تحصیل در دانشگاه های چین

دانشگاه های کشور چین، رتبه جهانی بسیار خوبی در میان دانشگاه های کشورهای مختلف دارند. در واقع مناسب برای افرادی هستند که به دنبال تحصیل در یک کشور پیشرفته و مدرن با هزینه های مقرون به صرفه هستند. آیا از امتیازات تحصیل در چین اطلاعی دارید؟ آیا می دانید که چرا بسیاری از دانشجویان آمریکایی و اروپایی تحصیل در چین را انتخاب نموده اند؟ آیا شما نیز می خواهید در دانشگاه های چین تحصیل کنید و یا به دنبال تحصیل در چین و اخذ بورسیه تحصیلی هستید؟

در حال حاضر بیشتراز 320000 دانشجوی بین المللی تحصیل در دانشگاه های چین را به عنوان هدف خود انتخاب نموده اند. این انتخاب دلایل بسیاری دارد که یکی از آنها اختصاص مبلغ 900 میلیون یوآن بورسیه ی تحصیلی به دانشجویان بین المللی است. این مبلغ، جدا از بودجه ای است که دولت های استانی و محلی برای بورسیه ی دانشجویان خارجی اختصاص یافته است.

شرایط تحصیل در دانشگاه های چین

از دیگر امتیازات تحصیل در دانشگاه چینی، رتبه ی بالای بین المللی این دانشگاه ها است. به شکلی که دانشگاه های چینی در حال حاضر مقصد تحصیلی بسیاری از جوانان خارجی خصوصا آمریکایی ها است. دیگر نکته مثبت تحصیل درچین، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در تمامی مقاطع تحصیلی در کلیه ی رشته ها است و این مسئله باعث شده است که عده ی زیادی این کشور را جهت ادامه ی تحصیل انتخاب کنند . البته شایان ذکر است که افرادی که قصد مهاجرت به چین از طریق تحصیل را دارند، می توانند بعد از اتمام تحصیلات برای اخذ اقامت چین اقدام کنند.

تحصیل در رشته ی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در چین شرایط ورود بسیار مناسبی دارد. در این کشور دروس در رشته ی پزشکی به زبان انگلیسی تدریس می شود و امکان شروع تحصیل بدون گذراندن دوره ی کالج وجود ندارد. همین مسئله باعث شده است که در سال های اخیر تقاضا برای تحصیل در چین افزایش بسیاری پیدا کند. هزینه ی زندگی بسیار مناسب و شهریه ی مقرون به صرفه ی رشته ی پزشکی در چین از دیگر امتیازات تحصیل در  چین می باشد. پس اگر قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های چین را دارید، درنگ نکنید و هرچه سریعتر برای یادگیری زبان انگلیسی و یادگیری زبان چینی اقدام کنید.

 

تحصیل در دانشگاه های چین
تحصیل در دانشگاه های چین

مزایای تحصیل در دانشگاه های چین

تحصیل در چین با این مزیت همراه است که متقاضی می تواند با هزینه ای اندک و مناسب در کشوری مدرن و پهناور که لقب دومین اقتصاد بین المللی را دارد به زندگی و تحصیل بپردازد. دانشگاه های چین در فهرست ارزانترین و بهترین دانشگاه های جهان به حساب می آیند. این کشور نیز یکی از سریع ترین و بالاترین میزان رشدهای اقتصادی را به خود اختصاص داده است.

برترین برند ها و کارخانجات جهان در کشور چین دارای نمایندگی و دفتر هستند و این مسئله باعث شده است که بازار کار مناسب و فرصت های شغلی بی شماری برای فارغ التحصیلان دانشگاه های چین میسر شود. چین دومین قطب صنعتی دنیا است و چند سالی هست که برای جذب دانشجویان بین المللی در کشورش تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته است. لذا با ارائه رشته های تحصیلی متنوع در دانشگاه های چین به زبان انگلیسی و اعطای بورس های مختلف سعی می کند که دانشجویان مستعد آسیایی و سایر کشورها را با خود همراه سازد.

جمعیت کشور چین

این کشورپرجمعیت ترین و سومین کشور بزرگ جهان و بوده و جمعیتی نزدیک به یک میلیارد و چهار میلیون نفر دارد. مساحت کشور نزدیک به نه میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع است که مرزهای زمینی و دریایی بسیار دارد. نژاد مردمان این سرزمین تبتی ها، ترک ها و مغولها هستند و رنگ پوستشان زرد است. زبان مردم کشورچین، زبان ماندارین است. از میان ادیان متداول در این کشور، مذهب بودایی، تاتوئیسم و کنفسیوس بیشترین پیروان را دارد.

نظام سیاسی و حکومتی این کشور سوسیالیستی بوده و به جز حزب کمونیست نیزاحزاب دیگری نظیر حزب دموکرات در این کشور فعالیت می کنند. تعداد استان های موجود در کشور چین 22 استان است و این کشور از چند ایالت خودمختار و دو ناحیه ی اداری مخصوص نیز تشکیل شده است. واحد پول کشور چین یوان است.
به سبب پهناوری سرزمین چین، شاهد آب و هواهای متنوعی از بارانی و معتدل گرفته تا گرمسیری و در مناطق شمالی آب و هوایی سرد و خشک هستیم.

 

تحصیل در دانشگاه های چین
تحصیل در دانشگاه های چین

تحصیل در چین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

طول دوران تحصیل در مقطع کارشناسی در این کشور حدود 4 سال است. دروس مقطع کارشناسی در اکثر دانشگاه های چین و تمامی رشته ها، به زبان انگلیسی ارائه می شود. شهریه ی دانشگاه های چین در مقطع کارشناسی مبلغ حدود 3000 تا 4000 دلار در سال با توجه به دانشگاه و رشته متغیر است. دانشگاه های چین دو بار در سال در ماه های سپتامبر و ژانویه پذیرش دانشجودارند.

مدت زمان مقطع کارشناسی ارشد دردانشگاه های چین، دوسال بوده که میزان شهریه ی آن بسته به نوع دانشگاه ها و رشته ی تحصیلی متغیر بوده و بین 4000 تا 5000 دلار است. در مقطع کارشناسی ارشد در کلیه ی رشته و دانشگاه ها، دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

برای تحصیل در دانشگاه های کشور چین، شرایطی دال بر تسلط بر زبان انگلیسی وجود ندارد اما از آن جایی که اکثر رشته ها در تمامی دانشگاه های چین به زبان انگلیسی ارائه می شود، یادگیری زبان انگلیسی، یکی از الزامات تحصیل در چین است. پس بهتر است که زبان انگلیسی خود را تقویت کرده و با آموزش آنلاین زبان یا آموزش حضوری زبان همراه شوید و یادگیری زبان انگلیسی و یادگیری زبان چینی را دنبال کنید.

تحصیل در چین مقطع دکترا

در اکثر دانشگاه های کشور چین، زبان تحصیلی مقطع دکترا در تمامی رشته ها زبان انگلیسی است. در تعداد کمی از دانشگاه ها نیز دروس به زبان چینی و زبان انگلیسی ارائه می گردند. دوره ی دکترا شامل دو دوره می باشد، در دوره ی اول دانشجو تمامی واحدهای دروس رشته خود را میگذراند و در دوره دوم پایان نامه اش را زیر نظر استاد راهنما به پایان می رساند.

طول متوسط مدت تحصیل در چین در مقطع دکترا معمولا 3 تا 4 سال است و شهریه دانشگاه ها در این مقطع چیزی در حدود 5000 دلار در سال است.

تحصیل در چین رشته پزشکی

برای تحصیل رشته پزشکی در کشور چین، متقاضی باید دارای مدرک دیپلم در یکی از رشته های ریاضی یا تجربی باشد تا بتواند جهت اخذ پذیرش در رشته ی پزشکی اقدام کند. شهریه ی دانشگاه و هزینه ی تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه های چین چیزی حدود 4000 تا 7000 دلارسالانه است. طول دوره تحصیل در رشته پزشکی 6 سال است.

زبان تحصیلی در اکثر دانشگاه های چین در دو سال اول به زبان انگلیسی است و برخی دانشگاه های دیگر 4 سال اول دوره را به زبان انگلیسی تدریس میکنند. در سال های آخر تحصیل در رشته پزشکی در چین، به دلیل اینکه بیشتر دروس ارائه شده عملی بوده و در زمینه کار با بیماران است، دانشجو باید به زبان چینی مسلط بوده و به یادگیری زبان چینی بپردازد. رشته دندانپزشکی در این کشور به زبان چینی تدریس میشود، لذا یادگیری زبان چینی و تسلط کامل بر آن برای دانشجویان رشته دندانپزشکی الزامی است.

به طور کلی متقاضی می تواند در تمامی رشته ها زبان چینی را به عنوان زبان تحصیل خود انتخاب نماید، که در این صورت باید به یادگیری زبان چینی پرداخته و پس از تسلط و یادگیری زبان چینی بتواند به دانشگاه های این کشور وارد شود. مزیت تحصیل به زبان چینی در کشور چین، پرداخت کمتر شهریه ی دانشگاه است، در عین حال در کنار تحصیل دانشجو می تواند برای یافتن کسب و کار و اخذ اقامت اقدام کند.

 

تحصیل در دانشگاه های چین
تحصیل در دانشگاه های چین

اخذ بورسیه تحصیلی در چین

بنا به دلایل مختلفی کشور چین، علاقمند به جذب دانشجویان بین المللی است. در این راستا، علاوه بر ارایه ی دروس تحصیلی به زبان انگلیسی، بورسهای تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان خارجی در نظر گرفته است. با دریافت بورسیه ی تحصیلی، دانشجو تا حد زیادی از پرداخت شهریه معاف خواهد شد. البته اگر متقاضی دارای نمره ی آیلتس یا تافل عالی، سابقه کار و رزومه ی پژوهشی قوی باشد، احتمال دارد که از پرداخت کل شهریه معاف شود و تمامی هزینه هایش مشمول بورسیه شود. سن مناسب برای پذیرش دانشگاه های چین در مقطع ارشد 35 سال و در مقطع دکتری 40 سال است.

شرایط سنی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مختلف چین بسته به مقاطع تحصیلی متفاوت است. به طور کلی میتوان گفت برای اخذ پذیرش متقاضیان مقطع کارشناسی سن 25 سال و متقاضیان کارشناسی ارشد، 35 سال و مقطع دکترا 40 سال است. در حالت کلی تحصیل در چین در کلیه ی رشته ها و مقاطع مختلف همراه با بورسیه بسیار پرطرفدار است. در واقع تحصیل در چین می تواند برای دانشجویان تجربه ی بسیار جالب و موفقی باشد.

ویزای دانشجویی چین

به طور کلی، ویزای تحصیلی چین برای دانشجویان بین المللی به دو دسته تقسیم می شود:

ویزای بلند مدت و ویزای کوتاه مدت که در واقع بیشتر از 180 روز و کمتر از 180 روز است. مدت زمان اقامت، پس از ورود فرد به کشور چین مشخص می شود. مدت زمان اقامت ویزای کوتاه مدت در چین نباید بیشتر از 180 روز طول بکشد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا، گذرنامه با اعتبار شش ماه و داشتن حداقل یک صفحه سفید، فرم ویزای تحصیلی، عکس جدید، نامه پذیرش دانشگاه و … می باشد که فرد باید با مراجعه به کنسولگری یا سفارت چین آن ها را تحویل دهد. متقاضیان حداکثرمی توانند تا سه ماه قبل از موعد پذیرش دانشگاه، مدارک را تکمیل کرده و اقدام کنند.

البته مدت زمان اخذ این نوع ویزا معمولا یک هفته طول می کشد، البته خدماتی هم وجود دارد که می شود زودتر ویزا گرفت. از لحاظ اجازه کار حین تحصیل هم دانشجویان می توانند با ارائه نامه ی اشتغال به تحصیل، اجازه ی کار نیمه وقت با ویزای تحصیلی را بگیرند.

یادگیری کدام زبان برای اخذ پذیرش دانشگاه های چین لازم است؟

همانطور که قبلا گفته شد، از آنجایی که کلیه ی دانشگاه ها در چین تمامی دروس خود را به زبان انگلیسی و در سال های بعد بسته به رشته به زبان چینی ارایه می دهند، برای تحصیل در چین، یادگیری زبان انگلیسی و یادگیری زبان چینی در بعضی دانشگاه ها ضروری است. لذا اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی و یا یادگیری زبان چینی هستید و در شرف آماده کردن مقدمات برای رفتن به چین به منظورتحصیل هستید و وقت کافی برای شرکت در کلاس آکادمیک را ندارید، می توانید از طریق سایت من و زبان برای یادگیری آنلاین زبان انگلیسی و یادگیری آنلاین زبان چینی اقدام کنید.

سایت من و زبان، تخصصی ترین و اولین سایت آموزش آنلاین زبان است که شش زبان زنده ی دنیا را به صورت آنلاین آموزش می دهد. پس اگر فرصت شرکت در کلاس های آموزش حضوری را ندارید و می خواهید خیلی سریع زبان مورد نظرتان را یاد بگیرید به سایت من و زبان مراجعه کنید.

دانشگاه های برتر چین

در سال های اخیر، نوسازی و سرمایه گزاری در بخش آموزش عالی چین بسیار گسترده بوده است به طوریکه باعث شده است بسیاری از افرادی که قصد ادامه ی تحصیل در خارج از کشور را دارند دانشگاههای چین را برای تحصیل انتخاب کرده و با ویزای تحصیلی چین و یادگیری زبان چینی به این کشور پیشرفته سفر می کنند. در ده سال اخیر، تعداد دانشگاه ها و کالج های برتر در چین دوبرابر شده و در حال حاضر حدود 3100 کالج و دانشکده و موسسات آموزشی در این کشور مشغول ارایه ی خدمات به دانشجویان می باشند.

دانشگاه ها ی معتبر بسیاری در کشور چین وجود دارند که عبارتند از:

  • دانشگاه تسینخوا
    این دانشگاه عضو بهترین دانشگاههای چین در لیگ c9 است که 46000 دانشجو دارد و تقریبا 3000 نفر آنها دانشجویان بین المللی هستند. این دانشگاه در سال 2019 بر اساس رتبه بندی جهانی در رده ی هفدهم جهان قرار گرفته است. رشته‌های برتر موجود در این دانشگاه عبارتند از: مهندسی مواد، معماری و سایر رشته های مهندسی.
  • دانشگاه پکن
    این دانشگاه در رتبه ی 30 دانشگاه های معتبر جهان در سال 2019 قرار گرفته است.
    دانشگاهی معتبر عضو لیگ C9 که در پکن واقع شده و هرساله تعداد زیادی دانشجو ثبت نام می کند. رشته های برتر این دانشگاه عبارتند از: مهندسی مواد، زبانشناسی، دندانپزشکی.
  • دانشگاه فودان
    این دانشگاه از لحاظ رتبه بندی بین المللی در رده ی 44 جهانی قرار دارد. 32000 دانشجو دارد که تعداد زیادی از این دانشجویان، دانشجویان بین المللی هستند.
    رشته‌های برتر این دانشگاه شامل: مهندسی شیمی، مهندسی مواد، مدیریت تجارت، سیاست و زبان‌های مدرن است.
  • دانشگاه شیان جیاوتونگ-لیورپول
    در حال حاضر این دانشگاه با دانشگاه لیورپول انگلستان همکاری می‌کند. حدود 13000 دانشجو دارد که از 50 کشور در سراسر جهان در این دانشگاه تحصیل می کنند.
    رشته های برتر این دانشگاه شامل، تجارت، مهندسی، علوم و برنامه ریزی شهری است.
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • heliya

    کدوم دانشگاه های چین برای ایرانیا بهتره؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما دوست عزیز کار من و زبان آموزش زبان هست اما برای این سوال شما میتونید مقالات دسته زبان چینی من و زبان رو بخونید. https://manozaban.ir/category/chinese/

      پاسخ
  • الهه

    مدارس ایرانی توی چین وجود دارن؟؟؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. بله دوست عزیز هست.

      پاسخ
  • حمیده

    دانشگاه های چین همگی به زبان چینی آموزش میدن یا میشه توی اون ها مواردی رو پیدا کنیم که تدریس به زبان انگلیسی رو هم داشته باشن؟

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید