چرا یادگیری زبان سخت است!

یکی از سوالاتی که پس از تلاش های بسیار، به ذهن مان خطور می کند این است که چرا یادگیری زبان انگلیسی سخت است و در آن ناموفقیم؟

اگر در حال تلاش برای یادگیری یک زبان جدید هستید، نفس عمیق بکشید، شما تنها نیستید. انسان در هیچ دوره‌ ای، با این مقدار حجم زیادی از اطلاعات و داده ها مواجه نبوده است. امروزه بشر در انتخاب شیوه ای مناسب برای آموختن یک زبان بین المللی آن هم در سطح جهانی، دچار سرگردانی بی سابقه ای شده است. کتاب ها، فیلم های صوتی و تصویری، کلاس های آموزشی رسمی و غیر رسمی، نرم افزارها و وب سایت ها همگی در کارند تا امر فراگیری یک زبان خارجی تحقق یابد. اما سوال اینجاست، آیا اشکال در بهره هوشی ما، دانش آموزان و دانشجویان ایرانی است که با گذراندن سال ها آموزش از دوران میانه تحصیلی تا دانشگاه هنوز نتوانسته‌ ایم در حد قابل قبولی زبان بیاموزیم؟

چرا ما با ثبت نام در کلاس های مختلف و گذراندن بیش از 10 سال، از دوران دبیرستان تا دانشگاه، هنوز نتوانسته‌ ایم در حد قابل قبولی زبان انگلیسی را فرابگیریم. بدون شک اشکال در بهره هوشی و توانایی‌ های ما نیست بلکه مشکل در شیوه های آموزش و فناوری هایی است که ما با استفاده از آن ها مقدار زیادی از وقت خود را از دست داده ‌ایم. در حقیقت چنین باب شده است که یادگیری زبان برای بزرگسالان دشوارتر از کودکان است؛ افرادی که در این سن مغز به شدت انعطاف پذیرشان ارتباطات لازم برای یادگیری یک زبان جدید را رشد داده است.

اما، چرا یادگیری یک زبان خارجی این قدر دشوار است؟ به زبان ساده، یادگیری زبان سخت است زیرا ذهن شما باید چارچوب ‌های شناختی جدیدی را بسازد و برای  تمرین مستمر و پایدار زمان نیاز دارد. اما این فرایند بیشتر از اینهاست. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایلی می پردازیم که یادگیری زبان را انگلیسی را برای ما دشوار می کنند و موجب عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی می شود. همچنین در ادامه به شما می گوییم که چگونه و از چه روشی در کوتاه ترین زمان ممکن این زبان و حتی زبان های دیگر را بیاموزید.

چرا یادگیری زبان سخت است!
چرا یادگیری زبان سخت است!

ترس؛ اولین دلیل در عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی

همواره ما زبان را درس مشکلی تصور کرده ایم که باید آن را امتحان دهیم و همین موجب شده است که هرگز فرصت استفاه از آن را طوری که از آن لذت ببریم نیافته ایم. این موضوع بیشتر به روشی که شما با آن زبان انگلیسی را در مدارس و یا آموزشگاه های زبان یاد گرفته‌ اید بازمی‌ گردد. متاسفانه در برخی از آموزشگاه های زبان این طور به ما یاد داده ‌اند که نگران اشتباهات مان باشیم. در آموزشگاه‌ ها، ما همانند یک دانش ‌آموز یاد می ‌گیریم که اشتباهات پیامدهای بدی در پی دارد.

در مدرسه یا همان آموزشگاه ها، اگر تمرین‌ ها را درست حل نکنید، مدرس به ما خرده می ‌گیرد. از تذکر شفاهی و کتبی معلم و مدیران آموزشی گرفته تا فراخواندن خانواده‌ ی دانش ‌آموز به آموزشگاه، این‌ ها جزو کم ترین برخوردهایی است که برای اشتباهات در آموزشگاه صورت می گیرد. جالب است بدانید که این مشکلات تنها مختص به زبان انگلیسی نیست و مشکلی است که برای همه‌ ی دروس وجود دارد و شاید برای همین است که کمتر کسانی را می ‌یابیم که تنها از راه درس خواندن موفقیت‌ های بزرگ را کسب کرده باشند. چون همه‌ ی ما به آموزشگاه می ‌رویم و در آموزشگاه یاد گرفته ‌ایم که از اشتباهات بترسیم.

مغز؛ دومین دلیل در عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی

آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا برخی به راحتی اسپانیایی صحبت می‌ کنند و دیگران به سختی حتی می ‌توانند بگویند “hola” (سلام)، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می ‌دهد سیم کشی منحصر به فرد مغز ما می ‌تواند موفقیت یادگیری زبان را پیش بینی کند. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه مک گیل، مغز شرکت کننده ‌ها قبل و پس از یک دوره 12 هفته ‌ای فشرده آموزش زبان فرانسه مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند در شرکت کنندگانی که عملکرد بهتری داشتند، ارتباط قوی ‌تری بین بخش‌ هایی از مغز که درگیر صحبت کردن و خواندن هستند دیده می‌ شود. در حالی که این می‌ تواند به این معنی باشد که برخی افراد از نظر شناختی در یادگیری زبان بهتر هستند، این بدان معنا نیست که نباید تلاش کنند.

نحوه آموزش؛ سومین دلیل در عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی

کلاس های آموزشی، کتاب خواندن، فیلم دیدن، شرکت در کلاس های فشرده زبان، اپلیکیشن ها، صحبت مداوم با یک فرد خارجی و …  روش هایی هستند که برای یادگیری زبان بر سر راه تان قرار دارند. اما نکته اصلی انتخاب بهترین آن هاست. از دیگر روش های غلط برای یادگیری زبان انگلیسی جمع آوری واژگان و حفظ کردن آن هاست. متاسفانه، برخی  از ما روند یادگیری را چنین تصور می‌ کنیم درحالی که اغلب نمی ‌دانیم چطور هر بخش را به شکل گرامری درست ارائه دهیم.

از دیگر دلایلی که مانع یادگیری می شود، میل به تجزیه و تحلیل بیش از حد است. براساس تحقیقی که در دانشگاه MIT انجام شد، گرایش بزرگسالان به تجزیه و تحلیل بیش از حد، مانع توانایی آن ها برای تسلط بر یک زبان خارجی می ‌شود و این سخت تر و جدی‌ تر گرفتن روند یادگیری، نتایج منفی به همراه خواهد داشت.

کتی نیلسون این موضوع را به عنوان ایده «زبان به عنوان یک موضوع» در نظر می‌گیرد. او می گوید “در کلاس تاریخ، شما از تاریخ تقویمی استفاده می ‌کنید و به ترتیب تاریخ وقوع وقایع آن ها را مرتب می کنید.” او معتقد است که “این دقیقا روش یادگیری زبان نیست. شما نمی‌ توانید یک دسته از کلمات و قوانین را حفظ کنید و انتظار داشته باشید که بتوانید صحبت کنید. پس آن چه شما در دست دارید «زبان به عنوان یک موضوع» است. می ‌توانید زبان را توصیف کنید، اما قادر به استفاده از آن نیستید.”

وی می ‌گوید “بهتر است که این فرآیند را «یادگیری مهارت» در نظر بگیرید، نه «یادگیری یک موضوع». اما چاره چیست؟ مسلما کنار گذاشتن کمال ‌گرایی. در یادگیری خود زیاد ریز بین نباشید، چه از طریق یک وبسایت و اپلیکیشن، و چه کلاس؛ از اشتباه کردن خوشحال باشید و هیچ وقت احساس حماقت نکنید.

شباهت بین زبان ‌ها؛ چهارمین دلیل در عدم موفقیت در یادگیری زبان انگلیسی

در این زمینه ما با شما همدردی می ‌کنیم! یاد گرفتن زبان دیگری که کاملا با زبان مادری شما متفاوت است کار ساده ‌ای نیست؛ برای مثال فکر کنید که یک فرد انگلیسی زبان در تلاش باشد تا زبان کره‌ ای بیاموزد، یا یک عرب بخواهد فرانسوی یاد بگیرد. نکته جالب توجه این که، تحقیقات و آمارها نشان می ‌دهند که این مشکلات ناشی از بی‌ توجهی شخصی به تلاش برای یادگیری نیست، بلکه به دلیل ترجیحات نورولوژیکی است. تحقیقات در موسسه Donders  و موسسه Max Planck نشان می‌ دهند که مغز ما نسبت به شباهت بین زبان‌ها بی تفاوت نیست و از دستور زبان و ویژگی‌ های زبان بومی ما استفاده می ‌کند تا ساختارهای مشابه زبان دیگر را درک کند.

استاد زبان  و روان شناس، نوریا ساگرا، با این نکته موافق است که زبان آموزان زبان ‌های بسیار متفاوت از زبان مادری شان چالش بیشتری در یادگیری دارند: “اگر زبان مادری شما شباهت بیشتری به زبان خارجی داشته باشد. همه چیز ساده تر خواهد شد. برای مثال، زبان مادری شما مورفولوژی غنی است و شما در حال یادگیری مورفولوژی غنی یک زبان دیگر هستید، مانند این که یک فرد روسی زبان اسپانیایی یاد بگیرد.”

چرا یادگیری زبان سخت است!
چرا یادگیری زبان سخت است!

حرف آخر

ما 4 دلیل سختی یادگیری زبان انگلیسی و عدم موفقیت در فراگیری آن را بررسی کردیم. قطعا این سوال برای تان پیش می آید که پس چطور می توانیم در این راه موفق شویم؟

ما به شما وبسایت من و زبان را پیشنهاد می کنیم. وب سایت من و زبان با طراحی خاص خود به تقویت مهارت های چندگانه، تقویت حافظه و افزایش اطلاعات شما در یکی از زبان هایی که گفته شد، کمک می کند. شما می توانید با ثبت نام در آن، در هر جا و در هر زمان با ورود به پنل کاربری خود به یادگیری و تمرین زبان مورد علاقه خود مشغول شوید. همان طور که گفتیم، خوشبختانه محیط و روند یادگیری زبان در این وب سایت به گونه ای است که شما می توانید هر مدت زمانی که می خواهید را به تمرین و تکرار مطالبی که آموختید، اختصاص دهید.

ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • سپهر

    من تو شنیدن واقها میلنگ و خیلی واسم سخته بفهمم که طرف مقابلم چی میگه. سایت شما میتونه تو این مورد واقعا بهم کمک کنه؟ کلا مدل آموزشتون چجوریه؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما . تمامی آموزش های سایت ما براساس صدا هستن. و تمامی تلفظ ها واضح ارائه شده. مطمئنا با تکرار و تمرین میتونه کمک خوبی به شما بکنه.

      پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید