مصاحبه کاری به زبان آلمانی

برای ادامه تحصیل در آلمان و یا انجام مصاحبه ی شغلی نیاز دارید که پروسه ی خاصی را دنبال کنید. به عنوان مثال باید اول از همه تمامی مدارک تحصیلی و آموزشی خود را مورد ارزیابی سیستم آموزشی آلمان قرار داده و در صورت نیاز به اخذ تاییدیه مدارک تحصیلی تان اقدام کنید.

بعد از تایید مدارک تحصیلی توسط دولت آلمان باید مدارک مربوط به سابقه ی کار و مدرک های فنی خود را به مراکز خاص استخدامی ارائه دهید تا در صورت نیاز با شما تماس بگیرند. اما مهم تر از همه ی این ها، شرط موفقیت در کاریابی در آلمان و انجام مصاحبه ی شغلی، تسلط بر زبان آلمانی است.

بسیاری از کارجویان در آلمان با تصور غلط اینکه زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی برای پیدا کردن کار در آلمان کافی است، یادگیری زبان آلمانی را دنبال نمی کنند و موفق به کاریابی در این کشور نمی شوند. بازار کار آلمان نسبت به یادگیری زبان آلمانی و داشتن مهارت کافی در این خصوص برای کارمندانش بسیار سخت گیر است. از طرف دیگر تعداد فرصت های شغلی که در آلمان به زبان انگلیسی وجود دارد، کمتر از 10 درصد کل فرصت های شغلی در این کشور است.

در بازار کارکشور آلمان کلیه ی شغل‌هایی مانند پزشکی، پرستاری ملزم به یادگیری زبان آلمانی و تسلط کامل بر آن هستند. این در حالی است که برای بسیاری از موقعیت های شغلی در این کشور، طبق قانون فدرال آلمان هیچ الزامی به یادگیری زبان آلمانی نیست اما کار فرماهای آلمانی یادگیری زبان آلمانی و آموزش زبان آلمانی را برای کارجویان الزامی می دانند.

مصاحبه در آلمان

واقعیت این است که در کشور آلمان بدون تسلط بر زبان آلمانی و عدم پی گیری آموزش زبان آلمانی، شانس کاریابی برای کارجویان در این کشور بسیار پایین است. برای اینکه اهمیت یادگیری زبان و داشتن مدارک تحصیلی معتبر و مرتبط در آلمان بهتر مشخص شود، قسمتی از سخنان مدیر منابع انسانی شرکتی معروف در آلمان را برایتان شرح می دهیم.

این فرد تجربه ی زیادی در استخدام نیروی خارجی در آلمان دارد و در سال 2013 میلادی جایزه ی استخدام نیروی مهندسی خارجی آلمان را کسب کرده است. وی در اظهاراتش چنین می گوید:

“برای شرکت های آلمانی برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی بین کارمند خارجی و مشتری آلمانی بسیار مهم است. مشتری های آلمانی معمولا به زبان آلمانی صحبت می کنند و دوست دارند که با همین زبان با دیگران ارتباط برقرار کنند.

بسیاری از مشتریان تمایلی به صحبت کردن به زبان انگلیسی ندارند. هنگام خرید معمولا انتظار دارند که تمامی اطلاعات مربوط سیستم و یا وسیله ای را که می خرند، متوجه شوند. وی اضافه می کند که ما نیروی انسانی متخصص و ماهر خارجی استخدام می‌کنیم. اما یکی از شرایط استخدام شرکتمان، یادگیری زبان آلمانی است. بدون تسلط بر زبان آلمانی شانس کاریابی و استخدام در کشور آلمان بسیار پایین است.”

با توضیحات بالا، متوجه می شویم که مهم‌ترین فاکتور موفقیت برای پیدا کردن کار در آلمان، یادگیری زبان آلمانی است.

مهارت زبان آلمانی برای استخدام در آلمان باید در چه سطحی باشد؟

هدف  از یادگیری زبان آلمانی، ارتباط برقرار کردن با کارفرمای آلمانی، ارباب رجوعان و کسانی است که در محیط کاری با آنها سر و کار داریم. بنا برتوضیحات آقای واینر وونشه، مدیر کاریابی شرکتWÜLARU، هیچ گونه الزامی به ارائه ی مدارک معتبر برای آموزش زبان آلمانی نیست، آنچه که مهم است توانایی صحبت کردن کارجو به زبان آلمانی و برقراری ارتباط اجتماعی و نشان دادن اینکه توانایی صحبت کردن به زبان آلمانی را دارد.

به صورت کلی کارجویانی که به دنبال کار در آلمان هستند نباید مشکلی در آموزش زبان آلمانی و صحبت کردن به این زبان داشته باشند.

مصاحبه کاری به زبان آلمانی
مصاحبه کاری به زبان آلمانی

نکاتی مهم در مورد انجام مصاحبه ی شغلی به زبان آلمانی

  1. حتما قبل از انجام مصاحبه ی کاری در کشور آلمان، آمادگی کامل برای پاسخ گویی به سوالات روتین و پرتکرارمعمول که در مصاحبه های کاری از افراد می پرسند را داشته باشید. این سوالات را با یک جستجوی ساده در اینترنت به راحتی پیدا کنید و پاسخ های آن ها را آماده کنید. بهتر است که به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی، پاسخ های خود را آماده کرده و به دیوار و یا در یخچال بچسبانید و هر روز تمرین کنید. این موضوع برای کار جویان بسیار مهم است. بهتر است که از همان روزهای ابتدایی که به آلمان وارد می شوید و به دنبال کار هستید، نسبت به تهیه این سوال و جواب ها اقدام کنید و آن را از حفظ کنید.
  2. حتما برای این سوال که چرا این شرکت را برای کار انتخاب کرده اید؟ جواب در خور و شایسته ای داشته باشید. به طوری که مصاحبه کنندگان را تحت تاثیر قرار داده و قابل قبول باشد. البته پاسخ به این سوال طبیعتا بایستی برای هر شرکت متفاوت باشد.
  3. همیشه در مصاحبه های کاری در آلمان خصوصا مصاحبه های حضوری این سوال مطرح می شود که به چه شکلی با شرکت ما آشنا شدید و یا چگونه ما را پیدا کردید؟ در واقع با پرسش این سوال روتین می خواهند که نحوه ی جواب دادن شما را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند، پس تمامی سعی خود را بکنید که پاسخی مناسب و درست به این سوال دهید.
  4. لبخند بر لب داشته و آرام باشید. در واقع با این حالت، اعتماد به نفس خودتان را برای انجام مصاحبه ی حضوری افزایش دهید.
  5. حتما قبل از انجام مصاحبه کاری در آلمان ، در مورد شرکت مورد نظر تحقیق کرده و اطلاعات مناسب مربوط به آن شرکت را از وب سایت یا لینکدین کسب کنید. حتما هم در مورد اطلاعات عمومی و هم در مورد اطلاعات تخصصی شرکت مورد نظر تحقیق کنید تا اگر این سوالی در مصاحبه ی کاری مطرح شد که از آن شرکت چه میدانید، بتوانید مناسب و شایسته ای بدهید به طوری که نظر مصاحبه کننده را جلب کند.
  6. اگر سوالی در مورد شرکت مطرح نشد، خودتان می توانید در موقعیتی مناسب اطلاعات مربوط به شرکت را عنوان کنید. این باعث میشود که مصاحبه کننده دیگر از شما سوال فنی نپرسد.
  7. به هیچ عنوان سخنان مصاحبه کننده را قطع نکنید و به اصطلاح وسط حرفش نپرید. در واقع برای سخن گفتن مطمئن شوید که صحبت مصاحبه کننده به اتمام رسیده است.

    مصاحبه کاری به زبان آلمانی
    مصاحبه کاری به زبان آلمانی
  8. چنانچه سوالی رو متوجه نشدید، بهتر است که از مصاحبه کننده بخواهید مجددا سوال را تکرار کند اما مراقب باشید که این تکرار سوالات بیش از حد نباشد چون ممکن است که مصاحبه کننده را اذیت کنید به طوری که دیگر نخواهد انجام مصاحبه را با شما ادامه دهد. در چنین مواردی بهتر است با سوال مطمئن شوید که منظور مصاحبه کننده چه بوده است. مثلا بگویید که منظورتان از پرسیدن سوال این است که …؟ این حالت بهترین روش ممکن برای فهمیدن سخنان مصاحبه کننده است.
  9. حتما هدفمند بودن خود و انگیزه داشتن تان را به مصاحبه کننده نشان دهید و به آنها اطمینان دهید که می خواهید همکاری طولانی مدت با شرکت داشته باشید. در واقع نشان دهید که نیروی وفادار و باثباتی هستید. چرا که اکثر شرکت ها به دنبال نیروی وفادار و مسئول هستند.
  10. اگر در سوالات مصاحبه کننده این سوال مطرح شد که مهم ترین کاری که در زندگی تان انجام داده اید چه بوده است، حتما کارهای مهم مربوط به شغل قبلی تان را عنوان کنید نه کارهای مهم مربوط به زندگی شخصی تان.
  11. اگر در مورد نقاط ضعفتان سوال کردند حتما پاسخ مناسبی داشته باشید چرا که هیچ کس بدون عیب و نقطه ضعف نیست.
  12. چنانچه در مورد شغل پیشنهادی، مسئولیت هایی وجود داشت که تا به حال با آنها سر و کار نداشته اید، صادقانه و با صراحت بگویید که در این زمینه کار نکرده اید. اما به آنها اطمینان دهید که دوست دارید کارهای جدید یاد بگیرید و نهایت تلاشتان را انجام می دهید که روز به روز پیشرفت چشمگیری داشته باشید.
  13. فراموش نکنید که در پایان اکثر مصاحبه های کاری این سوال پرسیده می شود که “آیا از ما سوالی دارید؟” در این شرایط بایستی به اطمینان بگویم که اگر سوالی نپرسید به احتمال 90 در صد شانس استخدام شدن را از دست داده اید. پس از قبل جواب مناسب و اندیشمندانه ای برای این سوال در نظر بگیرید. به شکلی که مصاحبه کننده را واقعا تحت تاثیر قرار دهد.
  14. به هیچ عنوان در مورد کار فرماهای قبلی خود و یا شرایط کاری قبل خود بد نگویید و از کارفرمای تان بدگویی نکنید چرا که این مورد خط قرمز کار فرماهای آلمانی است.
  15. اگر تعداد مصاحبه‌کننده‌ها بیش از یکی است، حتما توجه داشته باشد هنگام پاسخ گویی به سوالات، حتما ارتباط چشمی با همه ی آنها داشته باشید.
  16. دربرخی از شرکت ها حین مصاحبه ی کاری حضوری شرایط خاصی را شبیه سازی می کنند که نحوه ی عکس العمل شما را تحت استرس و عصبانیت ببینند، به این موضوع حین مصاحبه ی حضوری دقت کامل داشته باشید.
  17. و هنگام اتمام مصاحبه، از آنها بپرسید که مرحله ی بعدی چیست و چه زمانی و به چه صورت نتیجه ی مصاحبه به شما اعلام خواهد شد.
ارسال دیدگاه

نظر خود را ارسال کنید

  • نادر

    من میخوام برای کار برم آلمان. میشه چندتا جمله کاربردی به این زبان رو بگید تا توی مصاحبه استفاده کنم؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. در آموزش زبان آلمانی من و زبان بخش آموزشی جداگانه برای مصاحب کاری وجود داره.

      پاسخ
  • اسماعیل

    مصاحبه کاری در آلمان آموزش ویژه ای در سایت شما داره؟؟ اگر اینجوری باشه که عالیه واقعا. میشه لینک بخشی که می فرمایید رو بذارید. پیشاپیش ممنون از لطفتون.

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما. آموزش های من و زبان به صورت دست بندی شد و موضوعی هستند. برای مصاحبه هم بخشی وجود داره که میتونید اینجا ببینید. https://panel.manozaban.com

      پاسخ
  • پیمان

    من شنیدم که ما ایرانیا سبک آموزشیمون کتابی هست و برای مکالمه های محاوره ای مناسب نیست. توی آموزش های شما این موراد هم وجود داره یعنی هم عام صحبت کردن رو آموزش می دید و هم رسمی اون رو؟

    پاسخ
    • مدیر

      درود بر شما . تمرکز اصلی آموزش های من و زبان بر صحبت کردن هست. و همینطور اصطلاحات مفید و کاربردی هم آموزش داده میشه.

      پاسخ
  • شهیدی

    خیلیا فک میکنن اینجور زبان ها بکار نمیاد و انگلیسی همچنان حرف اول رو میزنه ولی اصلا اینطور نیست. واقعا یه فکر اشتباهه

    پاسخ

تا چند لحظه ی دیگر یک کد تایید برای شما ارسال می گردد . لطفا در فیلد زیر قرار دهید.

در حال ارسال اطلاعات لطفا چند لحظه منتظر بمانید