیز در اختیار دارند. از طرف دیگر، کودکان می توانند تمام تجربیات و اطلاعاتی که از طریق زبان انگلیسی آموخته اند را به زبان مادری انتقال داده و در مسیر تسلط بیشتر و بهتر بر روی زبان مادری نیز از آن ها استفاده کنند. دو زبانه بودن به کودکان این امکان را می دهد یادگیری ها و اطلاعات خود را بین این دو زبان به اشتراک گذاشته و بین این دو زبان ارتباط برقرار کرده و نقص های هر کدام را توسط دیگری بپوشانند.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان
اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان
  • افزایش مهارت های ارتباطی و درک فرهنگی

    آموزش زبان انگلیسی به کودکان، باعث شکوفا شد الگوهای ارتباطی آن ها و تعامل بهتر آن ها با محیط و اطرافیان آن ها می شود. کودکان در سنین پایین به شدت نیازمند برقراری ارتباط با دنیای اطراف و انسان ها هستند و نیازهای ذهنی آن ها به دنبال ایجاد ارتباط های مختلف و رشد الگوهای مغزی است. زمانی که کودکان زبان خارجی را در کنار زبان مادری فرا می گیرند، الگوهای ارتباطی آن ها فعال تر شده و تجربیات و اطلاعات دریافتی آن ها به شکل گسترده تری در ارتباط با دنیا قرار می گیرد.
    همچنین یادگیری زبان انگلیسی، کودکان را از همان سن پایین با فرهنگ ها، آداب و رسوم و زندگی میلیون ها انسان در سرتاسر دنیا آشنا کرده و باعث می شود کودکان از دید آن ها دنیا را دیده و درک فرهنگی آن ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد. شناخت انسان ها و فرهنگ های دیگر به کودکان درک عمیق تری از زندگی انسان ها، تفاوت ها و اشتراکات داده و حتی به راحتی ممکن است شخصیت آن ها را تغییر داده یا دیدگاه اصلی آن ها نسبت به زندگی و دنیا را پایه گذاری کند.

  • افزایش قدرت تفکر و حل مسئله

    کودکان دو زبانه قدرت تفکر و حل مسئله بیشتری نسبت به کودکان تک زبانه دارند. افرادی که از سنین کودکی دو زبانه یا چند زبانه شده اند،در برخورد با مشکلات و معضلات زندگی، می توانند از ابعاد دیگر و با دیدگاه های متفاوت به زندگی، دنیا و مشکلات نگاه کرده و توانایی مقایسه و حل مسئله بالاتری نسبت به باقی افراد در اختیار دارند.

روش های آموزش زبان به کودکان خردسال

زمانی که می خواهید به کودکان خردسال زبان انگلیسی یاد بدهید، بهترین کار این است که خودتان را جای آنها بگذارید.با این دیدگاه بهتر متوجه می شوید که چطور باید به کودک خردسالی که با زبان جدیدی روبرو شده زبان یاد داد. بعضی از روش هایی که برای آموزش دادن زبان به کودکان خردسال مناسب است، شامل موارد زیر است:

ساده آموزش دهید

این یکی از اساسی ترین اصول آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. برای آموزش به کودکان نباید بیش از حد از زبان انگلیسی و به صورت پیچیده استفاده کرد. باید در زمان آموزش دادن که شامل دادن نکات، تشویق و یا حتی تنبیه می شود استفاده از زبان انگلیسی را در حد ساده نگه داشت. به عنوان مثال نباید هنگام آغاز درس به کودکان به انگلیسی گفت بسیار خب بچه ها بیایید درس امروز را با هم شروع کنیم و با کمک کتاب درسی مون به یادگیری هر چه بهتر زبان انگلیسی مشغول شویم! به جای استفاده از اصطلاحات و جملات پیچیده می توان از اشارات و کلمات ساده تر استفاده کرد تا کودکان در حین یادگیری زبان انگلیسی دچار سردرگمی و در نهایت دلسردی نشوند. آموزش را باید ساده نگه داشته شود.

مطمئن شوید که یاد می گیرند

یکی از مسائلی که در ضربه زدن به یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان می تواند تاثیر گذار باشد این است که بدون مطمئن شدن از یادگیری آنها، فرض کنیم که آموزش ها را فرا گرفته اند. مسائل زیادی می توانند در عدم یادگیری آموزش ها به کودکان تاثیر گذار باشند. به عنوان مثال کودکانی که با فرهنگ غرب آشنا نیستند ممکن است با سختی بیشتری در یادگیری مفاهیم مواجه باشند. در این مواقع کودکان از اینکه ابراز کنند مفاهیم را یاد نگرفته اند یا برای آنها دشوار است سر باز می زنند.

به این دلیل که برای آنها خجالت آور است که در کلاس درس در بین دیگر کودکان ضعف خود را نشان دهند. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که کودکان آنطور که مدرس فرض می کند مفاهیم آموزشی را فرا نخواهند گرفت. شاید بهترین راه حل برای این مسئله استفاده از روش های مدرن یادگیری زبان انگلیسی باشد، مانند یادگیری آنلاین زبان انگلیسی با استفاده از نرم افزارها و وبسایت های معتبر.بنابراین حائز اهمیت است که از یادگیری کودکان اطمینان حاصل کرد، چرا که به احتمال خیلی زیاد خود کودک حاضر به نشان دادن ضعف خود نخواهد بود و باید از پیشرفت کودکان در یادگیری زبان انگلیسی اطمینان حاصل گردد.

یادگیری زبان انگلیسی به کودکان

هر چقدر می توانید وقت تمرین به آنها دهید

هنگامی که کودکان اقدام به یادگیری زبان انگلیسی می کنند نباید از آنها توقع داشت که یک روزه همه چیز را یاد بگیرند و به صورت روان انگلیسی صحبت کنند. باید در حین یادگیری مثال های فراوان و متنوعی برای آنها فراهم شود و در عین حال فرصت بسیار زیادی به آنها داده شود تا مفاهیم را مکررا تمرین کنند.

هنگامی که به کودکان انگلیسی آموزش داده می شود، این تمرین می تواند در شکل تکرار آموزش ها و لغات باشد. این کار باید به تکرار انجام گیرد. اما از آنجاییکه ریتم یادگیری کودکان بسیار متفاوت است، تمرین های انجام شده در آموزشگاه ها و کلاس ها زبان انگلیسی قطعا برای تمامی کودکان مفید نخواهد بود. چرا که در هر صورت تعدادی زودتر مفاهیم را خواهند آموخت و تعدادی نیز پس از به پایان رسیدن زود هنگام تمرین ها، مفاهیم را نخواهند آموخت.

به همین دلیل باز استفاده از نرم افزارها و وبسایت های آموزش زبان می تواند راه حل بسیار خوبی باشد. به این دلیل که کودک می تواند تمرین ها را هر چقدر که می خواهد تکرار کند. همچنین به این شکل کودک برای یادگیری تحت فشار نخواهد بود و به این فکر نخواهد کرد که مدرس می خواهد چیز دیگری تدریس کند و تمرین باید تمام شود، و یا اینکه اگر از مدرس بخواهم تمرین را تکرار کند، مقابل دیگر کودکان خجالت زده خواهم شد. به این شکل کودک هر میزان که خودش دوست داشته باشد می تواند تمرین و تمرین کند تا به بهترین شکل ممکن زبان انگلیسی را فرا گیرد.

فقط نگویید، نشان دهید

یکی از بهترین راه ها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان نشان دادن مفاهیم است به جای گفتن شان. کودکان درک تصویری بسیار بالایی دارند و اگر مفاهیم زبان انگلیسی با کمک تصاویر به آنها نشان داده شود درک بسیار بهتری از آنها پیدا خواهند کرد. اما چطور این کار را می توان با گرامر زبان کرد؟ به عنوان مثال هنگام آموزش یک زمان در زبان انگلیسی می توان از اشکال و تصاویر مختلف استفاده کرد تا آموزش تسهیل شود. این هم یکی دیگر از دلایلی می باشد که آموزش با استفاده از نرم افزار و وبسایت می تواند گزینه ای بسیار خوبی باشد. مدرس در استفاده از اشکال و تصاویر محدودیت خواهد داشت، اما به عنوان مثال یک وبسایت می تواند به میزان بی شمار تصاویر و ویدئوی کمک کننده داشته باشد که در آموزش زبان انگلیسی به کودکان می توانند بسیار مفید واقع شوند.

همیشه از نکات تشویقی مثبت استفاده کنید

این هم یکی دیگر از مهم ترین نکات در آموش زبان انگلیسی به کودکان است. اگر کودک در هنگام یادگیری دچار اشتباه شد و به عنوان مثال به یک سوال پاسخ اشتباه داد نباید تنبیه مستقیم شود به او گفته شود که نه اشتباه می کنی و به هیچ عنوان درست نیست جواب تو! کودک نباید هرگر خجالت زده شود چرا که این مسئله باعث خواهد شد تا به شدت از یادگیری زبان انگلیسی دلسرد شود.

همچنین این مسئله باعث می شود که تاثیر طولانی مدتی در ذهن کودک شکل گیرد و شاید هرگز در طول زندگی قادر نباشد به طور صحیح زبان انگلیسی را فرا گیرد. به همین باید یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان در محیطی انجام گیرد که کودک احساس خوبی داشته باشد و از اینکه اشتباه کند ترسی نداشته باشد. باز هم می توان دید که استفاده از نرم افزار و وبسایت های آموزش زبان انگلیسی آنلاین این ترس را به طور کامل برطرف کرد.

یادگیری زبان انگلیسی به کودکان

آموزش نباید حوصله سر بر باشد!

این نکته در آموزش زبان انگلیسی به کودکان بسیار حائز اهمیت است چرا که تمرکز کودکان می تواند به راحتی از میان رود و دیگر روی مفاهیم آموزشی تمرکز نداشته باشند. به همین دلیل آموزش زبان انگلیسی باید شاد و مفرح باشد تا کودکان را جذب کند و آنها را روی مفاهیم آموزشی متمرکز نگه دارد. به همین دلیل استفاده از بازی های مختلف می تواند به شدت در این مورد موثر باشد. قطعا استفاده از کتاب ها به تنهایی موثر نخواهد بود. مخصوصا در آموزش زبان انگلیسی به کودکان. پس حتما باید آموزش زبان انگلیسی به کودکان سرگرم کننده باشد. برای این کار می توان از کارهای زیر استفاده کرد:

  • سرگرمشان کنید: تفریح تفریح تفریح! این یکی از عواملی است که برای بچه ها واقعاً مهم است و آن ها را ترغیب می کند که هر روز به فکر یادگیری زبان انگلیسی باشند. وقتی کودک احساس خوبی از یادگیری داشته باشد و از آن لذت ببرد مطمانا بعد از مدتی می تواند به صورت روان به انگلیسی صحبت کند. این را بداندی که نمی توان به وسیله زور یا تهدید و تنبیه کودک را وادار به یادگیری کرد، حتی اگر موفق هم بشوید باز هم آن نتیجه دلخواه را در او نخواهید دید.
  • بازی کنید: یکی از بهترین روش ها برای سرگرم کردن کودکان، بازی است یادگیری زبان انگلیسی از طریق بازی آن ها را خوشحال تر می کند و باعث می شود روحیه شان برای ادادمه دادن به یادگیری تقویت شود. بازی ها راهی عالی برای لذت بخش کردن یادگیری هستند. نه تنها بازی ها ماهیت رقابتی دارند بلکه آن ها تشویق می کنند که به هدفشان دست یابند. وقتی یک کودک بازی را برنده می شود، احساس موفقیت می کند و این حس موفقیت به او انگیزه بیشتری می دهد.
  • از موسیقی استفاده کنید: استفاده از آهنگ برای کودکان، روشی مؤثر برای یادگیری کلمات جدید و بهبود تلفظ هستند. آهنگ هایی مه با فعالیت بدنی همراه باشند به خصوص برای کودکان سن پایین بسیار مناسب هستند. زیرا حتی اگر آن ها قادر به خواندن آهنگ نباشند با حرکات دست و زبان بدن می توانند معنی کلمات را نشان دهند.
  • برنامه کودک به زبان انگلیسی را فراموش نکنید: برنامه کودک های انلیسی و شخصیت ها کارتونی که بچه ها به آن ها علاقه مند می شوند تاثیر زیادی در یادگیری کلمات جدید و تلفظ صحیح دارند، زیرا کودکان برنامه کودک ها و کارتون های مورد علاقه خود را چندی بار تماشا می کنند و همین باعث تقویت حافظه و یادگرفتن کلمات زیادی می شود.

آنچه که باید والدین در آموزش زبان انگلیسی انجام دهند

بسیاری از پدر و مادرها دوست دارند که فرزندان خود را به‌گونه‌ای آموزش دهند که از همان دوران کودکی یادگیری زبان انگلیسی را دنبال کنند. یکی از مهمترین عوامل موثر آموزش زبانهای خارجی به کودکان این است که به آنها کمک کنیم تا درک درستی از ارتباط با زبان های خارجی پیدا کنند. برای این کار بایستی که از همان ابتدای کودکی فرزندانمان را در معرض استفاده از زبان مورد نظر قرار داده و حس مثبتی در مورد استفاده از زبان دوم در آنها ایجاد کنیم.

هنگامی که بچه ها از همان ابتدای کودکی در معرض یادگیری زبان انگلیسی قرار بگیرند تمایل پیدا می‌کنند که زبان انگلیسی را یاد گرفته و برایشان کار بسیار راحتی می شود. هر چند که اگر کودکان و بچه های خردسال را به زور مجبور کنیم که زبان دیگری را یاد بگیرند در ذهن آنها اثر منفی گذاشته و باعث می شود که دیگر به دنبال یادگیری زبان مورد نظر نروند و یا به عبارتی آنها را دلزده کنیم. برای اینکه از همان ابتدای کار یادگیری زبان انگلیسی برای آنها آسان شود، بهترین کار این است که اکثر کلماتی را که به کار میبریم به صورت دوگانه به کار ببریم. مثلا اگر می‌خواهیم سیبی به دست کودکمان دهیم، اول اسم سیب را به زبان مادری و سپس به زبان مورد نظر عنوان کنیم.

یکی دیگر از ترفندهایی که برای یادگیری زبان انگلیسی در کودکان بسیار که بسیار موثر است، این است که هنگام اضطرار و نیاز کودک به چیزی خاص از او بخواهیم که نام آن شی را به زبان انگلیسی بیان کند و بعد از اینکه نام آن را به زبان انگلیسی بیان کرد این وسیله را به عنوان پاداش در اختیار او قرار دهیم. البته بایستی قبل از این کار نام آن وسیله مورد نظر به کودک آموزش داده شده باشد.

سخن پایانی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان می تواند علاوه بر رشد و توسعه مهارت های های آن ها، تجربه ای لذت بخش و مفرح برای آن ها فراهم آورده و کودکی فعال تر و شاداب تر از آن ها بسازد. کودکان معمولا به دنبال بازی و تفریح بوده و به شدت نیازمند برقراری ارتباط با محیط و کسب تجربیات و اطلاعات از این محیط می باشند. آموزش زبان انگلیسی می تواند لحضاتی شاد و مفرح برای آن ها بوده و علاوه بر یادگیری، نیاز به بازی و تفریح آن ها را نیز برطرف نماید. با توجه به اهمیت این موضوع پیشنهاد می کنیم آموزش زبان انگلیسی به کودک خود را مد نظر قرار دهید.لازم نیست کودکان را غرق در مفاهیم سنگین زبان انگلیسی کنید! همین که او را در این سنین با زبان انگلیسی آشنا کرده و مفاهیم ساده و مهارت های ارتباطی پایه را به او آموزش دهید بسیار خوب است و می تواند تضمین کننده یادگیری بهتر و سریعتر زبان انگلیسی توسط آن ها باشد. این آموزش ها را می توانید در منزل در قالب بازی، تفریح، فیلم و آهنگ یا کتاب های جذاب شروع کرده و با پیشرفت کودک، سطح آن ها را نیز بالاتر ببرید. اگر به قدر کافی بر انگلیسی تسلط ندارید تا بدانید چگونه کودک خود را آموزش دهید، می توانید در دوره های آموزش آنلاین زبان انگلیسی وب سایت من و زبان شرکت کرده و در کوتاه ترین زمان و بالاترین کیفیت بر این زبان مهم تسلط پیدا کنید.

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید